October 10, 2001
Mattias tänkte över situationen. Även en kamel skulle innebära ett problem, speciellt vid förskottsbetalning. Han lät först tankarna vandra iväg mot Lycksele djurpark några timmars bilväg ifrån hans hemstad men han förkastade snabbt tanken. Han skulle aldrig kunna smuggla ut en kamel under jackan.
Modet sjönk nu snabbt hos vår (anti?)hjälte och han försökte febrilt läsa den andres ansikte i hopp om att hitta en öppning, en svag punkt någonstans. Han sökte, och trodde sig ha funnit. Han förmodade att Jerry delade hans egen förkärlek för logiska resonemang, och det kunde han utnyttja.
-Du ville ha en kamel, eller hur, Jerry? han väntade inte på ett svar utan fortsatte genast:
-Kameler måste dricka mycket vatten för att överleva, och således är vattnet det som ligger till grund för själva kamelens existens. Vattnet står över kamelen helt enkelt. Du ville ha en kamel men jag tänkte att en sådan är inte god nog för dig, du förtjänar någonting bättre, någonting som...vatten! Efter att du fått bort snön så får du allt vatten som varit fruset, låter inte det som ett bra erbjudande kanske?
Mattias höll andan, skulle hans erbjudande accepteras?
June 18, 2001
Försöker du locka mig i en fälla måntro...
Ditt förslag är inte godtagbart. Min närvaro smälter inte snön, den skrämmer helt enkelt bort den. Jag antar att du inte menar allvar med vattnet eftersom du självklart känner till ovan nämnt faktum. På grund av att du uppehåller mig så länge när jag har erbjudanden från annat håll har kravet stigit till att det ska vara väldigt ludna kameler. Det eller inget!
October 10, 2001
Mattias sinne var i tumult, kaos rådde där bara lugn kunde innebära en räddning. Inombords rasade han över sin egen ovaksamhet och han var rädd att det syntes även på utsidan. Han hade låtit Jerry styra förhandlingen till en punkt från vilken det bara fanns två vägar att följa. Att betala det pris han givits eller att begravas i himlens vita, kalla, isiga nycker. Det öde som väntade i slutet av den andra vägen lämnade honom inget val och det lilla mod han hade haft kvar svek honom i och med att han fattade sitt beslut, det enda beslut som var möjligt att fatta. Han sjönk ihop på den karga marken framför Jerry, sänkte blicken, och sa med glädjelös stämma:
- Du... Du ska få dina kameler, Jerry. Han tvang sig att hålla tillbaka en snyftning. Mattias hade bara två ludna kameler. Dessa var hans käraste ägodelar och i hans omskakade sinne vilade nu en stilla, förtvivlad undran över hur mannen som stod framför honom kunde drista sig till det dåd som nu förestod honom.
Han kunde inte hålla tillbaka gråten längre. Stora, tunga tårar föll mot marken, stora, tunga tårar fälldes för hans två ludna kameler, stora, tunga tårar fälldes för Gusten och Mimmi. Han kunde inte förmå sig att se på Jerry, han hade inte mod till det, han bara inväntade den andres svar.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 20:03 ]
June 17, 2001
On 2001-11-10 22:00, Jerry wrote:
*Jerry tar kamelerna och springer. Han undrar var han har förlagt sin grillen. Sina fina spett hittar han dock*Komsi komsi..små kameler...komsi...smaka spettet..?!
Djurplågare...
Kommsi kommsi Jerry, vill du smaka på spettet?
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
October 10, 2001
Mattias hör Jerry fråga WIGGER efter hans spett. Han vet inte om detta beror på att Jerry tänker grilla Gusten och Mimmi eller om...ja..eh... Han förmodar dock det värsta. Han omvärderar snabbt sitt tidigare beslut. Han visslar ljudligt på sina ludna kameler som snabbt uppenbarar sig på sin herres uppmaning. Mattias, som ser att Jerry inte märkt något än skyndar sig upp på Gustens rygg och rider iväg söderut, mot Göteborg. Väl där planerar han att utöva hämnd för vad han tror att Jerry tänkte göra mot hans kameler. Han vet nämligen att Jerry har ett fikonträd som han skattar högre än allt annat i världen, detta fikonträd är Mattias mål.
EDIT: Tempusfel
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 22:43 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-10 22:43 ]
October 10, 2001
Mattias stannar plötsligt. Han blir lite konfunderad över Jerrys konstiga böjelser vad gäller ludna kamelpucklar men släpper snabbt ämnet. Han pekar istället norrut mot Kiruna och ropar till Jerry.
-Du! Jag har hört att de ska fira din födelsedag där uppe, du måste börja rida dit nu om du ska hinna i tid! De skulle ha massvis med russin där sa de.
Fnissande för sig själv och övertygad om att Jerry kommer att falla för tricket så skyndar Mattias vidare mot Göteborg och fikonen.
June 18, 2001
*Glad över att min födelsedag har uppmärksammats vänder jag norrut och ger kamelens ludna bak en klapp så den skyndar på. Min kamel snavar dock och faller handlöst ned i ett hål. Själv sitter jag på kanten, dinglar med benen, och håller upp tummen i väntan på lift. Jag anar ugglor i mossen*
October 10, 2001
Mattias ser sig över axeln och när han ser Jerry sitta där utan kamel så skrattar han triumferande. Han kan redan känna smaken av fikon lägga sig som en dimma över hans sinne och bedövad av sin nära förestående seger så rider han ned sin kamel i diket där den drunknar. Mattias blir förtvivlad.
-Gusten! Neeeeeej!
Det finns inga gränser för hans sorg och han har nu bara en tanke i huvudet, Jerrys fikonträd!
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-11 17:49 ]
October 10, 2001
Mattias blir oerhört frustrerad av Jerrys ondsinta gärning.
-Vet du hur länge jag jobbat för att tänka ut en så bra tanke? skriker han mot ballongen som svävar så ouppnåeligt uppe i skyn. Men då får Mattias syn på någon. Elvis! Naturligtvis får Mattias skjuts i sin gamle kompis Elvis lika gamla Opel och tillsammans åker de iväg mot Jerrys bostad och fikonträd i Göteborg.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-11 18:22 ]
2 Guest(s)