December 28, 2004
Där jag jobbar så snor kunder som bara den.
Ibland märker kassörskan när något inte stämmer och larmar, kunden förstår vad som komma skall och börjar sticka från affären.
Om man då skulle springa efter och brotta ner den personen ifråga som har snattat och hålla kvar honom/henne på marken om han/hon skulle streta emot, har jag rätt till det i väntan på polisen?
Envarsgripande får man göra om händelsen som personen har gjort kan leda till fängelse.
Snatteri kan väl leda till fängelse?
May 17, 2002
Stöld (snatteri) kan ju leda till fängelse. Frågan är om det finns någon gräns på värdet av det stulna som gör att det omöjligt kan leda till fängelse. Alltså om han tar ett tuggummi för 2:- så lär det inte kunna leda till fängelse även om han går till rättegång utan försvar... Men för 100:-... vem vet?
Fan, läste om det här när jag var MP, men har glömt nu, var 6 år sedan tyvärr... 😕
January 17, 2004
Yupp, snatteri kan leda till högst 6 månaders fängelse.
Om man då skulle springa efter och brotta ner den personen ifråga som har snattat och hålla kvar honom/henne på marken om han/hon skulle streta emot, har jag rätt till det i väntan på polisen?
Du måste se personen ta varan, stoppa på sig den, och sedemera ha FULL uppsikt över denna person så att han/hon inte kan lägga ifrån sig varan någonstans.
När personen sedan passerar kassan utan att betala för varan så kan du göra ett s.k. Envarsgripande.
Tänk dock på att du måste se ALLT from. att personen tar varan.
För, låt oss säga, om personen har lagt ifrån sig varan så flyger du på honom/henne och håller fast denne, så gör du dig skyldig till Olaga Frihetsberövande, vilket kan leda till högst 6 ÅRs fängelse.
Vid ett Grip så får du bara använda "Försvarligt" våld, dvs. lika mycket som personen använder.
Du får INTE brotta ner personen och lägga dig på, "bara sådär".
Det kallas för misshandel...
Det bästa som du kan göra är iof att ta signalement och polisanmäla händelsen...
[EDIT]
Rättegångsbalken 24 kap. 7§ "Envarsgripande"
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han groåas av envar. [...]
Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
Polislagen 10§
En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om [...]
2. någon som skall häktas, anhållas, eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande.
September 5, 2001
IceRaiser wrote:
Yupp, snatteri kan leda till högst 6 månaders fängelse.
Du måste se personen ta varan, stoppa på sig den, och sedemera ha FULL uppsikt över denna person så att han/hon inte kan lägga ifrån sig varan någonstans.
När personen sedan passerar kassan utan att betala för varan så kan du göra ett s.k. Envarsgripande.
Tänk dock på att du måste se ALLT from. att personen tar varan.
För, låt oss säga, om personen har lagt ifrån sig varan så flyger du på honom/henne och håller fast denne, så gör du dig skyldig till Olaga Frihetsberövande, vilket kan leda till högst 6 ÅRs fängelse.Vid ett Grip så får du bara använda "Försvarligt" våld, dvs. lika mycket som personen använder.
Du får INTE brotta ner personen och lägga dig på, "bara sådär".
Det kallas för misshandel...Det bästa som du kan göra är iof att ta signalement och polisanmäla händelsen...
[EDIT]
Rättegångsbalken 24 kap. 7§ "Envarsgripande"
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han groåas av envar. [...] Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.Polislagen 10§
En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om [...] 2. någon som skall häktas, anhållas, eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande.
Precis! Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala. (kan ju gå till förbutiken etc.).
Dessutom om du bestämmer dig för att gripa någon så måste polisen tillkallas, du kan inte bara frihetsberöva någon och sen släppa denne. Det är bara polisen som kan göra det.
Snatteri är upp till 600:- över det, stöld (tror jag, kommer inte ihåg).
Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planerats.
January 17, 2004
Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala.
Precix, sista betalningstillfället. Jag förenklade det bara genom att skriva kassan
Dessutom om du bestämmer dig för att gripa någon så måste polisen tillkallas, du kan inte bara frihetsberöva någon och sen släppa denne. Det är bara polisen som kan göra det.
Tre rätt av tre möjliga!
Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planerats
Om jag inte minns helt fel så är det höjt till 800-850:-
Men precis som du säger så är Snatteri "stundens ingivelse", medans stöld är planerat (på ett eller annat sätt).
September 5, 2001
IceRaiser wrote:
Skulle bara vilja ändra "passera kassan" till passera sista möjligheten att betala.
Precix, sista betalningstillfället. Jag förenklade det bara genom att skriva kassan
Tre rätt av tre möjliga!
Dessutom är Snatteri mer infall och oplanerat, Stöld innebär att brottet har planeratsOm jag inte minns helt fel så är det höjt till 800-850:-
Men precis som du säger så är Snatteri "stundens ingivelse", medans stöld är planerat (på ett eller annat sätt).
Ligger vi på samma nivå då 🙂
November 7, 2005
men om jag stoppar på mig en sak i affären o bara är där .. Är det då snatteri..
jag brukar se äldre människor ha sin egna väska o stoppa varor i och gå till kassan o packa upp..
Alltså får man stoppa på sig saker utan att det kallas stöld o jag har inte lämnat butiken?
May 17, 2002
Niklas.Andersson wrote: men om jag stoppar på mig en sak i affären o bara är där .. Är det då snatteri..
jag brukar se äldre människor ha sin egna väska o stoppa varor i och gå till kassan o packa upp..
Alltså får man stoppa på sig saker utan att det kallas stöld o jag har inte lämnat butiken?
Ja, man får lägga varorna innanför tröjan om man så vill, men det kan ju se misstänkt ut. Det kan hända att någon stoppar dig om du lägger nåt i fickan, men det är inte olagligt förrän du går ut från affären och inte betalat för det.
November 7, 2005
December 28, 2004
Json_81 wrote: Vad jobbar du med egentligen? Egen butik?
Varför annars utsätta sig för risken?
Snattaren kan ju ha en kniv eller vad som helst.
Jula
Varför utsätta sig för risken?
-För att få kötta lite! Ne men varför låta han/hon sno saker utan att man gör något?
2 Guest(s)