Snus inte längre så ofarligt ?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snus inte längre så ofarligt ?
BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
sp_UserOfflineSmall Offline
773166
November 15, 2004 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

ääh ja luktar bara på snus
ångorna är väl inte cancerframkallande?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
773174
November 15, 2004 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Json_81][quote=Callister] Varje år insjuknar 840 personer i Sverige i cancer i bukspottskörteln.

Hur många av dessa snusar och hur många snusare finns det i sverige?

enligt rapporten så insjuknade 840st av 10 000...

Läs igen.
De har gjort en studie på 10 000 norrmän medans i sverige insjuknar 840 personer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
773176
November 15, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Snus är gott..
Och som Json_81 skrev..Det finns ingen info om hur många av dem som insjuknade i bukspottkörtelcancer som snusade..Bara att xxx fick cancer.. Vet folk som lämnat in i bukspottkörtelcancer som inte snusade..

*Edit*
Alla som får lungcancer är inte heller rökare.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
773410
November 15, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote:
Tänk er själv att inte kunna stoppa upp en väll bakad snus under läppen efter en god måltid.

´
Mmm vad gott.

Till er som skriver mot rapporten, trodde ni inte att det var farligt eller? Det finns säkert 100 saker till, som vi kanske upptäcker om 100 år. 😛

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
773414
November 15, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=.ToL]Ni som inte snusar förstår säkert inte men ni som gör det. You know what im talking about 8).

Jag förstår, och fan vad jag saknar känslan... =P~

Kan inte annat än hålla med.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
773438
November 15, 2004 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Man dör lättare av rökning hur man än vrider och vänder på det. Sen är snus så omåttligt skönt att det spelar ingen roll...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
773443
November 15, 2004 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Man dör lättare av rökning hur man än vrider och vänder på det. Sen är snus så omåttligt skönt att det spelar ingen roll...

Så jag borde hugga av min hand istället för mitt ben eftersom det är mindre chans att jag förblöder till döden vid första alternativet.

Tror du inte rökare tycker det är "Omåttligt" skönt då?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
773494
November 15, 2004 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Ivf så e ju man ju garanterat stekt om man får cancer i bukspottan, lungcancer (läs rökare) överlever ju många många av

Sedan hur värdigt liv man har efter att ha haft lungcancer är en annan sak.

fastbullit wrote: bättre att leva gott medans man gör det, än att sitta runt och oroa sej för att man ska sluta med det

Varför leva som en tredjeklassare och leva gott på ett beronde?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
773508
November 15, 2004 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

När ni står där med en obotlig canser i bukspottskörteln som knappt går o bota, så kommer ni att gråta till söms när ni tänker på varför ni fortsatta o snusa "Tänk er själv att inte kunna stoppa upp en väll bakad snus under läppen efter en god måltid. " 😉

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
773512
November 15, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: När ni står där med en obotlig canser i bukspottskörteln som knappt går o bota, så kommer ni att gråta till söms när ni tänker på varför ni fortsatta o snusa "Tänk er själv att inte kunna stoppa upp en väll bakad snus under läppen efter en god måltid. " 😉

Eller var dom ens började...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
773516
November 15, 2004 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=.ToL]
Tänk er själv att inte kunna stoppa upp en väll bakad snus under läppen efter en god måltid.

´
Mmm vad gott.

Till er som skriver mot rapporten, trodde ni inte att det var farligt eller? Det finns säkert 100 saker till, som vi kanske upptäcker om 100 år. 😛

Skulle gissa att risken att få cancer i bukspottkörteln p.g.a snusning ligger nånstans mellan sannolikheten att halka på en tvål i badrummet och bryta nacken och att sätta en djupfryst fiskpinne i halsen och kvävas..
Kan det vara 500 000pers som snusar i Sverige?? Om vi räknar på det, och att ALLA cancerfallen beror på snusning, då är det runt mindre än 1% som fått det av snusning..Med största säkerhet är det även ickesnusare som kolat av den typen av cancer..Vi räknar bort 340 pers, då återstår 500 cancerdrabbade snusare..Ungefär 0,1%..
Känns vääldigt riskabelt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
773582
November 15, 2004 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Skulle gissa att risken att få cancer i bukspottkörteln p.g.a snusning ligger nånstans mellan sannolikheten att halka på en tvål i badrummet och bryta nacken och att sätta en djupfryst fiskpinne i halsen och kvävas..
Kan det vara 500 000pers som snusar i Sverige?? Om vi räknar på det, och att ALLA cancerfallen beror på snusning, då är det runt mindre än 1% som fått det av snusning..Med största säkerhet är det även ickesnusare som kolat av den typen av cancer..Vi räknar bort 340 pers, då återstår 500 cancerdrabbade snusare..Ungefär 0,1%..

Om det nu är ca 500 000 som snusar i Sverige, så har troligen inte ens närheten av hälften snusat mer än tio år. Antalet snusare har ökat kraftigt, vilket fall av cancer i buksporrkörteln kanske också komemr börja göra.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
773586
November 15, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=.ToL]

´
Mmm vad gott.

Nej, det trodde vi inte.
P.g.a. vi vet att det är farligt.

Orsakar en massa otrevliga sjukdomar, men jag anser det fortfarande inte bevisat att cancer är en.
Blir inte förvånad om det någon dag visar sig att snus förhöjer risken för cancer, och kanske jag ändrar mig när jag väl läst rapporten i sin helhet, men just nu verkar det bara som blaj.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
773599
November 15, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=ilg@dd]Skulle gissa att risken att få cancer i bukspottkörteln p.g.a snusning ligger nånstans mellan sannolikheten att halka på en tvål i badrummet och bryta nacken och att sätta en djupfryst fiskpinne i halsen och kvävas..

Om det nu är ca 500 000 som snusar i Sverige, så har troligen inte ens närheten av hälften snusat mer än tio år. Antalet snusare har ökat kraftigt, vilket fall av cancer i buksporrkörteln kanske också komemr börja göra.

Nu yrar du nog i nattmössan..Den största gruppen snusare finner du i 50-60-talisterna..Som började vid 15-16årsåldern..Personligen är jag född -65 och har snusat sen 14årsåldern..Torde bli i 25 år nu då..
*Edit*
Jag äter även stekt potatis, chips och pommes frites..Det ska ju också vara vääääldigt farligt..Antar att 75% av Sveriges befolkning snart trillar av pinn..

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
773612
November 15, 2004 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Deuterium][quote=ilg@dd]Skulle gissa att risken att få cancer i bukspottkörteln p.g.a snusning ligger nånstans mellan sannolikheten att halka på en tvål i badrummet och bryta nacken och att sätta en djupfryst fiskpinne i halsen och kvävas..

Nu yrar du nog i nattmössan..Den största gruppen snusare finner du i 50-60-talisterna..Som började vid 15-16årsåldern..Personligen är jag född -65 och har snusat sen 14årsåldern..Torde bli i 25 år nu då..
*Edit*
Jag äter även stekt potatis, chips och pommes frites..Det ska ju också vara vääääldigt farligt..Antar att 75% av Sveriges befolkning snart trillar av pinn..

Skulle gärna se statistik på det, kan inte komma på närheten så många föräldrar/vuxna som snusar jämfört med ungdomar folk under 30 år...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
773619
November 15, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=ilg@dd][quote=Deuterium][quote=ilg@dd]Skulle gissa att risken att få cancer i bukspottkörteln p.g.a snusning ligger nånstans mellan sannolikheten att halka på en tvål i badrummet och bryta nacken och att sätta en djupfryst fiskpinne i halsen och kvävas..

*Edit*

Skulle gärna se statistik på det, kan inte komma på närheten så många föräldrar/vuxna som snusar jämfört med ungdomar folk under 30 år...

I min närhet "snusar" ungdommarna inte..Dom stoppar bara upp nån påse med jox under läppen..Med frukt/lakritssmak..
*Edit*
Det är farligt att leva också, man kan dö..Och det med en 100% säkerhet.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
773622
November 15, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ilg@dd säger, gubbar mellan 35 och 70 är de vanligaste snusarna. Känner fan inte en jävel i den åldern som inte snusar...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL