Solomon's key till NES nyckel till heliga graal?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Solomon's key till NES nyckel till heliga graal?
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2007 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller iaf en del antydningar till den i spelet?

Hade väl lite tur i min upptäckt, men det skall man väl ha ibland. Saker och ting bara faller helt enkelt på plats pga att man råkar göra två olika saker utan anknytning under samma tidsperiod och ser samband dem i mellan.
Jag läste i förrgår ut da Vinci koden och idag såg jag filmen. Tänkte till och med jag bör väl göra när alla andra har gjort det och eftersom jag ju ändå vet en del om vad den handlar om, pga då min Krista mor och mormor som har berättat en hel del för mig. Dessutom så var det min mor som gav mig boken.
Sen som jag pratade om så köpte jag ju ett Wii före jul, där laddade jag ner ”Solomon’s key” och spelade ut det.

Hur som helst, det bara slog mig först. Nu minns jag dock inte riktigt vad som fick mig att börja tänka pådet, men jag vet att det bara slog mig. Den här teorin är iaf lika paranoid och ihop kokad som mina andra men den här har dock mer sammanträffanden som gör det hela väldigt intressant. Tror det var davidsstjärnan som fick mig att få upp ögonen.

Först. För de som aldrig spelat ”Solomon’s key” så är det ett pusselspel släppt i slutet på 80talet till Nintendo 8 bitars. Spelet gick ut på att ta ”Dana” en trollkar genom diverse rum. För att lyckas med detta så var man tvungen ta sig till en nyckel som skulle låsa upp dörren och sedan till dörren för att komma till nästa rum. Det fanns 48 normala rum och ett slutrum, förutom dess rum så finns det även 4a hemliga rum, men vi kommer till dem.
Först och främst har vi de 48 vanliga rummen som är uppdelade i 12 nivåer, med 4 banor på varje. Delade i tolv för att varje nivå symboliserar ett stjärntecken och sista nivån är självklart fiskarnas. I varje nivå så fanns det en ”Shrine” att ta som fick en till en bonusbana, se bilden. Bonusbanan är format som en davidsstjärna.
Vidare så finns det 8a davidsstjärnor utspridda i spelet som man måste ta för att få komma till prinsess (Med ”S” inte ”C”?) rummet (och på riktigt klara spelet och inte bara ”klara” det) vidare så måste man även ta dessa för att få komma till 2 andra dolda rum som vardera innehåller ”Page of Time” & ”Page of Space”

Då när jag förklarat vad det går ut på så går vi vidare till min upptäckt.
Se bilden

[Image Can Not Be Found]

Den som kallas ” Page of Time” har som rummet som kallas för ” Page of Space” två trianglar som pekar åt var sitt håll. Har vi nu läst/sett da Vinci koden så vet vi vad dessa trianglar står för. Nämligen den som pekar uppåt står för manligt och den som pekar neråt står för kvinnligt. För man ihop dem så blir det en davidsstjärna. Sträcket som delar de båda delarna av samma rum fast på olika banor åt ser ut som en spricka. Alltså något som har delat på det manliga & det kvinnliga eller som håller dem isär.
Sedan, i det manliga rummet så är det meningen att man skall gå åt höger för att komma ut, i det kvinnliga så är det meningen att man skall gå till vänster.
Förutom det så har vi ”bladen” som man skall ta och de visar samma tecken som jag just beskrev i rummet.

Över till prinsessrummet, där man skall frigöra en kungs (kung av älvor) dotter, Mao en prinsessa. Frigöra det kvinnliga. Tror ni det är en slump att älvan far omkring i ett liksidigt kors istället för ett fyrkantigt rum? Det liksidiga korset, och tempelriddarna. Förutom det så har vi även här en bägare och inte bara ett hjärta som är det första man tänker när an ser rummet.

Nu till sista rummet. För att klara rummet måste man gå som jag ritat ut i rött (ja jag tog mig faktiskt friheten att göra det då det inte redan var gjort i gamegudiden. Som jag förövrigt letade reda på efter att jag klarat spelet och då jag fick dessa funderingar)
Ser vi vad vägen bildar? Ett ”G” som i graal.

För att inte vara nog här, vad är Dana? (Huvudrolls innehavaren) Jo han är en trollkar som kan trolla fram och trolla bort stenblock med sin magiska stav. (Just det, stenblock, inte isblock, träblock, eller metallblock) Och vad gör det Dana? Jo, det gör honom till stenhuggare, stonecutter.

Det finns mer, men måste ju tänka på att det skall kunna finnas åtminstone en av er som skall orka läsa det ås jag får igång bollen av tankar i rullning.

Dessutom är jag alldeles för trött nu för att tänka vidare. Men intressanta sammanträffanden, inte sant?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1109098
January 9, 2007 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant? Nja.... Du borde ta dig en titt i Flashback´s konspirationsforum... Iofs bor du väl redan där?

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1109100
January 9, 2007 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

nån här har för mycket fritid eller nåt =/

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1109101
January 9, 2007 - 11:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nix, de enda forum jag då och då råkar skriva något på är detta och aktietips.com. Men får väl kanske ta och göra det, ta mig en titt där.
Men jag betvivlar jag finner något av intresse, funderar ibland också varför jag förgyller detta forumet, jag passar väl egentligen inte in va? 😉

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1109104
January 9, 2007 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: nån här har för mycket fritid eller nåt =/

Mycket fritid? Jag pluggar, analyserar aktier och den stund jag får över kanske jag lägger ner på tvspel, böcker, film, gym, vänner mm.

Att komma på det där tog mig några minuter, och att skriva ner det lite längre. Får väl kanske räkna det till mina intressen också, men sannerligen tog det inte så mycket tid att det skulle kunna räknas som att jag skulle behöva ha mycket tid över för att hinna med attklura ut något sådant? 😛

Sen så kan väl hjärnan göra flera saker samtidigt, tänka och lösa problem även när man håller på med annat. Eller är jag den enda med den gåvan, isf är jag ledsen för mänskligheten. 🙁

Nu skall jag ta mig mina 5 timmars sömn. Godnatt. 🙂

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1109111
January 10, 2007 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

ultima wrote: nån här har för mycket fritid eller nåt =/

Såna här nedlåtande kommentarer kan du hålla för dig själv.
Vad var poängen med ditt inlägg? Att visa att även du själv har så mycket fritid att du bemödar dig kommentera i trådar som du inte anser intressanta?

Ontopic:
Jag försökte hänga med i resonemanget men jag är inte allt för kunnig när det gäller Da Vinci-koden så jag tappade bort mig en aning.
Men det är onekligen intressant att du lyckas dra så många kopplingar mellan ett gammalt videospel och en modern roman.
Personligen finner jag symbolism att vara väldigt godtyckligt och enkelt att forma efter eget behag. Men det är alltid kul att se människor göra egna tolkningar av saker och ting.

Edit... Fyfan va jag låter tråkig ibland... :arg:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1109139
January 10, 2007 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

Du har helt rätt.

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1109159
January 10, 2007 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nix, de enda forum jag då och då råkar skriva något på är detta och aktietips.com. Men får väl kanske ta och göra det, ta mig en titt där.
Men jag betvivlar jag finner något av intresse, funderar ibland också varför jag förgyller detta forumet, jag passar väl egentligen inte in va? 😉

Det är rätt kul att läsa olika teorier ibland även om jag inte är insatt i stenhuggare eller något sånt. 🙂

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1109222
January 10, 2007 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstår inte riktigt vad stenhuggare har med saken att göra, är det min bibelkunskap som brister eller är jag bara förvirrad? förklara gärna.

sen är det väl inte så konstigt att någon har gjort ett tv-spel baserat på kristen mytologi, och att detta spel isåfall innehåller kristna symboler?

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1109374
January 10, 2007 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: jag förstår inte riktigt vad stenhuggare har med saken att göra, är det min bibelkunskap som brister eller är jag bara förvirrad? förklara gärna.

sen är det väl inte så konstigt att någon har gjort ett tv-spel baserat på kristen mytologi, och att detta spel isåfall innehåller kristna symboler?

Har man sett simpsons så har man kanske sett att frimurarna kallades där för stoncutters, inte bara där de gör det så trodde ni skulle förstå den synonymen.

Sen så är väl det en rätt kul slump också, spelet grundar sig inte på en kristen mytologi utan på naturdyrkande mytologi, egyptisk mytologi och fornösteuropeisk mytologi. Men, med de symboler kristendommen annammat.

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1109400
January 11, 2007 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=ultima]nån här har för mycket fritid eller nåt =/

Såna här nedlåtande kommentarer kan du hålla för dig själv.
Vad var poängen med ditt inlägg? Att visa att även du själv har så mycket fritid att du bemödar dig kommentera i trådar som du inte anser intressanta?

Jag läste då igenom allt han skrev, men ansåg mest att det var lite väl mycket fantasi inblandat där och skrev det mest som ett litet skämt, men vissa blir visst bara sura...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1109426
January 11, 2007 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Öwall]jag förstår inte riktigt vad stenhuggare har med saken att göra, är det min bibelkunskap som brister eller är jag bara förvirrad? förklara gärna.

Har man sett simpsons så har man kanske sett att frimurarna kallades där för stoncutters, inte bara där de gör det så trodde ni skulle förstå den synonymen.

Sen så är väl det en rätt kul slump också, spelet grundar sig inte på en kristen mytologi utan på naturdyrkande mytologi, egyptisk mytologi och fornösteuropeisk mytologi. Men, med de symboler kristendommen annammat.

ok, då är jag med på den referensen, men det blev genast lite långsökt. dessutom kom det simpsonsavsnittet flera år efter att spelet släpptes, är spelskaparna synska då också? =P

hur vet du förresten vad spelet grundar sig på? jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara ungefär precis vad som helst, alla symboler och många referenser är ändå typ samma, men varför är det inte grundat på kristen mytologi?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1109493
January 11, 2007 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Sen så är väl det en rätt kul slump också, spelet grundar sig inte på en kristen mytologi utan på naturdyrkande mytologi, egyptisk mytologi och fornösteuropeisk mytologi. Men, med de symboler kristendommen annammat.

Det är ingen slump. Japanska spelutvecklare och spelutvecklare i stort har alltid visat ett stort intresse i mytologi och speciellt fornnordisk sådan. 😉

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1110162
January 13, 2007 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall,

Fråga 1: Det har varit ett öknamn för dem i (Har ingen aning på exakt men då lätt) över 1000 år så så synska tror jag inte de hade behövt vara. 😉

Fråga 2: Varför jag säger att det inte är kristen mytologi är för att kristna bränner häxor (och trollkarar) på bål. Dana är en trollkar.
Var ju de som var en av anledningarna till att jag säger att den grundar sig på den naturdyrkande religionen före kristendommen. Som enligt davcoden slogs ihop med den rena läran och blev kristendommen pga kejsare konstantins vilja att sattsa på det vinnande laget. Så på sätt och vis iofs så är den ju grundad (om de nu är som jag säger ;)) på kristen mytologi menpå den del den katolska kyrkan försöker säga aldrig har inträffat.

Delph1

Jodå,det kan jag hålla med om och kan väl inte försvara mig emot. Jag var bara nöjd att jag hade sett ett sammanträffande som jag anser vara för stort för att det skall vara en slump. Så min formulering i meningen du citerade stämmer väl inte direkt upp mot vad jag skrivit i resten av den här tråden.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1110166
January 13, 2007 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är intressant att du påpekar detta för jag har själv inte tänkt på det på samma sätt. Det väcker tankar 🙂

//Andreas

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1110280
January 13, 2007 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

:heart: Kråkan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL