August 11, 2005
soffbord är bra att ha...
men eftersom jag är en som vill skilja mig från mängden så satt jag o tänkte att jag skulle ha en 19 eller 20" kromad fälg som underlag och sen bara lägga på en glasskiva. Efter nåt år skulle jag köpra till däck och sen bromsskiva och sist bromsok.
Allt var frid och fröjd och jag letad efter fina fälgar (vilket jag hittade) när min polare (som jag nu förbannar) kom med idén att jag skulle fixa en gammal formel 1-fälg.
Eftersom jag älskar F1 så lät det som en toppenidé.
Jag började leta som fan på nätet (google, ebay, tradera, engelska motorsportsidor etc) utan resultat. Det närmaste jag kom var ett gammalt nedslitet däck för drygt 40 pund...
är det någon på forumet som ens har en aning om var man ska leta efter ett gammalt f1-fälg?
August 11, 2005
Starscream wrote: Har sett nån enstaka F1 fälg på ebay.com, men dom är rustigt dyra + rätt fula .. räkna med 1-3000 dollar + frakt (om dom ens skickar).
fla o fula, är ju i princip extra breda bbs-fälgar...
är snarare "vill-ha"- och häftighetsfaktorn som gör att man söker sånt 😛
November 29, 2003
http://www.blocket.se/vi/86405.....htm?ca=6_s
Dessa fälgar skulle nog jag ha köpt isåfall.
F1 fälgar lär ju kosta galet mycket.
August 11, 2005
Jo jag vet att de kommer kosta en slant men som sagt, coolhetsfaktorn ä vikigare i just detta fall 😛
För övrigt så är det bland annat dessa fälgar jag funderar på
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
19 eller 20" som sagt då. Lutar än så länge mot det första altenativet..
March 15, 2004
csm101 wrote: hehe jo, jag hoppas det iaf...
enda problemet som direkt uppstår är hur jag ska få bra höjd på bordet, för även om jag tar den bredaste fälgen blir det ju ändå bara 10" och det räcker ju inte långt...
varför inte 4 eller 5 ganska långa bultar som håller upp däcket. så bultarna blir som ben. skulle ju bli as bra?
August 11, 2005
maedhros wrote: [quote=csm101]hehe jo, jag hoppas det iaf...
enda problemet som direkt uppstår är hur jag ska få bra höjd på bordet, för även om jag tar den bredaste fälgen blir det ju ändå bara 10" och det räcker ju inte långt...
varför inte 4 eller 5 ganska långa bultar som håller upp däcket. så bultarna blir som ben. skulle ju bli as bra?
Jag funderade först på att ha en annan (skit-)fälg under men din idé är riktigt bra...
men de måste vara böjda i ändarna som ska stå på golvet för annars blir det inte mycket till stabilitet... o hur helsike ska man få bultarna genom hålen i fälgen? 😕
June 28, 2001
Jag gillar din ide' skarpt, Jag har sett folk som gör bord av en V8a motor, dom tar vevstakarna som ben och har topparna som "bord eller vad man ska kalla det och sedan en glasskiva på.
Ser ganska coolt ut.
skulle det se väldigt konstigt ut om du har 1st fetingfälg och några vevstakar som antingen ben eller från fälgen håller upp glasskivan ?
August 11, 2005
Va kul att folk inte tycker man är helt dum i huvudet som vill ha et sånt soffbord 😛
Mind, och md att jag tänker ha ett komplett hjulpaket under glasskivan kommer dela från en motor at kännas felplacerade. Men även jag har varit inne på banorna att ha en kromad v8 (lr v12) som underlag för bord.
Eller varför inte någon del av en jetmotor? =)
Fälgalternativet verkar vara det som passar min plånbok bäst 😛
men kom gärna på fler förslag på hur höjdeproblemet ska lösas.
Altrnativen som jag fåt än så länge är
-bultar
-annan fälg under
-vevstakar
alla dessa har för och nackdelar men personligen känns alternaiv ett bäst och stabilast...
June 23, 2006
August 11, 2005
ser att bra iréer tydligen tagit slut...
tv:n kommer på hösten, funderar mellan en plasma eller lcd och vet i rådadne stund inte vilken jag ska välja. men soffbordet ä mer aktuellt för min del...
@Lanparty-> man behöver ingen sportkanal för f1, räcker med trean och sexan 😛
March 15, 2004
csm101 wrote: ser att bra iréer tydligen tagit slut...
tv:n kommer på hösten, funderar mellan en plasma eller lcd och vet i rådadne stund inte vilken jag ska välja. men soffbordet ä mer aktuellt för min del...
@Lanparty-> man behöver ingen sportkanal för f1, räcker med trean och sexan 😛
lcd så klart. så du kan köra datorn på den. underbart.
hur har du tänkt bordet föresten? ska det vara endast en fälg? och ska det vara en rund glas skiva på?
August 11, 2005
Jag ska inte koppla adtorn till tv:n så mycket faktiskt, förutom vid filmtittande då, så jag vet fortfarande inte vilken som är bäst för det ändamålet 😛
men angående bordet.
eftersom fälgen okmmer vara så stor som den är kommer jag att köpa ett begagnat glasbord på blocket där glasskivan är typ 120cm i diameter typ. det blir lagom stabilt på fälgen uutan att kunna välta den från fälgen. Om jag köper däcket direkt så kommer ju däcket att vara någon mm högre än själva fälgen och kommer därmed att fungera som glidskydd för glaset.
så det ska till slut vara fälg +däck +bromsskiva +bromsok.
en halv axel är rätt smart men det kommer nog bli rätt dyrt och krångligt att få den stabil via en axel, för axeln i sig är ju inte så bred så då måste man jua, precis som maedhros skriver, typ svetsa fast en plåtskiva eller dylikt som fot.
men helt lkart en smart idé!
Edit:
Ni som ser på loppet idag (nu) har sett att typ 10 bilar kraschat.
Det blir 40 däck 😀 hur fan kan man lägga vantarna på EN enstaka?! 😛 haha
2 Guest(s)