February 17, 2004
Poontus wrote: suck, om jag nu lyckas fixa dygnsrytmen så blir det väl skit igen sen, ska jobba natt fredag-lördag 🙁
Kan ju vara det som är problemet :P. Min fd tränare jobbade natt 6 dar i veckan. Han klagade jämt över att han inte kunde sova på natten. Han gick ut och vandrade istället 🙂
August 21, 2005
Jag har inte orkat läsa igenom (dock skummat igenom den) hela tråden, men om ingen sagt det tidigare:
Om du inte kan sova, så ska du inte ligga och vrida dig, utan gå upp och vara uppe ett tag (ungefär lika länge som du har försökt att somna). Du ska inte titta på TV, sitta vid datorn eller något sådant, utan mer läsa någon bok/tidning och dricka en kopp té eller liknande. Men du ska inte vara i sängen och göra det, utan i köket, eller vardagsrummet eller vad som helst.
(har läst ovanstående i flera tidningar där de tagit upp sömnproblem ;))
//Gorian
January 7, 2006
Det här är kanske ett tråkigt svar, men det enda sättet är att vrida på dygnet. Gå upp klockan sex imorgon, motionera under dagen och somna inte förrän klockan tio så ska det nog bli bra 🙂
Du bör också hitta kvällsrutiner som funkar bra för dig, jag blir nästan automatiskt trött när jag börjar borsta tänderna, ta ut linser, gå på toa osv. Dessutom gör det underverk att läsa i sängen, jag gillar serier (men jag kan säga att det går snabbare med en bra fysikbok, fysik är intressant och man tvingas tänka, då blir man trött om man ligger i sängen med inställningen att man ska sova snart).
Jag hade för övrigt exakt samma problem innan jag började skolan, nu när det ordnat upp sig lite så ligger jag i sängen innan elva och vaknar utvilad. Det du behöver är tider att passa eller annan motivation att gå upp, du ska inte tro att sömnpiller är lösningen om du inte kan tvinga upp dig innan klockan tolv...
2 Guest(s)