July 2, 2001
On 2001-11-01 02:34, Proximus wrote:
Det som hände WTC är oacceptabelt, men vi får inte glömma att det inte var hela arabvärlden eller alla i mellan östern utan det var Al-Qaidas terrorist nätverk som stod bakom det!Det som händer i Afghanistan just nu är horribelt och jag lider verkligen med de stackars barnen. Det som förbannar mig är att USA som är världens rikaste land ger sig på världens fattigaste land. Istället för att bomba kan de lätt sätta in marktrupper och genom norra alliansen röra sig genom bergen och ta fast vem fan de ska ta fast. Men de bombar och dödar.
Dom måste bomba till viss del för att få fritt luftrum över Afghanistan. Men sen råkar det vara så att Al-Qaida håller sig i Afghanistan.
Som jag ser det så är det 2 huvudfaser som gäller:
1. Förstöra al-qaida såsom det ser ut idag.
2. Hjälpa fattiga länder såsom Afghanistan. Inte bara med humanitär hjälp med mat osv. utan att komma igång med en inhemsk demokrati och stöd till uppbyggnad av berörda folkslag/länder.
July 21, 2001
On 2001-11-01 19:58, Helmer wrote:
För att kunna förstå de bakomliggande orsakerna till terrordåden i USA föregående månad, duger det inte att, som vissa verkar göra, enbart titta på orsakernas konsekvenser och hävda att de är orsakerna – det är att blanda ihop orsak och verkan. Från den ena vänsterideologen efter den andra kommer det nu oavbrutet analyser om terrorattackerna mot USA föregående månad. Gemensamt för dem är att de alla vill låta allmänheten förstå att terrorattackerna var en naturlig följd av de skillnader och klyftor som föreligger i världen i dag, och att dessa i huvudsak beror på västs, och framför allt USA:s, politiska och ekonomiska "makt". Gaphalsar på stan har heller inga problem med att skylla allting på kapitalism och "USA-imperialism". Att söka bäring för sina påståenden i verkligheten är ingen intresserad av. Samtidigt är alla, mer eller mindre, noga med att poängtera att detta trots allt inte rättfärdigar terrorism. Ett problem USA-hatarna, och de flesta andra människor, har när de ska fördöma terrorism, är att de själva lever efter samma etiska principer som terroristerna gör – om än i varierande grader.[ Detta Inlägg ändrades av: Helmer den 2001-11-01 19:59 ]
offtopic: skoj med nån från Sundsvall!!! *sjunger och dansar*
topic: det där med att säga att USA ligger bakom flertalet konflikter i mellanvästen är ju kanske sant, men om man säger så här: om USA inte hade lagt sig i nånting alls, då hade Hitler vunnit Europa och det hade inte sett ut som det gör idag för oss heller...
jag tycker att det är bra att USA agerar världspolis även om jag kan hålla med om att dom gjort en del dumdristiska gärningar genom åren.. t.ex. att "skydda världen" mot kommunism i vietnam... hur det verkligen ligger till i mellanöster är jag själv inte uppdaterad på med jag kan som nån sa bara instämma på att media förvränger allt och det som sänds i media är ju bara bilder/repotage av människor från västvärlden, sen att det egentligen inte är "talibaner" som gjort detta utan faktiskt Al-Qaida, för annars kan man göra likadant och säga att kristna är nasister eftersom Hitler var kristen. Jag tycker att man ska rikta allt mot Al-Qaida och inget annat, även om jag tycker att iaf talibanregim är VÄLDIGT involverad i det hela. Att sen Afghanistan/talibanregim inte lämnar ut Osama eller Usama eller hur 17 det nu stavas är ju besynligt. Det är omöjligt att göra skillnad på usacivil och talibancivila, han man tagit ett liv så är det illa jag vet att USA hittills bara dödat civila och det är över 100..
men sen å andra sidan skulle USA aldrig ge sig på Afghanistan om dom inte hade en rejäl grund för det. som t.ex. att talibanregim är djupt involverade i Al-Qaida och jag stödjer USA fullt...
oj oj oj.. här blev det virrigt värre...
September 1, 2001
On 2001-10-31 00:33, TheGeorgeEscape wrote:
Kom i håg att ta alla bilder från Afganistan med en nypa salt. Det är inte alltid verkligeheten vi ser i TVn.
Precis, och jag såg faktiskt på ett program här om veckan som just tog upp bilderna på jublande folk och på tanten som joddlade.. och när dom senare i efterhad hade undersökt saken så vidade det sig att "personerna bakom kamerorna" hade bett dem att sjunga och dansa inför kameran vilket man i ett sådant land gör ganska frivilligt eftersom dom kanske bara ser en tv-kamera en gång i livet... Skulle bara informera om det.... Tack..
August 11, 2001
Måste däremot påpeka en sak
Många säger att USA räddade Europa från första och andra världskriget. USA skulle aldrig lagt sig i någon av kriget om de inte själva blivit anfallna. Dessutom kom de båda gångerna sent in i kriget och på så sätt så mötte de 1 försvagat Tyskland. Jag såg dessutom ett program där de sa att Sovjet var de riktiga hjältarna när de handlade om andra världskriget. Läs lite om kriget innan ni säger att USA rädda Europa. För USA gjorde en tiondel av vad Sovjet gjorde. Så tacka "kommunisterna" för att Nazi Tyskland inte lyckades ta över allt!
June 3, 2001
USA har tagit på sig manteln som världspolis. Oftast lägger dom sig bara i despyter då några av deras egna intressen är hotade :hmm: , orkar inte ta detaljer, många av er förstår nog vad jag menar.
Jag försvarar inte handlinarna mot WTC, men det var på något sjukt plan på tiden att dom fick sig en rejäl näs-knäppa. Synd bara att så många oskyldiga fick sätta livet till.
October 9, 2001
Tycker ni ska se dokumentären "En obarmhärtighetens slöja" Repris SVT1 4/11.
Fy fan, inte kul att va brud i afganistan säger jag bara...
Finns ofantliga orättvisor i Afganistan, alla kvinnor måste ha levt i ständig skräck!
Enda skillnaden nu när USA bombar är att deras män äntligen får känna samma sak..
Kvinnorna i Afganistan är noll värda. Finns inte en människa i världen som skulle vilja byta plats med en afganistansk kvinna!
Talibanerna har fördrivit och mördat människor med annan åsikt ända sedan dom kom
till makten, de har bombat bort byar och förstört sitt eget landskap långt innan usa började fälla sina.. Dags för dem att smaka på sin egen medicin
edit: stav fel
[ Detta Inlägg ändrades av: havrekli den 2001-11-01 23:58 ]
July 21, 2001
On 2001-11-01 23:04, Proximus wrote:
Måste däremot påpeka en sakMånga säger att USA räddade Europa från första och andra världskriget. USA skulle aldrig lagt sig i någon av kriget om de inte själva blivit anfallna. Dessutom kom de båda gångerna sent in i kriget och på så sätt så mötte de 1 försvagat Tyskland. Jag såg dessutom ett program där de sa att Sovjet var de riktiga hjältarna när de handlade om andra världskriget. Läs lite om kriget innan ni säger att USA rädda Europa. För USA gjorde en tiondel av vad Sovjet gjorde. Så tacka "kommunisterna" för att Nazi Tyskland inte lyckades ta över allt!
eeeh? jooo sant.. men du kan inte säga annat än att t.ex. frankrike mm hade blivit tyskt om inte USA gått in? iså fall är det du som behöver läsa på! det avr USA som var droppen som fick bägaren att rinna över... tyskarna hade inte en chans att vinna då USA kom in, visst det var sent men USA hade redan hjält europa mot hitler mycket ekonomiskt RIKKTIGT mycket... eeeehhh? USA blev ju annfallna!!! har du helt missat pearl harbor attacken?
jaja, får väl informera om att japanerna trodde att då USA hade fullt upp med europa skulle dom ta hela den övärlden under sitt styre och ville ha hawaii... man bombade sönder hela pearl harbor och där dog en förfärligt massa människor + ekonomiska förluster a lá grande!!!
August 11, 2001
fjoop: jag vet att usa själva blev anfallna. Men tids nog skulle Sovjet rädda Frankrike. De kom ju fram först till Berlin där de stred helt själva. USA stred med hjälp av flera länder.
Till Den person (Oziriz tror jag) som sa att lika många talibaner ska dö som de i WTC. Har du noterat att alla i Afghanistan är inte Talibaner och när man bombar så kan man inte göra så att bomberna bara är anti-taliban utan vanliga oskyldiga civila dör.
USA har medel och länder bakom sig så de kan gå in i landet. Men de "mjukar" Afghanistan först. Och sedan lägger de dit en korrumperad all USA regering som kommer så småningom bli störtad av befolkningen och samma situation kommer inträffa. Om USA inte lagt sig i från början så skulle aldrig nåt ha inträffat. WTC var helt fel, men USA, de visar inte någon bra respons. Enligt mig.
August 11, 2001
har du märkt en grej att folk tar hand om sitt folk..
det skulle innebära att vi i sverige och andra länder skulle bli behandlade som djur i detta imperium samtidigt som amerikaner får alla förmåner och allt bra. Nej du, idéen till ett imperium är ok, men att enbart USA ska sköta det. Nej du!
August 28, 2001
On 2001-10-31 16:41, 69link wrote:
On 2001-10-31 02:50, Tratten[DEI] wrote:
Jag tycker synd om dom som dog i wtc, men ni får uräkta mig, men sådana terror attacker finns varje dag i tredje världen...inte sörjer vi att flera tusen dör i svält och fattigdom på grund av att flera av världens ledare är just terrorister! Men när det händer i USA så är det som om det skulle vara värre, verkar som om man gör skillnad på människor.Nu är det ju inte så enkelt att västvärldens ledare skulle vara terrorister för att folk svälter i 3'dje världen. Man kan inte bygga upp en civilisation på gåvor, allmosor och bidrag. Det måste komma inifrån. Annars försvinner bara alla resurser till folk som tar för sig och är korrumperade. Dessutom, hur hade det sett ut i "vår" värld idag om inte vi (med USA i spetsen) hade tagit i med hårdhandskarna?
Nja jag menade inte att västvärlden hade terrorister som ledare, snarare tvärtom. Jag menade att tredje världen själv hade terror ledare som höll in på de flesta så kallade bidrag till folket, jag menade ungefär som du skrev 🙁
August 1, 2001
Måste däremot påpeka en sakMånga säger att USA räddade Europa från första och andra världskriget. USA skulle aldrig lagt sig i någon av kriget om de inte själva blivit anfallna. Dessutom kom de båda gångerna sent in i kriget och på så sätt så mötte de 1 försvagat Tyskland. Jag såg dessutom ett program där de sa att Sovjet var de riktiga hjältarna när de handlade om andra världskriget. Läs lite om kriget innan ni säger att USA rädda Europa. För USA gjorde en tiondel av vad Sovjet gjorde. Så tacka "kommunisterna" för att Nazi Tyskland inte lyckades ta över allt!
Det du säger stämmer inte för fem öre. Har du en aning om hur mycket stöd sovjet fick av USA? Hur många konvojer som gick från USA till Sovjet? Det rörde sig om miljoner skjutvapen, miljontals ton mat, verktyg, maskiner m.m. Konvojerna till Storbritanien behöver jag inte berätta om hoppas jag.
Så det var i allra högsta grad USA som vann hela kriget. Att verkligen läsa på lite skadar inte. Slutligen var den enda anledningen att Sovjet upnådde några mål över huvudet taget i kriget, utöver all hjälp man fick, var att man var numerärt överlägsen Tyskland. Det dog 20 miljoner ryssar under kriget, tror det var ca en tiondel så många Tyskar. Säger en del om hur värdelöst den sovjetiska krigsmaskinen verkligen fungerade.
[ Detta Inlägg ändrades av: David_A den 2001-11-02 11:42 ]
July 2, 2001
Men snälla, måste du se allt ur ett så millimetersmalt perspektiv. Försök sätta dig in i hur det funkar i världen. För att kunna gå in i ett krig så måste man ska opinion och få det egna folket med sig. Annars riskerar man ju att få stora inhemska problem.
