Sovjetiska fångläger och nazistiska fångläger.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sovjetiska fångläger och nazistiska fångläger.
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
831236
January 27, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore kanske själv är jude?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
831281
January 27, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

jgb_jgb wrote: när jag var på klassbesök till JudiskaMuséet så visade guiden/museiföreståndarinnan oss en tvål, som sades vara gjord på fett från judar ! sen har det bevisats att man inte hade gjort så. men museet drar gärna fram den när skolklasser kommer på besök.

för övrigt tror jag att man har överdrivit och dessa överlevare har ljugit friskt.

Det tror jag inte. Snarare USA/GB m.fl.

Jerry
Member
Medlem
831285
January 27, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Det har ju lite med vilken färg som partiet har också. Kommunism är fortfarande något som används inom exempelviss Vänsterpartiet.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har VÄLDIGT svårt att erkänna kommunismens dåd i historian. Därmed uppmärksammas det inte heller.

Denstore: Nazisterna och utrotnngen av judar under WW2 är i alla fall känt av ungdomar! Kanske inte alltid så mycket som det borde. Men Stalin är det inte många ungdomar som känner till.

Det är nästan värre!

Jag tror nog de flesta vet vem Stalin är.

skinner
Member
Medlem
831293
January 27, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart dom flästa vet vem Stalin är men dom vet inte vad Gulage var!

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
831324
January 27, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lika många kineser dog under WWII som judar har jag läst i boken "Allt du trodde du visste men som är helt fel"(där står det mkt bra saker att veta tex att mount blance inte är europas högsta berg utan nått konsigt i kaukasus) 😛

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
831362
January 27, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Klart dom flästa vet vem Stalin är men dom vet inte vad Gulage var!

Näe, det kanske är för att det heter Gulag 😉

Men det är sant, så jävla mycket fjanteri i skolan om koncentrationsläger. Vi var tvungna att lida igenom en hel jävla vecka av att lyssna på hur judar blev utrotade av hederlig tysk ingengörskonst.

När man sedan frågade något om Stalin så fick man inte så värst mycket till svars.. Synd bara att jag inte gick i årskursen under mig för då hade jag fått fråga Göran Persson själv varför vi inte får höra något om rödingarnas offer.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
831494
January 28, 2005 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Dessutom anser jag att det att denstore förringar Sovjetunionens systematiska utrotning är precis lika illa som att sitta och förneka nazisternas utrotning av politiska motståndare, ockuperade länders medborgare i gemen, judar och så vidare.

Jag börjar tröttna på all tyck-synd-om-judar-propaganda, det börjar bli för mycket sånt. Dessutom undrar jag varför denstore argumenterar som han gör; har han gått och blivit trettonårig commie, eller vad? 😉

Ibland undrar jag hur korkade folk kan få bli. Trettonårig commie? De som visar fjortistendenser är de som alltid kommer dragande med Sovjetunionens brott, så fort nazismens brott är på tapeten. Detta är det mest urbota idiotiska beteende jag vet. Det är så barnsligt och patetiskt att det är sorgligt. Lyssna på hur det låter.
-"Jag är nästan oskyldig, för han där borta stal minsann lika mycket eller kanske mer än vad jag gjorde."
Det är ett barns sätt att försvara sitt beteende.

Att du sedan direkt tolkar mitt uttalande som att jag skulle förringa Sovjetunionens brott är precis lika dumt. Frågan var varför 60-årsdagen av Auschwitz befrielse blev så uppmärksammad, då Sovjet har begått liknande brott. Detta är en frågeställning i förnekelsens gränsland, precis som exemplet ovanför. Jag är inte förvånad, då skinner gång på gång har visat sina trångsynta tendenser här på forumet. Oftast ackompanjerat med något imbecilt uttalande. Han är inte ensam. Men det hjälper inte. Han har precis lika fel som resten av er.

denstore
Member
Medlem
831496
January 28, 2005 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Jag lider med judendomen och det faktum att dom faktiskt fått eget land numera tycker jag nog är bra. Sen att palestinierna kom i kläm var ju helt eklart mindre lyckat.

Frågan är väl varför man skulle ge bort något som inte var deras att ge bort? Typiskt brittera, egentligen. Först stjäl man något, och sedan ger man tillbaka det till fel personer i någon form av gest av 1000 års dåligt samvete. Idiotiskt.

denstore
Member
Medlem
831500
January 28, 2005 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=denstore] Visst, man dog lika bra i deras läger, men meningen var inte att utrota. Det är faktiskt en skillnad.

Stalin ville definitivt utrota vissa klasser och oliktänkande människor för att sko sig själv. Btw. så dödade han 40 milj människor...

Stalin var en paranoid galning, och brydde sig nog inte om vilken klass eller åsikt de han lät fängsla eller mörda hade. Stalins paranoia och Berias mordlystenhet kommer troligtvis minnas som den värsta slaktarduon genom historien. Med rätta. Men utrotningsläger i den formen som nazisterna hade, är inte samma sak som att skicka folk till en säker död, i form av Gulag.
Däremot lär NKVD ha blivit tvungen att organisera lastbilstrafiken nattetid för att kunna forsla bort sina offren för de nattliga avrättningarna i deras högkvarter i Moskva. Det är dock svårt att jämställa med Speers planerande av en hel nations godstågstrafik, bara för att urskiljningslöst kunna förinta en folkgrupp.

denstore
Member
Medlem
831504
January 28, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Jag tror nog de flesta vet vem Stalin är.

Tyvärr är det inte fallet. Jag har jobbat som lärarvikare på högstadiet.
Många har hört talas om namnet, men de har inte en aning om hans plats i historien.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
831547
January 28, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry] Jag tror nog de flesta vet vem Stalin är.

Många har hört talas om namnet, men de har inte en aning om hans plats i historien.

Som Denstore säger Jerry så vet inte många ungdomar VEM Stalin är. (dock vet de att han existerat) Tyvärr. Jag vet inte så mycket själv, mer än det jag sett på Discovery, History Channel och fått veta via mina släktingar (från Polen).

Via skolan har jag fått ALLT för lite information och kunskap. Och i jämförelse så har nazismen och VV2 fått mycket större utrymme. Stalin har jag knappt hört talas om innanför skolans murar. Helt allvarligt och sant.

Varför det är så kan man bara spekulera i. Själv tror jag lite på de politiska färgerna. Och givetviss många andra faktorer (vissa som Denstore också nämnt)

Jag säger inte att det är FEL att uppmärksamma en sån dag som när Authwitch befriades, det är otroligt rätt och skulle varit fel om den inte uppmärksamades i och med att det är en viktig händelse som måste kommas ihåg för all framtid i och med den fruktansvärda "rensning" som utfördes där. Brutalt och grymmt!

Men jag säger att Stalin också borde uppmärksammas inom skolan. För personligen kan jag säga att jag vet allt för lite, men jag hade gärna fått veta mer. Vilket jag säkert kommer göra i framtiden när jag är klara med mina studier och har tid / ork att sätta mig in i andra böcker.

skinner
Member
Medlem
831585
January 28, 2005 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Menade inte att komma och säja att Sovjets brott var värre eller att man ska nämna sovjets utrotningar när man snackar om nazism. Det jag menade med tråden från början var att jag personligen tycker att det snackas alldeles för lite om Gulag i skolan och allmänhet gämfört med nazismen. Det är faktiskt inte så många som vet äns vet vad Gulag var.

Kanske jag är trångsynt men jag blir bara förbannad när dom knappt nämner något om utrotningarna i Sovjet och Kambodja i skolan medans konsentrationslägrerna snackar man om sedan typ 2:an. Sådant gör mig sur andra kanske inte bryr sig eller blir sura för att jag anser att det som hände i Sovjet var otroligt hämskt det med, men jag tycker då så.

Sedan så är det helt rätt att man "firar" befriandet av auschwitz. Det vore knäppt om man inte gjorde det. Det är bra att vi lär oss om nazisterna i skolan men jag tycker att vi borde få lära oss att det var inte bara Hitler som ville utrota folk.

Så enligt min åsikt så borde man snacka lite mer om Sovjet och Kambodja i skolan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
831742
January 28, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]Jag lider med judendomen och det faktum att dom faktiskt fått eget land numera tycker jag nog är bra. Sen att palestinierna kom i kläm var ju helt eklart mindre lyckat.

Frågan är väl varför man skulle ge bort något som inte var deras att ge bort? Typiskt brittera, egentligen. Först stjäl man något, och sedan ger man tillbaka det till fel personer i någon form av gest av 1000 års dåligt samvete. Idiotiskt.

Kan inte argumentera emot dig där. Enda jag kan säga är att judarna har rätt till en egen hemvist, inte nödvändigtvis somdet är idag dock.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
831757
January 28, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde inte det var så illa med kunskapen. Jo, men jag håller med. Visst ska man prata lika mycket om Stalin som Hitler.

Jerry
Member
Medlem
831759
January 28, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=denstore][quote=Jerry] Jag tror nog de flesta vet vem Stalin är.

Som Denstore säger Jerry så vet inte många ungdomar VEM Stalin är. (dock vet de att han existerat) Tyvärr. Jag vet inte så mycket själv, mer än det jag sett på Discovery, History Channel och fått veta via mina släktingar (från Polen).

Via skolan har jag fått ALLT för lite information och kunskap. Och i jämförelse så har nazismen och VV2 fått mycket större utrymme. Stalin har jag knappt hört talas om innanför skolans murar. Helt allvarligt och sant.

Discovery är faktiskt riktigt bra, men man tröttnar på att höra om truppförflyttningar. 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
831765
January 28, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Discovery är faktiskt riktigt bra, men man tröttnar på att höra om truppförflyttningar.

Ja Discovery är bra men jag har börjat tröttna på Discoverys ständiga fokus på Hitler och Tredje Riket.

Ibland känns det som propaganda och hämmninglös beundran från Discoverys sida.
Visst...historien ska berättas men någon måtta får det vara är vad jag tycker.

Jerry
Member
Medlem
831773
January 28, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ibland. Men ofta är de i mitt tycke väldigt sakliga (iofs ser jag väldigt sällan på kanalen.) Lite tråkiga och ensidiga reportage bara. Det handlar oftast om militärmakten, och det har ingenting med de egentliga problemen att göra. Personporträtt är populära också. Där kommer din nämnda beundran in väldigt mycket.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
831783
January 28, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ibland. Men ofta är de i mitt tycke väldigt sakliga (iofs ser jag väldigt sällan på kanalen.) Lite tråkiga och ensidiga reportage bara. Det handlar oftast om militärmakten, och det har ingenting med de egentliga problemen att göra. Personporträtt är populära också. Där kommer din nämnda beundran in väldigt mycket.

naaa jag kan titta på en dokumentär som enbart handlar om en bro i normandie under andra världskriget och ändå sitta som klistrad för det är så intressant.
fast det är ju jag vad jag tycker :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 328
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL