July 19, 2001
Läste precis på Ny Tekniks hemsida om Sonys nya fina kopieringsskydd iform av sterila skivor. Artikeln är ju allt annat än genomgående så jag tänkte dels höra om det är någon här som känner till något mer om skivorna?
För det andra, jag anser mig ha rätt bra koll när det gäller både det ena och det andra inom den här branschen men kan för mitt liv inte komma varför i hela Halmstad det inte skulle gå att kopiera skivan? Min uppfattning är iaf att allt man kan spela upp kan man kopiera, på ett eller annat mer eller mindre krånligt sett.
Det står: "Men XCP-programmet ser till att materialet på skivan bara kan kopieras till en ny cd".
Detta tolkar jag som att det är mjukvara på skivan som styr det hela, men hur ska en ROM-enhet veta att skivan redan kopierats tre gånger? Varje gång jag stoppar skivan i en dator så har ju den ingen aning om vad som hänt stackarn tidigare (förutsatt att den inte installerar nåt fint litet "spyware" på datorn ifråga då). Dessutom så är ju funktionen tämligen tandlös under andra OS...
Några kommentarer? 🙂
Artikeln hos Ny Teknik.
December 5, 2001
Vet inte om detta är samma skydd som tas upp där, men det var nyss en nyhet här på NH om Sonys kopieringsskydd.
November 27, 2003
Det hela handlar om DRM. Proramvaran på skivan registrerar på datorn att skivan blivit koperiad och drefter kan inte din dator göra en till kopia. Den informationen sprids väl sedan vidare till en server som sprider det vidare till andra?
Du kan ju inte skriva data till ROM så jag kan inte tänka mig så mycket annat egentligen.
//Andreas
July 19, 2001
Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.
Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.
November 27, 2003
RaWeN wrote: Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.
Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.
Nej det är sant. Det dom vill förhindra är att det skapas mp3s som sagt men eftersom du inte kan skriva till skivan så måste begränsning ligga i DRM självt. Skivan kommer bara kunna spelas i datorn via ett program som redan ligger på skivan. Du kan sedan bara koperia skivan via ett program som stöder DRM (?) och de enda kopior du får är DRM-skyddade filer som du sedan inte kan sprida vidare och andra kan lyssna på.
//Andreas
July 19, 2001
Delph1 wrote: [quote=RaWeN]Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.
Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.
Nej det är sant. Det dom vill förhindra är att det skapas mp3s som sagt men eftersom du inte kan skriva till skivan så måste begränsning ligga i DRM självt. Skivan kommer bara kunna spelas i datorn via ett program som redan ligger på skivan. Du kan sedan bara koperia skivan via ett program som stöder DRM (?) och de enda kopior du får är DRM-skyddade filer som du sedan inte kan sprida vidare och andra kan lyssna på.
//Andreas
Jag tycker hela systemet känns onödigt påkostat för att troligtvis inte göra någon som helst skillnad egentligen. Det räcker ju med att en person tar sig tiden att spela av skivan (via stereomix direkt i datorn eller på annat sätt) och kodar upp ett gäng mp3:or för att sedan sprida via torrent, dc eller annat valfritt nätverk. På bara några timmar kommer 100 eller kanske tom 1000-tals personer att ha den nya skivan.
Dessutom kommer ju DRM-skyddet att kräva internetaccess, vad händer om denna inte får kontakt med servern, går det inte att kopiera skivan då? Dessutom, om det inte bygger på någon klient-server lösning, så kommer ju skivan att kunna dupliceras lika många gånger på varje dator, och efter varje ominstallation lika många gånger till.
Anyway, jag anser iaf att skiv och musikindustrin kanske skulle ta och lägga lite pengar på att utveckla nya/bättre tjänster istället för att satsa miljoner (miljarder?) på teknik som endast kommer att ställa till problem för gemeneman som faktiskt gått och köpt skivan!
July 19, 2001
snyde wrote: Men vadå, det kan väl inte vara svårt att skriva ett program som spelar upp skivan som vilken annan skiva som helst, och sedan skickar outputen till en mp3-kodare istället för till ljudkortet?
Näe, det är just enkelheten att komma runt skyddet som gör att jag blir så frågande om varför man inom industrin tror så stenhårt på att det ska göra nån skillnad...
November 27, 2003
RaWeN wrote: [quote=Delph1][quote=RaWeN]Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.
Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.
Nej det är sant. Det dom vill förhindra är att det skapas mp3s som sagt men eftersom du inte kan skriva till skivan så måste begränsning ligga i DRM självt. Skivan kommer bara kunna spelas i datorn via ett program som redan ligger på skivan. Du kan sedan bara koperia skivan via ett program som stöder DRM (?) och de enda kopior du får är DRM-skyddade filer som du sedan inte kan sprida vidare och andra kan lyssna på.
//Andreas
Jag tycker hela systemet känns onödigt påkostat för att troligtvis inte göra någon som helst skillnad egentligen. Det räcker ju med att en person tar sig tiden att spela av skivan (via stereomix direkt i datorn eller på annat sätt) och kodar upp ett gäng mp3:or för att sedan sprida via torrent, dc eller annat valfritt nätverk. På bara några timmar kommer 100 eller kanske tom 1000-tals personer att ha den nya skivan.
Dessutom kommer ju DRM-skyddet att kräva internetaccess, vad händer om denna inte får kontakt med servern, går det inte att kopiera skivan då? Dessutom, om det inte bygger på någon klient-server lösning, så kommer ju skivan att kunna dupliceras lika många gånger på varje dator, och efter varje ominstallation lika många gånger till.
Anyway, jag anser iaf att skiv och musikindustrin kanske skulle ta och lägga lite pengar på att utveckla nya/bättre tjänster istället för att satsa miljoner (miljarder?) på teknik som endast kommer att ställa till problem för gemeneman som faktiskt gått och köpt skivan!
Kan bara hålla med ord för ord.
//Andreas
1 Guest(s)