August 7, 2003
Om du sparar <250.000:- på ett "vanligt" konto, där du ska kunna ta ut pengarna när du vill, så är du garanterad av svenska staten få tillbaka pengarna. Om det däremot är nån slags begränsning att du binder pengarna i x antal mån för att få högre ränta så gäller inte den garantin. Så vanliga bank-konton och < 250.000:-, nästan ingen risk. Det finns vissa risker som ingen pratar högt om, typ banken kan bestämma sig säljas till nåt utländskt skumrask-företag, flytta utomlands osv, då är det helt plötsligt inte en svensk band -> ingen garanti. Sen kan det ju vara så du vill ha pengarna NU men under tiden som banken håller på att gå i konkurs, men inte gjort det än så får du inga pengar eller att man måste vänta på bank-garantin ska träda in. Det kan ta upp till ett år innan du får pengarna.
Jag vet vad jag pratar om för jag har haft pengar i en bank som gick i konken.
March 14, 2001
Ja det gäller endast konton där man kan få ut pengaran inom en månad. Alla Swedbanks konton förutom pensionssparande omfattas av insättningsgarantin, även alla dessa framtidskonton m.m.
Inom tre månader ska pengarna betalats tillbaks, från de att institutet gått i konkurs.
Andra länder som också omfattas av garantin:
http://www.efdi.net/participan.....ry=members
August 7, 2003
Exakt, det gäller att "institutet" går i konkurs. Om det inte går i konkurs utan helt enkelt struntar betala ut pengarna så får du inga pengar eller om det "säljs" till någon målvakt som "säljer" vidare det till en bulvan, som lånar ut pengar mot fodringar i banken som köper ett grustag i tyskland och ett fastighetsbolag på Cayman-öarna och sen omvandlar bolaget till ett fastighetsbolag osv osv (oj, nu är det ingen bank längre...) Finansinspektionen är inte så duktiga som man kan tro (de som är duktiga får bättre betalt på annat håll...) på att hålla koll när div. skumrask-personer sätter igång och "bollar" saker fram och tillbaka.
Nu tror jag inte det är så stor risk i just Swedbanks fall, men "garantin" är knappast 100%-ig iaf och längre än tre månader tar det. Dubbelt så lång tid ungefär i mitt fall iaf (efter banken slutligen, efter att i 9 månader gett fan i att betala tillbaka pengar) gick i konkurs.
Säkrast är nog spara i riksgälden, eller ta ut pengarna och köpa guld för dem 🙂
Men jo, upp till 250.000 på ett vanligt konto är relativt säkert. Säg risken är 0.0001% du inte får tillbaka dina pengar i Swedbank och i Handelsbanken är risken 0.00005% eller nåt sånt och i riksgälden 0.00001% (Sverige kan ju gå i konken teoretiskt iaf?) Rätt försumbar risk i alla fall då.
March 19, 2003
Nu är det 500 tusen 😉
Regeringen ändrade idag!
September 5, 2001
Dehman wrote: Hur stor ekonomi har Irland egentligen? Läste att de skulle ha ett räddningspaket värt €500M, det är mer än USA som är världens största.
Det var många industrier som flyttade sin verksamhet till Irland under 90-talet då skatten där var VÄLDIGT låg. Bla Apple för att nämna ett företag.
Den som spar han har...
September 27, 2005
Dehman wrote: Hur stor ekonomi har Irland egentligen? Läste att de skulle ha ett räddningspaket värt €500M, det är mer än USA som är världens största.
Var läste du detta? Sen är väll 500 miljoner euro knappast mer än 700 miljarder dollar?
Intressant med Swedbank är ju att de presenterade sitt bästa kvartalsresultat någonsin nu senast. Det tillsammans med en insättningsgaranti på 500 000 och det faktum att staten aldrig skulle låta en så stor bank falla gör att jag iaf vågar ha kvar mina pengar där!
1 Guest(s)