Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
1039672
May 8, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=denstore][quote=Jerry]Jaha...ska vi ta en titt på vad vetenskapen säger istället? Tror psykologer kan mer om det här än läkare. "Inlärd hjälplöshet"

http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness

denstore: nu hänger jag inte med längre. du har säkert rätt. 😀

Tja, då kan vi ju titta på den här också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Munchausen_syndrome

Frågan blir i alla fall ifall det gör någon nytta att bevilja en orättfärdig amnesti för att tillfredställa ett fåtal individer. Antingen ger man alla uppehållstillstånd, eller så skickar man hem de som inte uppfyller kraven. Att avvika från dessa vilkoren skapar mer problem än vad de löser.

Japp. Givetvis. Så vilket är det?

Mitt problem är folk som sitter och uttalar sig säkert om saker de inte har en aning om. "klart de spelar" "de är drogade" o liknande.

Jag kan bara hoppas att de läkare som har undersökt barnen vet vad de sysslar med. Ska man anta det?

Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.
Till syvende och sist, så blir det jävligt orättvist om vissa snällt lyder reglerna, och åker hem, medans andra utnyttjar t.o.m. sina egna barn för att få uppehållstillstånd.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1039679
May 8, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.
Till syvende och sist, så blir det jävligt orättvist om vissa snällt lyder reglerna, och åker hem, medans andra utnyttjar t.o.m. sina egna barn för att få uppehållstillstånd.

oavsett om det är apati eller Munchausen, så vore det fel att skicka ut dessa barn.

dom far lika illa, oavsett.

denstore
Member
Medlem
1039680
May 8, 2006 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
Jag vet ilket h*****e de har eftersom jag själv _flydde_ från ett krig -88, så jag har bättre koll än många här. Och närman flyr så lägger man inte ner så mycket tid på att välja ut ett land, det är till 99% bara (o)turen som avgör.

Hade det rört sig om vuxna mnniskor som blivit apoatiska (vilket et också finns av) så hade jag hållit med er på många punkter, men när det rör sig om små barn så är ni ju fan sjuka om ni tror att man kan få dem idet tillståndet med flit.

Och viulka är "rätt" personer då? Om man borde få välja så fritt så borde man ju lika gärna kunna skicka ut alla som inte anses vara till samhällets gang, däriblande alla gamlingar som bara ligger på ålderdomshem och kostar en massa pengar plus fängelsekunder.

Tycker det är löjligt att ni inte fattar att den här grejjen bara kommit upp för att det inte finns annat att skriva om.

"Rätt" personer är de som har flyktingskäl, alltså sådana som du. De här familjerna hade inte det. De var alltså inte från länder med krig, de var inte förföljda p.g.a. ras eller religion, och de ansågs inte heller vara i fara om de återvände till det land som de kom ifrån. De var alltså då med stor sannolikhet ekonomiska flyktingar, eller på flykt undan lagen, och fick därför inte uppehållstillstånd. Till detta kommer också att utredarna i de flesta fallen är väldigt generösa, och trots ett antal prövningar, så lyckades de alltså inte övertyga om att de hade flyktingskäl. Att då låta dem stanna, betyder alltså att man med stor sannolikhet har skickat andra på porten, trots att de har haft större skäl att stanna, som t.ex. de flyktingarna från balkan som faktiskt dök upp när imigrationsverket sade åt dem att de skulle skickas hem när kriget var slut. Alla de andra, som bröt lagen, och höll sig undan, fick några månader senare asyl. Var det rättvist? Var det bra att man lät de som bröt mot lagen stanna, och inte de som faktiskt gjorde som de blev tillsagda?

denstore
Member
Medlem
1039688
May 8, 2006 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.

oavsett om det är apati eller Munchausen, så vore det fel att skicka ut dessa barn.

Jag anser absolut inte det. Kanske, men samtidigt så har man öppnat upp Pandoras ask, och gjort det lönsamt för folk utan asylskäl att få sina barn diagnoserade med apati. I längden kommer det att skada och plåga mer barn än det fåtal som var aktuella i det här fallet. Allt på grund av att media älskar att visa barn i trångmål. Finns det något billigare sätt att få igenom sin politik?

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1039690
May 8, 2006 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=padda][quote=D3mpa]Ni som säger att de flesta är fuskare kan ju själv försöka stå stilla under flera månader utan att röra ögat ens och det under bevakning tillochmed.
Tänk på att många av de här barnen är ganska unga och så vitt jag vet så är det ganska svårt att fejka nåt sånt under en tidig ålder.

Vadå fejka? Dom blir ju drogade.

Borde inte ett drogtest vara det första läkaren gör då?

De drogtestas inte enligt gubben jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

obelix
Member
Medlem
1039693
May 8, 2006 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=obelix][quote=denstore] Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.

Jag anser absolut inte det. Kanske, men samtidigt så har man öppnat upp Pandoras ask, och gjort det lönsamt för folk utan asylskäl att få sina barn diagnoserade med apati. I längden kommer det att skada och plåga mer barn än det fåtal som var aktuella i det här fallet. Allt på grund av att media älskar att visa barn i trångmål. Finns det något billigare sätt att få igenom sin politik?

barnen far illa i båda fallen.
barnen kan dö i båda fallen.

är det rätt och riktigt att utsätta barn för det?

i det ena fallet, apati, så är det barnet som är sjukt.

i det andra så är det föräldern som är sjuk.

men resultatet är det samma, barnet far illa.

denstore
Member
Medlem
1039694
May 8, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix][quote=denstore] Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.

barnen far illa i båda fallen.
barnen kan dö i båda fallen.

är det rätt och riktigt att utsätta barn för det?

i det ena fallet, apati, så är det barnet som är sjukt.

i det andra så är det föräldern som är sjuk.

men resultatet är det samma, barnet far illa.

Så, låt då barnet stanna tills det tillfrisknat, eller se till att det får lämplig vård i hemlandet. Tillfälliga amnestier är bara idioti och bryter ner ett mer eller mindre fungerande system.

obelix
Member
Medlem
1039711
May 8, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Så, låt då barnet stanna tills det tillfrisknat, eller se till att det får lämplig vård i hemlandet. Tillfälliga amnestier är bara idioti och bryter ner ett mer eller mindre fungerande system.

men om det är apati, så kommer det bara komma tillbaka vid varje utvisningshot, eller?

för då utsätter man barnet för det som gör att den mår dåligt.

och när det gäller munchausen, är det en övergående eller kroniskt?

klarar hemlandet dom flydde ifrån att ta hand om detta på ett adekvat sätt?

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1039719
May 8, 2006 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Min mor är en läkare och jag kan försäkra er att apatiska barn finns... problemet är att realt apatiska barn kan inte bli botade,så då får man förebygga det och see orsaken till apatiska barn ; Föräldrar och hop.

problemet är att när de inte blir avvisade men inte häller officielt accepterade så finns hoppet, majoriteten av de apatiska barnen har mkt dominerande föräldrar som ser sig själva och inte barnet, men barnet ser situationen och ser att den enda chansen för familjen att få uppehovstillstånd är att barnet blir sjukt... sakta men säkert blir barnet apatiskt och om det blir fullt så kan det inte botas för att hjärnar är som avslagen

så problemt är att vi inte skickar iväg dem elr släpper in dem...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1039723
May 8, 2006 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry][quote=denstore][quote=Jerry]Jaha...ska vi ta en titt på vad vetenskapen säger istället? Tror psykologer kan mer om det här än läkare. "Inlärd hjälplöshet"

http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness

denstore: nu hänger jag inte med längre. du har säkert rätt. 😀

Tja, då kan vi ju titta på den här också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Munchausen_syndrome

Frågan blir i alla fall ifall det gör någon nytta att bevilja en orättfärdig amnesti för att tillfredställa ett fåtal individer. Antingen ger man alla uppehållstillstånd, eller så skickar man hem de som inte uppfyller kraven. Att avvika från dessa vilkoren skapar mer problem än vad de löser.

Japp. Givetvis. Så vilket är det?

Mitt problem är folk som sitter och uttalar sig säkert om saker de inte har en aning om. "klart de spelar" "de är drogade" o liknande.

Jag kan bara hoppas att de läkare som har undersökt barnen vet vad de sysslar med. Ska man anta det?

Fast det är ju ett antal läkare som har sagt att det här är Munchausen by Proxy också, så det finns nog gott om olika åsikter i frågan.

Visst. Men man får ändå se till det behov barnet har, vem som en har skapat det. Jag vill dock inte säga varken bu eller bä om huruvida de borde bli utvisade eller inte eftersom jag inte vet hur det ligger till med barnen och föräldrarna.

Munchausen har ju dock som bekant ingenting att göra med att fejka för att uppnå yttre mål, utan för att man vill anta en sjukroll för sjukrollens egen skill. Det är alltså fråga om ett reellt stört beteende. Ja, att utnyttja sina barn för andra vinningar är väl också stört, men då talar vi snarast om närmast psykopatiska drag.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1039733
May 8, 2006 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:
och när det gäller munchausen, är det en övergående eller kroniskt?

När man pratar om Munchausen brukar man mena en kronisk variant. Men jag tror begreppet används löst. Jag vet inte ens om det finns någon egentlig definition.

denstore
Member
Medlem
1039735
May 8, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Visst. Men man får ändå se till det behov barnet har, vem som en har skapat det. Jag vill dock inte säga varken bu eller bä om huruvida de borde bli utvisade eller inte eftersom jag inte vet hur det ligger till med barnen och föräldrarna.

Munchausen har ju dock som bekant ingenting att göra med att fejka för att uppnå yttre mål, utan för att man vill anta en sjukroll för sjukrollens egen skill. Det är alltså fråga om ett reellt stört beteende. Ja, att utnyttja sina barn för andra vinningar är väl också stört, men då talar vi snarast om närmast psykopatiska drag.

Kalla det MHbP eller vad du vill, men det sker dagligen över hela världen brott mot barn begågna av deras föräldrar. Att våra asylsökande familjer skulle vara något självklart undantag är ju bara fånigt att påstå. Och jag talar inte om dig. Jag talar om alla som påstår att det skulle vara omöjligt att det apatiska tillståndet skulle ha åstadkommits av föräldrarna.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1039764
May 8, 2006 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

MrIbra wrote: [quote=csm101][quote=MrIbra]

Det är snarare du som har din åsikt klar för dig och kommer med dumma kommentarer då du inte har en aning om jag är invandrare eller inte.
Inte för att det har med saken att göra.

Håll dig till ämnet istället.

Tror du det skulle det spela någon roll om du vore invandrare? Håller fast vid det jag sagt.

Och för att hålla oss till ämnet; Känns ju bra att ni har så bra förtroende för den svenska läkarkåren.

Klart du måste hävda dig, men vi får inte låta diskussionen mynna ut i personliga påhopp.

Jag står för det jag skriver, då det är genomtänkt.

Det enda jag hoppade på var det som jag ansåg vara fel i det du sa, var inte menat som personligt påhopp. Och om du tog det som personligt påhopp så ber jag om ursäkt för det, _men_ jag vidhåller fortfarande det jag tycker.

Slutsatsen i detta ämne är att alla vi här på NH är lekmän som egentligen inte vet hur de där barnen mår.

Läkarna vet det och jag litar väldigt mycket på de läkare och psykologer som har hand om dessa barn. Anser de att barnen i fråga är sjuka så tror jag på det och tycker att barnen då ska ha hjälp.

Tycker inte FN att det är fel av Sverige att utsätta redan utsatta människor för sådana situationer som direkt visat sig vara skadliga för barn? Eller har jag bara hört fel?

Edit: Denstore->

Jag tror att det finns _få_ fall där barnen på något sätt manipulerats til det tillståndet, men på många som skrivit i tråden har åtmistone jag fått uppfattningen att de tycker att majoriteten av barnen fejkar apatin.

obelix
Member
Medlem
1039767
May 8, 2006 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Och jag talar inte om dig. Jag talar om alla som påstår att det skulle vara omöjligt att det apatiska tillståndet skulle ha åstadkommits av föräldrarna.

vilka säger det?

det är väl klart att det kan komma från föräldrarna.

barn är mottagliga, och att se sina föräldrar brytas ned av att risken för utvisning kan knäcka vilket barn som helst.

gör det barnens tillstånd mindre farliga eller gör det dem mindre utsatta?

ända sättet att komma förbi det är att man separerar barn och föräldrar vid ankomsten, viket jag tvivlar på är en bra idé

denstore
Member
Medlem
1039778
May 8, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=denstore] Och jag talar inte om dig. Jag talar om alla som påstår att det skulle vara omöjligt att det apatiska tillståndet skulle ha åstadkommits av föräldrarna.

vilka säger det?

det är väl klart att det kan komma från föräldrarna.

barn är mottagliga, och att se sina föräldrar brytas ned av att risken för utvisning kan knäcka vilket barn som helst.

gör det barnens tillstånd mindre farliga eller gör det dem mindre utsatta?

ända sättet att komma förbi det är att man separerar barn och föräldrar vid ankomsten, viket jag tvivlar på är en bra idé

Fast vem säger det där då? Knäcka vilket barn som helst? Tja, konstigt nog så knäcker det rejält mycket fler ur en specifik grupp, och det är ju där hela resonemanget om apatin fallerar.
Hur kan det komma sig att just vissa grupper är enormt överrepresenterade i den statistiken? Det finns varken något entydigt resultat som pekar på att det är just utvisningshotet som är problemet, eller att det är föräldrarnas depressioner som gör det.
Och nej, man behöver inte separera någon alls. Det är bara att se till att folk får komma hem ganska omgående efter att de får sitt avslag. Problemen i Sverige är att det verkar vara mer än OK att gömma flyktingar, oavsett varför de har fått avslag. Om den ena myndigheten upplyser den andra om var en illegal finns, då blir det vansinnesutbrott på löpet. Likaså är det helt självklart att det är p.g.a. utvisningshotet som de far illa. Det kan ju absolut inte vara väntan på ett definivt besked som spökar. Det kan ju inte heller vara något som föräldrarna är skyldiga till. Visst, nu har det tillfrisknat några "apatiska" barn, men vem vet om de hade tillfrisknat lika väl i sitt hemland? Vet du? Jag vet i alla fall inte, men jag skulle gissa på att de hade haft ungefär samma tillfriskningsfrekvens. Men det lär vi ju aldrig få reda på. Märkligt bara att det är så oerhört stor skillnad på barn från öststater och resten av världen, att det nästan bara är de som är representerade bland de apatiska barnen. Kanske är det så att man är lyckligare som svältande i Afrika än med rötter bakom järnridån.....

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1039848
May 9, 2006 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1039863
May 9, 2006 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

Med andra ord idiotförklarar du vår läkarkår ...

//Andreas

denstore
Member
Medlem
1039864
May 9, 2006 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

//Andreas

Det behövs väl inte. De brukar göra det själv med jämna mellanrum. Och som det redan är sagt tidigare i tråden, det är knappast så att det finns någon enighet i den här frågan.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1039868
May 9, 2006 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1][quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

//Andreas

Det behövs väl inte. De brukar göra det själv med jämna mellanrum. Och som det redan är sagt tidigare i tråden, det är knappast så att det finns någon enighet i den här frågan.

Tro det eller ej så råder det förvånansvärt stor enighet bland läkarna i just detta ämne.

Och hur brukar de idiotförklara sig själva med jämna mellanrum?

denstore
Member
Medlem
1039871
May 9, 2006 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=denstore][quote=Delph1][quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

//Andreas

Tro det eller ej så råder det förvånansvärt stor enighet bland läkarna i just detta ämne.

Och hur brukar de idiotförklara sig själva med jämna mellanrum?

De feldiagnoserar med jämna mellanrum, de är i mellanåt fantastiskt självgoda, och ändå inte helt ovanligt direkt inkompetenta. Övertidsarbete till farliga nivåer är mer regel än undantag, och med deras hierarkiska system, så går ålder ofta före kunskap.
Och att det skulle finnas eninghet inom området är ju helt fel. En enkel googling ger ett stort urval att välja mellan när det gäller orsaker och verkan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 392
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL