Sömnproblem - JAG KAN INTE SOVA|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sömnproblem - JAG KAN INTE SOVA
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 26, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har ett problem, jag har extremt svårt för att somna, det började för ca 2 månader sedan (har iof haft det periodvis tidigare)
som nu har jag legat i sängen 1½ timme utan att lyckas somna, det går bara inte. det är mörkt, tyst, jag är inte kissnödig, jag är inte hungrig, jag är trött, men jag kan inte somna.
dessa svårigheter medför att jag ofta lyckas somna först vid 2-5 vilket sabbbar dagen efter med att jag kommer upp vid 12.

vad har ni för tips på att kunna somna?
är sömntabletter det enda alternativet? vilka i så fall?
:arg:

PaleRider
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
1153477
August 26, 2007 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm jag hade också svårt att somna för ett tag sen. Det började för 2-3 veckor sen, har faktist inte tänkt på att det har gått över. Polarn har inte kunnat sova på 1 månad. Det händer alla, jag har haft säkert 10-tals perioder med sömnproblem. Måttligt kul när man går och lägger si kl.22:00 och inte har somnat kl 4:00 på natten/morgonen och ska upp o jobba kl 6:00.

Ja vet inte vad som hjälper egentligen, har testat det mesta utom sömnpiller.

Jag vet att rätt var det är så går det över. Det blir ju en ond cirkel när man bara tänker på att sova. Så försöka att inte tänka på det tror jag är bra.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1153480
August 26, 2007 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har samma problem, snart inne på mitt tredje år. Ganska drygt, men man lär sig leva med det. 🙂 Om du verkligen måste somna, ta dig en stänkare så ska du se att det blir bättre 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1153482
August 26, 2007 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju börja med att INTE gå upp 12, utan ställa klockan på 8
Sen ska du se till att inte äta för sent osv
Absolut inte dricka kaffe sent..

Jag har periodvis samma problem som du.. men oftast beror det på stress för min del.. men du kan ju börja med att tvinga dig själv att vända tillbaka dygnet..

Poontus
Member
Medlem
1153483
August 26, 2007 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

mm jag vet att det inte är så bra att gå upp 12, igår och i förrgår hade jag klockan ställd på 0810, det gick inge vidare, var sjukt trött så att jag bara var tvungen att sova vidare (hade somnat efter 5 den "kvällen") dagen efter ignorerade jag klockan helt och sov vidare.
har jag tur så somnar jag runt 0230 nu och då funkar det ju att ha klockan på 8 blir väl till att testa det.
ska även testa en liten stänkare.

det där med inte äta för sent, om jag inte äter så kan jag ofta inte sova för att jag är hungrig.
dom här dagarna har jag inte fått i mig något koffein efter 14:00

Keni
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 590
1153485
August 27, 2007 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jag såg på någe program igår som handlade sömnlöshet och där sa någon sömnnisse att mer eller mindre alla somnar innom 15minuter och jag blev lite småchockad, själv trodde jag de var standard att somna tidigast efter 30min! :
Det har alltid tagit mig 30-90min för mig att somna.. ibland mer

men som sagt så går det inte att gå upp 12~ man får tvinga sig upp tidigt så man blir trött på kvällen, det är jobbigt 😛 men när du kommer in i det så blir det nog bättre!

TJeKov.se
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 207
1153486
August 27, 2007 - 3:54 am
sp_Permalink sp_Print

Att lyssna på Karlavagnen är värsta sömnpillret anser jag. 😮

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1153487
August 27, 2007 - 3:57 am
sp_Permalink sp_Print

Har också haft sömnproblem periodvis, dock inte nu längre 🙂
Några tips för att somna lättare:

* gå inte upp för sent
* Träna mycket, helst intensivt
* Drick mjölk innan du går och lägger dig
* Inget kaffe på kvällen
* Gå upp tidigt, gå och lägg dig tidigt

Kan nämna att när jag tränade som mest, då var jag sjukt trött på kvällarna efter träningspassen. Då blir kroppen trött mentalt och fysiskt.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1153491
August 27, 2007 - 4:41 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan få utskrivet mildare sömnpiller av en läkare. De hjälper kroppen att lugna ner sig och bättre förbereda sig för sömn och är inte beroendeframkallande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1153493
August 27, 2007 - 4:43 am
sp_Permalink sp_Print

Låter som att ni är stressade av att göra för lite.

Försök aktivera er mer och göra mer aktiva och fysiska saker, och skaffa ett schema där ni måste göra saker vid visa tidpunkter. Om ni skapar en press av att ni måste göra saker vid valda tidpunkter och samtidigt försöker t.ex. träna innan ni går och lägger er kommer nog problemen att bli bättre.

//Andreas

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1153494
August 27, 2007 - 4:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar knäppa på TVn och då sommnar jag direkt när första reklamen kommer 😀
Det är värsta sömnpillret för mig 😛

Poontus
Member
Medlem
1153496
August 27, 2007 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

somnade 0240, lyckades vakna vid 7 när brorsan gick upp (skola) men somnade om, vaknade 0810 av att mobilväckningen gick igång, var nära på att somna om, men nu sitter jag här och det känns fantastiskt 😀 första gågnen på flera veckor som jag är vaken före 10.
mjo fysisk aktivitet behöver jag kanske mer av, tyvärr så har jag försökt undvika det då jag har haft knäproblem. jag har inte riktigt kommit igång med mina två nya jobb heller så dagen har mest varit framför datorn.

ska bli spännande om jag kan somna ikväll inte allt försent, om jag lyckas ska jag nog ställa klockan på 0600, har ju funkat i 11 månader precis (lumpen) 🙂

Swampus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1153498
August 27, 2007 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Testa att dricka kamomillte innan du går till sängs, det brukar hjälpa de flesta!

emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
1153504
August 27, 2007 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Tänk på att koffin verkar i cirka 12 timmar.

Ät något med mycket fibrer på kvällen, så håller du dig mätt länge. T.ex gröt ger en väldigt trevlig mättnadskänsla som sitter i länge, och det höjer inte blodsockret specielt mycket. Fullkornsgröt, eller gröt med extra fibrer kanske är ännu bättre. Om det är svårt att få ner gröt så kanske en smörgås med väldigt grovt bröd går bättre.
Mjölksocker har en lugnande verkan på hjärnan, trots att det är socker. Och om man intar det med t.ex gröt så blir blodsocker-påverkan minimal. Ost är tyvärr inte något alternativ då mjölksockret ombildas vid lagringen.
Det finns milt lugnande preparat i hälsokostbutiker som inte är beroendeframkallande.

En möjlig orsak till att du har sömnproblem kan vara att du efter 11 månader i lumpen är van vid att vara mycket aktivare. Kanske åxå gemenskapen gav en ökad trygghetskänsla.
Tyckte du om försvarets tunga filtar? Dess tyngd kan faktiskt hjälpa till att ge trygghetskänsla. Finns speciella bolltäcken, med just.. bollar i. De ger kroppen stimulans å blir lite som taktil massage och har därför en avslappnande effekt. De är dock varma och väldigt dyra.

För att lättare vakna kan du testa att sätta timer på några lampor. Sätt dem till att tändas minst 30 minuter innan klockan ringer. Då hinner nivån av melatonin minskas å det blir inte lika svårt att stiga upp.
http://www.mamut.com/homepages.....bdet42.htm

Att läsa, eller lyssna på lugn musik hjälper många. En lugn promenad innan du ska sova kan åxå funka. Undvik dock att vara aktiv för sent, då kroppen behöver en stund för att lugna ner sig.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
1153510
August 27, 2007 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

slå på något talbok med någon tråkig berättare så slocknar man med engång 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1153529
August 27, 2007 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: första gågnen på flera veckor som jag är vaken före 10.

🙄
Vad konstigt att du lider av sömnproblem, jag undrar vad det kan bero på?
:cy:

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1153531
August 27, 2007 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte det låter som sömnproblem, snarare skev dygnsrytm.

När jag jobbade natt kunde jag inte heller somna förrän 5-6 på morgonen när jag var ledig.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1153533
August 27, 2007 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Nej inte är det då några sömnproblem. Har själv samma "problem" då jag jobbar natt i stort sett hela tiden förutom två dagar var tredje vecka. Så när jag ska gå upp innan klockan 10 så är jag helt slut eftersom jag inte somnar innan ~03:00. Men som sagt jag lider inte av detta då det mer eller mindre är något jag valt och trivs med.
Så se till att gå upp i tid på dagarna så ska du se att du kan somna tidigare. Kan ta några dagarna innan man vant sig vid den nya dygnsrytmen så bli inte förvånad om du inte somnar tidigare de första dagarna trots att du vaknat tidigt.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1153537
August 27, 2007 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nej inte är det då några sömnproblem. Har själv samma "problem" då jag jobbar natt i stort sett hela tiden förutom två dagar var tredje vecka. Så när jag ska gå upp innan klockan 10 så är jag helt slut eftersom jag inte somnar innan ~03:00. Men som sagt jag lider inte av detta då det mer eller mindre är något jag valt och trivs med.
Så se till att gå upp i tid på dagarna så ska du se att du kan somna tidigare. Kan ta några dagarna innan man vant sig vid den nya dygnsrytmen så bli inte förvånad om du inte somnar tidigare de första dagarna trots att du vaknat tidigt.

Är i liknande situation som snorch och trivs med den. Just nu har jag en period när jag kommer i säng vid 05-06 och går upp runt 13-14. Mer lagom tycker jag de är när jag lyckas somna vid 03,30-04 och gå upp vid 11-12.

Jag hade stora problem på semestern för att jag bodde och umgicks med folk med "normal" dygnsrytm. Var totalt förstörd dom första 3 dagarna.

Själv så ställer jag inte om mig nämndvärd över helger och ledigheter. Om man ska göra något som man måste vara uppe tidigt så går det att tvinga upp sig 2-3dagar i rad utan att kroppen totalt säger ifrån.

Ett exempel på de var i slutet av Maj. Gick upp torsdag vid 13-tiden och gick och la mig vid 02 natt mot måndag. Däremellan sov jag 8h, 4 h mellan fre-lör och lör-sön. Mantorp och konbana är helt klart värt att tumma rejält på sömnen för.

/Mikael

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1153557
August 27, 2007 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag somnar alltid som en stock, känns som man alltid somnar innom typ 10min.

Men sen har jag också normal dyngsrytm, kan inte sova till 12 då jobbet börjar 8 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 504
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL