Sova bort sin arm?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sova bort sin arm?
Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 15, 2006 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, om man sover å sover på sin arm så att blodet inte kommer ut i armen kan man "sova" bort armen då så att man är tvungen att kapa av den?
Är det ens möjligt med tanke på det naturliga som finns i kroppen och olika mekanismer som ska motverka sådant här?

För några dagar sedan hände detta, äcklig känsla att inte känna av sin arm, fick skaka i min högerarm med vänsterarmen så att det kom ut blod i den, usch.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1059308
July 15, 2006 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

det är nog omöjligt att sova så att alla vener/artärer blockeras

Zac
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1059309
July 15, 2006 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får blod till din arm. Det som händer när du sover på din arm är att det trycker på nervbanorna till armen så att den domnar bort. Det har absolut inget med blod att göra. Visst blodet kan bromsas lite men det finns så många blodådror i armen som blodet kan ta så att det är praktiskt taget ofarligt. Även om du skulle sätta ett spännband på din överarm och dra åt så är det knappt nån fara. Du skulle få dra åt så att det gör ordentligt ont för att det skulle hända nåt värre.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1059310
July 15, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: det är nog omöjligt att sova så att alla vener/artärer blockeras

säg inte det, allt är möjligt då vi alla ser olika ut inuti.

just inom armen finns det kollaterala artärer och vener som ska förhindra sånt, men de är knappast i samma storlek som huvudartären i armen och de förser bara vissa lokalområden. Så blodförsörjningen kommer minska drastiskt till tex fingrarna först och sedan fortsätta uppåt mot axeln.

Det ska vara väldigt svårt, men om du åstadkommer rätt/fel tryck från alla håll så borde det gå.

Men sannolikheten att det ska hända är slim next to nothing...

Edit: Zac: vid en sån drastisk sak så är det faktiskt inte artärer som är det viktiga, utan det är vener som bromsas. Således kommer blodet ansamlas i armen och håller man kvar trycket under längre tid kommer den att koagulera.

Zac
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
1059314
July 15, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Edit: Zac: vid en sån drastisk sak så är det faktiskt inte artärer som är det viktiga, utan det är vener som bromsas. Således kommer blodet ansamlas i armen och håller man kvar trycket under längre tid kommer den att koagulera.

Min poäng var mer att det skulle behövas ett sånt tryck på armen som smärtar så mycket att man knappast kan sova... 😀

csm101
Member
Medlem
1059322
July 15, 2006 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

zac wrote: [quote=csm101]Edit: Zac: vid en sån drastisk sak så är det faktiskt inte artärer som är det viktiga, utan det är vener som bromsas. Således kommer blodet ansamlas i armen och håller man kvar trycket under längre tid kommer den att koagulera.

Min poäng var mer att det skulle behövas ett sånt tryck på armen som smärtar så mycket att man knappast kan sova... 😀

jo det har du ju rätt i, men av frågan som trådskaparen ställde so tolkade jag det som att han frågade om det ens var möjligt i första hand, sen om det skulle gå för gemene man 😛

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1059761
July 16, 2006 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

har somnat bort armen ett par gånger = sjukt jobbigt när man vaknar och tex ska stödja sig på armen och man faller ned på sängen och armen bara ligger där och verkar stendöd man känner inget i den ens, jag brukar vara väldigt försiktig med den tills den får "liv" igen så jag inte skadar den eftersom jag inte skulle känna om jag bröt av den, kanske inte så lätt men sjukt äkligt. måste var en nerv eller så som kommer i kläm!

ba lägga armen på benen och tala till den varsamt och klappa den så den inte vaknar upp och är vett skrämd och lessen för den inte vakna sammtidigt som bossen 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1059765
July 16, 2006 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar vakna var och varannan natt (dag) när nån av armarna har domnat bort så pass mycket att det är helt omöjligt att röra den, alltså hela armen ändå från axel ut till fingerspetsarna, på kanske fem minuter..

Känner förresten en kille som gjorde en liknande grej fast hans arm blev inte bra förän två veckor senare. Armen fungerade i stort sett inte, han kunde göra lite mindre rörelser men inte hålla i saker med handen m.m..

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1059766
July 16, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

man har allt lyckats få foten att sova så pass att den känns som en betongklump, inte det trevligaste 😛

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1059912
July 17, 2006 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Min fot brukar somna ibland på tåget. Jag kan inte röra den utom med en extrem kraft som gör så in i helvete ont. Jobbigt om man ska gå av precis, man stönar av smärta samtidigt som man går som en sjöman.

csm101
Member
Medlem
1059946
July 17, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Som redan sagts tidigare så beror dessa bortdomningar på att nerven kläms och därmed inte kan ta eller skicka signaler till berörda delar.

hur lång tid dettar för att återhämta sig är i proportion till klämskadan/tiden.

Det bästa man kan göra är att försöka röra på delarna, även om de inte rör sig...

Ett tips till de som lider av detta ofta är att försöka byta sovställning.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1059955
July 17, 2006 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ajo, som att det fungerar att byta sovställning. Fungerar säkert bra tills man somnar.
Sedan börjar kroppen själv flippa runt som en iller i sängen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

csm101
Member
Medlem
1059974
July 17, 2006 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Ajo, som att det fungerar att byta sovställning. Fungerar säkert bra tills man somnar.
Sedan börjar kroppen själv flippa runt som en iller i sängen.

Jo, men tex genom att undvika sova med båda armar under huvudet (och kudden)när man ligger på rygg är ju en bra start...

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1059976
July 17, 2006 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som gjort lumpen vet hur sängarna ser ut. Ni vet också att man festar en hel del...

Är man aspackad och somnar på armen på den där metallbiten i hörnet på sängen så kan, bevisligen, armen bli ordentligt skadad... Rehabilitering och gymnastik krävdes... 🙂

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1060169
July 17, 2006 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

händer mig ofta 😀
av någon anledning så somnar mina båda armar om jag sover på rygg så som csm101 beskriver, med händerna under huvudet.

Hela mina ben brukar domna bort också när jag sitter för länge på toan. Då kan jag inte ens ställa mig upp. Men det är så roligt när det börjar kittla när dom "vaknar". Panikskrattar ganska länge av det 😀

csm101
Member
Medlem
1060306
July 18, 2006 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: händer mig ofta 😀
av någon anledning så somnar mina båda armar om jag sover på rygg så som csm101 beskriver, med händerna under huvudet.

Hela mina ben brukar domna bort också när jag sitter för länge på toan. Då kan jag inte ens ställa mig upp. Men det är så roligt när det börjar kittla när dom "vaknar". Panikskrattar ganska länge av det 😀

benen domnar bort pga tryck på ischiasnerven, så prva flytta på arslet lite då o då så ska du se att du kan sitta lika länge men utan bortdomningarna 😉 fast då är det kanske inte lika kul, med tanke på kittlandet efteråt? 😛

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1060317
July 18, 2006 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

läste om någon som inte kunde stå och runka för när han kom så "fösvann" benen.
något sammband?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1060435
July 18, 2006 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Foten brukar kunna somna för mig för jag sitter så konstigt och det har tyvärr lett till att när man sedan ska gå så funkar det inte för foten viker sig eller går inte ner i marken rätt. Man kan göra sig rätt illa så har jag märkt. 😕

//Andreas

csm101
Member
Medlem
1060438
July 18, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: läste om någon som inte kunde stå och runka för när han kom så "fösvann" benen.
något sammband?

kan ju vara så att det blir så iontensivt med signalering att hjärnan kopplar bort allt från en segment i ländryggen och nedåt => inga signaler nå till musklerna i benen om att de ska behålla tonus = man trillar.

Bara en hypotes dock, inte säker.

De som känner/vet att de brukar lida av avdomningar i vaket tillstånd kan ju åtgärda det oerhört lätt, bar att flytta på sig med jämna mellanrum...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1060903
July 20, 2006 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: läste om någon som inte kunde stå och runka för när han kom så "fösvann" benen.
något sammband?

Lite pinsamt om det händer med en brud. Benen viker sig mitt i akten 😛

Efter att ha läst igenom tråden känns det som att stå och sova är det enda rätta. Något du har testat?

/Dani

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL