Snatteri, får man ta fast personen handgripligen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snatteri, får man ta fast personen handgripligen?
Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 14, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Där jag jobbar så snor kunder som bara den.
Ibland märker kassörskan när något inte stämmer och larmar, kunden förstår vad som komma skall och börjar sticka från affären.
Om man då skulle springa efter och brotta ner den personen ifråga som har snattat och hålla kvar honom/henne på marken om han/hon skulle streta emot, har jag rätt till det i väntan på polisen?

Envarsgripande får man göra om händelsen som personen har gjort kan leda till fängelse.
Snatteri kan väl leda till fängelse?

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1050766
June 14, 2006 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

det smartaste är att använda ögonen och placera ut mikroskopiska kameror.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1050767
June 14, 2006 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ja... du får brotta ner dom.

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
1050771
June 14, 2006 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: ja... du får brotta ner dom.

det finns ju ett annat problem och det är om dom är över 2 meter och enormt biffiga.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1050795
June 14, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: ja... du får brotta ner dom.

Inte utanför affären tror jag... stog om det där i aftonbladet för ett tag sen.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1050811
June 14, 2006 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Stöld (snatteri) kan ju leda till fängelse. Frågan är om det finns någon gräns på värdet av det stulna som gör att det omöjligt kan leda till fängelse. Alltså om han tar ett tuggummi för 2:- så lär det inte kunna leda till fängelse även om han går till rättegång utan försvar... Men för 100:-... vem vet?

Fan, läste om det här när jag var MP, men har glömt nu, var 6 år sedan tyvärr... 😕

IceRaiser
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1050815
June 14, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Yupp, snatteri kan leda till högst 6 månaders fängelse.

Om man då skulle springa efter och brotta ner den personen ifråga som har snattat och hålla kvar honom/henne på marken om han/hon skulle streta emot, har jag rätt till det i väntan på polisen?

Du måste se personen ta varan, stoppa på sig den, och sedemera ha FULL uppsikt över denna person så att han/hon inte kan lägga ifrån sig varan någonstans.
När personen sedan passerar kassan utan att betala för varan så kan du göra ett s.k. Envarsgripande.
Tänk dock på att du måste se ALLT from. att personen tar varan.
För, låt oss säga, om personen har lagt ifrån sig varan så flyger du på honom/henne och håller fast denne, så gör du dig skyldig till Olaga Frihetsberövande, vilket kan leda till högst 6 ÅRs fängelse.

Vid ett Grip så får du bara använda "Försvarligt" våld, dvs. lika mycket som personen använder.
Du får INTE brotta ner personen och lägga dig på, "bara sådär".
Det kallas för misshandel...

Det bästa som du kan göra är iof att ta signalement och polisanmäla händelsen...

[EDIT]
Rättegångsbalken 24 kap. 7§ "Envarsgripande"
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han groåas av envar. [...] Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Polislagen 10§
En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om [...] 2. någon som skall häktas, anhållas, eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande.

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
1050849
June 14, 2006 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

nånting som ibland händer är att jag när jag är på exempelvis forum så kommer nån vakt och följer efter mig, ja vars jag än går dom tror att jag ska snatta men det gör jag ju inte.
och så finns det en kärring där också som brukar följa efter.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1050865
June 14, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

slutar bara med "mot"stämning för misshandel.. sveda å verk, eller psykiskt lidande pga taskig barndom... till slut blir det bara dyrare i bara rättegångskostnader. Larm, ljudbågar, kamror.. eller flytt gäller, tyvärr.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1050883
June 15, 2006 - 3:26 am
sp_Permalink sp_Print

IceRaiser wrote:

Yupp, snatteri kan leda till högst 6 månaders fängelse.

Du måste se personen ta varan, stoppa på sig den, och sedemera ha FULL uppsikt över denna person så att han/hon inte kan lägga ifrån sig varan någonstans.
När personen sedan passerar kassan utan att betala för varan så kan du göra ett s.k. Envarsgripande.
Tänk dock på att du måste se ALLT from. att personen tar varan.
För, låt oss säga, om personen har lagt ifrån sig varan så flyger du på honom/henne och håller fast denne, så gör du dig skyldig till Olaga Frihetsberövande, vilket kan leda till högst 6 ÅRs fängelse.

Vid ett Grip så får du bara använda "Försvarligt" våld, dvs. lika mycket som personen använder.
Du får INTE brotta ner personen och lägga dig på, "bara sådär".
Det kallas för misshandel...

Det bästa som du kan göra är iof att ta signalement och polisanmäla händelsen...

[EDIT]
Rättegångsbalken 24 kap. 7§ "Envarsgripande"
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han groåas av envar. [...] Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Polislagen 10§
En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om [...] 2. någon som skall häktas, anhållas, eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande.

Precis! Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala. (kan ju gå till förbutiken etc.).

Dessutom om du bestämmer dig för att gripa någon så måste polisen tillkallas, du kan inte bara frihetsberöva någon och sen släppa denne. Det är bara polisen som kan göra det.

Snatteri är upp till 600:- över det, stöld (tror jag, kommer inte ihåg).

Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planerats.

IceRaiser
Medlem
Forum Posts: 31
1050892
June 15, 2006 - 6:06 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala.

Precix, sista betalningstillfället. Jag förenklade det bara genom att skriva kassan wink

Dessutom om du bestämmer dig för att gripa någon så måste polisen tillkallas, du kan inte bara frihetsberöva någon och sen släppa denne. Det är bara polisen som kan göra det.

Tre rätt av tre möjliga!

Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planerats

Om jag inte minns helt fel så är det höjt till 800-850:-
Men precis som du säger så är Snatteri "stundens ingivelse", medans stöld är planerat (på ett eller annat sätt).

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1052126
June 19, 2006 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

IceRaiser wrote:

Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala.

Precix, sista betalningstillfället. Jag förenklade det bara genom att skriva kassan wink

Tre rätt av tre möjliga!

Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planerats

Om jag inte minns helt fel så är det höjt till 800-850:-
Men precis som du säger så är Snatteri "stundens ingivelse", medans stöld är planerat (på ett eller annat sätt).

Ligger vi på samma nivå då 🙂

DFI_Victor
Medlem
Forum Posts: 34
1052170
June 20, 2006 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Tänker på ifall det varit en matbutik, då borde man ju kunna trycka på en knapp så låses alla dörrar så ingen kommer ut eller in.. dom här "slussarna", snopet om en snattare är på väg ut och märker att dörren inte öppnas..

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
1052180
June 20, 2006 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=MULLVADEN]ja... du får brotta ner dom.

Inte utanför affären tror jag... stog om det där i aftonbladet för ett tag sen.

och vem litar på Aftonbladet? 🙄

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1052188
June 20, 2006 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

men om jag stoppar på mig en sak i affären o bara är där .. Är det då snatteri..

jag brukar se äldre människor ha sin egna väska o stoppa varor i och gå till kassan o packa upp..

Alltså får man stoppa på sig saker utan att det kallas stöld o jag har inte lämnat butiken?

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
1052193
June 20, 2006 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Niklas.Andersson wrote: men om jag stoppar på mig en sak i affären o bara är där .. Är det då snatteri..

jag brukar se äldre människor ha sin egna väska o stoppa varor i och gå till kassan o packa upp..

Alltså får man stoppa på sig saker utan att det kallas stöld o jag har inte lämnat butiken?

Ja, man får lägga varorna innanför tröjan om man så vill, men det kan ju se misstänkt ut. Det kan hända att någon stoppar dig om du lägger nåt i fickan, men det är inte olagligt förrän du går ut från affären och inte betalat för det.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1052226
June 20, 2006 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jobbar du med egentligen? Egen butik?
Varför annars utsätta sig för risken?
Snattaren kan ju ha en kniv eller vad som helst.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1052232
June 20, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ärligt talat så gäller det mat eller något så är sannolikheten att personen har vapen på sig väldigt liten

Gäller det dagskassan så är det klart större..

men om någon stoppar på sig mat så skulle jag inte tveka en sekund o hoppa på personen

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1052256
June 20, 2006 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vad jobbar du med egentligen? Egen butik?
Varför annars utsätta sig för risken?
Snattaren kan ju ha en kniv eller vad som helst.

Jula
Varför utsätta sig för risken?
-För att få kötta lite! Ne men varför låta han/hon sno saker utan att man gör något?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1052258
June 20, 2006 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote:
Varför utsätta sig för risken?
-För att få kötta lite! Ne men varför låta han/hon sno saker utan att man gör något?

Därför att jag gissar på att du inte har betalt för att ta risker?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 344
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL