October 3, 2004
Jag har i alla fall tänkt på att ge speed reading ett ärligt försök, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag skulle föredra någon bok så att man kan jobba med det själv. Någon som har erfarenhet i ämnet? Och kanske något tips om någon bok?
Jag vet inte, men jag gissar på att speed reading är språkberoende?
Visst, kan man speed reading på ett språk så är det ju troligen rätt lätt att lära sig något annat språk men har jag rätt i att speed reading kräver underhåll och att man troligen måste öva sig en del innan man kan läsa engelsk text bra? (om man ursprungligen lärt sig det på svenska).
Antar att ordförståelse samt ordförråd är viktiga delar, varav den senare av de två inte är en av mina starka sidor.
December 29, 2004
Om jag fattat det rätt går det ut på att bara flytta blicken så snabbt du baar fan kan. Har tänkt på att försöka men det har inte blivit av då det krävs ganska mycket träning :/
Hittar du nått mer posta, även ev resultat.
Finns också nått som heter photo reading som går ut på att titta ung mitt i raden och halvt räkna ut vad som det står ungefär, då kan man komma upp i 25 000 ord/minut 😮
October 3, 2004
Jo, istället för att läsa bokstäver så ska man läsa ord.
Och blir man riktigt vass så läser man rader istället för ord 🙂
Photo reading lät tufft men undrar hur hög förståelse man har av det. Går man på speed-reading propagandan så ska det faktiskt kunna ge ökad förståelse. Beror på vad det är för text men på sätt och vis så låter det ju logiskt. Man blir ju inte direkt överöst av information när man läser i vanlig takt och det är lätt hänt att man börjar vandra i tankarna och sen en sida senare så har man ingen aning om vad man precis läst :p
Men med speed reading så är man koncentrerad och får informationen snabbare så att man kan sätta sig in i sammanhang bättre.
Men detta har jag fått en partisk källa så jag är inte säker på hur det är i verkligheten, men jag har bara hört gott om det och har haft ett par lärare som förespråkat det.
October 26, 2002
jag har försökt en del med detta... det är svårt dock.... man ska lixom bara snabbt titta på ordet och sedan gå vidare till nästa ord och så ska hjärnan känna igen ordet och man ska få en uppfattning om vad man läst...
det har gått ganska bra för mig, förutom att jag inte haft en aning om vad jag läst...
du kan prova göra ett utdraget ljud tex ooooooooo samtidigt som du försöker läsa en text. då kommer hjärnan inte kunna forma orden i huvudet och på så vis kommer du förstå vad det hela går ut på...
December 29, 2004
Jag tror stenhårt på det.
När man är liten måste man ljuda ord när man läser, men ju mer erfaren man blir desto mer ord känner man igen och läser på "utseende", därför kan det blir konstigt med nya eller liknande ord. Man läser inte i dess rätta bemärkelse faktisk. Så Speed reading är nog riktigt bra.
Ett tips är att inte stanna för nått, missar du nått, skit i det, det är samanhanget som är det viktiga, stanna ALDRIG.
Edit: Chippen det måste jag pröva med oooet 😛
August 11, 2005
Det är bara en själv som sätter gräsner för hur mycket man kan öva upp sin läsförmåga.
Det som gör det svårt är att man samtidigt måste öva upp minnet med, för till vilken nytta är snabb läsning om man inte kommer ihåg vad man läst?
Så man borde kanske satsa på att öva upp minnet lite innan man ger sig på speed reading, borde underlätta.
September 1, 2002
Det där med att läsa hela ord i taget (istället för varje enskild bokstav) gör väl alla dyslexi-fria läskunniga människor?
Ju mer man läser desto snabbare blir man på att läsa, antar jag. Mina arbetskamrater (som är bibliotekarier) läser fruktansvärt fort. De påstår att de läser böcker diagonalt.
Det vill säga att istället för att ögonen vandrar såhär,
[Image Can Not Be Found]
...så vandrar deras ögon såhär över sidan:
[Image Can Not Be Found]
February 1, 2002
En kompis läser grymt snabbt, han sa att ibörjan så förstog han inte något av vad han hade läst men det gick bättre och bättre..
Så här säger han att han "läser"
March 14, 2001
Jag brukar hoppa över några ord mitt i texten, i stort sett omedvetet, men det går oerhört snabbt att läsa något och av någon anledning är det inte alls ofta jag inte förstår vad det handlar om.. Ungefär som om man gissar sig till det som passar in i texten, helt automatiskt..
Så ungefär:
------xxx------xxx-----xxxxx-----xx---x-----x---
xxx----x---x----x--xx----xxxxx-------xx-x-x----
October 3, 2004
Gamblor wrote: Det där med att läsa hela ord i taget (istället för varje enskild bokstav) gör väl alla dyslexi-fria läskunniga människor?
Möjligt, men sålänge man "pratar" det man läser i huvudet så kan det inte gå fortare än man kan prata, och det är inte så fort faktiskt. I alla fall inte för mig. Försöker jag läsa fort så blir mit "prat" ansträngt och jag bara pressar fram orden och det slutar med att jag anstränger mig så mycket med att prata fort att jag glömmer bort att läsa det jag läser (har alltså väldigt dåligt minne av vad jag prescis läst).
csm101 wrote: Det är bara en själv som sätter gräsner för hur mycket man kan öva upp sin läsförmåga.
Det som gör det svårt är att man samtidigt måste öva upp minnet med, för till vilken nytta är snabb läsning om man inte kommer ihåg vad man läst?
Så man borde kanske satsa på att öva upp minnet lite innan man ger sig på speed reading, borde underlätta.
Bara för att man läser snabbare så behöver man ju inte komma ihåg mer. Självklart är ett bättre minne bra att ha men jag tror inte att man behöver det för speed reading.
Läser man snabbare så läser man mer sammanhang än ord vilket egentligen borde göra att man fokuserar sig på betydelsen och inte fastnar i bokstavsföljden vilket borde göra att man minns bättre - förutsatt att man lyckats tyda texten korrekt (och det är väl kanske det svåraste i början) men det har ju inget med minnet att göra.
Men jag kan ha fel 🙂
Att 'humma' när man läser har jag också läst och det verkar rätt bra, ett annat knep är att läsa med fingret. Dvs. man drar fingret där man läser, det ska tydligen underlätta ögonrörelsen samt tvinga en själv att fortsätta även om man missar något.
Men ni som försökt på er detta är alltså i princip självlärda?
edit:
Läste wikipedias uppslag om detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/S.....ed_reading
Och då blev man ju inte sådär jätteimponerad. Enligt artikeln så verkar man tumma väldigt mycket på läskvaliten, och den vill jag inte offra. Men jag antar att det där är en avvägning, läser man så snabbt man bara kan så är det ju förståeligt att man inte förstår mycket, men höjjer man sin maximala läshastighet så höjjer man troligen också sin hastighet där man förstår det man läser. Så det borde man ha viss kontroll över tycker jag.
November 27, 2003
Var kritisk till begreppet första gången det dök upp och tycker fortfarande det låter helt korkat. Tanken med att läsa en bok är ju att luta sig tillbaka och slappna av, inte stressa sig genom sidorna. Snacka om modernt påfund.
Nej läs som du är bekväm istället.
//Andreas
August 11, 2005
tjoff wrote:
Bara för att man läser snabbare så behöver man ju inte komma ihåg mer. Självklart är ett bättre minne bra att ha men jag tror inte att man behöver det för speed reading.
Läser man snabbare så läser man mer sammanhang än ord vilket egentligen borde göra att man fokuserar sig på betydelsen och inte fastnar i bokstavsföljden vilket borde göra att man minns bättre - förutsatt att man lyckats tyda texten korrekt (och det är väl kanske det svåraste i början) men det har ju inget med minnet att göra.
Men det jag syftade på var ju att, om jag tar mig själv tex. Jag kan försöka läsa snabbareän normalt men då har jag oftast glömt bort vad jag läst. Och vad är det för mening att läsa om man inte kommer ihåg det efter?
Delp1---> Du har rätt angående romaner men när det gäller studenter på uni som måste plöja genom 1500 sidor till en tenta så är det inte under avslappnade former 😉
November 27, 2003
csm101 wrote: Delph1---> Du har rätt angående romaner men när det gäller studenter på uni som måste plöja genom 1500 sidor till en tenta så är det inte under avslappnade former 😉
Funkar fortfarande bättre att det lugnt och om inget annat så får man planera bättre bara. Speed reading är ingen lösning där eftersom du inte har någon som helst koll på kvalitén.
//Andreas
April 14, 2002
Delph1 wrote: [quote=csm101]Delph1---> Du har rätt angående romaner men när det gäller studenter på uni som måste plöja genom 1500 sidor till en tenta så är det inte under avslappnade former 😉
Funkar fortfarande bättre att det lugnt och om inget annat så får man planera bättre bara. Speed reading är ingen lösning där eftersom du inte har någon som helst koll på kvalitén.
//Andreas
Nu har jag inte testat denna teknik alls men jag menar ändå på att om man förstår innehållet och kan läsa det snabbt så är det ju den optimala lösningen. Dock verkar du ju vara lite mer påläst inom ämnet och har uppenbarligen testat tekniken och sedan bojkottat den?
November 27, 2003
Marcan- wrote: [quote=Delph1][quote=csm101]Delph1---> Du har rätt angående romaner men när det gäller studenter på uni som måste plöja genom 1500 sidor till en tenta så är det inte under avslappnade former 😉
//Andreas
Nu har jag inte testat denna teknik alls men jag menar ändå på att om man förstår innehållet och kan läsa det snabbt så är det ju den optimala lösningen. Dock verkar du ju vara lite mer påläst inom ämnet och har uppenbarligen testat tekniken och sedan bojkottat den?
Tanken är som jag förstod det att man ska få en bättre överblick och se sammanhanget istället för att läsa ord för ord och på så vis se hela meningen eller rent av stycket på en gång. Detta ska då leda till att man upplever det hela bättre eftersom man då ser helheten och inte bara pusselbiten.
I verkligheten så ser man fragment som hjärnan pusslar ihop och gör till vad som verkar rätt, och inte vad som nödvändigtvis rätt.
Det är dessutom väldigt stressande att komma in i det eftersom om man inte är van att läsa så kommer man att behöva läsa om bitar, stycken eller sidor för att man missat något och inte fattar vad som kommer senare.
Idén bakom är inte helt dum, men det funkar inte speciellt bra i praktiken eftersom hjärnan är för smart och pusslar och kompenserar för det som saknas, inte med rätt saker dock. När det häller universitetsstudier är det därför en katastrofal metod att använda eftersom kvalitén är obefintlig.
//Andreas
September 28, 2003
Delph1 wrote: Var kritisk till begreppet första gången det dök upp och tycker fortfarande det låter helt korkat. Tanken med att läsa en bok är ju att luta sig tillbaka och slappna av, inte stressa sig genom sidorna. Snacka om modernt påfund.
//Andreas
Läser rätt ofta, och har läst mycket genom hela mitt liv. Jag har fått höra att jag läser otroligt snabbt av många människor. De frågar hur jag läser så snabbt, mitt vanliga svar är att det kommer om man läser mycket. Jag är väldigt avslappnad när jag läser, ligger ofta i min säng och bara drar igenom boken.
Jag vill inte påstå att jag läser så snabbt, men jag har fått höra det av många. Har läst igenom Lotr (alla 3) och Bilbo på engelska, tog 13 timmar. Jag timade min totala lästid för dessa böcker bara för att se. Och då stressläste jag inte. Vet inte riktigt hur jag läser men bra går det.
October 26, 2002
fastbullit wrote:
Jag vill inte påstå att jag läser så snabbt, men jag har fått höra det av många. Har läst igenom Lotr (alla 3) och Bilbo på engelska, tog 13 timmar. Jag timade min totala lästid för dessa böcker bara för att se. Och då stressläste jag inte. Vet inte riktigt hur jag läser men bra går det.
jag är osäker på om jag skulle kunna bläddra så många sidor på 13 timmar 😀
October 23, 2004
fastbullit wrote: [quote=Delph1]Var kritisk till begreppet första gången det dök upp och tycker fortfarande det låter helt korkat. Tanken med att läsa en bok är ju att luta sig tillbaka och slappna av, inte stressa sig genom sidorna. Snacka om modernt påfund.
//Andreas
Läser rätt ofta, och har läst mycket genom hela mitt liv. Jag har fått höra att jag läser otroligt snabbt av många människor. De frågar hur jag läser så snabbt, mitt vanliga svar är att det kommer om man läser mycket. Jag är väldigt avslappnad när jag läser, ligger ofta i min säng och bara drar igenom boken.
Om jag inte kommer ihåg fel nu så tar det ca 12h att se igenom alla tre LOTR filmerna (förlängda). Du är skapligt snabb på att läsa.
Edit: Och dom är ju kraftigt förkortade jämfört med böckerna...
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
November 27, 2003
fastbullit wrote: [quote=Delph1]Var kritisk till begreppet första gången det dök upp och tycker fortfarande det låter helt korkat. Tanken med att läsa en bok är ju att luta sig tillbaka och slappna av, inte stressa sig genom sidorna. Snacka om modernt påfund.
//Andreas
Ja men är man avslappnad går det också snabbare, men problemet är ju att det är fruktansvärt svårt att mästra speed reading, om det nu ens går, och det är väl inte exakt det du håller på med här heller. Jag har själv fått höra att jag läser väldigt snabbt så det är inget direkt konstigt med det. Det är mycket med vana 😉
//Andreas
2 Guest(s)