July 13, 2002
Jag är 16 år gammal (kommer fylla 17 år i maj) bor cantralt i sthlm och skulel gärna vilja ha nått soft sommarjobb nu i sommar, men hur skaffar man det???
Arbetsförmedlingen vidarbefodrar vl en bara till "staten" eller kommunen vilket som, men jag vill inte stå och rensa ogräs i allmänna parker för 50kr/h, hade kompisar som gjorde det och de klagade bara hela sommaren.
Vad finns då kvar? Knacka dörr och lämna CV, problemet är bara att jag inte har några andra jobberfarenheter så vad skulle det göra för gott, kan iof lämna en kopia av högstadie betyget (310 på 16 ämnen) men det är väl allt jag har att stoltsera med, om man inte ska visa upp även de kurser man avslutat på gymnasiumet.
Helst skulle man vilja jobba i någon affär, men då blir väl åldern+erfarenhet ett problem.
Det finns väl inget snabbt sätt att nå ut till så många affärer som möjligt samtdigt?
tack för eventuella svar 🙄
November 22, 2001
Det e ju lätt som en Isglass att få sommarjobb... Skriv bara en likadan(med vissa undantag) CV till massa olika förretag och skicka med brev till alla förretag... matäffärer, posten, bensinstationer, produktionsföretag, klädäffäerer etc. Så får du gå på massa interjuver o nått satans jobb får du ju då annars e du värdelös... 😉
Sen vet jag inte om betygen e nått som spelar roll men skicka med kopior av så mycket papper som möjligt så verkar du engagerad. Sen kan du ju ta kopior på intyg att du har proat o sånt.
O det viktigaste av allt... Va ute i god tid. Februari e inte alls för tidigt att börja.
Lycka till
December 18, 2002
Enkelt...
AJg jobbade i en skola och satt med deras nätverk hela sommaren... Soft som 👿 ...
Ring sthlmskomun och säg att du vill sommar jobba, dom skickar/du hämtar ett blad och fyller i vad du vill göra. Finns vissa listor och sånt vad du kan välja. Annar är det ju bara och knata runt och fråga, du kommer troligtvis inte få sköta pengar efter som du inte e myndig och om du nu mot förmodan stoppa lite i egen ficka så blir det jobbigare en om du var 18.
Lycka till... 😀
November 8, 2002
Många, om inte alla, får sina jobb genom kontakter. Jag har jobbat som städare två timmar i veckan, i 28 månader... fick jobbet eftersom min far var chef på stället hehe...
BTW, så investerade jag varenda öre på ryska marknaden efter börskrashen där, å sålde tre år senare med en snittillväxt på 400%................ :hehe: en investering jag gjorde gick upp 955%.
kan ju tipsa hett om att följa med på nyheterna å sätta sig in lite i världspolitiken, lär dig lite om aktier och om de funkar å sätt igång å investera!
March 20, 2001
Fråga morsan och farsan om Företaget dom jobbar på tar in sommarjobbare. Det brukar oftast funka. Sen kan du fråga din morbror el. liknade(om du har nån) om företaget han jobbar på tar in sommar jobbare. Då brukar man få några goda ord om en oxå. Och då brukar man få ett jobb ganska lätt.
November 26, 2002
Jocke aka [NH wrote: Dragon][quote=Öwall]jag tycker att det är jobbigare att leta jobb än att jobba 🙂
men nu har jag iallafall hittat ett jobb. som brevbärare.. jobbigt värre.
Jag är också brevbärare & det är inte jobbigt.
man går upp tidigt, det är jobbigt. Jag har dålig kondition. det är jobbigt.
Men efter ett par veckor så är det nog inte så jobbigt längre...
November 26, 2002
rutinen lyder:
Januari: Mamma påpekar att jag borde börja leta sommarjobb
Februari: Mamma understryker att sommarjobb inte kommer och knackar på dören
Mars: Mamma säger: "Du vet att du inte får några pengar av oss i sommaren? spå om du inte fixar sommarjobb, så har du inga pengar"
Apri: Mamma fortsätter tjata
Maj: Pappa säger: "Du, jag kan nog fixa sommarjobb åt dig, är du intresserad?
Nästa år samma sak 🙂
mamma blir lika arg varje gång jag får jobb utan att leta efter det 🙂
May 9, 2001
Det där lät som min farsa när jag skulle söka fast jobb efter lumpen.
"Jag sökte säkert 100 jobb utan att få något napp. Tillslut fick jag ett"
Själv sökte jag tre olika jobb och fick ett av dem ganska direkt.
Han blev glad att jag fick jobb men innerst inne blev han nog lite grinig på att jag hade "tur".
December 22, 2000
Jocke aka [NH wrote: Dragon][quote=Öwall]jag tycker att det är jobbigare att leta jobb än att jobba 🙂
men nu har jag iallafall hittat ett jobb. som brevbärare.. jobbigt värre.
Jag är också brevbärare & det är inte jobbigt.
Är du de? Funderar på o söka jobb som de. Men då är du klart en sån som sitter i bil och bara trycker på pedaler istället för att kämpa på en cykel eller? 🙂
Verkar vara sånt krångligt system dom har med att dela ut när man cyklar och allt de där. Kanske bäst och inte ge sig in på sånt man inte reder ut =)
October 7, 2002
[Iceboy wrote: ]
Är du de? Funderar på o söka jobb som de. Men då är du klart en sån som sitter i bil och bara trycker på pedaler istället för att kämpa på en cykel eller? 🙂
Verkar vara sånt krångligt system dom har med att dela ut när man cyklar och allt de där. Kanske bäst och inte ge sig in på sånt man inte reder ut =)
Har praoat som brevbärare en gång för länge sedan, det där med att pricka brevlådor i farten lär man sig fort... 😉
Största kravet på en brevbärare är väl annars lite kondition, och dessutom mycket morgonpigghet!
Edit: Kanske lite ordningssinne också, så rätt person får rätt brev! 😉
1 Guest(s)