October 24, 2002
Callister wrote: Det är inte direkt hälosamt att gå upp i vikt av enbart socker. 🙂
Då är det ju mer hälsosamt att vara benig än att springa omkring och hälla i sig flytande margarin (Även om man mot något förmodan inte skulle gå upp i vikt av detta).
Ett bra exempel är nötter, mycket kalorier, nyttigt fett.
Så fruktansvärt ohälsosamt är det inte heller. Bara man får i sig tillräckligt med näring och vätska så är det lugnt. Sedan så kretsar det väl rätt mycket bull-shit kring nötter. Man blir väl inte så jäkla fet av dom som många hävdar.
Dehman wrote: Druvsocker = Dextrol? 😀
Precis, tror dock inte en Dextrol-tablett innehåller särskilt mycket druvsocker faktiskt. Du får nog käka ett packet på en gång för att få effekt 🙂
October 24, 2002
Callister wrote: Om du ska göra på det sättet Dehman bör du köpa maltodextrin eller dextro, alltså i burk, något kg typ.
Men känner du att du har svårt att få i dig mat på det vanliga sättet så visst.
Kan ju göra någon form av gainer också...
Gainer innehåller alltid en massor av protein, vilket han inte behöver. Köpa 1kg dexterpur (som jag fortfarande tror att det heter) kostar runt tjugan och finns på Konsum, möjligen även ica.
August 8, 2003
bjorne wrote: Så fruktansvärt ohälsosamt är det inte heller. Bara man får i sig tillräckligt med näring och vätska så är det lugnt.
Att vara överviktig är defenitivt inte nyttigt. För det första så består hjärnan mest av fett och dåliga fetter skadar hjärnan. Samt såklart ökad risk för hjärt/kärlsjukdommar samt diabetes, högt blodtryck (går att göra listan hur lång som helst). Ett högt blodsocker kan även skada nervändar och blodkärl i te.x näthinnan. Dessutom ökar man antalet fettceller ju mer fett/snabba kolhydrater (ännu värre än fett) man äter, så man kommer få svårare och svårare att senare i livet gå ner i vikt (värre att vara överviktig som gammal, frestar ännu mer på hjärtat osv). Tycker man ska ta hand om sin kropp istället, att äta fel är en väldigt destruktiv handling mot sig själv. Men det är såklart upp till var och en vad man vill göra med sin kropp, trist om man ångrar sig nångång dock och redan dragit på sig skadorna.
October 24, 2002
Vurt wrote: [quote=bjorne]Så fruktansvärt ohälsosamt är det inte heller. Bara man får i sig tillräckligt med näring och vätska så är det lugnt.
Att vara överviktig är defenitivt inte nyttigt. För det första så består hjärnan mest av fett och dåliga fetter skadar hjärnan. Samt såklart ökad risk för hjär/kärlsjukdommar samt diabetes, högt blodtryck (går att göra listan hur lång som helst). Ett högt blodsocker kan även skada nervändar och blodkärl i te.x näthinnan. Dessutom ökar man antalet fettceller ju mer fett/snabba kolhydrater (ännu värre än fett) man äter, så man kommer få svårare och svårare att senare i livet gå ner i vikt (värre att vara överviktig som gammal, frestar ännu mer på hjärtat osv). Tycker man ska ta hand om sin kropp istället, att äta fel är en väldigt destruktiv handling mot sig själv. Men det är såklart upp till var och en vad man vill göra med sin kropp.
Jaja, men just sockert är inte så hemskt. Det jag syfta på.
August 8, 2003
October 24, 2002
Vurt wrote: Du kommer lägga på dig massor av fett om du äter socker. Att äta mycket socker / snabba kolhydrater är som sagt värre än att äta (dåligt)fett.
Får man i sig övrig näring så ger inte sockert några direkta skador, dock så blir man fet vilket i sin tur är farligt, så socker är indirekt farligt.
January 12, 2004
Att vara överviktig är inget kul, men det finns dom som är bekväma i sin övervikt, jag är en av dom.
Jag skiter i om folk skrattar bakom ryggen på mig ang. min övevikt.
so what, jag är fet du är ful, jag kan banta... :bgrin:
Men majoriteten av överviktiga mår skit av att få höra alla gliringar och skällsord som fetto, tjockis, padda osv... 👿
Vad många glömmer bort är det att dom är människor med känslor dom med.
Att det oftast finns en orsak bakom deras övervikt.
den kan från början vara självförvållad, men den behöver inte vara det.
När det gäller en del som frivilligt går upp i vikt, så lever dom i en självuppfylld profetia med sin övervikt, dom tror att dom är feta och äckliga, och genom att gå upp i vikt så får dom rätt.
det finns även dom som tröstäter av olika skäl, dom kan ha haft en vidrig uppväxt, dom kan ha haft feta föräldrar och fått höra att dom kommer bli lika dana, vad dom än gör....
Det finns dom som har ätstörningar av olika slag, det finns dom som äter mediciner som orsakar övervikt, det finns dom som har hormonrubbningar, det finns dom som har genetiska anlag m.m.
Något jag alltid har undrat över är varför en del tycker att överviktiga är äckliga?
August 8, 2003
obelix wrote: Att vara överviktig är inget kul, men det finns dom som är bekväma i sin övervikt, jag är en av dom.
Jag skiter i om folk skrattar bakom ryggen på mig ang. min övevikt.
so what, jag är fet du är ful, jag kan banta... :bgrin:Men majoriteten av överviktiga mår skit av att få höra alla gliringar och skällsord som fetto, tjockis, padda osv... 👿
Vad många glömmer bort är det att dom är människor med känslor dom med.
Att det oftast finns en orsak bakom deras övervikt.
den kan från början vara självförvållad, men den behöver inte vara det.När det gäller en del som frivilligt går upp i vikt, så lever dom i en självuppfylld profetia med sin övervikt, dom tror att dom är feta och äckliga, och genom att gå upp i vikt så får dom rätt.
det finns även dom som tröstäter av olika skäl, dom kan ha haft en vidrig uppväxt, dom kan ha haft feta föräldrar och fått höra att dom kommer bli lika dana, vad dom än gör....
Det finns dom som har ätstörningar av olika slag, det finns dom som äter mediciner som orsakar övervikt, det finns dom som har hormonrubbningar, det finns dom som har genetiska anlag m.m.
Något jag alltid har undrat över är varför en del tycker att överviktiga är äckliga?
Det väl inte konstigare än vad folk har för uppfattning om missbruk i övrigt, dvs det är inget som förtjänar någon som helst uppmuntring. Man säger inte "oj vad roligt! Jag ser att herrn röker!". Matmissbruk är ju dessutom ett missbruk som syns väldigt tydligt.
Inte för att jag någonsin brukar kalla överviktiga för äckliga eller försöker "omvända" dom, jag tycker att man får göra precis som man vill med sin egen kropp! Men samtidigt tycker jag också att det är trist om folk inte är medvetna om vilka risker de utsätter sig för, eller om man är överviktig bara för att man inte orkar lära sig lite om kost, träning och om hur kroppen/hjärnan fungerar.
Vill man fungera optimalt som människa (både kropp och hjärna) så väljer man ju knappast aktivt att vara överviktig. Det handlar såklart om ett beroende (eller i vissa _få_ fall en sjukdom). Och precis som alla missbrukare så brukar även överviktiga ha någon mer eller mindre bra bortförklaring till varför man är överviktig (och varför man ska fortsätta vara det). Genetiska anlag och hormonrubbningar finns såklart (rätt ovanligt), men även detta finns det ju hjälp för, och i de flesta fall skulle jag villja säga att det bara är dåliga bortförklaringar. ALLT missbruk finns det hjälp för, det första steget är att erkänna detta för sig själv.
Något som kanske skulle funka är om man hade ett slags kollektiv för överviktiga, där matmissbrukarna hela dagarna blev halvt som halvt mobbade av personalen och fick höra hur feta, fula och värdelösa dom var för att inse hur feta dom faktiskt är. "Bryta ner för att sedan bygga upp" tror jag Hasselamänniskorna brukar kalla denna form av "terapi". 😉 I detta fall skulle man ju dock bli tvungen att kalla det "bryta ner för att gå ner" *host*
January 12, 2004
Vurt wrote:
Det väl inte konstigare än vad folk har för uppfattning om missbruk i övrigt, dvs det är inget som förtjänar någon som helst uppmuntring. Man säger inte "oj vad roligt! Jag ser att herrn röker!". Matmissbruk är ju dessutom ett missbruk som syns väldigt tydligt.
Inte för att jag någonsin brukar kalla överviktiga för äckliga eller försöker "omvända" dom, jag tycker att man får göra precis som man vill med sin egen kropp! Men samtidigt tycker jag också att det är trist om folk inte är medvetna om vilka risker de utsätter sig för, eller om man är överviktig bara för att man inte orkar lära sig lite om kost, träning och om hur kroppen/hjärnan fungerar.
Vill man fungera optimalt som människa (både kropp och hjärna) så väljer man ju knappast aktivt att vara överviktig. Det handlar såklart om ett beroende (eller i vissa _få_ fall en sjukdom). Och precis som alla missbrukare så brukar även överviktiga ha någon mer eller mindre bra bortförklaring till varför man är överviktig (och varför man ska fortsätta vara det). Genetiska anlag och hormonrubbningar finns såklart (rätt ovanligt), men även detta finns det ju hjälp för, och i de flesta fall skulle jag villja säga att det bara är dåliga bortförklaringar. ALLT missbruk finns det hjälp för, det första steget är att erkänna detta för sig själv.
Något som kanske skulle funka är om man hade ett slags kollektiv för överviktiga, där matmissbrukarna hela dagarna blev halvt som halvt mobbade av personalen och fick höra hur feta, fula och värdelösa dom var för att inse hur feta dom faktiskt är. "Bryta ner för att sedan bygga upp" tror jag Hasselamänniskorna brukar kalla denna form av "terapi". 😉
Det är en väsentlig stor skillnad mellan matmissbruk och annan sorts missbruk.
Hasch, alkohol och allt annat kan man ta bort, men inte maten...
Det är även så att det är många som har ett felaktikt inlärt beteende som kommer hemmifrån.
Man kan fungeraoptimalt som överviktig, både till kropp och hjärna.
En av de smidigaste och snabbaste personerna med vapen var en gubbe/kille i 150-180kg klassen.
Han var vapentränare på Wushu
När det gäller Hassela, det är inte peronerna dom ifrågasätter, det är deras leverne.
Det dom bryter ner är deras murar som dom omger sig av.
När det gäler genetiska ursäkter och hormonella sjukdommar så är det vanligare än vad man kan tro...
August 8, 2003
obelix wrote:
Det är en väsentlig stor skillnad mellan matmissbruk och annan sorts missbruk.Hasch, alkohol och allt annat kan man ta bort, men inte maten...
Man kan utan problem ta bort överflödig kost och fet mat. Det finns ingen skillnad, vad det handlar om är att unna sig fel saker för ofta, detta kallas missbruk.
Det är även så att det är många som har ett felaktikt inlärt beteende som kommer hemmifrån.
Absolut, men det är väl en "ganska" dålig ursäkt till att inte göra något åt det?
Man kan fungeraoptimalt som överviktig, både till kropp och hjärna.
Nej det kan man defenitivit inte. Hjärnan består till mestadels av fett, för att hjärnan ska fungera optimalt behöver hjärnan BRA fett (från fet fisk te.x). Har man mycket dåligt fett (vilket man har om man är överviktig) så fungerar inte hjärnan optimalt alls. För att kroppen (inkl snoppen), hjärta osv ska fungera optimalt så bör man inte vara överviktig.
En av de smidigaste och snabbaste personerna med vapen var en gubbe/kille i 150-180kg klassen.
Han var vapentränare på Wushu
Hur vet du att han inte skulle vara ännu bättre (och framförallt smidigare) om han INTE var överviktig? Jag har lite svårt att se hur övervikt kan vara en fördel för smidighet.
När det gäller Hassela, det är inte peronerna dom ifrågasätter, det är deras leverne.
Det dom bryter ner är deras murar som dom omger sig av.
Ja självklart så är det levernet man ska ifrågasätta, i detta fall en dålig kosthållning och antagligen ett allt för stillasittande liv. Jag får intrycket att du har en del murar själv.
January 12, 2004
Ja självklart så är det levernet man ska ifrågasätta, i detta fall en dålig kosthållning och antagligen ett allt för stillasittande liv. Jag får intrycket att du har en del murar själv.
Jag har god självkännedom.
men jag har inte glömt hur jag har varit, och framförallt så vet jag hur andra har det.
ska bla gå på en diet via en studie, då kommer jag endast få äta 800 kalorier/dag i 12 veckor i flytande form.
August 8, 2003
July 27, 2002
Hjärnans bränsle är kolhydrater. För att hjärnan ska börja använda fett till bränsle måste kroppen gå in i Ketosis och göra om fett samt proteiner till ketoner. Detta genom en lågkolhydratkost.
Mättade och omättade fetter är mer relevant när vi tänker på kolestrol, blodkärl och hjärta m.m.
Mer långsiktigt så är det iofs sant att hjärnan mår bättre av nyttiga fetter eftersom dess blodkärl och blodcirkulation blir bättre, men det är ju bara sundare för själva kroppen men iofs därav hjärnan också. 😀
Har man mycket dåligt fett (vilket man har om man är överviktig)
Inte nödvändigtvis, du kan vara överviktig på överskott av frukter i princip, energi som energi. Kroppen kan inte skilja rent energimässigt på om maten kommer ifrån friterade smörbollar eller 10kg morötter, men det är stor skillnad pga. dess effekter båda sakerna har, både negativa och positiva.
Edit: Stavfel, trött...
July 27, 2002
obelix wrote:
Jag har god självkännedom.
men jag har inte glömt hur jag har varit, och framförallt så vet jag hur andra har det.
ska bla gå på en diet via en studie, då kommer jag endast få äta 800 kalorier/dag i 12 veckor i flytande form.
Intressant, du får gärna PM:a mig eller adda mig på ICQ och berätta mer någon gång. 🙂 Just nu ska jag dock sova.
3 Guest(s)