August 8, 2003
Callister wrote: Hjärnans bränsle är kolhydrater. För att hjärnan ska börja använda fett till bränsle måste kroppen gå in i Ketosis och göra om fett samt proteiner till ketoner. Detta genom en lågkolhydratkost.
Mättade och omättade fetter är mer relevant när vi tänker på kolestrol, blodkärl och hjärta m.m.
Mer långsiktigt så är det iofs sant att hjärnan mår bättre av nyttiga fetter eftersom dess blodkärl och blodcirkulation blir bättre, men det är ju bara sundare för själva kroppen men iofs därav hjärnan också. 😀
Jag menade inte i form av energi utan att hjärnan faktiskt _består_ av fett till stora delar. Allt fett som finns i oss byts ju ut allt eftersom. Man tror te.x att anledningen att medel-IQ'n i Japan är så pass hög som den är är pg.a att man äter mycket fet fisk.
"Omega 3 gör cellmembranet smidigare, underlättar flödet av viktiga ämnen och gör att signalsubstanserna i hjärnan träffar sitt mål lättare" (citerar första länk jag hittade när jag sökte på "omega 3" och "hjärnan").
Inte nödvändigtvis, du kan vara överviktig på överskott av frukter i princip, energi som energi.
Kroppen kan inte skilja rent energimässigt på om maten kommer ifrån friterade smörbollar eller 10kg morötter, men det är stor skillnad pga. dess effekter båda sakerna har, både negativa och positiva.
Fritterade smörbollar har inte speciellt mycket positiva effekter, faktiskt inga alls. Äta sig fet på frukt? Jag tror inte det funkar, iaf enligt vad jag läst, men kanske om man överdriver det något helt extremt. De flesta frukter har faktiskt ett rätt lågt GI.
Energimässigt så skiljer kroppen visst på vad man äter. Te.x kan man äta rent socker och bli pigg som sjutton ett väldigt kort tag, medans om man äter något med ett lägre glykemiskt index (socker=högsta GI som finns) så blir man också pigg, men man förblir piggare längre och slipper bli trött pg.a att insulinet skjutit i höjden..
July 27, 2002
Nej kroppen kan inte skilja på sakerna energimässigt.
Om man utav socker blir pigg snabbt (Vilket man blir) så är det pga. dess effekter.
Man kan bli överviktig pga. frukter, svårt om man enbart äter frukter säkert men det är mycket möjligt. Exempel:
Person som förbrukar 3000 kalorier om dagen, äter vanlig mat upp till 3000 kalorier, på kvällen sedan så äter han frukt á la 300-400 kcal. Då kommer kroppen lagra detta överskott i form av fett eller muskelglykogen, händer detta ofta kommer det lagras som fett regelbundet.
Ang. smörbollarna: det var bara ett exempel, men om vi säger såhär, kan det faktiskt ha positiva effekter. Om man äter alldeles för lite fett och för långt ner på sitt underskott så kan det hjälpa att äta något väldigt kaloririkt senare på dagen, dels eftersom att kroppen behöver fett för att förbränna fett och dels för att om man ligger för långt ner på kalorierna så kommer kroppen gå i svält och spara på fett och förbruka de muskler som är inaktiva.
August 8, 2003
Callister wrote: Nej kroppen kan inte skilja på sakerna energimässigt.
Om man utav socker blir pigg snabbt (Vilket man blir) så är det pga. dess effekter.Man kan bli överviktig pga. frukter, svårt om man enbart äter frukter säkert men det är mycket möjligt. Exempel:
Person som förbrukar 3000 kalorier om dagen, äter vanlig mat upp till 3000 kalorier, på kvällen sedan så äter han frukt á la 300-400 kcal. Då kommer kroppen lagra detta överskott i form av fett eller muskelglykogen, händer detta ofta kommer det lagras som fett regelbundet.
Blandar vi in vanlig kost också så blir det stor skillnad och självklart lättare att äta sig fet, men då äter man sig inte fet på bara frukt, vilket var det jag trodde vi diskuterade.
Ang. smörbollarna: det var bara ett exempel, men om vi säger såhär, kan det faktiskt ha positiva effekter. Om man äter alldeles för lite fett och för långt ner på sitt underskott så kan det hjälpa att äta något väldigt kaloririkt senare på dagen, dels eftersom att kroppen behöver fett för att förbränna fett och dels för att om man ligger för långt ner på kalorierna så kommer kroppen gå i svält och spara på fett och förbruka de muskler som är inaktiva.
Det är helt riktigt. Dock förbränner man inte fett genom att äta mättat fett (som smör är), det är fleromättade fetter som sätter igång fettförbränningen, det är därför det är fördelaktigt att äta Omega3 / fet fisk när man vill gå ner i vikt.
Smörbollar kan ju kanske vara behändigt att vräka i sig om man vet att man inte kommer kunna få tag på mat på någon månad eller så och behöver bunkra upp, men det händer ju kanske inte allt för ofta..
July 27, 2002
Det är minst lika viktiga att äta Omega-3 Fetter (Cervonsyra, Dokosapentaensyra, Eikosapentaensyra, Linolensyra, m.m.) som det är att äta Omega-6 Fetter (Arakindonsyra m.m.) Rent spontant kan vi säga att alla omättade och fleromättade fetter är bra, men ett överskott på detta gentemot mättade fetter ger endast negativa egenskaper, allt i måttliga mängder är bäst.
Nu känns det som vi går för mycket Offtopic dessutom. 🙂
August 8, 2003
Callister wrote: Det är minst lika viktiga att äta Omega-3 Fetter (Cervonsyra, Dokosapentaensyra, Eikosapentaensyra, Linolensyra, m.m.) som det är att äta Omega-6 Fetter (Arakindonsyra m.m.) Rent spontant kan vi säga att alla omättade och fleromättade fetter är bra, men ett överskott på detta gentemot mättade fetter ger endast negativa egenskaper, allt i måttliga mängder är bäst.
Nja tråden handlar ju faktiskt om övervikt / kost, så vi är inte ett dugg OT (ännu 😉 )
Alla fetter är viktiga, självklart. Men nu var det ju smörbollar vi snackade om och det innebär ett ganska stort överskott av mättat fett, fett som man får i sig tillräckligt av ändå genom att äta helt normalt.
July 27, 2002
Vurt wrote: [quote=Callister]Det är minst lika viktiga att äta Omega-3 Fetter (Cervonsyra, Dokosapentaensyra, Eikosapentaensyra, Linolensyra, m.m.) som det är att äta Omega-6 Fetter (Arakindonsyra m.m.) Rent spontant kan vi säga att alla omättade och fleromättade fetter är bra, men ett överskott på detta gentemot mättade fetter ger endast negativa egenskaper, allt i måttliga mängder är bäst.
Alla fetter är viktiga, självklart. Men nu var det ju smörbollar vi snackade om och det innebär ett ganska stort överskott av mättat fett, fett som man får i sig tillräckligt av ändå genom att äta helt normalt.
Håller med, mättat fett är väldigt lätt att få i sig i.o.m att det finns i allt gott. 😀 Smörbollar dessutom tror jag inte finns, kanske i USA, skulle varit äckligt i vilket fall som helst.
Måste bara säga att man inte behöver vara så optimal för att kunna gå ner i vikt, man kan gå ner i vikt på mat med dåligt fett och lite näring, om det inte händer för ofta. Det handlar mest om energi ut och energi in, dock är det ju massa ggr bättre att gå ner i vikt med nyttig mat.
Har själv gått ner massor, och jag har verkligen inte skött det spec. snyggt, men det har funkat skitbra. 🙂
Obelix: Din 800kcal/dag kur, Nutrilett?
August 8, 2003
Callister, men du var väl inte så gammal heller, 16 eller vad jag läste i någon annan tråd. Då är det jättelätt att gå ner i vikt och förbränningen är på topp osv, likaså har du säkert inte hunnit få så många fettceller ännu (som jag själv som är 32). Jag ligger på några kilos övervikt trots att jag äter ganska optimalt (slarvar en gång i veckan c:a) samt tränar styrketräning 3-4 ggr i veckan och går en timma varje morgon. Min förbränning är helkass..
Är föresten rätt imponerad av dina kunskaper, dvs för att vara så pass ung så har du bra koll 🙂
October 24, 2002
800kcl/dag känns för lite. Låter direkt farligt faktiskt.
Samtidigt så får jag känslan av att du gör det klassiska misstaget. Efter kuren kommer du förmodligen mer eller mindre återgå till "normal" kost och därför lägga på dig på nytt. 1500kcl/dag, samt lite träning hade nog varit lite bättre då risken att du kanske fortsätter med träningen efteråt är större och därför enklare håller formen.
July 27, 2002
bjorne wrote: 800kcl/dag känns för lite. Låter direkt farligt faktiskt.
Samtidigt så får jag känslan av att du gör det klassiska misstaget. Efter kuren kommer du förmodligen mer eller mindre återgå till "normal" kost och därför lägga på dig på nytt. 1500kcl/dag, samt lite träning hade nog varit lite bättre då risken att du kanske fortsätter med träningen efteråt är större och därför enklare håller formen.
Det är sant, tänkte berätta det för Obelix men han vet nog redan om det. Hans förbränning kommer vara väldigt låg när han är klar och han kan gå upp i vikt väldigt lätt, men det kan vara värt det. Nu vet jag inte Obelixs förutsättningar men för vissa överviktiga funkar det inte med något annat än Fast och strikt diet i flytande form, jag tror det dels handlar om att då vet man vad man ska äta, och hur mycket.
När jag började så klarade jag inte att lägga upp mina frukostar och diverse mål, inte pga. okunnighet utan det var psykiskt. VLCD (Very Low Calorie Diet) kan vara ett utmärkt medel för vissa. Kan iaf vara värt att testa.
July 27, 2002
Vurt wrote: Callister, men du var väl inte så gammal heller, 16 eller vad jag läste i någon annan tråd. Då är det jättelätt att gå ner i vikt och förbränningen är på topp osv, likaså har du säkert inte hunnit få så många fettceller ännu (som jag själv som är 32). Jag ligger på några kilos övervikt trots att jag äter ganska optimalt (slarvar en gång i veckan c:a) samt tränar styrketräning 3-4 ggr i veckan och går en timma varje morgon. Min förbränning är helkass..
Jo det är säkert lättare nu än det är om 20 år för mig. När man väl kommer igång är det väldigt lätt, men det kan vara lätt att falla tillbaka. 🙂
Är föresten rätt imponerad av dina kunskaper, dvs för att vara så pass ung så har du bra koll 🙂
Tack. :snurr:
October 24, 2002
Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Det känns som det hållbaraste och hälsosamaste alternativet är att börja träna och möjligen lite små ändringar i kosten.
Själv ska jag nog gå in och bränna lite underhudsfett under en månads tid.
Tänkte köra på aspirin/koffein/efedrin kombinationen, samt cardio-träning fyra gånger i veckan. Detta är kanske inte det bästa sätter ifall man ska bränna mycket fett då man förmodligen bränner ut sig ganska snabbt, frågan är ifall jag ens kommer orka bara 30 dagar 🙂
July 27, 2002
bjorne wrote: Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Det känns som det hållbaraste och hälsosamaste alternativet är att börja träna och möjligen lite små ändringar i kosten.
Tänkte köra på aspirin/koffein/efedrin kombinationen, samt cardio-träning fyra gånger i veckan. Detta är kanske inte det bästa sätter ifall man ska bränna mycket fett då man förmodligen bränner ut sig ganska snabbt, frågan är ifall jag ens kommer orka bara 30 dagar 🙂
Efedrin (Ephedra) är ju olagligt.
Jag kan redan nu säga att du kommer orka (Eller hade du inte tänkt äta någon mat?!) Efedrin frisätter ju hemskt stora mängder fett i blodomloppet, får ju väldigt mycket energi, jämförbart med koffein är det 200ggr starkare.
Och jo, 800 kcal om dagen är lite, beror på vartifrån man går dock.
Hjärnan förbrukar ju 250 kcal, tarmen 400 kcal, lever 200, och hjärta 400 kcal (Ungefärligt, kan ha helt fel men det är de där siffrorna men kanske är tvärtom på Hjärna och hjärta :)).
October 24, 2002
Callister wrote: [quote=bjorne]Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Jag kan redan nu säga att du kommer orka (Eller hade du inte tänkt äta någon mat?!) Efedrin frisätter ju hemskt stora mängder fett i blodomloppet, får ju väldigt mycket energi, jämförbart med koffein är det 200ggr starkare.
Nja, det är bara syntetiskt efedrin som är olagligt i Sverige (tackar vi byråkrater som är långsamma med att förbjuda saker för). Du får dock inte marknadsföra efedrin som livsmedels. Men hur som helst så har jag använt efedrin förut, vet vad som bli lagom dos samt i vilken takt jag ska öka doseringen. Anledningen att jag även tänker köra med koffein är för att det har någon effekt som inte efedrin har, en effekt som är bra vid fettförbräning.
Och jo, 800 kcal om dagen är lite, beror på vartifrån man går dock.
Hjärnan förbrukar ju 250 kcal, tarmen 400 kcal, lever 200, och hjärta 400 kcal (Ungefärligt, kan ha helt fel men det är de där siffrorna men kanske är tvärtom på Hjärna och hjärta :)).
Samtidigt som hans kropp är van vid överflöd av närning och kanske inte omsätter allt så bra. :bgrin:
July 27, 2002
bjorne wrote: [quote=Callister][quote=bjorne]Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Anledningen att jag även tänker köra med koffein är för att det har någon effekt som inte efedrin har, en effekt som är bra vid fettförbräning.
Koffein ökar förbränningen (=Koffein minskar förbrukningen av Glykogen vilket får fettförbränningen att aktiveras mer) visserligen men försämrar insulinkänsligheten lite 🙂
Fast du kanske var ute efter påverkan av hjärtmuskulaturens arbete och vidgandet av blodkärlen i musklerna (Bättre Andningshastighet)? Iofs inte någon direkt uberpostiv egenskap.
Samtidigt som hans kropp är van vid överflöd av närning och kanske inte omsätter allt så bra.
Nu känns det som vi sitter och snackar om Obelix för mycket. 🙂
Överviktiga personer brukar dock ha flera kg i glykogen lagrat som den kan använda, kan vara en av anledningarna till att vikten rasar i början av en diet. 🙂
Edit2k4: Stavfel. 😛
October 24, 2002
Callister wrote: [quote=bjorne][quote=Callister][quote=bjorne]Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Anledningen att jag även tänker köra med koffein är för att det har någon effekt som inte efedrin har, en effekt som är bra vid fettförbräning.
Koffein ökar förbränningen (=Koffein minskar förbrukningen av Glykogen vilket får fettförbränningen att aktiveras mer) visserligen men försämrar insulinkänsligheten lite 🙂
Fast du kanske var ute efter påverkan av hjärtmuskulaturens arbete och vidgandet av blodkärlen i musklerna (Bättre Andningshastighet)? Iofs inte någon direkt uberpostiv egenskap.
Samtidigt som hans kropp är van vid överflöd av närning och kanske inte omsätter allt så bra.
Överviktiga personer brukar dock ha flera kg i glykogen lagrat som den kan använda, kan vara en av anledningarna till att vikten rasar i början av en diet. 🙂
Självklart vill jag att blodkärl och andningsvägar ska vidgas 🙂 får mycket skönare och stabilare flås då 🙂
Anledningen till att man snabbt minskar i vikt i början av en diet är väl för att man tappar en massor av vätska.
July 27, 2002
bjorne wrote: [quote=Callister][quote=bjorne][quote=Callister][quote=bjorne]Men 800kcl/dag, det är ju jättelite, kroppen kan verkligen inte få i sig tillräckligt med näring.
Anledningen till att man snabbt minskar i vikt i början av en diet är väl för att man tappar en massor av vätska.
Jopp, det är största anledningen.
Varför: I början av en diet förbrukas lagrade kolhydrater före fettet, och varje gram kolhydrat binder 20gram vatten (99% på den siffran).
Och vattnet åker ju ut i.o.m det..
4 Guest(s)