Sonys sterila skivor...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sonys sterila skivor...
RaWeN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 31, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste precis på Ny Tekniks hemsida om Sonys nya fina kopieringsskydd iform av sterila skivor. Artikeln är ju allt annat än genomgående så jag tänkte dels höra om det är någon här som känner till något mer om skivorna?

För det andra, jag anser mig ha rätt bra koll när det gäller både det ena och det andra inom den här branschen men kan för mitt liv inte komma varför i hela Halmstad det inte skulle gå att kopiera skivan? Min uppfattning är iaf att allt man kan spela upp kan man kopiera, på ett eller annat mer eller mindre krånligt sett.

Det står: "Men XCP-programmet ser till att materialet på skivan bara kan kopieras till en ny cd".
Detta tolkar jag som att det är mjukvara på skivan som styr det hela, men hur ska en ROM-enhet veta att skivan redan kopierats tre gånger? Varje gång jag stoppar skivan i en dator så har ju den ingen aning om vad som hänt stackarn tidigare (förutsatt att den inte installerar nåt fint litet "spyware" på datorn ifråga då). Dessutom så är ju funktionen tämligen tandlös under andra OS...

Några kommentarer? 🙂

Artikeln hos Ny Teknik.

http://nyteknik.se/art/40999

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
901372
May 31, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte om detta är samma skydd som tas upp där, men det var nyss en nyhet här på NH om Sonys kopieringsskydd.

https://www.nordichardware.se/.....8;forum=17

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
901449
June 1, 2005 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Det hela handlar om DRM. Proramvaran på skivan registrerar på datorn att skivan blivit koperiad och drefter kan inte din dator göra en till kopia. Den informationen sprids väl sedan vidare till en server som sprider det vidare till andra?

Du kan ju inte skriva data till ROM så jag kan inte tänka mig så mycket annat egentligen.

//Andreas

RaWeN
Medlem
901460
June 1, 2005 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.

Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.

Andreas Galistel
Member
Medlem
901475
June 1, 2005 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

RaWeN wrote: Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.

Delph1: Det verkar inte bättre, men jag ser faktiskt inte hur det här skyddet skulle kunna vara något bättre än nåt annat förutom de första veckorna efter att skivorna börjar komma på marknaden. Visst, det kanske stoppar farmor Agda från att rippa några låtar men det är ju knappast dessa människor som musikindustrin bör jaga.

Nej det är sant. Det dom vill förhindra är att det skapas mp3s som sagt men eftersom du inte kan skriva till skivan så måste begränsning ligga i DRM självt. Skivan kommer bara kunna spelas i datorn via ett program som redan ligger på skivan. Du kan sedan bara koperia skivan via ett program som stöder DRM (?) och de enda kopior du får är DRM-skyddade filer som du sedan inte kan sprida vidare och andra kan lyssna på.

//Andreas

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
901485
June 1, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Det är som en mycket smart person sa på PB, så länge det går att höra musiken se filmen eller liknande kommer man att kunna kopiera den. Enda skyddet sony kommer att lyckas med är när dom bränner skivorna direkt i fabrik

RaWeN
Medlem
901510
June 1, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=RaWeN]Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.

Nej det är sant. Det dom vill förhindra är att det skapas mp3s som sagt men eftersom du inte kan skriva till skivan så måste begränsning ligga i DRM självt. Skivan kommer bara kunna spelas i datorn via ett program som redan ligger på skivan. Du kan sedan bara koperia skivan via ett program som stöder DRM (?) och de enda kopior du får är DRM-skyddade filer som du sedan inte kan sprida vidare och andra kan lyssna på.

//Andreas

Jag tycker hela systemet känns onödigt påkostat för att troligtvis inte göra någon som helst skillnad egentligen. Det räcker ju med att en person tar sig tiden att spela av skivan (via stereomix direkt i datorn eller på annat sätt) och kodar upp ett gäng mp3:or för att sedan sprida via torrent, dc eller annat valfritt nätverk. På bara några timmar kommer 100 eller kanske tom 1000-tals personer att ha den nya skivan.

Dessutom kommer ju DRM-skyddet att kräva internetaccess, vad händer om denna inte får kontakt med servern, går det inte att kopiera skivan då? Dessutom, om det inte bygger på någon klient-server lösning, så kommer ju skivan att kunna dupliceras lika många gånger på varje dator, och efter varje ominstallation lika många gånger till.

Anyway, jag anser iaf att skiv och musikindustrin kanske skulle ta och lägga lite pengar på att utveckla nya/bättre tjänster istället för att satsa miljoner (miljarder?) på teknik som endast kommer att ställa till problem för gemeneman som faktiskt gått och köpt skivan!

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
901520
June 1, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Men vadå, det kan väl inte vara svårt att skriva ett program som spelar upp skivan som vilken annan skiva som helst, och sedan skickar outputen till en mp3-kodare istället för till ljudkortet?

RaWeN
Medlem
901523
June 1, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Men vadå, det kan väl inte vara svårt att skriva ett program som spelar upp skivan som vilken annan skiva som helst, och sedan skickar outputen till en mp3-kodare istället för till ljudkortet?

Näe, det är just enkelheten att komma runt skyddet som gör att jag blir så frågande om varför man inom industrin tror så stenhårt på att det ska göra nån skillnad...

Andreas Galistel
Member
Medlem
901634
June 1, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

RaWeN wrote: [quote=Delph1][quote=RaWeN]Sardaukar: Verkar vara exakt vad jag letade efter, tackar för länken.

//Andreas

Jag tycker hela systemet känns onödigt påkostat för att troligtvis inte göra någon som helst skillnad egentligen. Det räcker ju med att en person tar sig tiden att spela av skivan (via stereomix direkt i datorn eller på annat sätt) och kodar upp ett gäng mp3:or för att sedan sprida via torrent, dc eller annat valfritt nätverk. På bara några timmar kommer 100 eller kanske tom 1000-tals personer att ha den nya skivan.

Dessutom kommer ju DRM-skyddet att kräva internetaccess, vad händer om denna inte får kontakt med servern, går det inte att kopiera skivan då? Dessutom, om det inte bygger på någon klient-server lösning, så kommer ju skivan att kunna dupliceras lika många gånger på varje dator, och efter varje ominstallation lika många gånger till.

Anyway, jag anser iaf att skiv och musikindustrin kanske skulle ta och lägga lite pengar på att utveckla nya/bättre tjänster istället för att satsa miljoner (miljarder?) på teknik som endast kommer att ställa till problem för gemeneman som faktiskt gått och köpt skivan!

Kan bara hålla med ord för ord.

//Andreas

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
902011
June 1, 2005 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Suck varför, det är nått jag aldrig kommer förstå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 450
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL