Sökes idéer på projektarbete [gymnasienivå]|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sökes idéer på projektarbete [gymnasienivå]
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2004 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

tj0 alla!

Skolan har dragit igång igen och vi ska läsa kursen 'projektarbete' som ligger på 100 p. Jag hade tänkt att mitt projektarbete skulle handla om programmering av något slag eller datorhårdvara. Projektet måste innefatta en teoretisk del, men skall helst även innehålla praktiska delar och kretsa kring min studieinriktning: IT-nätverk med programmering och mkt där till.

Med det i tankarna hade jag tänkt mig något i stil med att modda min dator eller bygga ett eget chassi, samt överklocka hårdvara, tweaka och optimera mjukvara etc.. Har även funderat på att slänga upp en Linux-burk och använda som router med AP-inkopplad osv.

Andra tankar som slagit mig är att skapa en HL2-mod, men problemet då är att jag inte skulle klara av allt själv. En grupp om fem pers under denna kurs hade säkert fungerat. Hur som helst har inte SDK-paket till HL2 kommit ut och jag har ingen grym idé på någon mod, så nej, tvivlar på denna idé.

Istället för HL2-mod hade jag tänkt mig att bygga min skola till CS:S, där mått osv. stämmer överens med verkligheten. Ritningar kan jag få från skolan, men detta är lite svårt att knyta till min utbildning kanske, dessutom har inte CS:S och nya versionen av Hammer kommit ut än.

Funderade på att fördjupa mina kunskaper inom C++, men vad för applikation skulle man då kunna skapa? Inte kommit på något nyttoprogg.

PHP, ptja... kunde givetvis vara något. Någon större funktion ni saker på NH som jag skulle kunna leka samman kanske?

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
700221
August 20, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Pröva att bygga en dator som är passivt kyld men ändå fullt duglig att spela på.
Alternativet är juh att köpa Zalmans låda för 10k.
Men borde man inte kunna göra det billigare själv ?

Fördelen med passivt är att det är underhållsfritt.
om man jämnför med vatten eller dylikt. Det som onekligen
är svårast är juh att kyla en CPU passivt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
700226
August 20, 2004 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Pröva att bygga en dator som är passivt kyld men ändå fullt duglig att spela på.
Alternativet är juh att köpa Zalmans låda för 10k.
Men borde man inte kunna göra det billigare själv ?

Fördelen med passivt är att det är underhållsfritt.
om man jämnför med vatten eller dylikt. Det som onekligen
är svårast är juh att kyla en CPU passivt.

Det är en intressant idé. HTPC:n i signen kyls passivt, bortsett från en fläkt i nätagget. Den går visserligen inte att spela nyare spel på, men emulatorer av olika slag, kortspel, mindre krävande spel som CS osv. går att lira dock.

Hm, vad tror du om att kyla datorn i min sign markerad som "Spel" passitvt?
Skall undersöka saker ytterligare.

EDIT: fann denna mening när jag sökte efter värmeutveckling på en sådan P3:a jag har i signen: "a pentium 3 866 that i have puts out 33 watts of heat at full load", så då anser jag att en mobil P4 hade suttit riktigt fint till detta projekt! 🙂 dyrt som satan dock.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
700263
August 20, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det 100p gymnasienivå eller?

Jag har tänkt konstruera ett billarm, något sådan't kanske du kunde göra genom skolan?
Eller i huset/lägenheten kopplat till datorn?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
700266
August 20, 2004 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Bygg ett reläkort (eller köp) och programmera ett program där du kan styra tex alla lampor (som du har i ditt rum) och sådant från din dator

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
700280
August 20, 2004 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Bygg ett reläkort (eller köp) och programmera ett program där du kan styra tex alla lampor (som du har i ditt rum) och sådant från din dator

Såg en som kopplade datorn till lampor, persienner (kunde öppna stänga dem) via ett sånt kort 🙂
Rätt coolt.. 🙂

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
700340
August 21, 2004 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är väldigt skönt då man slipper sitta och komma på egna grejor att göra. Vi får x antal uppgifter att välja som vi jobbar med i 4 veckor på vår APU. Sen är vårt projektarbete avklarat. 😀

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
700544
August 21, 2004 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Är det 100p gymnasienivå eller?

Jag har tänkt konstruera ett billarm, något sådan't kanske du kunde göra genom skolan?
Eller i huset/lägenheten kopplat till datorn?

Japp, gymnasienivå. Ett larm var inte så dålig idé heller när vi programmerat PLC i skolan osv. lätt att anknyta. tack för idéen, skall kika djupare på det!

Krqagyzzz wrote: Bygg ett reläkort (eller köp) och programmera ett program där du kan styra tex alla lampor (som du har i ditt rum) och sådant från din dator

Hm, har inte så många lampor i mitt rum, inte heller eldrivna persinner eller liknande. Kunde ha varit tufft, men backar nog.

Dehman wrote: Tycker det är väldigt skönt då man slipper sitta och komma på egna grejor att göra. Vi får x antal uppgifter att välja som vi jobbar med i 4 veckor på vår APU. Sen är vårt projektarbete avklarat. 😀

Härligt! Tyvärr måste vi arbeta med projektarbetet vid sidan av skolan (på fritiden med andra ord), då vi inte har någon schemalagd tid åt projektet. 10 veckor försvinner för oss när vi drar ut på APU :/

Dehman
Member
Medlem
700550
August 21, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote:
[quote=Dehman]Tycker det är väldigt skönt då man slipper sitta och komma på egna grejor att göra. Vi får x antal uppgifter att välja som vi jobbar med i 4 veckor på vår APU. Sen är vårt projektarbete avklarat. 😀

Härligt! Tyvärr måste vi arbeta med projektarbetet vid sidan av skolan (på fritiden med andra ord), då vi inte har någon schemalagd tid åt projektet. 10 veckor försvinner för oss när vi drar ut på APU :/

Är ni ute på APU 10 veckor i sträck? Vad går du för linje?

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
700554
August 21, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=NH|SiBBoR] [quote=Dehman]Tycker det är väldigt skönt då man slipper sitta och komma på egna grejor att göra. Vi får x antal uppgifter att välja som vi jobbar med i 4 veckor på vår APU. Sen är vårt projektarbete avklarat. 😀

Är ni ute på APU 10 veckor i sträck? Vad går du för linje?

Vilken linje jag går på står i första inlägget: IT-nätverk. Förra året var det 5 veckor, nu 5 veckor före nyår och 5 veckor efter nyår.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
700561
August 21, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Är det 100p gymnasienivå eller?

haha ja det är inte högskolepoäng iaf... 100 poäng är typ 88 timmar, eller typ 2 timmar eller så i veckan en hösttermin och en vårtermin...

aja själv har jag fetaste grejjen på G... vi är 4 pers, men jag skulle typ klara av skiten ensam... skälet till att vi är 4 är att vi kan ansöka om 500 spänn per skalle, och då blir det två papp...

själva grejjen som vi ska göra är två delar, först bygger vi ett fett litet chassi, typ svetsar o shit (ens farsa äger ju en mekanisk verkstad), sen andra delen är att vi fixar en webbserver i linux med asp o phpstöd o tjosan...

Dehman
Member
Medlem
700568
August 21, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Json_81]Är det 100p gymnasienivå eller?

haha ja det är inte högskolepoäng iaf... 100 poäng är typ 88 timmar, eller typ 2 timmar eller så i veckan en hösttermin och en vårtermin...

aja själv har jag fetaste grejjen på G... vi är 4 pers, men jag skulle typ klara av skiten ensam... skälet till att vi är 4 är att vi kan ansöka om 500 spänn per skalle, och då blir det två papp...

själva grejjen som vi ska göra är två delar, först bygger vi ett fett litet chassi, typ svetsar o shit (ens farsa äger ju en mekanisk verkstad), sen andra delen är att vi fixar en webbserver i linux med asp o phpstöd o tjosan...

Hur ska ni fixa en webserver i Linux med .asp?

Edit: My bad, trodde bara att .asp fungerade med IIS. 😉 Men hur svårt är det att fixa en webserver? Det går ju på 10 minuter. Om inte mindre.

Keffing
Member
Medlem
700572
August 21, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote:
Hur ska ni fixa en webserver i Linux med .asp?

Edit: My bad, trodde bara att .asp fungerade med IIS. 😉 Men hur svårt är det att fixa en webserver? Det går ju på 10 minuter. Om inte mindre.

haha no shit... när jag sa till min datorlärare att jag skulle fixa en webbsever i linux så sket hon på sig typ o sa att jag kanske borde ta något lättare eftersom det är skitsvårt... fast jag sa inte att jag har en burk i garderoben som jag kör linux på och har som webbserver...

fast sen så ska jag bygga chassi o shit också... det är lite svårare

Keffing
Member
Medlem
700574
August 21, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

sen så kanske man skulle ta botanik... här är några bra sidor med tips:

http://www.swecan.org
http://opium.poppies.org/

skämta bara

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
700596
August 21, 2004 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte göra en schysst annonsmarknadsektion till NH?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
700598
August 21, 2004 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

skapa en brandvägg? kan vara ett arbeta som kan vara skojj och lärorikt. du kan tex ta en gammal dator du hittar, instalera liux och bygg om den till en bra fungerade brandvägg. kan vara ett bra arbete

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
700625
August 21, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Varför inte göra en schysst annonsmarknadsektion till NH?

För att det är på väg.

Vitamin-C wrote: skapa en brandvägg? kan vara ett arbeta som kan vara skojj och lärorikt. du kan tex ta en gammal dator du hittar, instalera liux och bygg om den till en bra fungerade brandvägg. kan vara ett bra arbete

routern i Linux jag snackade om skulle givetvis fungera som en brandvägg också. får se om jag lyckas skaffa fram någon burk till detta syfte.

Dehman
Member
Medlem
700631
August 21, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: [quote=Gamblor]Varför inte göra en schysst annonsmarknadsektion till NH?

För att det är på väg.

Vitamin-C wrote: skapa en brandvägg? kan vara ett arbeta som kan vara skojj och lärorikt. du kan tex ta en gammal dator du hittar, instalera liux och bygg om den till en bra fungerade brandvägg. kan vara ett bra arbete

routern i Linux jag snackade om skulle givetvis fungera som en brandvägg också. får se om jag lyckas skaffa fram någon burk till detta syfte.

Stick till skroten och försök få tag på en dator med typ en Pentium 75-100MHz 😀 Sen fattar jag inte. Ett 100p arbete som man kan göra på ~2timmar. Tillåter de verkligen det?

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
700632
August 21, 2004 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska bygga något som är passivt och snabbt kan du ju köpa en Amd mobile på 35W. Och sänka vcore på den ännu mer sedan bygga någon passiv kylare till den.

Annars bygg en watterchiller som jag gör som projekt arbete 😀

Kommer med fler ideer sedan.

NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
700643
August 21, 2004 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Sen fattar jag inte. Ett 100p arbete som man kan göra på ~2timmar. Tillåter de verkligen det?

Mja, det är tveksamt. Skulle jag bygga en Linux-burk skulle det i sådana fall bli en kombination av HTPC/brandvägg/webbserver. På det skulle det givetvis krävas en hel del timmar för att fixa fram bra och fungerande gränssnitt. Skulle väl slutat med att jag bygger en enorm webbsida och kör på den och författar ~20 A4-sidor ;D. nae, vettefaen, men just detta står inte så högt upp på min lista.

LorD_Kvadd wrote: Kommer med fler ideer sedan.

Gör gärna det, det uppskattas.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL