Söker elektriker i Uppsala|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Söker elektriker i Uppsala
Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 31, 2010 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag behöver en elektriker för installation av en tvättmaskin men eftersom de stora firmorna tar såna jäkla överpriser för att bara komma ut och att många små är fuffensfolk så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig. Är det någon som känner till någon pålitlig elektriker, alternativt kanske är en själv?

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1246259
March 31, 2010 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus här på forumet är väl elektriker om jag inte minns fel ? 😉

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1246264
March 31, 2010 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: macrus här på forumet är väl elektriker om jag inte minns fel ? 😉

Men han bor en bit ifrån Uppsala.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1246272
March 31, 2010 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet väl inte vart macrus bor, tänkte om han kanske kunde mer "guida" honom 😮

Men.. fanns de inte en tråd om detta innan i allmänt-forumet om exakt samma sak där någon ville sätta in tvättmaskin.

De dom kom fram till var ju att han fick göra detta själv, har jag för mig.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
1246276
March 31, 2010 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vettefan... Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). Den kopplingen vettefan om jag ska ge mig på efter att ha googlat lite. Skulle eventuellt också behöva lite andra elektrikertjänster om det inte skulle kosta skjortan.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1246294
April 1, 2010 - 2:13 am
sp_Permalink sp_Print

Kostar att anlita behörigt folk. Finns två saker som man inte ska pilla med om man inte har fullständig kunskap och det är el och vatten. Kan kosta mycket mer än det smakar.

Elektrikern som ska hem till dig utgår från något ställe och således startar taxan därifrån.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1246295
April 1, 2010 - 2:18 am
sp_Permalink sp_Print

felkopplad tvättmaskin luktar inte gott, och det var en elektriker som kopplade fel hos oss, han gjorde många fel, han kopplade även bort ett helt rum så att det inte finns några fungerande vägguttag där även nu 19 år senare

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1246297
April 1, 2010 - 5:34 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: felkopplad tvättmaskin luktar inte gott, och det var en elektriker som kopplade fel hos oss, han gjorde många fel, han kopplade även bort ett helt rum så att det inte finns några fungerande vägguttag där även nu 19 år senare

Börjar bli dags att reklamera. 😉

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1246331
April 1, 2010 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Lurifax wrote: Jag vettefan... Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). Den kopplingen vettefan om jag ska ge mig på efter att ha googlat lite. Skulle eventuellt också behöva lite andra elektrikertjänster om det inte skulle kosta skjortan.

3 av trådarna är faser, 1 är noll och en är jord.
Färger kan skilja så blå är inte alltid noll.
Jag mäter alltid vägguttag innan jag kopplar in en tvättmaskin för annars får företaget jag jobbar för stå för den brända elektroniken. 🙂

SuperMalla
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
1247612
April 22, 2010 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: 3 av trådarna är faser, 1 är noll och en är jord.
Färger kan skilja så blå är inte alltid noll.
Jag mäter alltid vägguttag innan jag kopplar in en tvättmaskin för annars får företaget jag jobbar för stå för den brända elektroniken. 🙂

Är det ett hus som är nyare eller har uppgraderad el så är alltid nollan blå precis som jord alltid är grön/gul. Äldre kåkar kan ha svart nolla och röd jord.

Brun är obruten fas, svart är fas och kan även vara tändtråd (bruten fas) och detta gäller även grå för att nämna lite.

I ditt fall antar jag att du har antingen brun, grå, svart + blå och gröngul eller brun, svart, svart/vit kabel + blå och gröngul.

Plockar du av stickproppen på tvättmaskin så har du som troligast svart, blå och gröngul eller brun, blå, gröngul. Så du skulle kunna lägga ihop blå-blå, gröngul-gröngul och sedan lägga in den sista kabeln på en av faserna som är de trådar som återstår.

Men jag ger inga garantier och är du totalt "nollad" när det gäller el är det dumt att du försöker. Glöm inte bryta strömmen om du ger dej på det hela 😉

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1247656
April 22, 2010 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperMalla wrote: Är det ett hus som är nyare eller har uppgraderad el så är alltid nollan blå precis som jord alltid är grön/gul. Äldre kåkar kan ha svart nolla och röd jord.

Brun är obruten fas, svart är fas och kan även vara tändtråd (bruten fas) och detta gäller även grå för att nämna lite.

I ditt fall antar jag att du har antingen brun, grå, svart + blå och gröngul eller brun, svart, svart/vit kabel + blå och gröngul.

Plockar du av stickproppen på tvättmaskin så har du som troligast svart, blå och gröngul eller brun, blå, gröngul. Så du skulle kunna lägga ihop blå-blå, gröngul-gröngul och sedan lägga in den sista kabeln på en av faserna som är de trådar som återstår.

Men jag ger inga garantier och är du totalt "nollad" när det gäller el är det dumt att du försöker. Glöm inte bryta strömmen om du ger dej på det hela 😉

I mitt jobb kommer jag ofta till maskiner i nya hus eller renoveringar där det sagt *poff* pga att det är fel i väggen pga slarv/okunskap av dom som kopplade det. Så nej jag litar aldrig på färg. Inte så kul att företaget jag jobbar för ska behöva betala en elektronik för 3000:-.

Är det ordentligt gjort så gäller alltid färgstandarden som sagt. Men är det fel blir det dyrt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL