Sömnproblem|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sömnproblem
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1060065
July 17, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet du vad?

Jag tycker du ska stänga av datorn och lägga dig i sängen och ringa din flickvän(?) och bara slösnacka med henne i en kvart tjugoi minuter...

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1060068
July 17, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Rohypnol - The answer to you problems!

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1060075
July 17, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig verkar kontentan av den här tråden vara:

Ey knäcke-Gamblor, sluta jiddra börja röra fläsket!

Smeden
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
1060076
July 17, 2006 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstod att det bara skulle låta konstigt, men det är trots allt ett besvär som troligtvis ligger djupare mentalt än man kan tro. Jag ska försöka tvinga mig isäng ikväll, så får jag se hur länge det håller. Det känns fortfarande som det är någonting jag inte har uträttat ännu, som att någonting fattas.

Tack för dem tips och förslag jag fått!

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1060103
July 17, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätt en "time-er" på datorn så att den stängs av vid 22:00! Om du har bärbar så dra ut batteriet så att du måste köra på ström! 😉

Nä men ett tips kan ang. att det känns som allt är uträttat: försök skapa en rutin som kroppen lär sig känna igen som sömnrutin tex alltid vattna blommorna och borst tänderna vid 22:00. När du gjort detta så vet du att nu är dagen slut för just detta gör du bara när dagen är slut. Det räcker med att hålla rutinen i ca 20 dagar för att kroppen ska lära sig det och att det skall kännas konstigt att sitta uppe längre!

Annars pröva Yoga eller likanande, ett entimmas pass l vid 9 så sover du kanon sen!

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
1060115
July 17, 2006 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ångestprojektion? Du trodde själv att det låg djupare mentalt, läs lite Freud. Du lär väl i alla fall somna av böckerna.

Smeden
Medlem
1060311
July 18, 2006 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag lyckades komma i säng vid 23 igår, genom att tvinga av datorn och lägga mig, trots att jag kände att jag egentligen inte ville. Det kändes lite bättre att vakna imorse också, var ungefär lika dödstrött som vanligt med kände mig piggare på jobbet.

Mitt stora problem nu är att jag måste försöka hitta en rutin, eftersom jag vet att det inte kommer hålla mer än max några dagar om jag inte ändrar mitt sätt att tänka. Jag ska stänga av datorn 22.30 och tvinga mig i säng så många dagar i sträck jag kan, kanske fastnar det som en rutin och känslan att jag inte har avklarat dagen än försvinner.

Multiface wrote: Ångestprojektion? Du trodde själv att det låg djupare mentalt, läs lite Freud. Du lär väl i alla fall somna av böckerna.

Vad innebär ångestprojektion? Nånting åt det håller kanske det kan vara.. Vad betyder det? =)

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1060332
July 18, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Projektion är väl en form av förskjutning av problem om jag inte minns helt fel.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1060496
July 18, 2006 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Mina tips då jag själv har sömnproblem:

* träna som vissa redan nämnt, och det hårt och inte för sent på kvällen. Ju tuffare träning desto bättre. Tro mig har varit på elitnivå och tränat overkligt hårt.

* Läs en bok och då kan jag ge tips: Röda Rummet (strindberg). Overkligt tråkig och seg bok 😕 Klarar du den utan att somna då är du bra.

* Försök flexa om det nu finns möjlighet till det.

* Sov i ett mörkt och lagom tempererat rum, inte för varmt inte för kallt.

* UNDVIK att sova middag. Svårt att undvika om du inte sover under nätterna kanske. Skit i att lägga dig framför TV:n! Städa, laga mat eller spela CS istället :).

/Dani

Fia.B
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
1060506
July 18, 2006 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dator, tv, rökning och mat är saker man inte ska pyssla med innan man ska sova. även om du verkar somna direkt när du går och lägger dig så kan det bli så att du inte "får ut" det mesta av den lilla sömn du får. Det låter onekligen som att du egentligen har för lite viktiga saker att göra, speciellt fysiska. du behöver inte träna varje dag, men ta en promenad är bra både för hälsa och sömn. läsa böcker innan du ska sova är också jättebra.. det är bara att tvinga dig själv, lite självdisciplin får du skaffa dig om du vill få saker dit du själv vill ha dem 😉

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1060510
July 18, 2006 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm efter en stunds läsande så har jag kommit fram till att vi har exakt samma problem plus samma hobbies 😕 samanträffande!? :cy: Och att denna kväll kommer sluta exakt samma som igår. Känner också igen problemet "bara läsa en forum post till" eller "ett serie avsnitt till".

Dock så tar jag inga powernaps då jag har extremt svårt att i huvertaget somna, måste vara väldigt trött innan de äns är lönt att försöka :/. Har även upptäckt en annan mystisk grej med, även om jag går upp tidigt och lägger mig väldigt sent så är jag inte trött på kvällen enbart på morgonen tills sådär kl12 på dagen. Då släpper de, och jag är piggare en någonsin 🙂 🙁

Fast som många nämner ovan att träna lr nått funkar ibland, fast när man kommer hem från träningen är kroppen helt slut men skallen är kristallklar :arg: vilket i sin tur betyder datorn, då jag inte ser på tv. Iof ses det outhärdligt mycket serier på datorn embarassed.

Så grejjen som jag letar efter är väll att bli helt slut i skallen innan sängdax, detta händer iof då och då när man har tentor (pluggar). Fast de e ju bara några gånger per termin :-?. Och läsa böcker orkas inte, har redan försökt.

Och såsant denna självdiciplin, om de nu finns någon när jag ska lägga mig :roll:. Det håller i kanske någon vecka. Serier borde klassas som drog 😛

Hoppas vi hittar booten på denna sjuka...

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1060516
July 18, 2006 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara påpeka att om du forstätter med att komma försent 1-2min varje dag länge till kommer du antagligen inte få stanna så länge. Det är verkligen inget som uppskattas att man kommer försent 2min varje dag även om det bara är 2min. Jag råder dig att verkligen ta tag i problemet och bara lägga dig i tid i stället.

Jag jobbar tillsammans med min farsa på företaget och innan när jag bodde hemma fick jag alltid väcka honom på morgonen. Han har rätt svårt för att gå upp på morgonen. Själv har jag absolut inga problem att gå upp, kvittar om jag sovit 2 timmar. Det enklaste är att bara gå upp direkt när klockan ringer. Ligg INTE kvar och snooza!!(ok nu tror du kanske att jag börja jobba kl 9 men icke, jag går upp halv 6 på morgonen så vi är ganska lika tidsmässigt där...) Det är det värsta du kan göra.
Jag älskar morgonen, speciellt på vår/sensommar. Gå upp tidigt, sätta sig och dricka en kopp kaffe, och springa den vanliga morgonrundan med hunden och sen ta en dusch. Folk som har problem att vakna på morgonen borde röra mer på sig när de vaknar. Det hjälper en att komma igång så man inte är en potatissäck sen hela förmiddagen!

Lycka till med sömnen och morgonen!!

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1060521
July 18, 2006 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har liknande problem.
Dock var det värre när jag jobbade som montör och började 6.30.
Var oftast vaken till 01.00-02.00 ibland 03-04.
Var så trött på morgonen så jag trodde jag skulle rammla ihop närsomhelst, somnade så fort jag satte mig ner på jobbet varje dag. Ibland kunde jag slumra till stående när det var möte.

Men jag kan låva dig att kroppen hinner ifatt dig, efter ca 4-5 månader av sådant här så blev jag sjuk, sov i stort sett konstant i 3 dagar och var ordentligt risig. Var bara upp och käkade och gick till sängs igen och somnade direkt.

Har även i dag svårt att sova, dock har jag ett bättre jobb nu så jag börjar inte förens 09.00 så jag kan gå och lägga mig vid 2-3 utan att lida för mycket av det.

Kan inte riktigt ge dig ett tips eftersom jag själv inte kom på något sätt att komma i säng på.

Du får tugga piller 😀

Smeden
Medlem
1060678
July 19, 2006 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Skönt att läsa att det är fler som lider av samma problem, iallfall till viss grad. Kanske kan vi komma på en lösning gemensamt.

Jag lyckades komma isäng vid 23.00 igår också genom att tvinga mig själv. Hade samma känsla som vanligt att jag inte hade avklarat dagen än.

Saken är den att jag jobbar på livsmedelsindustri som är fysiskt påfrestande, det är därför jag väljer att aktivera mig så lite som möjligt efter jobbet eftersom jag är ganska matt i kroppen. Fritiden är det jag prioriterar absolut mest så jag vill få ut så mycket som möjligt av den, får ofta känslan av att jag har alldeles för lite sådan. Men av den orsaken så längtar jag ofta hem där jag kan lägga mig ner och göra så lite som möjligt eller sitta vid datorn exempelvis.

Jag ska iaf försöka nöta in en kvällsrutin så att jag kommer isäng i hyffsad tid varje kväll. En sak jag kom att tänka på också är att min mentala klocka verkar vara inställd på att dagen slutar 01.00, eftersom känslan brukar försvinna då att jag har någonting ogjort.

Har hittills den här veckan iaf mått hyffsat bra på jobbet =) Visserligen är det bara en vecka kvar till semestern och kanonväder vilket kanske underlättar en del.. hehe

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1060706
July 19, 2006 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

En viktig sak att nämna är att stress och nervositet kan orsaka sömnproblem. Jag lyckades aldrig sova natten innan en tenta. Oftast pluggade jag hela natten för det var ingen ide att ens försöka cry. Har hört fler personer med samma problem. Om du har ett jobb där du utsätts för stress och press kan detta vara en orsak till problemen.

Sen har jag hört att mjölk ger en avslappnande effekt. Ta ett glas innan du går & lägger dig.

Angående träning så tycker jag du ska testa olika nivåer, i intensitet. Börja med lätt jogging och bygg på träningsintensiteten efter hand, för att se hur kroppen reagerar. Sista nivån kan vara ett Aerobicpass i 3 h. Lite överdrivet kanske men du förstår principen.

Kör träningspasset mellan 18-20. Senare och det kan ha motsatt effekt, och göra dig pigg istället.

/Dani :bok:

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1060852
July 20, 2006 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

har oxå lite problem med det, fast jag brukar försöka anpassa sömnen till morgon dagen. lite jobb = mindre sömn, mer jobb = mer sömn. funkar dock inte så bra i praktiken, när jag jobbade så jag fick gå upp 5 på morgonen så kunde jag sova mellan 2-3 timmar, gjorde detta under 5 dagar, japp jag fick lätta hallisar av det. tex att jag såg nått i ögonvrån som inte va där eller någon som rusade förbi, samt tyckte folk ropade mitt namn.

jag tror att man ska varva ned, jag brukar lägga mig med en skön kalle tidning innan jag ska sova så jag kommer in i rätt stämning, men jag slarvar oxå, börjar 8.00 nu så jag går upp vid 7 men igår blev det endå 3.00, men då fastnade jag vid kalle tidningen för länge istället 🙂
dock kan jag skryta med att jag trots det nästan aldrig är sen! sen så har vi ju flex på jobbet så nåra minuter hit eller dit...

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1060879
July 20, 2006 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: har oxå lite problem med det, fast jag brukar försöka anpassa sömnen till morgon dagen. lite jobb = mindre sömn, mer jobb = mer sömn. funkar dock inte så bra i praktiken, när jag jobbade så jag fick gå upp 5 på morgonen så kunde jag sova mellan 2-3 timmar, gjorde detta under 5 dagar, japp jag fick lätta hallisar av det. tex att jag såg nått i ögonvrån som inte va där eller någon som rusade förbi, samt tyckte folk ropade mitt namn.

jag tror att man ska varva ned, jag brukar lägga mig med en skön kalle tidning innan jag ska sova så jag kommer in i rätt stämning, men jag slarvar oxå, börjar 8.00 nu så jag går upp vid 7 men igår blev det endå 3.00, men då fastnade jag vid kalle tidningen för länge istället 🙂
dock kan jag skryta med att jag trots det nästan aldrig är sen! sen så har vi ju flex på jobbet så nåra minuter hit eller dit...

Ofta det är en kalletidning...
Vet nog allt att du gillar hårdporr gärna med mycket uzis och miniguns! laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 217
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL