January 17, 2002
skinner wrote: Kom och tänka på en sak nu när det är 60 årsjubileum av auschwitzs slut. Det är att vad jag lärde mig på historian så dog det dubbelt så mycket folk i dom Sovjetiska lägren än av nazisternas läger. Men varför är inte det lika uppmärksammat?
Var det judar i de sovjetiska också? Har kassa historiekunskaper...
Men om det bara var vanliga sovjeter i de sovjetiska lägren så har det att göra med att judarna gör sånt liv av sig överhuvudtaget.
March 11, 2003
skinner wrote: Kom och tänka på en sak nu när det är 60 årsjubileum av auschwitzs slut. Det är att vad jag lärde mig på historian så dog det dubbelt så mycket folk i dom Sovjetiska lägren än av nazisternas läger. Men varför är inte det lika uppmärksammat?
Vad är det du försöker säga? Att nazismens brott blir mindre allvarligt på grund av att stalinismen kanske var lika dålig eller t.o.m. ännu värre? Att överhuvudtaget ens försöka förringa Nazismens brott genom att framhäva någon annan som värre är bara dumt och trångsynt.
Vad får dig att tro att stalinismens brott inte kommer att uppmärksammas? Vad jag vet så är det väldigt få som idag förnekar brotten i Sovjetunionen. Dock finns det fortfarande ganska många tokar som förnekar brotten som begicks i Nazityskland. Och om sanningen skall fram, så är det skrämmande många svenska ungdomar som har klart bristfällig kunskap i båda dessa tragedier.
Om man skall ge en förklaring till varför förintelsen alltid kommer att ses som ett värre brott än utrensningarna i Sovjet, så är det troligtvis p.g.a. att man använde den yttersta teknologin och kunskapen för att utrota ett folk, enbart beroende på deras härkomst. Judarna var varken ett hot eller något negativt för Tyskland. De var helt enkelt bara i vägen, och ansågs vara en underlägsen ras. Det kommer alltid att ses som ett större vansinne än Stalins och Berias paranoida utrensningar av eventuella statsfiender.
March 14, 2004
Nej självklart så var båda lika grymma!
MM visst men vad kunde konstnärer, bagare, lärare och liknande göra för farligt mot Stalin?
Ja visst uppmärksammas det som hände i forna Sovjet men inte lika mycket. Om du frågar en "obildad" 18 åring om utrotningsläger så vet dom bara om nassarnas läger!
February 14, 2004
Svaret till detta är ganska enkelt. Ryssarna vann kriget! Men det är klart att svårigheter att faställa hur många som satt i bl.a. Gulag och andra läger också spelar in. Till skillnad från nazisterna så höll inte kommunisterna i Sovjet något direkt register över fångar.
Vad får dig att tro att stalinismens brott inte kommer att uppmärksammas? Vad jag vet så är det väldigt få som idag förnekar brotten i Sovjetunionen. Dock finns det fortfarande ganska många tokar som förnekar brotten som begicks i Nazityskland.
Det finns väldigt många ungdommar som idag kallar sig Stalinister inom organisationer som RKU m.m. Har debatterat åtskilliga gånger med dessa som menar att alla som satt i sovjetiska läger var kriminella och "förtjänade att dö". Dessutom menar de att antalet som omkom i dessa läger inte var fler än några tusen. Finns även många leninister som menar detta. Det är sant att det idag inte finns särskilt många som förnekar lägren i Sovjet men desto fler förnekar hur de fungerat och dess omfattning vilket jag tycker är lika illa det.
Edit la in quatet.
March 11, 2003
skinner wrote:
Ja visst uppmärksammas det som hände i forna Sovjet men inte lika mycket. Om du frågar en "obildad" 18 åring om utrotningsläger så vet dom bara om nassarnas läger!
Skillnaden är kanske att det inte fanns förintelseläger i Sovjet. Visst, man dog lika bra i deras läger, men meningen var inte att utrota. Det är faktiskt en skillnad.
November 10, 2003
när jag var på klassbesök till JudiskaMuséet så visade guiden/museiföreståndarinnan oss en tvål, som sades vara gjord på fett från judar ! sen har det bevisats att man inte hade gjort så. men museet drar gärna fram den när skolklasser kommer på besök.
för övrigt tror jag att man har överdrivit och dessa överlevare har ljugit friskt.
January 17, 2002
jgb_jgb wrote: när jag var på klassbesök till JudiskaMuséet så visade guiden/museiföreståndarinnan oss en tvål, som sades vara gjord på fett från judar ! sen har det bevisats att man inte hade gjort så. men museet drar gärna fram den när skolklasser kommer på besök.
för övrigt tror jag att man har överdrivit och dessa överlevare har ljugit friskt.
Jag är frestad att hålla med dig, speciellt då jag hört liknande historier förut... Men då är vi ju antisemitister och nazister, right?
Tror inte vi kommer att få fram den exakta siffran på antalet judar som gick åt, det finns dokument på allt från ett par tusen till ett par miljoner och allt där emellan.
November 27, 2003
skinner wrote: Tycker det som hände i konsentrationslägren var otroligt hemsikt. Men det stör mig att Israel använder det som propaganda med budskapet "tyck synd om oss".
Jag lider med judendomen och det faktum att dom faktiskt fått eget land numera tycker jag nog är bra. Sen att palestinierna kom i kläm var ju helt eklart mindre lyckat.
Du får dock gärna hosta upp lite bevis som backar upp det där. Vill nog påstå att alla länder som haft ett mörkt förflutet spelat på det och att påstå att Israel är sämre än någon annan är helt fel.
//Andreas
February 4, 2003
Det har ju lite med vilken färg som partiet har också. Kommunism är fortfarande något som används inom exempelviss Vänsterpartiet.
Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har VÄLDIGT svårt att erkänna kommunismens dåd i historian. Därmed uppmärksammas det inte heller.
Denstore: Nazisterna och utrotnngen av judar under WW2 är i alla fall känt av ungdomar! Kanske inte alltid så mycket som det borde. Men Stalin är det inte många ungdomar som känner till.
Det är nästan värre!
March 14, 2004
Finns fler länder än Israel som har jobbigt förflutet. Kambodja har nog inte heller haft det så lätt.
Men att ge Israel ett eget land där det redan bodde folk var helt fel! Det är pricis samma sak som om Italienarna skulle få t.ex. Kairo för att det tillhörde dom en gång i tiden. Enda anledningen att Israel fick bli ett eget land var ju ljust att FN mf tyckte synd om dom.
Kan faktiskt säja att jag lider med Palestinierna.
January 5, 2002
Som vanligt håller jag med Colic fullständigt.
Dessutom anser jag att det att denstore förringar Sovjetunionens systematiska utrotning är precis lika illa som att sitta och förneka nazisternas utrotning av politiska motståndare, ockuperade länders medborgare i gemen, judar och så vidare.
Jag börjar tröttna på all tyck-synd-om-judar-propaganda, det börjar bli för mycket sånt. Dessutom undrar jag varför denstore argumenterar som han gör; har han gått och blivit trettonårig commie, eller vad? 😉
March 14, 2004
Håller med dig davidhellmyrs!
Har för mig att dom berättade för oss i 2:an om nazisterna och konsentrationslägrerna. Men om gulage och stalin fick vi veta på högstadiet. Frågar du 18 åringar på stan om gulage och konsentrationsläger så är jag nog ganska säker på att dom flästa vet vad konsentrationsläger är men nog är det färre som vet vad gulage ens är för något.
2 Guest(s)