March 15, 2004
Ja som topic säger så kanske ni förstår mitt problem.
När jag druckit en stor kopp kaffe så brukar jag bli ganska snurrig i huvudet ibland.
Jag har druckit coca cola hela mitt liv så borde ju vara lite van vid koffeinet i kaffet iallafall.
Är typ beroende av coca cola, men nu har jag slutat som ett nyårs löfte.
Så har inte druckit coca cola eller kaffe på 6 dagar, nu idag när jag drack kaffe så känner jag mig väldigt snurrig efteråt och har svårt att fokusera blicken. Det går men det känns lite konstigt.
Någon som har någon förklaring på vad det kan vara?
May 17, 2002
Jag vet inte exakt vad det beror på, men jag förstår vad du menar. Detsamma kan hända mig om jag dricker väldigt mycket espresso efter en period med lågt koffeinintag. Jag antar att koffeinreceptorerna återställs efter att man gjort ett långt uppehåll och att de blir jättelyckliga när koffeinet kommer tillbaks 🙂
Hittade på wikipedia att en kaffekopp inehåller ca 800mg/l koffein medan cola bara innehåller 135mg/l, så man får i sig bra mycket mer i en kaffekopp än i en burk cola...
Du är väl helt enkelt för klent byggd för machodrycken kaffe.
😉
Skämt åsido.. Kaffedarr brukar jag kunna få om jag dricker mycket kaffe utan att äta något, men yrsel?? Det var något nytt för mej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 15, 2004
Hehe, klen är jag väl inte direkt.
Men eftersom att det var ett tag sen jag drack just kaffe så kan det väl bero på det. Dessutom har jag ju inte överkonsumerat maten.
Men tycker det är lite konstigt att det blir så snurrigt i huvudet. Har även kommit efter måltid också. Nu är det normalt iallafall. Förutom huvudvärken som jag fick i samband med det.
March 15, 2004
Starscream wrote: Blir det så av all typ av kaffe?
Jag menar om du kokar den i panna, perkulator, maskin osv...
All kaffe, gevalia, zoega.
Gjord i bryggare oftast. Eller alltid vad jag vet.
När jag väl tänker efter så tror jag det är Zoega det beror på. Har fått mest snurr av det.
I skolan serverar dom gevalia och där brukar jag inte känna av det.
Men på en restaurang jag brukar va på är det zoega och där känns det.
Och nu har jag zoega hemma och här känns det.
March 14, 2001
Jo är väl inte nytt att vissa är lite messig och inte tål kaffe.. 😉
Jobbar med en som inte kan sova om han dricker kaffe cirkus fyra timmar innan ska sova.. 🙂
Själv har jag aldrig känt av någon effekt av kaffe eller enegidrycker av diverse slag, kan dricka flera koppar kaffe utan att bli det minsta pigg, dock hade jag gärna blivit pigga av kaffe m.m men nu är det ju inte så.. :/
October 22, 2002
Snorch wrote: Jo är väl inte nytt att vissa är lite messig och inte tål kaffe.. 😉
Jobbar med en som inte kan sova om han dricker kaffe cirkus fyra timmar innan ska sova.. 🙂Själv har jag aldrig känt av någon effekt av kaffe eller enegidrycker av diverse slag, kan dricka flera koppar kaffe utan att bli det minsta pigg, dock hade jag gärna blivit pigga av kaffe m.m men nu är det ju inte så.. :/
Upplever samma sak att man inte blir särskilt pigg av kaffe. Har en teori om att det kan bero på mängderna man dricker.
Det som gör en lite piggare är väl att man håller sig lite sysselsatt medan man paltar i kaffet i muggen och dricker. Gäller bara att komma ihåg vart alla gropar i vägen är när man häller.
Red Bull fungerar för mig i ca 20-30min, sen är man nere i samma skick som före. Det bästa är att vrida upp stereo (vilket egentligen är fel eftersom om man vrider ner volymen så måste man koncentrera sig på att höra), ner med rutan en stund sen är man med i matchen igen.
May 15, 2005
Jag snittar 1-1.5 L kaffe om dagen. Känner inget av det över huvudtaget. Inte alls ovanligt att jag dricker en STOR mugg direkt innan jag lägger mig och sover. Verkar jobbigt med att vara så lättpåverkad av kaffe.
Kaffe och öl delar första platsen för vilket som är livets dryck 😀
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=Snorch]Jo är väl inte nytt att vissa är lite messig och inte tål kaffe.. 😉
Jobbar med en som inte kan sova om han dricker kaffe cirkus fyra timmar innan ska sova.. 🙂Själv har jag aldrig känt av någon effekt av kaffe eller enegidrycker av diverse slag, kan dricka flera koppar kaffe utan att bli det minsta pigg, dock hade jag gärna blivit pigga av kaffe m.m men nu är det ju inte så.. :/
Upplever samma sak att man inte blir särskilt pigg av kaffe. Har en teori om att det kan bero på mängderna man dricker.
Det som gör en lite piggare är väl att man håller sig lite sysselsatt medan man paltar i kaffet i muggen och dricker. Gäller bara att komma ihåg vart alla gropar i vägen är när man häller.
Red Bull fungerar för mig i ca 20-30min, sen är man nere i samma skick som före. Det bästa är att vrida upp stereo (vilket egentligen är fel eftersom om man vrider ner volymen så måste man koncentrera sig på att höra), ner med rutan en stund sen är man med i matchen igen.
Nej i mitt fall så dricker jag inte kaffe regelbundet utan det blir en kopp lite ibland bara så van är jag inte heller, men drar jag i mig en väldans massa kaffe som det kan bli ibland så känner jag inte ett dugg, mer än att blåsan blir full 😉
May 17, 2002
fisken wrote: /.../ Red Bull fungerar för mig i ca 20-30min, sen är man nere i samma skick som före./.../
Konstigt. Antingen dricker du väldigt blaskigt kaffe då en kopp kaffe innehåller mycket mer koffein än en Red Bull. Eller så kanske red bull innehåller något annat koffeinliknande i högre koncentration...
February 3, 2003
När jag druckit en stor kopp kaffe så brukar jag bli ganska snurrig i huvudet ibland.
Hade det stått sprit istället för kaffe hade jag förstått dig 😛 Du kanske har uppfunnit kaffefylla?
Själv blir jag väldigt pigg av kaffe. Brukar nästan aldrig dricka det så det är väl troligen därför, eller mängden socker som jag dumpar i kaffet. I övrigt föredrar jag te(och alla dess diverse stavningar).
Har hänt att jag druckit kaffe på kvällen vid 20-tiden och inte kunnat somna förrän vid klockan 4-5 på morgonen.
Är ju väldigt fördelaktigt när man vill vara uppe länge, även om det inte händer så ofta längre.
November 7, 2006
Jag tror fenomenent som trådskaparen beskriver är betydligt vanligare än folk här verkar tror, men det är kanske lite svårt att avgöra exakt hur mycket "snurrig" han blir av ett inlägg. Jag har druckit kaffe i hela mitt liv men jag märker fortfarande klart en effekt av kaffe, snurrig och lite spattig blir jag direkt om jag dricker för mycket kaffe.
Jag tillhör också de som har svårare att sova om man dricker kaffe ett par timmar innan, det är nog rätt vanligt.
Låter som lite macho snack här, ingen blir påverkad av kaffe ? Varför dricker ni alls kaffe ?? Inte är det speciellt gott om man tänker efter.
March 14, 2001
aa32 wrote: Låter som lite macho snack här, ingen blir påverkad av kaffe ? Varför dricker ni alls kaffe ?? Inte är det speciellt gott om man tänker efter.
Haha.. jo visst väldigt macho att inte bli påverkad av kaffe.. 🙂
Jag dicker endast kaffe för att jag tycker det är gott och dricker inte det ofta, kanske blivit fyra gånger denna vecka och som jag skrev tidigare hade jag gärna blivit lite piggare på köpet..
Så nej inte macho..
edit
Kan ju tillägga att om jag hade fått ut något av att dricka kaffe mer än att det är gott samt värmande hade jag säkerligen gjort det oftare, men jag gör inte det så kaffe är för mig vilken dryck som helst jag dricker ibland precis som ett glas cola..
/edit
Jag skulle vilja påstå att det är lite skumt beteende om man dricker kaffe (regelbundet) endast för att bli pigga, trots att man inte tycker om det.. 🙄
Jag dricker kaffe enbart för det är gott, sen kanske det även är ett beroende.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: Jag dricker kaffe enbart för det är gott, sen kanske det även är ett beroende.
Visst är det beroendeframkallande.
På tal om kafferus, jag har läst om folk som provat på att brygga så starkt kaffe det bara går och sen dricka sig berusade på det. Visst lyckades de, gissa vart de kom från. Precis, flashback. 😉
Typiskt flashback att ge sig på och bli berusade på allt, speciellt om det är lagligt. Äta muskotnötter osv. "Trippa" på muskotnötter ska desutom vara jäkligt skadligt mot kroppen. Men det är lagligt så alla ni tycker ju det är okej. Skit samma hur skadligt det är, bara det är lagligt. 😉
2 Guest(s)