March 10, 2002
MrWeizel wrote: [quote=kran]men vad är det för nackdelar med att snusa då? ingen cancer, inte ens dålig andedräkt enligt vissa. nån som vet om kondisen förändras?
Ämnena i snuset försämrar blodets syretransporteringsförmåga, det är fakta..
Det är sant. När jag spelade fotboll och snusade samtidigt orkade jag knappt springa. Men spottade jag ut snusen och drack lite vatten gick det hur bra som helst.
November 26, 2002
kran wrote: men vad är det för nackdelar med att snusa då? ingen cancer, inte ens dålig andedräkt enligt vissa. nån som vet om kondisen förändras?
jag vet inte om det är jag som är överkänslig, men jag mår illa bara en snusare andas mot mig på tillräckligt nära håll, en meter eller så.
rökare måste iallafall gå ut utomhus i de flesta fall
June 28, 2001
eftersom ni inte föddes med en prilla i tjäften så är det knappast bra, men den enda biEffekten jag har märkt med folk som snusar är deras Ruskigt fula tänder, fan dom är ju nästan Bruna i för många fall, inte bra det, gula är OK men brunt är NEJ NEJ !
Fy för att snusa och drägla på tröjan och kasta snusen på väggar och andra ställen som folk reskerar att sätta arslet på.
December 18, 2001
Det finns två former av snus, torrt snus och fuktigt snus. I Sverige är det fuktigt snus som läggs under läppen. Det består av finmalen tobak, vatten, salter och andra smaktillsatser. Tobak innehåller en rad kemiska ämnen, främst nikotin. Det är ett starkt beroende framkallande gift som påverkar bl.a. hjärta, blodtryck och cirkulation. Nikotinet i en prilla motsvarar 1.5 starka cigaretter. Snus innehåller även nitrosaminer, som är cancerframkallande och natriumkarbonat som är tillsatt för att nikotinet lättare ska kunna tas upp i blodet genom munnens slemhinna.
June 20, 2002
Chris64 wrote: [quote=taufik]varför inte ta bort ämnena som grejjar cancer
Det är dem ämnena som att man blir beroende
Om jag inte missminner mig så är det nikotin som gör att man blir beroende, vilket inte är ett av de mer cancerframkallande ämnena i tobak...
För övrigt hade jag slutat snusa för längesedan om jag inte var beroende av det...
September 2, 2003
Jag läste i någon rapport att snuset stimulerar tillverkandet av en viss saliv sort som motverkar hål i tänderna. Att man får gula tänder och dåligt tandkött är dock sant till viss del men man får oxå samma symptom av cola och en för hård tanborste eller tex kaffe och te. Självklart väger nackdelarna med snus över fasten det kanske inte är bevisbart att det framkallar cancer pga att blodtrycket höjs och det stimulerar även nervsystemet på ett negativt sätt har jag för mig (ska kolla fakta senare).
Sen är allting relativt: Vissa kan röka, snusa, dricka vin/sprit, äta fet mat och ändå leva relativt hällsosamt och blir 100 år. Medans vissa kan motionera, aldrig utnyttja tobak eller alkohol och endå dö av cancer vid 30 års ålder. Visst är det kanske vanligare att dem som utnyttjar tobak får cancer dör i förtid men det är ju ändå inte så att alla gör det.
Så resonerar jag iaf. Jag snusar och har gjort det sedan 7an (går andra året på gymnasiumet nu) jag har inga planer på att sluta fasten min morsa tjatar och överöser mig med nikotin produkter som tex plåster sugtabletter tuggumin osv. För att man ska inte låta avhållsamheten gå över livskvaliten altså på så sätt att man ska sluta med någonting som gör en glad (även fasten det är rellativt dkadligt).
Vi går ju varje dag runt och andas gaser och får all möjlig strålning genom våra hjärnor (säkert skadligt på något sätt). Man kan oxå bli överkörd av en bil eller få en fallande meteorit genom huvudet om man har otur. Det kanske inte var det bästa argumentet men endå =). Mottot: man lever bara en gång, så man ska inte dö nyfiken kanske är bra å tänka på då och då :D.
Väligt mycket offtopic kanske men jag kunde inte hålla mig, behövde skriva av mig lite jag ursäktar för det.
// galningen.
2 Guest(s)