November 22, 2001
ilg@dd wrote: BS, du sänker dej bara till den nivå du stundvis föraktar, dvs maskerad socialbidragstagare.. Om än i form av bidrag från FK, vad får dej att tro att du är bättre än andra som tar del av de bidrag de har full rätt till? Jag antar att du inte tackar nej till barnbidraget och ev bostadsbidrag heller.
Välkommen till Sverige och en annan fas i livet.
Jag tycker staten tar för mycket pengar av mig, varför skulle jag tacka nej till att få tillbaka lite av dem?
Jag har inte sagt att det är fel med bidrag överlag, men jag tycker det är helt rätt att det ställs lite krav. A-kassa ska inte vara en permanent försörjning.
Går man sjuk länge ska det utredas och försöka rehabiliteras.
November 22, 2001
dree wrote: Beror på hur man ser det... Jag räknade efter gamla sänkningen. Den nya ger mer.
Men fortfarande i min värld borde den procentuella sänkningen gå åt andra hållet om man ska sänka. 🙂
http://www.jobbskatteavdrag.se/
Med 18 000 i månaden har man ca 1200 spänn mer.
Och räkna procentuellt på vem som har tjänat på jobbskatteavdraget, inte är det höginkomstagaren.
August 7, 2001
Json_81 wrote: http://www.jobbskatteavdrag.se/
Och räkna procentuellt på vem som har tjänat på jobbskatteavdraget, inte är det höginkomstagaren.
Som sagt vi pratade om olika sänkningar.
Och 25% stannar vid ca 19000:- till 30000:- vilket jag tycker inte är att låginkomsttagare tjänar mest när det handlar om 27-30% för låginkomsttagarna.
Väldigt få som t.ex. tjänar 12000:- på heltid under en längre period.
Så att kalla det att "låginkomsttagare och kvinnor tjänar mest!" är självklart sant på pappret(exkl kvinnor som är ett stort frågetecken vad borg menar med det...) men i praktiken handlar det om korvören om man jämnför med vad höginkomsttagarna får extra.
Json_81 wrote: Jag tycker staten tar för mycket pengar av mig, varför skulle jag tacka nej till att få tillbaka lite av dem?
Hahahaha, busted.
Du är alltså ganska lik vilken Svensson som helst med andra ord.
*Edit*
Ska väl tillägga att jag inte ser något fel med det, speciellt inte när det handlar om att få lite tid att umgås och följa barnens uppväxt. Det är en härlig tid som aldrig kommer tillbaks.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Json_81 wrote: http://www.jobbskatteavdrag.se/
Den där stämmer inte.
//Andreas
November 22, 2001
dree wrote: Som sagt vi pratade om olika sänkningar.
Och 25% stannar vid ca 19000:- till 30000:- vilket jag tycker inte är att låginkomsttagare tjänar mest när det handlar om 27-30% för låginkomsttagarna.Väldigt få som t.ex. tjänar 12000:- på heltid under en längre period.
Så att kalla det att "låginkomsttagare och kvinnor tjänar mest!" är självklart sant på pappret(exkl kvinnor som är ett stort frågetecken vad borg menar med det...) men i praktiken handlar det om korvören om man jämnför med vad höginkomsttagarna får extra.
Men höginkomstagaren betalar oxå saftigt mer i skatt, både i rena kronor och procentuellt.
August 7, 2001
Json_81 wrote: Men höginkomstagaren betalar oxå saftigt mer i skatt, både i rena kronor och procentuellt.
Det är där våra åsikter skiljer oss. Jag tycker det är helt okey att en höginkomsttagare betalar saftigt mer i skatt.
Ett 2/3 samhälle fungerar men är totalt orättvist enligt mig. Du tycker säkert tvärt om. 🙂
September 27, 2005
dree wrote: Det är där våra åsikter skiljer oss. Jag tycker det är helt okey att en höginkomsttagare betalar saftigt mer i skatt.
Ett 2/3 samhälle fungerar men är totalt orättvist enligt mig. Du tycker säkert tvärt om. 🙂
Ursäkta min okunskap, men vad är ett 2/3 samhälle? och hur tycker du det är bäst att moraliskt motivera att de som tjänar mer ska ge bort mer.
November 27, 2003
Json_81 wrote: Den stämmer då för både mig och min sambo. Kanske inte på öret, men tillräckligt nära.
Några andra referenspersoner har jag inte, du får gärna utveckla?
Den räknar efter någon slags idealförhållande som väldigt få lever upp till. Det är bara gratulera om ni gör det. Då förstår jag så klart att du är nöjd 🙂
Enligt den skulle jag få ganska mycket mer pengar över, men det kan jag inte påstå stämmer när jag går tillbaka och kollar lönespecarna. Och då räknar jag inte ens med a-kassan utan bara vad som står på det pappret. A-kassan har inte förändrat sig nämnvärt för mig nämlingen.
Den funkar inte i Chrome heller 😉
//Andreas
August 7, 2001
ojdå wrote: Ursäkta min okunskap, men vad är ett 2/3 samhälle? och hur tycker du det är bäst att moraliskt motivera att de som tjänar mer ska ge bort mer.
Och hur kan du moraliskt motivera att de som tjänar mer ska få mer pengar? :blink:
Inte den mest objektiva sidan men han beskriver det bra. 🙂
http://radikalsocialdemokrati......allet.html
March 10, 2002
dree wrote: Och hur kan du moraliskt motivera att de som tjänar mer ska få mer pengar? :blink:
Inte den mest objektiva sidan men han beskriver det bra. 🙂
http://radikalsocialdemokrati......allet.html
För att de förmodligen arbetarhårdare och/eller har ett stort ansvar.
Har människor som växer upp i en låginkomsttagande familj inte samma möjligheter att klättra upp i hierakin som en som växer upp i en medelklassfamilj?
Dehman wrote:
Har människor som växer upp i en låginkomsttagande familj inte samma möjligheter att klättra upp i hierakin som en som växer upp i en medelklassfamilj?
Ställer man den frågan så har man ganska dålig kontakt med verkligheten.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
Dehman wrote: För att de förmodligen arbetarhårdare och/eller har ett stort ansvar.
Ta exemplet på en undersköterska som har jobbat i över fyra år och är över 25år gammal. Hon vill bli sjuksköterska men den möjligheten togs bort 2008. Verkar som regeringen vill sålla ut i tidig ålder vad folk ska bli.
Jag som har fast jobb men vill plugga måste chansa på att komma in.
Lyckas jag inte så missar jag både utbildning och a-kassa.
Det svaret fick jag t.o.m. på telefon från dom som hade hand om utbildningen. Så var det inte innan.
Har man misslyckats en gång i livet så finns det snart inte en andra chans längre.
Edit: Så en som trälar som t.ex. undersköterska inte gör ett hästjobb?
Brukar ju mer vara ju mer lågavlönad du är desto hårdare jobb.
March 10, 2002
dree wrote: Ta exemplet på en undersköterska som har jobbat i över fyra år och är över 25år gammal. Hon vill bli sjuksköterska men den möjligheten togs bort 2008. Verkar som regeringen vill sålla ut i tidig ålder vad folk ska bli.
Jag som har fast jobb men vill plugga måste chansa på att komma in.
Lyckas jag inte så missar jag både utbildning och a-kassa.
Det svaret fick jag t.o.m. på telefon från dom som hade hand om utbildningen. Så var det inte innan.Har man misslyckats en gång i livet så finns det snart inte en andra chans längre.
Edit: Så en som trälar som t.ex. undersköterska inte gör ett hästjobb?
Brukar ju mer vara ju mer lågavlönad du är desto hårdare jobb.
Förstår inte riktigt var du vill komma? Du behöver inte säga upp dig från ditt arbete innan du kommer in på utbildningen du vill?
Vad menar du med misslyckats en gång? Jag läser mitt andra program på universitet, har jag fått två chanser?
Det är väl klart att de arbetar hårt. Nu har jag ingen större koll på just undersköterskor. Men visst kan man väl vidarutbilda sig? Och om man nu inte är nöjd med sin lön så finns det mindre kvalificerade yrke man kan ta.
Dehman wrote: Okej, så alla har inte samma möjligheter och rättigheter när det gäller utbildning i detta land?
Nu var det ju inte det du påstod i inlägget jag besvarade.
August 7, 2001
Dehman wrote: Förstår inte riktigt var du vill komma? Du behöver inte säga upp dig från ditt arbete innan du kommer in på utbildningen du vill?
Svar ja. Jag måste säga upp mig eftersom jag bara har rätt till tjänsteledigt 6månader.
Dehman wrote: Vad menar du med misslyckats en gång? Jag läser mitt andra program på universitet, har jag fått två chanser?
Det är skillnad om det var i gymnasiet du misslyckades.
Om man säger såhär... jag har en diagnos som jag fått efter gymnasiet och som jag hade under gymnasiet. Men det ger inte mig tillbaka gymnasiet. Hade t.ex. 25/4 regeln varit kvar då hade jag haft möjlighet att börja studera nu. Det var till komvux eller liknande jag ville till för att plugga där dom sa att jag var tvungen att chansa.
Dehman wrote: Det är väl klart att de arbetar hårt. Nu har jag ingen större koll på just undersköterskor. Men visst kan man väl vidarutbilda sig? Och om man nu inte är nöjd med sin lön så finns det mindre kvalificerade yrke man kan ta.
Visst reell kompetens finns ju fortfarande men det räcker ju inte. Men det räcker inte t.ex. för mig.
2 Guest(s)