Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande
Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 7, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....8;a=541298

Vad tänker ni när ni läser något sånt här?

Jag blir direkt förskräckt. Enligt statistiken så tillfrisknar barnen "mystiskt" ett par månader efter att de har fått beskedet om att familjen får stanna. Konspiration någon?

Vad kan man göra åt detta? Och framförallt, vad gör dagens politiker redan för att lösa detta problemet?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1039481
May 7, 2006 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde du ville ha kvar ungarna, med tanke på topicen. Jodu, svenskar är lättlurade, klart ungarna inte är apatiska.

Bärz
Member
Medlem
1039483
May 7, 2006 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Trodde du ville ha kvar ungarna, med tanke på topicen. Jodu, svenskar är lättlurade, klart ungarna inte är apatiska.

Exakt min tanke. Frågan är dock om man verkligen kan ställa diagnosen "apatisk" och hur den egentligen uppkommer, vad beror det på? Stress kan väl vara en faktor. Vad vet jag..

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1039485
May 7, 2006 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar gå lite väl snabbt för ungarna att återhämta sig.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1039486
May 7, 2006 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, man borde fasen lägga 3 månaders ångerrätt på "stanna i landet beslutet."

Unit01
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
1039488
May 8, 2006 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

Var dumt att införa apati som en grund att beakta när man skulle besluta om uppehållstillstånd. Ryktet spred sig snabbt och så gjorde fenomenet. De här plötsliga tillfrisknanden bekräftar farhågorna om att de här symptomen som dessa barnen uppvisade var resultat av manipulation av föräldrar eller att de själva ville göra allt för att stanna.
Har dock förståelse för beslutet att beakta apati som grund för att besluta om uppehållstillstånd då man ska se på den mänskliga aspekten.

Får väl avvakta och se hur "sveriges duktiga politiker" kommer agera när fenomenet plötsligt försvinner.

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1039489
May 8, 2006 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

Såg en debatt på tv häromdagen där det var nån insatt snubbe som träffat (behandlat?) fler barn och påstod att det inte alls handlade om apati. Barnen var medvetslösa. Hur man sen lyckats få det till apati kan man ju undra. Hans gissning var iaf att det rörde sig om nån slags "drog" som tydligen var rätt vanlig.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1039494
May 8, 2006 - 4:14 am
sp_Permalink sp_Print

Klart att folk utnyttjar en sådan möjlighet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1039501
May 8, 2006 - 5:49 am
sp_Permalink sp_Print

Apati kommer av att de ska bli tillbakaskickade och de mår bättre när de får veta att de får stanna. Är det så himla konstigt?
Sluta se alla som fuskare, visst finns det dom som gör det, men än en gång kan man inte utföra kollektiv bestraffning för det.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1039505
May 8, 2006 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Apati kommer av att de ska bli tillbakaskickade och de mår bättre när de får veta att de får stanna. Är det så himla konstigt?
Sluta se alla som fuskare, visst finns det dom som gör det, men än en gång kan man inte utföra kollektiv bestraffning för det.

//Andreas

Har läkare som föreläser för oss och många av dem har varit i kontakt med apatiska barn. Deras åsikt är att det är skitsvårt för så små barn att låtsas vara apatiska.

Och det är ju klart att de blir friska efter "ett par månader" och anledningen är den som Delph drar upp.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1039515
May 8, 2006 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Apati kommer av att de ska bli tillbakaskickade och de mår bättre när de får veta att de får stanna. Är det så himla konstigt?

//Andreas

Tja, det är ju rätt konstigt att man har en sån homogen återhämtning från en redan klart suspekt homogen grupp. Kan det finns något speciellt i generna hos folk från öststaterna som gör att de blir apatiska? Eller hur kan det komma sig att vi inte ser apatiska barn ifrån t.ex. Pakistan, Venezuela eller Somalia? Kanske det handlar om att de inte är lika oroliga för att bli hemskickade, men jag är ju jäkligt tveksam. Eller hur förklarar man den kraftiga överrepresentationen av apatiska "flykting"barn just i sverige? Som någon uttalade sig på TV om förklaringen varför det bara hade konstaterats enstaka fall i resten av västvärlden;
-"De kanske kom på fel plan på väg till sverige...."
Det är nog bara att acceptera, de lyckades med att utpressa svenska staten.

Och visst, jag lovar att sluta se folk som potentiella fuskare, när du lovar att majoriteten slutar vara godtrogna.
Och nej, det här handlade inte alls om kollektiv bestraffning. Det handlade om att apati inte bör vara skäl att få uppehållstillstånd. I.o.m. att man införde "flykting"-amnestin, så finns det en risk att man har initierat ett nytt och omfattande sätt att forcerat skaffa sig uppehållstillstånd. Känns det som en munter prognos? 2-300 barn som försätts i apatiskt tillstånd per år, p.g.a. att de vet att det är en väg till uppehållstillståndet.
En intressant vinkel i det här är att det har talats om "flyktingamnesti". På fullt allvar, hela poängen med att de skulle avvisas är att de inte har uppfyllt kraven för flyktingstatus, och därför är sista utvägen att barnen försätts i apatiskt tillstånd. Varför kallas det då för flyktingamnesti? Jag har inget emot att sverige tar sitt ansvar när det kommer till att ta emot äkta flyktingar, men det innefattar inte ekonomiska flyktingar eller folk som flyr lagens långa arm. Om apatin uppkommer genom medicinering eller annan manipulation, eller ens om det är psykiskt kan nästan kvitta. Apatiasylen har garanterat större potential som utlösande faktor än vad den har som botande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1039561
May 8, 2006 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Apati kommer av att de ska bli tillbakaskickade och de mår bättre när de får veta att de får stanna. Är det så himla konstigt?

//Andreas

Tja, det är ju rätt konstigt att man har en sån homogen återhämtning från en redan klart suspekt homogen grupp. Kan det finns något speciellt i generna hos folk från öststaterna som gör att de blir apatiska? Eller hur kan det komma sig att vi inte ser apatiska barn ifrån t.ex. Pakistan, Venezuela eller Somalia? Kanske det handlar om att de inte är lika oroliga för att bli hemskickade, men jag är ju jäkligt tveksam. Eller hur förklarar man den kraftiga överrepresentationen av apatiska "flykting"barn just i sverige? Som någon uttalade sig på TV om förklaringen varför det bara hade konstaterats enstaka fall i resten av västvärlden;
-"De kanske kom på fel plan på väg till sverige...."
Det är nog bara att acceptera, de lyckades med att utpressa svenska staten.

Och visst, jag lovar att sluta se folk som potentiella fuskare, när du lovar att majoriteten slutar vara godtrogna.
Och nej, det här handlade inte alls om kollektiv bestraffning. Det handlade om att apati inte bör vara skäl att få uppehållstillstånd. I.o.m. att man införde "flykting"-amnestin, så finns det en risk att man har initierat ett nytt och omfattande sätt att forcerat skaffa sig uppehållstillstånd. Känns det som en munter prognos? 2-300 barn som försätts i apatiskt tillstånd per år, p.g.a. att de vet att det är en väg till uppehållstillståndet.
En intressant vinkel i det här är att det har talats om "flyktingamnesti". På fullt allvar, hela poängen med att de skulle avvisas är att de inte har uppfyllt kraven för flyktingstatus, och därför är sista utvägen att barnen försätts i apatiskt tillstånd. Varför kallas det då för flyktingamnesti? Jag har inget emot att sverige tar sitt ansvar när det kommer till att ta emot äkta flyktingar, men det innefattar inte ekonomiska flyktingar eller folk som flyr lagens långa arm. Om apatin uppkommer genom medicinering eller annan manipulation, eller ens om det är psykiskt kan nästan kvitta. Apatiasylen har garanterat större potential som utlösande faktor än vad den har som botande.

Jag instämmer i mycket av det du säger och "tillfälligheterna" är lite väl mycket att behöva svälja ibland, men samtidigt litar jag till att vi har kompetenta läkare som kan avgöra huruvida det rör sig om det eller inte, och inte att media ska göra den avvägningen.

Huruvida apati eller inte ska gälla som giltligt skäl för att få stanna eller ej är jag delad, men visst kan jag hålla med om att så länge det finns "fuskare", om än svårt att avgöra graden av dom, så känns det som ett felaktigt skäl för uppehållstillstånd, om än något som bör vägas in i det hela.

//Andreas

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1039566
May 8, 2006 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som säger att de flesta är fuskare kan ju själv försöka stå stilla under flera månader utan att röra ögat ens och det under bevakning tillochmed.
Tänk på att många av de här barnen är ganska unga och så vitt jag vet så är det ganska svårt att fejka nåt sånt under en tidig ålder.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1039567
May 8, 2006 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Ni som säger att de flesta är fuskare kan ju själv försöka stå stilla under flera månader utan att röra ögat ens och det under bevakning tillochmed.
Tänk på att många av de här barnen är ganska unga och så vitt jag vet så är det ganska svårt att fejka nåt sånt under en tidig ålder.

Vadå fejka? Dom blir ju drogade.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1039568
May 8, 2006 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=D3mpa]Ni som säger att de flesta är fuskare kan ju själv försöka stå stilla under flera månader utan att röra ögat ens och det under bevakning tillochmed.

Vadå fejka? Dom blir ju drogade.

Borde inte ett drogtest vara det första läkaren gör då?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1039571
May 8, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Inte troligt att läkare får testa dem på droger.

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1039574
May 8, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

hmm vad tror du om dem här barnens föräldrar egentligen?
Eftersom läkarens uppgift är att ta reda på vad det kan bero på så gör han/hon förmodligen alla sorters behandlingar som finns i dennes makt, att dem är drogade är nog en väldig dum förklaring.

jgb_jgb
Medlem
Forum Posts: 162
1039575
May 8, 2006 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

//Andreas

håller med fullständigt !
hela min skol och arbetskarriär har jag kämpat och haft det bättre än folk runtomkring mig.
jag drabbades av ansiktsförlamning av stressen och en mindre resa gjorde susen.
nu tio år senare är jag arbetslös och är en av dem som jag klankat ner på.

livserfarenheten visar att det finns fuskare men oxå hederliga sjuka , arbetslösa , bidragsbehövande mm.

bättre ha en anonym jour att ringa in fuskare mm.

MrIbra
Medlem
Forum Posts: 177
1039577
May 8, 2006 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Sverige är för härligt! 🙂
Blir man nekad uppehållstillstånd, så är det bara att "slå på" Apatin.

De konstaterar att tillfrisknandet nästan alltid inträffar efter ett beviljat uppehållstillstånd och att det sker oberoende av tidigare vårdinsatser eller föräldrarnas omsorgsförmåga. De vill dock inte ta ställning till frågan om manipulation.

Vad händer när man pga av sin Apati fått grönt kort?
Ja, då är det bara att "tillfriskna"!

Ett barn blir apatiskt, beviljas upphållstillstånd och sen är allt frid och fröjd för den drabbade familjen.
Då inser övriga familjer att "Apati-taktiken" kan funka och vips så har vi en kedjereaktion och en massa apatiska barn.

Mönstret är så tydligt och kristallklart anser jag.

Bärz
Member
Medlem
1039583
May 8, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Inte troligt att läkare får testa dem på droger.

Klart som fan att man borde få göra det? Är så jävla trött på omhändertagsmentaliteten och att allt ska behandlas med silkesvantar. För fan, misstänker man att ungjäveln fejkar sitt tillstånd så att ytterliggare en familj kan livnära sig på vårat bidragssystem, så är det självklart att man ska göra allt för att verkligen bevisa att ungen är apatisk.

Att politiker kan vara så blåögda, helt otroligt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL