October 24, 2003
Jag var på arbetsförmedlingen och fick höra hur det var för nån månad sen. För att få alfakassa, som jag förstår det, måste du har fyllt 20år och vara inskriven hos förmedlingen sedan 3 månader (eller var det 6?) samt aktivt söka arbete. Så om du är 19.5år kan du skriva in dig hos förmedlingen och om du inte har nåt jobb när du är 20 får du alfakassa sålänge du aktivt söker efter arbete (och naturligtvis inte har nåt :P).
Rätta mig om jag har fel.
Summa summarum borde bli att du inte kan hinna få nån ersättning under sommaren, eftersom du, som jag tolkar det, inte är inskriven hos förmedlingen än. Men om du skriver in dig nu så fort som möjligt kan du ju få pengar lagom tills ditt norgearbete är slut, typ september/oktober (förutsatt att inskrivningstiden är 3 mån och inte 6..) Men när du går och skriver in dig kan du ju passa på att höra med dem hur det ligger till!
Over and out, Johan.
December 31, 2001
whak wrote: Ni fattar inte att ni lever på andra. Fyfan för detta j**la pack som går på soc. Okey en del är kanske i rejält behov det kan jag ha förståelse för. Men om man nu kan låna av morsan/farsa så borde man väl göra det?
Inte tror jag hans mor bara kastar ut honom på gatan och säger "nu får du klara dig själv".
Obelix har du ingen j**la skam i kroppen?
Jag lever på mina egna skattepengar som jag har slitit ihop.
Jag valde inte att sluta jobba utan det suveräna systemet som sverige har ser till att företagen inte har råd att stanna kvar här.
Edit: Så du tycker att jag ska låna 3300 för hyra 330kr garage + skatt och skit på bilen + mat + räkningar av morsan och farsan ?
Undrar vad dom ska betala sina räkningar med.
February 3, 2004
whak wrote: Ni fattar inte att ni lever på andra. Fyfan för detta j**la pack som går på soc. Okey en del är kanske i rejält behov det kan jag ha förståelse för. Men om man nu kan låna av morsan/farsa så borde man väl göra det?
Inte tror jag hans mor bara kastar ut honom på gatan och säger "nu får du klara dig själv".
Jag hade förövrigt inte frågat om att få någon form av bidrag under sommaren om det inte är det bästa alternativet. Du har galet förutfattade
meningar, ät upp dom 😐
February 3, 2004
whak wrote: Death On Wings: fick du ingen a-kassa? I ditt fall kan jag förstå om du får soc. Men efter ett tag kan du väl få a-kassa istället?
kfn varför är det så viktigt att få bidrag då?
För mina föräldrar har inte den ekonomin att underhålla mig, därför skulle det väl vara bättre att få bidrag. Det är ju inte så att jag går och köper smuggelsprit och smuggelöl för mitt bidrag. Så skatta gör jag ju, på nåt
vis..
November 4, 2001
Death On Wings wrote: [quote=whak]Ni fattar inte att ni lever på andra. Fyfan för detta j**la pack som går på soc. Okey en del är kanske i rejält behov det kan jag ha förståelse för. Men om man nu kan låna av morsan/farsa så borde man väl göra det?
Jag valde inte att sluta jobba utan det suveräna systemet som sverige har ser till att företagen inte har råd att stanna kvar här.
Edit: Så du tycker att jag ska låna 3300 för hyra 330kr garage + skatt och skit på bilen + mat + räkningar av morsan och farsan ?
Får man fråga varför du har bil?
December 31, 2001
Spannen wrote: [quote=Death On Wings][quote=whak]Ni fattar inte att ni lever på andra. Fyfan för detta j**la pack som går på soc. Okey en del är kanske i rejält behov det kan jag ha förståelse för. Men om man nu kan låna av morsan/farsa så borde man väl göra det?
Får man fråga varför du har bil?
Varför inte ? Jag tar mig till ställen/jobb med den bilen och alla sketna platser AMS skickar mig på.
Jag tänker då inte göra mig av med bilen som kostar några hundra i månaden att äga.
January 13, 2003
Whak har dina föräldrar gott om pengar när du har den inställningen att man absolut inte ska gå på socc utan låna av dom istället? Gick själv ut i juni förra året, skulle jag då lånat ~6kkr av mina föräldrar där bägge är sjukskrivna fram till i slutet på april då jag fick arbete? Det är bara ~60000kr jag skulle lånat av dom under den tiden.
ontopic, bor du själv och är inskriven på arbetsförmedlingen och har ett par sökta arbeten du kan redovisa kan du gå till "Arbete och försörjning" och be om bistånd för hyra, tv, el, mat och lite sånt.
Bor du hos dina föräldrar är möjligheterna att få bistånd där antagligen minimala.
November 4, 2001
Death On Wings wrote: Varför inte ? Jag tar mig till ställen/jobb med den bilen och alla sketna platser AMS skickar mig på.
Jag tänker då inte göra mig av med bilen som kostar några hundra i månaden att äga.
Jobb, du fick väl soc?
Jag hade också gärna haft bil (har en fast avställd, för jag har inte råd att ha den). Studerar och tar lån. Du får pengar gratis. Du kan väl cykla som en anna fattig student får göra.
Förstår inte riktigt inställningen här, det är för f*n ingen mänsklig rättighet att ha bil. Och några hundra? Om ett garage kostar 330, sen 1500 skatt och 2-3000kr försäkring per år. Det blir rätt mycket av andras pengar.
January 13, 2003
Spannen wrote: [quote=Death On Wings]Varför inte ? Jag tar mig till ställen/jobb med den bilen och alla sketna platser AMS skickar mig på.
Jobb, du fick väl soc?
Jag hade också gärna haft bil (har en fast avställd, för jag har inte råd att ha den). Studerar och tar lån. Du får pengar gratis. Du kan väl cykla som en anna fattig student får göra.
Förstår inte riktigt inställningen här, det är för f*n ingen mänsklig rättighet att ha bil. Och några hundra? Om ett garage kostar 330, sen 1500 skatt och 2-3000kr försäkring per år. Det blir rätt mycket av andras pengar.
Death On Wings wrote: Bara för att du ska få lite extra salt i såren så får jag 9800 kr efter skatt varje månad för att inte göra att förbannat skit
9800 måste snarare vara A-kassa än soc.
January 12, 2004
Finner det hela roande, och detta gäller inte bara har, att det finns personer som tror att alla har det som dom själva har det, dvs föräldrar som kan hala upp lädret utan problem när det behövs.
Dessa borde ta sig en titt utanför sin egna lilla rosenskimrande värld...
December 31, 2001
Spannen wrote: [quote=Death On Wings]Varför inte ? Jag tar mig till ställen/jobb med den bilen och alla sketna platser AMS skickar mig på.
Jobb, du fick väl soc?
Ja sedär ja, du har en fast du har inte råd för du pluggar.
Jag har en för att jag har råd för att jag har jobbat och nu lever jag på A-kassa och har gjort det i snart 3 månader.
Det är ingen självklarhet att ha bil men det är däremot en självklarhet att inte sälja allt man jobbat ihop bara för att man blivit uppsagd och någon tattare på ett forum gnäller för att jag använder hans pengar till att gå hemma.
Vem tror du har tjänat ihop de pengar du lånar då ? Tror du inte mina skattepengar är där och sponsrar ditt pluggande ?
December 31, 2001
obelix wrote: Finner det hela roande, och detta gäller inte bara har, att det finns personer som tror att alla har det som dom själva har det, dvs föräldrar som kan hala upp lädret utan problem när det behövs.
Dessa borde ta sig en titt utanför sin egna lilla rosenskimrande värld...
Dom vet helt enkelt inte hur verkligheten ser ut obelix, dom har aldrig upplevt det och vet inte hur deprimerande det är att vara arbetslös och ha AMS efter sig hela dagarna.
När dom har gått ur skolan och deras små prinsess drömmar slås i kras så kanske dom tittar tillbacka på den här tråden och inser hur roligt det är att gå arbetslös.
February 17, 2004
Alltså lugna ner dig, spänn av. Röka på lite.
Varför kan inte han söka bidrag, han får ju inga pengar annars? :arg: Känner folk som utnyttjar kassan fett och har gjort det i åratal. Här snackar vi om mycket pengar (20000/mån) i år efter år. Med mig bråkar de varje gång. Har inte haft pengar på över 2 månader. Nu är jag i en process med kassan, så det är inte klart än, men tveksamt om de viker sig. För mig handlar det om ersättning för 6 veckor och de bråkar fett :arg: :arg: :arg:
I hans fall handlar det ju inte om att utnyttja kassan, han är ju i behov av pengar i brist på annat.
/Dani
August 30, 2005
det är ett hel tjänst att vara arbetslös i vårt sammhälle.
det är inte lätt att vända på varje kronna för de ska bli flera. samt att försöka hålla hoppet uppe när man strävar i mörkret. + att man har förnedringsförmedlingen efter sig hela tiden som tjatar att man ska söka jobb enbart försökaandet. sen får man inte glömma vilken makt de har de kan när som helst slänga ut en på gatan när de annser att man inte har sökt tillrekligt med jobb som inte finns.
1 Guest(s)