September 3, 2001
jag tror att spöken har att göra med levande människors tankekraft/själ/tankar i allmänhet. Inte med de dödas. Tror även att, med tanke på att minnen/känslor påverkar våra fysiska beståndsdelar (materia) i hjärnan, så måste extrema känslor kunna påverka materian utanför på något sätt, jag tror att vi alla har den kraften i oss och jag tror inte att det är något övernaturligt, Kan mycket väl ha med kemiska spänningar att göra.
Därför tror jag att personer kan påverka sin omgivning på så sätt att kommande personer kan få en viss känsla på samma plats senare.
Det andra jag tror på är att chanserna för att se ett spöke ökar markant om personen i förväg får veta att platsen brukar få besök av spöken. Med det menar jag att våra hjärnor kan spela oss roliga spratt då o då.
February 1, 2002
Kame_boy wrote: jag tror att spöken har att göra med levande människors tankekraft/själ/tankar i allmänhet. Inte med de dödas. Tror även att, med tanke på att minnen/känslor påverkar våra fysiska beståndsdelar (materia) i hjärnan, så måste extrema känslor kunna påverka materian utanför på något sätt, jag tror att vi alla har den kraften i oss och jag tror inte att det är något övernaturligt, Kan mycket väl ha med kemiska spänningar att göra.
Därför tror jag att personer kan påverka sin omgivning på så sätt att kommande personer kan få en viss känsla på samma plats senare.Det andra jag tror på är att chanserna för att se ett spöke ökar markant om personen i förväg får veta att platsen brukar få besök av spöken. Med det menar jag att våra hjärnor kan spela oss roliga spratt då o då.
tror nåt liknande jag också....
tror ni inte det där stället kommer få fler besökare nu? 🙂
June 23, 2002
Starscream wrote: [quote=Kame_boy]jag tror att spöken har att göra med levande människors tankekraft/själ/tankar i allmänhet. Inte med de dödas. Tror även att, med tanke på att minnen/känslor påverkar våra fysiska beståndsdelar (materia) i hjärnan, så måste extrema känslor kunna påverka materian utanför på något sätt, jag tror att vi alla har den kraften i oss och jag tror inte att det är något övernaturligt, Kan mycket väl ha med kemiska spänningar att göra.
Därför tror jag att personer kan påverka sin omgivning på så sätt att kommande personer kan få en viss känsla på samma plats senare.Det andra jag tror på är att chanserna för att se ett spöke ökar markant om personen i förväg får veta att platsen brukar få besök av spöken. Med det menar jag att våra hjärnor kan spela oss roliga spratt då o då.
Jag tror faktiskt dem kommer få det, men om det nu var en fake var det nog meningen med det hela.
Så man vet ju inte riktigt vad man ska tro , men jag tycker det är spännande. 😕
February 1, 2002
macrus wrote: [quote=Starscream][quote=Kame_boy]jag tror att spöken har att göra med levande människors tankekraft/själ/tankar i allmänhet. Inte med de dödas. Tror även att, med tanke på att minnen/känslor påverkar våra fysiska beståndsdelar (materia) i hjärnan, så måste extrema känslor kunna påverka materian utanför på något sätt, jag tror att vi alla har den kraften i oss och jag tror inte att det är något övernaturligt, Kan mycket väl ha med kemiska spänningar att göra.
Jag tror faktiskt dem kommer få det, men om det nu var en fake var det nog meningen med det hela.
Så man vet ju inte riktigt vad man ska tro , men jag tycker det är spännande. 😕
Samma här, även fast jag inte tror på det så tycker jag det är faschinerande 🙂
July 18, 2003
Här är filmklippet på spöket http://www.tv4.se/visa/?inneha.....x_id=23448 !
Inte för att det fungerar för mig, men jag antar att det är realplayer och jag orkar inte ladda ner det...
Det är väldigt liten bild också, men jag antar att det går 😉 gl hf
July 18, 2003
Frodo wrote: Här är filmklippet på spöket http://www.tv4.se/visa/?inneha.....x_id=23448 !
Inte för att det fungerar för mig, men jag antar att det är realplayer och jag orkar inte ladda ner det...
Det är väldigt liten bild också, men jag antar att det går 😉 gl hf
*Edit´: Det är realplayer och jag haxxade lite i koden och fick fram adressen:
rtsp://213.200.64.226/tv4broadcast/realmedia/sat1825.rm
om det kan va till någon hjälp, gonatt allesammans !
September 1, 2002
Jag kommer inte seriöst anse att spöken och andra liknande parapsykologiska fenomen existerar/är "verkliga" förrän jag själv på ett eller annat sätt upplever det.
Jag är öppen för möjligheten, men hittills har jag inte upplevt något som bekräftar eller "bevisar" det hela. Samma sak gäller UFO:n och dyl.
Min teori (baserad på information från egen erfarenhet och böcker/tidskrifter/övrig media) är att spöken, extraordinara händelser och parapsykologi ligger hand i hand med ämnen som tron på liv efter döden, tron på att människor och andra levande varelser (men inte växter tydligen) har en "själ" som inte är något fysiskt/materiellt eller vetenskapligt bevisbart existerar. Religion kan också räknas in.
För mig känns det som att dessa ting är saker som människor genom tiderna "uppfunnit" eller hittat på för att få någon form av mental bas att stå på/hålla sig fast vid, när man börjar tänka på de stora frågorna, såsom meningen med livet och sånt.
Det är helt enkelt för skrämmande och demprimerande (och förmodligen destruktivt) för det mänskliga psyket att försöka acceptera tanken på att det inte finns något liv efter döden.
Att bara acceptera:
Att det inte finns någon direkt moralisk eller försvarbar/beaktansvärd mening med livet.
Att det inte finns någon bakomliggande tanke/person/väsen eller kraft som ligger till grund för livet och våran existens.
Att det egentligen inte finns något "högre mål" att sträva efter, ingen belöning och inte heller något straff för vad man gjort eller åstakommit under sin tid.
Att acceptera svar som dessa på de stora frågorna skänker ingen mental ro, det skänker inget hopp, och ger ingen kraft till att försöka eftersträva något, och därför har det mänskliga psyket (som ett starkt jag-försvar) hittat på andra svar, eller mer hopp-ingivande teorier som svar på frågorna.
Jag menar inte att idiotförklara dessa "mindre vetenskapliga" teorier om spöken och själar. Jag försöker inte säga att det ens är dumt att tänka så, för det ger ju en positiv effekt. Vi kommer att dö oavsett vad vi tror på, och om en mer hoppfull förklaring som svar på de stora frågorna skänker livsglädje och mental styrka/stablitiet är det ju bara bra isåfall. Vem vill tillbringa ett helt liv i depression och pessimism?
Jag tror helt enkelt att människan inte utrustats med förstånd nog att inse vad meningen med livet är egentligen. Vi kommer aldrig att veta, och det är därför vi överlever/fortsätter att sträva efter svar.
Ett väldigt bra svar på frågan dock, fick jag från den sista filmen i matrix-triologin. Meningen med livet är att dö. :blink:
Nu får det räcka för sent-på-natten-filosofi för min del. Tack och hej.
February 21, 2003
Gamblor wrote: Ett väldigt bra svar på frågan dock, fick jag från den sista filmen i matrix-triologin. Meningen med livet är att dö. :blink:
Skulle vilja påstå motsatsen. Meningen med livet är livets bevarande. Då syftar jag på liv som helhet/organism och inte en individs liv. Att individer dör innebär att livet är en förnyelsebar organism, vilket ger mycket större fördelar gentemot en statisk population.
Jag vet att jag märker lite ord här, men ville ändå flika in den kommentaren
Håller med dig i övrigt i stort sett till fullo. Bra skrivet! 🙂
1 Guest(s)