October 27, 2002
Hej!
Jag behöver en elektriker för installation av en tvättmaskin men eftersom de stora firmorna tar såna jäkla överpriser för att bara komma ut och att många små är fuffensfolk så vet jag inte riktigt var jag ska vända mig. Är det någon som känner till någon pålitlig elektriker, alternativt kanske är en själv?
December 6, 2006
Vet väl inte vart macrus bor, tänkte om han kanske kunde mer "guida" honom 😮
Men.. fanns de inte en tråd om detta innan i allmänt-forumet om exakt samma sak där någon ville sätta in tvättmaskin.
De dom kom fram till var ju att han fick göra detta själv, har jag för mig.
October 27, 2002
Jag vettefan... Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). Den kopplingen vettefan om jag ska ge mig på efter att ha googlat lite. Skulle eventuellt också behöva lite andra elektrikertjänster om det inte skulle kosta skjortan.
February 12, 2003
Poontus wrote: felkopplad tvättmaskin luktar inte gott, och det var en elektriker som kopplade fel hos oss, han gjorde många fel, han kopplade även bort ett helt rum så att det inte finns några fungerande vägguttag där även nu 19 år senare
Börjar bli dags att reklamera. 😉
August 7, 2001
Lurifax wrote: Jag vettefan... Problemet är att tvättmaskinen har vanlig jordad stickpropp och att det i väggen under plastkåpan i badrummet är en kopplingsplint med fem trådar (jag hade hoppats att det var en stickpropp där under när jag köpte maskinen). Den kopplingen vettefan om jag ska ge mig på efter att ha googlat lite. Skulle eventuellt också behöva lite andra elektrikertjänster om det inte skulle kosta skjortan.
3 av trådarna är faser, 1 är noll och en är jord.
Färger kan skilja så blå är inte alltid noll.
Jag mäter alltid vägguttag innan jag kopplar in en tvättmaskin för annars får företaget jag jobbar för stå för den brända elektroniken. 🙂
April 28, 2005
dree wrote: 3 av trådarna är faser, 1 är noll och en är jord.
Färger kan skilja så blå är inte alltid noll.
Jag mäter alltid vägguttag innan jag kopplar in en tvättmaskin för annars får företaget jag jobbar för stå för den brända elektroniken. 🙂
Är det ett hus som är nyare eller har uppgraderad el så är alltid nollan blå precis som jord alltid är grön/gul. Äldre kåkar kan ha svart nolla och röd jord.
Brun är obruten fas, svart är fas och kan även vara tändtråd (bruten fas) och detta gäller även grå för att nämna lite.
I ditt fall antar jag att du har antingen brun, grå, svart + blå och gröngul eller brun, svart, svart/vit kabel + blå och gröngul.
Plockar du av stickproppen på tvättmaskin så har du som troligast svart, blå och gröngul eller brun, blå, gröngul. Så du skulle kunna lägga ihop blå-blå, gröngul-gröngul och sedan lägga in den sista kabeln på en av faserna som är de trådar som återstår.
Men jag ger inga garantier och är du totalt "nollad" när det gäller el är det dumt att du försöker. Glöm inte bryta strömmen om du ger dej på det hela 😉
August 7, 2001
SuperMalla wrote: Är det ett hus som är nyare eller har uppgraderad el så är alltid nollan blå precis som jord alltid är grön/gul. Äldre kåkar kan ha svart nolla och röd jord.
Brun är obruten fas, svart är fas och kan även vara tändtråd (bruten fas) och detta gäller även grå för att nämna lite.
I ditt fall antar jag att du har antingen brun, grå, svart + blå och gröngul eller brun, svart, svart/vit kabel + blå och gröngul.
Plockar du av stickproppen på tvättmaskin så har du som troligast svart, blå och gröngul eller brun, blå, gröngul. Så du skulle kunna lägga ihop blå-blå, gröngul-gröngul och sedan lägga in den sista kabeln på en av faserna som är de trådar som återstår.
Men jag ger inga garantier och är du totalt "nollad" när det gäller el är det dumt att du försöker. Glöm inte bryta strömmen om du ger dej på det hela 😉
I mitt jobb kommer jag ofta till maskiner i nya hus eller renoveringar där det sagt *poff* pga att det är fel i väggen pga slarv/okunskap av dom som kopplade det. Så nej jag litar aldrig på färg. Inte så kul att företaget jag jobbar för ska behöva betala en elektronik för 3000:-.
Är det ordentligt gjort så gäller alltid färgstandarden som sagt. Men är det fel blir det dyrt.
1 Guest(s)