Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snart finns det inga apatiska flyktinbarn kvar i lande
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1039971
May 9, 2006 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
De feldiagnoserar med jämna mellanrum, de är i mellanåt fantastiskt självgoda, och ändå inte helt ovanligt direkt inkompetenta. Övertidsarbete till farliga nivåer är mer regel än undantag, och med deras hierarkiska system, så går ålder ofta före kunskap.
Och att det skulle finnas eninghet inom området är ju helt fel. En enkel googling ger ett stort urval att välja mellan när det gäller orsaker och verkan.

Och detta vet du... eftersom du är läkare? Eller bara det du läst genom media?

Feldiagnostisering beror på mänskliga misstag och att det inte alltid är svrt eller vitt.

Att de skulle vara inkompetenta är ju bara det löjligaste hittills, men det är ju klart, en lekman som du vet hur inkompetenta läkare egentligen är 🙄

Och med tanke på hur läkarutbildningen sett ut den senaste tiden så håller den hiearki som du nämner på att dö ut.

Och jag litar mycket mer på de läkare som haft föreläsningar för oss än på vad som står på google.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1039980
May 9, 2006 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=denstore] De feldiagnoserar med jämna mellanrum, de är i mellanåt fantastiskt självgoda, och ändå inte helt ovanligt direkt inkompetenta. Övertidsarbete till farliga nivåer är mer regel än undantag, och med deras hierarkiska system, så går ålder ofta före kunskap.
Och att det skulle finnas eninghet inom området är ju helt fel. En enkel googling ger ett stort urval att välja mellan när det gäller orsaker och verkan.

Och detta vet du... eftersom du är läkare? Eller bara det du läst genom media?

Feldiagnostisering beror på mänskliga misstag och att det inte alltid är svrt eller vitt.

Att de skulle vara inkompetenta är ju bara det löjligaste hittills, men det är ju klart, en lekman som du vet hur inkompetenta läkare egentligen är 🙄

Och med tanke på hur läkarutbildningen sett ut den senaste tiden så håller den hiearki som du nämner på att dö ut.

Och jag litar mycket mer på de läkare som haft föreläsningar för oss än på vad som står på google.

Med tanke på att jag för mindre än ett halvår sedan blev feldiagnoserad av den lokale överläkaren, och han gav mig vätskedrivande medicin för att kurera den blodpropp jag hade i benet, så har jag inga som helst illusioner om läkares kapacitet. Om du ens hade varit halvt vaken, så borde du vara medveten om att debatten det senaste året har handlat väldigt mycket om hur läkare jobbar mer än vad som är vettigt, och hur ofattbart vanligt det är att människor blir felbehandlade.
Senast igår rapporterades det om hur ofta folk feldoserade medicin, och vecka ut och vecka in talas det om problem med läkare.
Utöver mitt eget exempel, kan jag väl åtminstone rada upp 10 fall av felbehandling bara i den närmsta bekantskapskretsen.

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
1039991
May 9, 2006 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

Med andra ord idiotförklarar du vår läkarkår ...

//Andreas

... och Politiker, med all rätt.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1040011
May 9, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

//Andreas

Nej, jag förkastar kontrollen på hur regelverket följs.
Finns en undersökning som gjordes i en kommun där reglerna för sjukskrivning (bara tillexempel), följdes till 100%. Sjukskrivningarna sjönk med 50%. Har många kontakter inom sjukvården och har själv jobbat på en avdelning i några månader och hört snacket. Många läkare sjukskriver ofta även om det inte är motiverat, för de orkar inte argumentera och vill inte riskera att bli anmälda av arga kärringar.
Nu handlade detta iofs inte om just sjukskrivningar.

Nu ska man inte tro allt som står i tidningen, även om DN är ganska respekterad. Men när man sett hur utlänningar, i sitt eget land, håvat in pengar från deras sedan länge döde farmor, hur de lever på sina barns barnbidrag när barnen svälter där "hemma"o.s.v (och nej jag drar inte alla över en kam, men detta är saker som har hänt), blir man föga förvånad om någon skulle komma på den relativt oskyldiga idèn att göra sitt barn "apatiskt" i några veckor för att få asyl.

Men vid blotta åhöran av detta sparka vissa bakut! "NÄÄÄÄ, INTE DÅ! Klart ingen fuskar! Invandrarfientligthet, yadda yadda".
Självklart är inte _alla_ fall fusk, men man måste ju för fasen vara kritisk till allt i dagens samhälle.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1040063
May 9, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=Delph1][quote=Spannen]Folks godtrogenhet kommer bli (är) det här landets förfall...

//Andreas

Nej, jag förkastar kontrollen på hur regelverket följs.
Finns en undersökning som gjordes i en kommun där reglerna för sjukskrivning (bara tillexempel), följdes till 100%. Sjukskrivningarna sjönk med 50%. Har många kontakter inom sjukvården och har själv jobbat på en avdelning i några månader och hört snacket. Många läkare sjukskriver ofta även om det inte är motiverat, för de orkar inte argumentera och vill inte riskera att bli anmälda av arga kärringar.
Nu handlade detta iofs inte om just sjukskrivningar.

Nu ska man inte tro allt som står i tidningen, även om DN är ganska respekterad. Men när man sett hur utlänningar, i sitt eget land, håvat in pengar från deras sedan länge döde farmor, hur de lever på sina barns barnbidrag när barnen svälter där "hemma"o.s.v (och nej jag drar inte alla över en kam, men detta är saker som har hänt), blir man föga förvånad om någon skulle komma på den relativt oskyldiga idèn att göra sitt barn "apatiskt" i några veckor för att få asyl.

Men vid blotta åhöran av detta sparka vissa bakut! "NÄÄÄÄ, INTE DÅ! Klart ingen fuskar! Invandrarfientligthet, yadda yadda".
Självklart är inte _alla_ fall fusk, men man måste ju för fasen vara kritisk till allt i dagens samhälle.

Givetvis ska man vara kritisk, men likaväl är det ganska klart vid detta laget att det är inget man fejkar lätt. Det handlar ju inte om apati under någon vecka eller ett par dagar utan total apati i månader. Det fejkar man inte hur som helst som litet barn.

Jämförelsen med sjukskrivningar funkar inte riktigt i min mening, det är snarare att det är en del av deras arbetsbörda i så fall som kan dra ner prestationsförmågan och visar på att de är överarbetade och stressade, men likväl är inte denna totala apati inte något som växlar speciellt mycket under den tid som den infinns.

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1040080
May 9, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Med tanke på att jag för mindre än ett halvår sedan blev feldiagnoserad av den lokale överläkaren, och han gav mig vätskedrivande medicin för att kurera den blodpropp jag hade i benet, så har jag inga som helst illusioner om läkares kapacitet. Om du ens hade varit halvt vaken, så borde du vara medveten om att debatten det senaste året har handlat väldigt mycket om hur läkare jobbar mer än vad som är vettigt, och hur ofattbart vanligt det är att människor blir felbehandlade.
Senast igår rapporterades det om hur ofta folk feldoserade medicin, och vecka ut och vecka in talas det om problem med läkare.
Utöver mitt eget exempel, kan jag väl åtminstone rada upp 10 fall av felbehandling bara i den närmsta bekantskapskretsen.

Det var ju tråkigt att du råkade ut för det, men slår du ut på antalet patienter som behandlas per år så är det ändå inte en stor procent som blir felbehandlade. Grejen är bara att nästan alla felbehandlingar tas på allvar och utreds eftersom det rör sig om människor.

Att tro att läkare ska kunna oh veta allt är att tro att läkare är Gud(ar).

Men att tro att de är helt inkompetenta är, enligt mig, mycket mer fel än att tro att de är allvetande.

Läkare är människor och människor begår fel. Och rätt så ofta så handlar felbehandling som man läser om om hur sjukvården felbehandlat, dvs någon led från läkare till patient har blivit fel. Att tro att läkarna står för alla felbehandlingar är ju som att tro på tomten.

denstore
Member
Medlem
1040128
May 9, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=denstore]

Det var ju tråkigt att du råkade ut för det, men slår du ut på antalet patienter som behandlas per år så är det ändå inte en stor procent som blir felbehandlade. Grejen är bara att nästan alla felbehandlingar tas på allvar och utreds eftersom det rör sig om människor.

Att tro att läkare ska kunna oh veta allt är att tro att läkare är Gud(ar).

Men att tro att de är helt inkompetenta är, enligt mig, mycket mer fel än att tro att de är allvetande.

Läkare är människor och människor begår fel. Och rätt så ofta så handlar felbehandling som man läser om om hur sjukvården felbehandlat, dvs någon led från läkare till patient har blivit fel. Att tro att läkarna står för alla felbehandlingar är ju som att tro på tomten.

Ingen har påstått att alla läkare är idioter, eller ens att merparten skulle vara det, men däremot anser jag inte att det finns någon anledning att tillskriva dem större trovädighet i den här frågan än t.ex. sociala myndigheter, polis eller immigrationsverk. Och det var ju faktiskt du som hävdade att det var "råder det förvånansvärt stor enighet bland läkarna i just detta ämne".
Och faktum är att felbehandling och feldiagnosering inte alls är särskilt ovanligt, och även läkare är människor. Självklart säger de det politiskt korrekta om en murvel stoppar en mick under näsan på dem.

csm101
Member
Medlem
1040136
May 9, 2006 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Ingen har påstått att alla läkare är idioter, eller ens att merparten skulle vara det, men däremot anser jag inte att det finns någon anledning att tillskriva dem större trovädighet i den här frågan än t.ex. sociala myndigheter, polis eller immigrationsverk. Och det var ju faktiskt du som hävdade att det var "råder det förvånansvärt stor enighet bland läkarna i just detta ämne".
Och faktum är att felbehandling och feldiagnosering inte alls är särskilt ovanligt, och även läkare är människor. Självklart säger de det politiskt korrekta om en murvel stoppar en mick under näsan på dem.

Det där med enigheten sa jag eftersom du sa att det inte rådde enighet. Och angående det där at läakre vore idioter så fick jag den uppfattningen av saker som du tidigare sa.

Men saken är att de flesta läkare gör sina jobb oavsett politiska inflytanden. De säger ju tex inte att de apatiska barnen ska få stanna kvar i landet bara för att följa strömmen och inte bli hatade, utan de säger ju vad de tycker. Och just angående detta ämne är det en väldigt stor procent av alla läkare som är eniga om just de apatiska barnen.

Men samtidigt förnekar jag inte att det finns läakare som vill vara politiskt korrekta och säga det som de tror att politikerna vill höra, men jag tvivlar på att de är många till antalet. Att jag tillskriver dem mer trovärdighet än sociala myndighet är just för att läkare ska vara opartiska och se till individen medan sociala myndigheter ska se till samähället ur ett större perspektiv.

denstore
Member
Medlem
1040138
May 9, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=denstore]

Det där med enigheten sa jag eftersom du sa att det inte rådde enighet. Och angående det där at läakre vore idioter så fick jag den uppfattningen av saker som du tidigare sa.

Men saken är att de flesta läkare gör sina jobb oavsett politiska inflytanden. De säger ju tex inte att de apatiska barnen ska få stanna kvar i landet bara för att följa strömmen och inte bli hatade, utan de säger ju vad de tycker. Och just angående detta ämne är det en väldigt stor procent av alla läkare som är eniga om just de apatiska barnen.

Men samtidigt förnekar jag inte att det finns läakare som vill vara politiskt korrekta och säga det som de tror att politikerna vill höra, men jag tvivlar på att de är många till antalet. Att jag tillskriver dem mer trovärdighet än sociala myndighet är just för att läkare ska vara opartiska och se till individen medan sociala myndigheter ska se till samähället ur ett större perspektiv.

Läkare är inte mer opartiska än någon annan, eventuellt snarare mindre. Jag har studerat, bott med, och behandlats av massvis med läkare och läkarstudenter, och att säga att de skulle vara mer opartiska är inget jag någonsin har märkt av.

csm101
Member
Medlem
1040140
May 9, 2006 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Läkare är inte mer opartiska än någon annan, eventuellt snarare mindre. Jag har studerat, bott med, och behandlats av massvis med läkare och läkarstudenter, och att säga att de skulle vara mer opartiska är inget jag någonsin har märkt av.

Själv pluggar jag till läkare och alla de som jag kommit i kontakt med (föreläsningar och ute på vårdcentraler/sjukhus) är relativt opartiska. De har politiska åsikter, men människan går före politiken för nästan alla jag mött.

Och när jag säger det så tänker jag även på alla läkare (i sverige och utomlands) som öppet kritiserar och ställer sig mot olika politiska beslut och politiker.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1040176
May 10, 2006 - 5:29 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:

Själv pluggar jag till läkare och alla de som jag kommit i kontakt med (föreläsningar och ute på vårdcentraler/sjukhus) är relativt opartiska. De har politiska åsikter, men människan går före politiken för nästan alla jag mött.

Och när jag säger det så tänker jag även på alla läkare (i sverige och utomlands) som öppet kritiserar och ställer sig mot olika politiska beslut och politiker.

Du har knappast kommit i kontakt med alla läkare i Sverige. Förmodligen inte ens en promille av dem. Inte för att det tillför något till diskussionen, såg det bara lite ironiskt över att du tex brukar skrika högt när någon på precis samma grunder som du nu dragit slutsatsen att många läkare är opartiska, drar en slutsats att många invandrare är bråkiga...

Med andra ord har du en kraftig fördom om läkare (om än positiv). Och som jag sade innan är det inget fel med detta, då det är din erfarenhet. Dock ska du inte klanka ner på andras erfarenheter om andra saker, när du själv använder precis samma sorts fördomar.
Så enlgit dina egna mått ogiltigförklaras ditt inlägg ovan 😛
Ursäkta OT

Krehlmar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 355
1040255
May 10, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill bara lägga ett inlägg i debatten ; INGET är läkarnas fel, läkare har enorm utbildning och måste vara intellektuella, om det finns inkompetens inom vården är det sjuksköterskor som är enormt dominante och oftast blir chefer etc.

Lägg ingen skuld på läkare i något fall, vare sig apatiska barn eller hög sjukskrivning, tror ni de VILL spendera tid på människor som gnäller eller ljuger istället för att hjälpa människor som BEHÖVER vård?

Enkelt att peka på stickan i sin broders öga men inte stocken i sitt eget.

csm101
Member
Medlem
1040332
May 10, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote:
Du har knappast kommit i kontakt med alla läkare i Sverige. Förmodligen inte ens en promille av dem. Inte för att det tillför något till diskussionen, såg det bara lite ironiskt över att du tex brukar skrika högt när någon på precis samma grunder som du nu dragit slutsatsen att många läkare är opartiska, drar en slutsats att många invandrare är bråkiga...

Med andra ord har du en kraftig fördom om läkare (om än positiv). Och som jag sade innan är det inget fel med detta, då det är din erfarenhet. Dock ska du inte klanka ner på andras erfarenheter om andra saker, när du själv använder precis samma sorts fördomar.
Så enlgit dina egna mått ogiltigförklaras ditt inlägg ovan 😛
Ursäkta OT

Jag har aldrig förnekat att jag har fördomar. Skillnaden är att jag 1) ställer mig öppen i de flesta frågor och låter mig motbevisas 2) inte säger att alla läkare är si eller så. Jag har sagt _de jag kommit i konatkt med_ och då är det inte längre någon fördom utan verkliga upplevelser. Men eftersom jag tänker på punkt 1 hela tiden så ändras min uppfattning hela tiden. Därav tycker jag att det är en viss skillnad mot någon som har en åsikt om en viss sak, som baserats på ett väldigt få individer och som vägrar ändra sin uppfattning.

För du har ju rätt, jag har inte träffat alla läkare. Men om det skulle hindra mig från att opponera mig mot fördomar som andra har (och som jag tycker är fel) så kan ju ingen säga emot någon, för ingen har träffat alla invandrare, ingen har träffat alla poliser etc etc.

Det som gälde här var att han skrev att många (eller en del) av de läkare som han träffat inte var på ett visst sätt och jag sa att de jag träffat varit på ett annat.

Som sagt, jag baserar min syn på läkare på den erfarenhet jag fått av att vara i kontakt med läkare, både privat och genom skolan och jag är inte absolut i min åsikt om läkare. Skulle jag upptäcka att många andra läkare är på något annat sätt så omvärderar jag mina föreställelser. Och du som verkar ha följt mig ett tag och sett att jag skriker till angående fördomar mot invandrare borde ju ha sett att den röda tråden oftast är att de personerna baserar sina åsikter på ett väldigt fåtal individer och sedan _vägrar_ vara mottagliga för andra åsikter om tex invandrare.

Och däri ligger skillnaden.

Enligt mig.

För att gå On Topic igen:

slutsatsen är att alla begår fel. att sen skylla rådande situation på en viss yrkesgrupp är helt absurt.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1040541
May 11, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Krehlmar wrote: Jag vill bara lägga ett inlägg i debatten ; INGET är läkarnas fel, läkare har enorm utbildning och måste vara intellektuella, om det finns inkompetens inom vården är det sjuksköterskor som är enormt dominante och oftast blir chefer etc.

Lägg ingen skuld på läkare i något fall, vare sig apatiska barn eller hög sjukskrivning, tror ni de VILL spendera tid på människor som gnäller eller ljuger istället för att hjälpa människor som BEHÖVER vård?

Du driver med oss(?)

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1040606
May 12, 2006 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Du driver med oss(?)

Instämmer. Det var bland det "#¤% jag hört.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1040615
May 12, 2006 - 5:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Krehlmar]Jag vill bara lägga ett inlägg i debatten ; INGET är läkarnas fel, läkare har enorm utbildning och måste vara intellektuella, om det finns inkompetens inom vården är det sjuksköterskor som är enormt dominante och oftast blir chefer etc.

Du driver med oss(?)

Antingen det eller så är det någon som måste vakna upp o se verkligheten.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1040634
May 12, 2006 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Klart att folk utnyttjar en sådan möjlighet.

Ja, tyvärr så utnyttjar oärliga människor sveriges hjälp till det mesta.
Men det är ärligheten som skiljer oss svenskar ifrån övriga världen.

csm101
Member
Medlem
1040696
May 12, 2006 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=Json_81]Klart att folk utnyttjar en sådan möjlighet.

Skämtar du också nu eller?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1040973
May 13, 2006 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag betvivlar sannoliketen att så många skojar till det samtidigt.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1040978
May 13, 2006 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Collateral][quote=Json_81]Klart att folk utnyttjar en sådan möjlighet.

Skämtar du också nu eller?

NEJ?!
Men du kanske är en oärlig person?
Eller hur vill du att jag ska tolka det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL