Sömnproblem|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sömnproblem
Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2006 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag dragits med detta "problem" under flera år och börjar lessna lite på mig själv. Jag har flera gånger försökt rannsaka mig själv men misslyckas gång på gång.

Mitt problem är att jag helt omöjligt kan lägga mig i tid på kvällarna, och vaknar varje morgon så trött att jag tror att jag ska dö. Tänker varje morgon att "ikväll ska jag lägga mig tidigt", eftersom jag känner mig så trött.

Jag kommer alltid några minuter för sent varje morgon till jobbet, eftersom jag drar mig in i det sista att gå upp.

Jag går upp klockan 5 varje morgon, och för att få duglig sömn borde jag gå och lägga mig iaf senast 11-12 så att jag får 5-6 timmar sömn, men det går inte. Jag sitter uppe varje kväll och har otroligt svårt för att komma i säng, sitter alltid uppe till 01-02 varje natt vilket innebär att jag snittar 3-4 timmar sömn. Jag lider givetvis av det på dagarna också, eftersom jag är oerhört trött och ofta okoncentrerad.

Varje kväll när klockan börjar närma sig 11 och läggdags, så slås jag av känslan att "jag kan ju inte och gå och lägga mig redan nu, jag har ju inte gjort ett skit på hela dagen", vilket leder till att jag sitter kvar framför datorn i flera timmar och drar ut på tiden. Jag är jättetrött på kvällen och somnar på några sekunder så fort jag går och lägger mig, men det går inte endå. Jag vet ju dessutom att det inte händer någonting mer än att jag kommer vara trött imorgon, men ingen dör ju för det. Jag är ju van. Jag sitter uppe och gör absolut ingenting framför datorn, sitter bara och försöker komma på nånting att fördriva tiden med. Läsa någon artikel eller recension, snygga till skrivbordet, ladda ner lite ny musik, prata med folk på msn osv.

Det här problemet är djupt inrotat och jag måste nu söka mig om efter en lösning, börjar bli trött på mig själv.. Jag spelar inget onlinespel eller liknande, slutade med WoW för ett halvår sen.

Jag antar att tror att det fler än jag som lider av samma problem, och kanske någon eller några som har lyckats bryta mönstret..

All hjälp mottages mycket tacksamt..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1059999
July 17, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Börja träna efter jobbet så borde du inte orka hålla dig vaken på kvällen.
Du får försöka inse att kroppen behöver mer sömn och helt enkelt ta dig i kragen på kvällen.
Med tanke på att du går upp 5 tycker jag du skulle försöka lägga dig redan klockan 22 så du iaf får 7 timmar sömn.
Försök tvinga dig till det ett par dagar o känn på det 🙂

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1060001
July 17, 2006 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova ta en HET dusch innan du går o lägger dig (ävenom det inte är så roligt med tanke på sommarvärmen).

Sen tar du och börjar läsa en bok i sängen, tex löägg dig vid 22 som json säger men kan du inte somna så får du ta till boken.på så vis har du tröttat ut kroppen med duschen (eller bliviut "slöare" :P) och läsandet får hjärnan trött...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1060004
July 17, 2006 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte så att du har problem med magen?

Smeden
Medlem
1060008
July 17, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Börja träna efter jobbet så borde du inte orka hålla dig vaken på kvällen.
Du får försöka inse att kroppen behöver mer sömn och helt enkelt ta dig i kragen på kvällen.
Med tanke på att du går upp 5 tycker jag du skulle försöka lägga dig redan klockan 22 så du iaf får 7 timmar sömn.
Försök tvinga dig till det ett par dagar o känn på det 🙂

Jag tränade under en period för ett år sen, men det fick nästan motsatt effekt. Jag blev pigg och satte mig endå framför datorn efteråt =/

Jag har försökt rannsaka mig själv och tvinga mig i säng, men då slinter bärbara datorn med och jag kollar på en kort film eller ett avsnitt av en serie. Om inte klockan är över 1 så drar jag igång en till direkt efter.. =/

Lyckas jag endå somna klockan 21.00 är jag pigg dagen efter, och ännu mer peppad att sitta uppe länge eftersom jag inte är lika trött.

csm101 wrote: Prova ta en HET dusch innan du går o lägger dig (ävenom det inte är så roligt med tanke på sommarvärmen).

Sen tar du och börjar läsa en bok i sängen, tex löägg dig vid 22 som json säger men kan du inte somna så får du ta till boken.på så vis har du tröttat ut kroppen med duschen (eller bliviut "slöare" :P) och läsandet får hjärnan trött...

Problemet är inte att jag har svårt att somna när jag väl ska lägga mig, om jag går och lägger mig klockan 21.00 så somnar jag lika snabbt då eftersom jag är jättetrött och utmattad efter en dag.

Problemet i sig är mer psykologiskt, jag har känslan att jag måste "en stund till", trots att jag är trött. Jag kan inte släppa datorn, inte ens fast jag inte har någonting att göra.

DiDi wrote: Det är inte så att du har problem med magen?

Hm, på vilket sätt då menar du? Inget jag vet om eller har tänkt på iallafall.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1060009
July 17, 2006 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Du gör nog för lite efter jobbet. Prova hitta någon bra hobby som stjäl lite tid för dig.

//Andreas

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1060012
July 17, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Prata med en psykolog eller läkare. 😉

Försök hitta någon intressant bok att läsa som du kan läsa i sängen så kanske det finns en chans att du går och lägger dig i tid.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1060013
July 17, 2006 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: [quote=DiDi]Det är inte så att du har problem med magen?

Tänkte mest att jag har problem med magen och därför fått sömnproblem ibland... It was a longshot 😉

csm101
Member
Medlem
1060014
July 17, 2006 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote:
Problemet är inte att jag har svårt att somna när jag väl ska lägga mig, om jag går och lägger mig klockan 21.00 så somnar jag lika snabbt då eftersom jag är jättetrött och utmattad efter en dag.

Problemet i sig är mer psykologiskt, jag har känslan att jag måste "en stund till", trots att jag är trött. Jag kan inte släppa datorn, inte ens fast jag inte har någonting att göra.

Okej, lite av samma sak som jag fastnat i senste dagarna.

Du har ingen partner som kan "tvinga" dig till sängen då? 😛

men seriöst. Du får sätta dig ner och verkligen anstränga dig. Du får tex sätta upp en tid då du inte får sitta vid datorn mer, tex vid 21. Därefter får du kolla på tv eller lägga dig, men inte datorn.

Även om du vet att du inte kan så kan du ju föröska...

Smeden
Medlem
1060026
July 17, 2006 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Du gör nog för lite efter jobbet. Prova hitta någon bra hobby som stjäl lite tid för dig.

//Andreas

Hm jo det ligger nog en sanning i det. Dock så är datorn min stora hobby, och jag älskar att sitta och mysa i min mjuka datorstol, gärna med någonting kallt att dricka, och bara surfa runt på olika sidor, så kan jag spendera flera timmar. Jag har ett stort intresse och är mycket nyfiken om nya teknikprylar också, så jag älskar att läsa mig till information.

På jobbet och oftast annars också, så brukar jag längta till fåtöljen där det alltid är lugn och ro.

Vet inte riktigt vad en annan hobby skulle vara, datorer och teknik i all form är det mesta jag håller på med på dagarna. Annars om jag gör någonting annat sätter jag mig gärna när jag kommer hem.

DiDi wrote: [quote=Smeden][quote=DiDi]Det är inte så att du har problem med magen?

Tänkte mest att jag har problem med magen och därför fått sömnproblem ibland... It was a longshot 😉

Haha, tja det var ju värt att fråga iaf =)

csm101 wrote: Okej, lite av samma sak som jag fastnat i senste dagarna.

Du har ingen partner som kan "tvinga" dig till sängen då? 😛

men seriöst. Du får sätta dig ner och verkligen anstränga dig. Du får tex sätta upp en tid då du inte får sitta vid datorn mer, tex vid 21. Därefter får du kolla på tv eller lägga dig, men inte datorn.

Även om du vet att du inte kan så kan du ju föröska...

Jo när jag är hos flickvännen så brukar jag somna i god tid, inte ovanligt att jag somnar redan vid 20-21. Men hon brukar gnälla lite högljutt ibland att jag sover för mycket, brukar sova alldeles för länge på dagarna. Går upp vid 12 om jag inte jobbar =) Brukar få höra att jag "bara sover".

Jag har försökt att tvinga mig själv att komma i säng, och det har fungerat ett par dagar, sen är jag tillbaks i samma mönster igen =/

Senast jag tog i med hårdhandskarna var när jag fick min lönespec, jag hade 20 stycken sena ankomster till jobbet, visserligen bara med 1-3 minuter, men det ser inte så väldans vackert ut. Då la jag mig före 23.00 resten av veckan, sen var det kört igen.

csm101
Member
Medlem
1060029
July 17, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker du ska ge din datormus till din flickvän och avvänja dig vid din dator. Sen när du får tillbaka den efter några dagar (/veckor) så är du inte i samma behov...

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1060032
July 17, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Lyssna på Göran Perssons samlade verk, då lär du garanterat slockna efter en genomgång av Sveriges budget.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1060043
July 17, 2006 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tycker du ska ge din datormus till din flickvän och avvänja dig vid din dator.

:cy: Vad sjutton är det du säger? Vad har han då att längta hem till efter jobbet? :bgrin:

Nae, seriöst. Jag känner igen mig en himla massa i det du skriver. Även om jag inte har lika tidiga arbetstider som dig så ser det ofta likadant ut för mig (uppe till 01-02, upp vid 07 dödligt trött). För övrigt har jag en väldigt trög insomningströskel. Från och med att jag börjar blunda och slappna av tar det minst 45 minuter i regel för mig att somna, oftast längre.

Jag har dessutom den egenheten att jag tar en liten tupplur när jag kommer hem från jobbet för att orka laga mat och göra husbehovsprylar. Denna tupplur medför dessvärre att jag orkar vara uppe ännu längre vilket resulterar i ännu mindre sömn den natten, vilket i sin tur resulterar i en ännu längre tupplur dagen efter.

Senaste halvåret har jag börjat att läsa böcker istället för att sitta vid datorn de sista timmarna innan sovdags, det funkade bra i början. Men eftersom jag jobbar på ett bibliotek och har tillgång till väldigt duktiga bok-tipsare blir jag oftast fängslad och sitter och läser lika lång tid som jag annars satt framför datorn. :arg:

Jag kommer i säng snabbast och somnar lättast de gångerna jag fått mycket frisk ute-luft och fått röra på mig en hel del. Tidigare har jag varit lat och tagit bil till jobbet, men numera tar jag cykeln upp och ner framför de förbannade backarna (en av dem har 9% lutning och är drygt halv kilometer lång). Lite besvärande att komma varm och småsvettig till jobbet, men om jag kan få sova klokt kan det vara värt det.

Du nämnde att du tränade en del förut och att detta fick motsatt effekt. Det kan jag mycket väl tro. Man får ökad koncentrationsförmåga av att vara i god kondition. Mitt tips är att du försöker vara ute och få frisk luft längre men att rör dig med måtta. Ta en promenad och lyssna på en ljudbok/musikskiva i drygt en timme, varannan kväll. Se om det hjälper.

Som avslutning vill jag bara hålla med dig om det där "Nej, vafan ikväll har jag inte fått göra nåt skoj alls än. Bäst att sitta kvar en stund till och mysa". Fritiden efter jobbet är det jag värderar mest, och då vill jag ha quality time, oavsett om det är med tjejen, vänner, datorn eller dumburken. Får jag dåligt med fritid en kväll är det väldigt lätt att jag plockar tid från sömnen istället.

Ett annat, om än lite vågat tips, är att skaffa barn. Försök hålla dig vaken till två då. Det finns inget som tar knäcken av en man som att ha en nyfödd unge i huset att ta hand om 🙂
Jag har sett det med egna ögon, min arbetskamrat är inte samma person längre.

csm101
Member
Medlem
1060047
July 17, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=csm101]Tycker du ska ge din datormus till din flickvän och avvänja dig vid din dator.

:cy: Vad sjutton är det du säger? Vad har han då att längta hem till efter jobbet? :bgrin:

En annan mus 😉

Hur länge brukar tuppluren vara? För det räcker med en powernap o de ska helst inte vara mer än 20 minuter...

OVisK
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
1060050
July 17, 2006 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är möjligt att motion kortsiktigt ger sömnproblem om ni inte är vana men på längre sikt är det vad ni behöver.

Att kroppen är mer eller mindre aktiv hela tiden och inte följer regelbunda tider är helt klart ett uttryck för taskig kondition.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1060052
July 17, 2006 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote:
En annan mus 😉

Hehe. Bra poäng där. 🙂

csm101 wrote:
Hur länge brukar tuppluren vara? För det räcker med en powernap o de ska helst inte vara mer än 20 minuter...

Jao, jag brukar kalla dom power-vilningar och överstiger sällan 30 minuter. Får försöka korta ner dem ytterligare.
När jag pendlade till mitt förra jobb brukade jag alltid sova lite på lunchen i kontorsstolen. Det var som dag och natt. Till en början vart man ju lite retad av arbetskamraterna men dom insåg snabbt att det bara var positivt för min arbetsinsats och slutade tippa stolen bakåt för att shock-väcka mig 🙂

csm101
Member
Medlem
1060056
July 17, 2006 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

haha.

vi fick en hel föreläsning om powernaps när jag gjorde lumpen. varenda kotte sov i 15-25 minuter under lunchen. Och kunde man inte sova så låg man stilla o slöt ögonen, bara det gav mycket...
Är ett problem, för vissa räcker det med fem min medan det för andra är en kvart eller tjugo minuter som gäller...

Men om det leder till att man sover senare så betyder det att man haft en lång powernap o att man ska korta ner.

Gäller att veta vilken mus som är värt att klicka på 😛 hehe

Smeden
Medlem
1060061
July 17, 2006 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Oj Gamblor, jag kan understryka precis all du skriver och känner precis likadant. Blir för mycket att citera =)

Jag brukar också ta "powernaps" efter jobbet, men de blir gärna längre än 30 minuter, ibland upp till 2 timmar om jag är riktigt knäckt. Nu när det är sommar och sol ute så brukar jag lägga mig på gräsmattan och absorbera så mycket jag hinner =) Har dessutom en pool så de passar ypperligt att ligga i på en flytmadrass och sova. Dock måste jag hålla mig från datorn efter jobbet för att kunna lägga mig i soffan eller gräsmattan, annars blir det inte av. Den sömnen gör att jag känner mig piggare på eftermiddagen och kvällen, men jag lyckas endå inte slita mig ifrån datorn på kvällen när det är läggdags. Men till skillnad från dig så slockar jag på några få minuter när jag lägger mig, det är ju en fördel.

Slutligen orden om att fritiden är den tid du värderar mest, jag tänker precis likadant. Jag vill ha så mycket sådan som möjligt, och då blir det att jag alltid känner att jag kan få ut lite till, genom att sitta uppe några timmar till.

csm101
Member
Medlem
1060062
July 17, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Smeden wrote: ...
Jag brukar också ta "powernaps" efter jobbet, men de blir gärna längre än 30 minuter, ibland upp till 2 timmar om jag är riktigt knäckt. ...

Slutligen orden om att fritiden är den tid du värderar mest, jag tänker precis likadant. Jag vill ha så mycket sådan som möjligt, och då blir det att jag alltid känner att jag kan få ut lite till, genom att sitta uppe några timmar till.

Så du värderar fritiden mest när du ligger där på gräsmattan och lapar sol i två timmar? 😉

men seriöst, prova dra ner på tuppluren till en kvart eller tjugo minuter.

Smeden
Medlem
1060064
July 17, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=Smeden]...
Jag brukar också ta "powernaps" efter jobbet, men de blir gärna längre än 30 minuter, ibland upp till 2 timmar om jag är riktigt knäckt. ...

Så du värderar fritiden mest när du ligger där på gräsmattan och lapar sol i två timmar? 😉

men seriöst, prova dra ner på tuppluren till en kvart eller tjugo minuter.

Men det är ju inte varje dag jag sover efter jobbet, det är bara de dagarna jag är så trött att jag inte orkar hålla mig vaken. 1-2 gånger i veckan, men bara vissa veckor.

Det är ju jätteskönt att ligga och sova en stund, känns onödigt att släpa sig upp efter 20 minuter när man endå inte har något speciellt att göra =)

Nu är klockan 21:30 och jag borde börja fundera på att gå och lägga mig. Jag är trött men känner att det är någonting jag inte har uträttat än. Detta trots att jag hunnit med ganska mycket efter jobbet, pratat med lite gamla kompisar, varit inne i stan och klippt mig, gett lite support över telefon, följde med en kompis och storhandlade på willys, städat lite och liknande. Det spelar ingen roll hur mycket jag gör, det känns endå alltid som att är någonting som fattas, som att jag glömt göra någonting.

Sen känns det som min mentala klocka säger mig att jag lägger mig alldeles för tidigt om jag lägger mig före tolv. För det är ju fortfarande bara sen tidig kväll.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 215
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL