February 15, 2003
Har tagit studenten och beslutat mig för ett sabbatsår under vilket jag ska jobba. Men nu är det så att jag inte har fått något jobb än och mina besparingar börjar ta slut. Tänkte söka socialbidrag men då är frågan kan det få några konsekvenser senare i livet? T.e.x. vid sökande av ett exklusivt arbete, lån eller medlemskap i någon finare förening.
August 23, 2001
Jag har fått bidrag några månader då jag var mellan skola och jobb och det har inte drabbat mig något.
Och som obelix säger, det är ingen som får reda på det, inte diret att dom annonserar ut vilka som går på socialbidrag 🙂
Har idag både hus och fin bil och massor utav lån så jag har inte haft några negativa effekter 🙂
September 1, 2002
Jag förstår att det för många kan svida rejält i stoltheten att behöva söka socialbidrag och att det finns många myter och fördomar kring det hela.
Jag ser socialbidrag som en samhällelig stöd-funktion precis som akut- och ungdoms-mottagningen eller vad som helst.
Jag är glad över att man i Sverige kan få lite hjälp med att klara av en övergångsperiod mellan studier > jobb eller jobb > jobb.
Det är inget man skall behöva skämmas för och det är konsekvenslöst att använda det sålänge man inte försöker fuska eller missbruka systemet.
1 Guest(s)