August 7, 2001
Dehman wrote: Nu briljerar idioterna igen!
Jag förstår inte vad som är fel?
Dom ska ju inte ta bort informationsplikten utan dom ska se över straffpåföljderna.
6 timmars arbetsdag är ju inget nytt. Jag tror att det skulle vara vettigt som det ser ut nu.
September 12, 2001
Dehman wrote: Nu briljerar idioterna igen!
Denna tråd är lite kul, den handlar inte direkt om politik utan mer om vad solidaritet egentligen är.
Men det är en bra tråd...den visar vilka som egentligen är strebrar.
Jag förstår mer eller mindre att du och några till i denna tråd i en fiktiv scenario som vinnare av drygt 200 miljoner på drömvinsten knappast skulle dela med er av vinsten till och med vad gäller era närmaste.
Ty...det gäller ju att värna sig själv i en sann anda av "sköt dig själv och skit i andra" stilen. Det är inte många som har fattat fattat vad ordet "solidaritet" egentligen kan betyda. Men vips så kikar forumets största strebrar fram och blandar in politik i denna tråd när det egentligen kan betyda bra mycket mer än så...
Det är kul att se. 🙂
March 10, 2002
skiroy wrote: Denna tråd är lite kul, den handlar inte direkt om politik utan mer om vad solidaritet egentligen är.
Men det är en bra tråd...den visar vilka som egentligen är strebrar.
Jag förstår mer eller mindre att du och några till i denna tråd i en fiktiv scenario som vinnare av drygt 200 miljoner på drömvinsten knappast skulle dela med er av vinsten till och med vad gäller era närmaste.Ty...det gäller ju att värna sig själv i en sann anda av "sköt dig själv och skit i andra" stilen. Det är inte många som har fattat fattat vad ordet "solidaritet" egentligen kan betyda. Men vips så kikar forumets största strebrar fram och blandar in politik i denna tråd när det egentligen kan betyda bra mycket mer än så...
Det är kul att se. 🙂
Jag delar gärna med mig till nära och kärar.
November 27, 2003
Dehman wrote: Var ska de pengarna komma ifrån? Vad är det som är så jobbigt med att jobba 8 timmar?
Handlar väl mer om att man kanske vill göra annat än bara jobba hela livet. Att få möjligheten att kunna spendera mer tid med familjen, drömmar eller hobbies är nog värt mycket för många.
//Andreas
March 10, 2002
Delph1 wrote: Handlar väl mer om att man kanske vill göra annat än bara jobba hela livet. Att få möjligheten att kunna spendera mer tid med familjen, drömmar eller hobbies är nog värt mycket för många.
//Andreas
Ok det räcker inte 10 timmar om dagen till? Jag hade hellre arbetat 10h/dag och bara jobbat 4 dagar varje vecka.
Dehman wrote: Ok det räcker inte 10 timmar om dagen till? Jag hade hellre arbetat 10h/dag och bara jobbat 4 dagar varje vecka.
Den där diskussionen är det förmodligen inte lönt att ta upp förrän du sitter där med villa, fru, ungar och kanske en sommarstuga som du håller på att rusta upp.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
Dehman wrote: Ok det räcker inte 10 timmar om dagen till? Jag hade hellre arbetat 10h/dag och bara jobbat 4 dagar varje vecka.
Ja, det hade också varit bättre än 5 dagar / 8h.
Jag vet inte hur du ser det, men jag jobbar för att jag måste, inte för att det är ett ändamål i sig.
Jag hade hellre tillbringat den tiden med min dotter och sambo, fixat med huset, pillat med datorn, umgåtts med vänner osv.
Jag ska jobba halvtid resten av året för att göra just det, ska bli riktigt skönt.
October 22, 2002
Så jobbar jag, är ledig 3,5dygn i veckan. De är nice! Försöker påverka chefen att han ska in på kontoret och att jag ska börja köra dag. Då blir det 3 dagar i veckan. 🙂
6h arbetsdag med bibehållen lön som Vänstern vill införa går inte. Någon måste betala för det och i slutänden blir det på skattesedeln alternativt att alla varor/tjänster blir dyrare. Men visst låter det bra, dom får säkerligen några röster på det.
March 10, 2002
alrik wrote: Så jobbar jag, är ledig 3,5dygn i veckan. De är nice! Försöker påverka chefen att han ska in på kontoret och att jag ska börja köra dag. Då blir det 3 dagar i veckan. 🙂
6h arbetsdag med bibehållen lön som Vänstern vill införa går inte. Någon måste betala för det och i slutänden blir det på skattesedeln alternativt att alla varor/tjänster blir dyrare. Men visst låter det bra, dom får säkerligen några röster på det.
Nu vill de höja a-kassan till 90% också, haha. Hur hade de tänkt motivera folk till att söka arbete?
August 7, 2001
Dehman wrote: Nu vill de höja a-kassan till 90% också, haha. Hur hade de tänkt motivera folk till att söka arbete?
Det där är ett mål V har som t.o.m Ohly säger kommer ta lång tid att genomföra.
Jag tror att det blir motsatt effekt av att öka klyftorna när det gäller motivation.
Sen är ju det där väldigt individuellt. En kompis till mig hon har dyskalkyli och dyslexi men blir ändå tvingad att ta butiks och café jobb där hon inte får vara kvar för hon klarar inte av att ta betalt.
När jag skulle anställa henne genom mitt extra jobb så fick jag inte för FK eftersom då blir hon av med hela sin ersättning. Fungerar ju inte eftersom detta bara är 9 helger om året.
T.ex ett lager anställer ingen med dyskalkyli och/eller dyslexi. Samma sak med i stort sett alla jobb. Väldigt få jobb överhuvudtaget.
Liksom jobb börjar ju inte frodas med "...sänkt skatt ger fler jobb!"
Speciellt inte när pengarna inte går till näringslivet.
Företagarna är ju inte glada direkt efter dom här 4 åren.
November 22, 2001
dree wrote:
Liksom jobb börjar ju inte frodas med "...sänkt skatt ger fler jobb!"
Jo, till viss del. En normal/låginkomsttagare som får sänkt skatt sparar ju i regel inte sänkningen utan konsumerar vilket skapar tillväxt = fler jobb.
Jag tycker då det är betydligt vettigare än att höja skatten för att anställa fler än vad som egentligen behövs i offantliga sektorn, dvs maskerade socialbidragstagare.
August 7, 2001
Json_81 wrote: Jo, till viss del. En normal/låginkomsttagare som får sänkt skatt sparar ju i regel inte sänkningen utan konsumerar vilket skapar tillväxt = fler jobb.
Jag tycker då det är betydligt vettigare än att höja skatten för att anställa fler än vad som egentligen behövs i offantliga sektorn, dvs maskerade socialbidragstagare.
Jag som var en av dom som skulle få mer i månaden har istället mer utgifter nu pågrund av andra höjningar.
Json_81 wrote:
Jag ska jobba halvtid resten av året för att göra just det, ska bli riktigt skönt.
Bara en liten fråga, hur finansierar du den halvtiden?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Bara en liten fråga, hur finansierar du den halvtiden?
Finansierar och finansierar, men ja, jag kommer ta ut mina föräldradagar.
Som är mindre än vad jag betalar in i skatt bara i år.
Och de hade ju inte "behövts" om jag inte varit tvungen att avstå från en stor del av min lön till staten?
August 7, 2001
Json_81 wrote: Berätta gärna vad som kostar 1500 spänn mer i månaden nu.
1500 spänn?!
Tillåt mig småle.
Tjänar man 300000:- om året så skulle väl det bli strax under tusenlappen och då har man en ganska hög lön.
Så för att få 1500 spänn mer i månaden så måste man ha en riktigt hög lön.
För att komma undan den höjda dieselskatten t.ex så måste man ha en ny miljöbil och det har ju inte direkt alla råd med.
Bilskatten och bilförsäkringen har höjts.
A-kasseavgiften har höjts.
Finns fler grejer som har ökat.
Tror det går rätt jämnt ut i längden det där.
November 22, 2001
dree wrote: 1500 spänn?!
Tillåt mig småle.
Tjänar man 300000:- om året så skulle väl det bli strax under tusenlappen och då har man en ganska hög lön.Så för att få 1500 spänn mer i månaden så måste man ha en riktigt hög lön.
För att komma undan den höjda dieselskatten t.ex så måste man ha en ny miljöbil och det har ju inte direkt alla råd med.
Bilskatten och bilförsäkringen har höjts.
A-kasseavgiften har höjts.
Finns fler grejer som har ökat.Tror det går rätt jämnt ut i längden det där.
Tragiskt att du inte kan komma med fakta. Sitter på mobilen nu, men ska rota fram lite länkar imorgon.
August 7, 2001
Json_81 wrote: Tragiskt att du inte kan komma med fakta. Sitter på mobilen nu, men ska rota fram lite länkar imorgon.
Beror på hur man ser det... Jag räknade efter gamla sänkningen. Den nya ger mer.
Men fortfarande i min värld borde den procentuella sänkningen gå åt andra hållet om man ska sänka. 🙂
Json_81 wrote: Finansierar och finansierar, men ja, jag kommer ta ut mina föräldradagar.
Som är mindre än vad jag betalar in i skatt bara i år.
Och de hade ju inte "behövts" om jag inte varit tvungen att avstå från en stor del av min lön till staten?
BS, du sänker dej bara till den nivå du stundvis föraktar, dvs maskerad socialbidragstagare.. Om än i form av bidrag från FK, vad får dej att tro att du är bättre än andra som tar del av de bidrag de har full rätt till? Jag antar att du inte tackar nej till barnbidraget och ev bostadsbidrag heller.
Välkommen till Sverige och en annan fas i livet.
1 Guest(s)