Dessutom ser det ju helt annorlunda ut med facit i hand. Ingen kunde ju tänka sig vad som egentligen hände på den tiden.
Hur skulle hotbilden (av krig) se ut idag ifall en oenad arabvärld var en av stormakterna?
July 2, 2001
On 2001-11-02 10:44, dumboy wrote:
Världen är allt bra snedvriden. USA ska ju alltid vara störst och bäst på allt. Nog tycker jag allt synd om människorna som drabbades, men ändå.....
Vad är felet med att vara störst och bäst? Ska USA utsättas för terrordåd för att dom är störst och bäst eller vad menar du?
August 22, 2001
On 2001-11-01 02:34, Proximus wrote:
för alla er ignoranta som ansåg att häxan som joddlade skulle dödas eller alla palestinier bombas så har jag lite nyheter till er.De bilder ni såg av jublande palestinier och kvinnan som joddlar är att de fick mat och godis!!! de fick det vi får varje dag och av ren glädje så utbrast de så framför kameran. Det är gamla bilder och det är avskyvärt att media använder de för att väcka mer hat.
Det som hände WTC är oacceptabelt, men vi får inte glömma att det inte var hela arabvärlden eller alla i mellan östern utan det var Al-Qaidas terrorist nätverk som stod bakom det!
Det som händer i Afghanistan just nu är horribelt och jag lider verkligen med de stackars barnen. Det som förbannar mig är att USA som är världens rikaste land ger sig på världens fattigaste land. Istället för att bomba kan de lätt sätta in marktrupper och genom norra alliansen röra sig genom bergen och ta fast vem fan de ska ta fast. Men de bombar och dödar.
I mina ögon är George W. Bush och hans regering lika mycket terrorister som Usama Bin Laden och Al-Qaida.
Bort med våldet!!
...men jag har precis för mig att de intervjuar barn i samma inslag... som nämner att de är glada att Amerika är bombat.... eller har jag fel?
July 21, 2001
On 2001-11-02 01:25, Proximus wrote:
fjoop: jag vet att usa själva blev anfallna. Men tids nog skulle Sovjet rädda Frankrike. De kom ju fram först till Berlin där de stred helt själva. USA stred med hjälp av flera länder.Till Den person (Oziriz tror jag) som sa att lika många talibaner ska dö som de i WTC. Har du noterat att alla i Afghanistan är inte Talibaner och när man bombar så kan man inte göra så att bomberna bara är anti-taliban utan vanliga oskyldiga civila dör.
USA har medel och länder bakom sig så de kan gå in i landet. Men de "mjukar" Afghanistan först. Och sedan lägger de dit en korrumperad all USA regering som kommer så småningom bli störtad av befolkningen och samma situation kommer inträffa. Om USA inte lagt sig i från början så skulle aldrig nåt ha inträffat. WTC var helt fel, men USA, de visar inte någon bra respons. Enligt mig.
om inte USA hade bidragit på något som helst sätt är jag HELT övertygad om att Hitlter hade vunnit hela sovjet och europa. kan bara hänvisa tillbaka på vad "David_A" skrev för han tog orden från mitt tgb.
August 1, 2001
On 2001-11-02 16:43, Proximus wrote:
jag kan erkänna att USA var en stark faktor till att Hitler förlorade. Men de var inte de enda. Europa har mycket att tacka för USA, men glöm aldrig att USA aldrig hjälper nån annan om de inte har något att vinna för det. Det är faktiskt sant.
Visst är det så, men ibland så tänker man längre än ett steg. OM Usa inte ingripit så hade Tyskland med Japan gett sig på USA efter att man slagit Sovjet och Storbritannien. Så givetvis görs/gjordes allt för egen vinning, man vill ju inte riskera att utplånas och ser man en möjlighet att förhindra det på ett tidigt stadium så gör man givetvis det. Vidare är man mycket beroende av olja så naturligtvis skyddar man sia intressen även där.
2 Guest(s)