June 15, 2004
Jag vet inte varför jag ens orkar skriva detta inlägg, kanske för att Daoc servrarna ligger nere pga patchning... 😀
Hur som helst så läste jag en tråd nyss, citerar "nyformaterat datan" hur gör man då, och vad är datan ?
Jag har fått för mig att ordet "datan" andvänds av mognare damer på vildawebben.se !? 🙂
March 10, 2003
Orsaken till detta är väl att man vill snabba upp konversationer på något vis i skrift (tänker på mobo, graffe).
Detta manifesterar sig sedan i talet. Vilket i sin tur bidrar till
ett mer accepterande samhälle som inte längre orkar påpeka bristerna i skriften & tal.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
April 27, 2004
De som ändå är värst är de som inte använder förkortningar som är accepterade. Har 2 polare som inte säger CPU eller GPU utan Central Processing Unit eller Graphic Processsing Unit. Sen det med datan och datorn, jag har nog möt fler som använder datan än datorn och då snackar vi båda kompisar och datorlärare och till och med våra nätverkstekniker på skolan säger datan så det sprider sig.
March 11, 2003
Ctrl wrote: Orsaken till detta är väl att man vill snabba upp konversationer på något vis i skrift (tänker på mobo, graffe).
Detta manifesterar sig sedan i talet. Vilket i sin tur bidrar till
ett mer accepterande samhälle som inte längre orkar påpeka bristerna i skriften & tal.
Eller så ger det ett mer och mer urlakat språk. Lindström hade fel i att slang alltid skulle vara berikande. Det är inget fel i att acceptera fler, nya, ord, men att förvränga ord bortom förståelse är inte berikande. Framför allt är det inte särskilt bra inom fackspråk, då det gör något redan svårbegripligt ännu svårare för den som inte är invigd.
Inte heller är det något berikande i att blanda upp språket med utländska ord och uttryck, om de redan finns upptagna i svenska språket.
Att, t.ex från en lärare höra uttrycket "computa" istället för beräkna, känns jäklar i det inte ett dugg berikande. Vi borde istället acceptera att vi har ett fullt fungerande språk, men att folk inte får lära sig det, och när man påpekar detta, så blir man häcklad för att vara gammalmodig och konservativ.;)
March 21, 2003
pompougnac wrote: [quote=Pessimisten]Sen det med datan och datorn, jag har nog möt fler som använder datan än datorn och då snackar vi båda kompisar och datorlärare och till och med våra nätverkstekniker på skolan säger datan så det sprider sig.
:cy:
Vart är världen på väg?
Oj ... när nätverkstekniker säger "DATAN" så har det gått för långt .... Själv så försöker jag bättra på mitt språk genom att skriva Eller inte lr o är inte e (Stavar fortfarande som en blind fisk)...
2 Guest(s)