November 4, 2001
Med tanke på vilka temperaturer och hastighet en turbo fungerar i så är det inte helt omöjligt.
Tänk att man står och kör tills turbon är alldeles röd, nästan genomskinlig (inte ovanligt). Man står på gasen ett tag till och låt sägga att ett lager går sönder i turbon. Eftersom det snurrar ganska snabbt låter det nog lite lustigt när lagret skär.
Sen om hela motorn pajar vette fan... Skulle vara om det pressas in metalldelar från turbon i i motorn.
October 16, 2003
Mind wrote: Länk till film `?
October 22, 2002
Dadde wrote: EN polares kompis ville bli av med sin 240 turbo och ville samtidigt ha lite skoj. Han fyllde på turbon så den laddade utanför mätaren. Tog ändå en eftermiddag typ å ha sönder turbon å motorn, men den gick rätt bra med..
Fyllde på turbo? 🙄
Möjligtvis så höjde han laddtrycket.
Tror att det i praktiken är svårt att "spränga" en turbo. Turbos som går sönder sker oftas pga att dom överhettas. Dvs. ute och pressar bilen hårt sen slår av den utan att låta den kylas ner. Då skär turbon efter ett tag. Sen så slits ju turbos som allt annat också.
Att turbodela ska tryckas in i motorn kan nog ske i teorin. Tror dock att man måste ha en jävla otur då. Bilar med turbo och prestanda så sitter IC (intercooler) mellan turbo och motor. På bilar som inte har IC har sällan den prestandan så att man pressar turbon på samma vis.
Böt turbo på min impreza i helgen. Det gjordes pga ett lager till en axel som ska öppnas på avgassidan vid visst laddtryck började kärva.
June 28, 2001
fisken wrote:
Böt turbo på min impreza i helgen. Det gjordes pga ett lager till en axel som ska öppnas på avgassidan vid visst laddtryck började kärva.
Du böt en turbo ?
Är det ett lokalt uttryck för att byta eller vad ?
Påminner mig om en tråd på Transamforumet där en snubbe skrev en jättelångt dokumentation om sin bil och överallt skrev han byttat istället för bytt, IQ-fiskmås.
December 11, 2002
Ärligt talat så har jag svårt att tro att en turbo skulle kunna explodera, har heller aldrig hört talas om något sådant fall. Skurit ja, men inte explodera. Skulle den nu skära är det inte möjligt för eventuella blad från turbinen att sugas in i motorn. Skär turbinen är det inte mer än att du tappar effekt. Ska motorn gå sönder pga en turbo är det isfall för att man laddar för mycket. Har hänt mig och det är kostsamt och mindre skoj.
Så fallet med sprängd turbo i denna film(som jag inte har sett) är bara en av alla olika filmpåhitt som t.ex. att alla sugs ut ur ett flygplan om ett fönster går sönder i kabinnen eller att pistoler blir ljudlösa när du har en ljuddämpare på dom. It's all for the show!
September 5, 2001
Visst kan den sprängas. Om du på något konstigt sätt lyckas blanda olja med bensin och det antänds i turbon så kommer den att sprängas. Hur det kan gå vet jag inte, men det har tydligen hänt...
Oförbrännd bensin som hänger med oljan(pga annan läckage också) och in i turbon, turbon som är redigt varm antänder och så säger det poff 🙂
September 5, 2001
Alex_88_ wrote: Turbosar 😀 kan vara ganska tröga.. våran var fel inställd och gick på max laddtryck hela tiden. Den höll ca 600-700 mil iallafall 😛
Du menar att wastegaten inte höll laddtrycket och skenade, max laddtryck på svenssonbilar är max i wastegaten(mekaniskt). Dvs det finns inget max laddtryck då har ni ju tur att inte kolvarna gav upp.
Isf måste jag ge er komplimanger. 600-700 mil utan någon laddtrycksstyrning är rätt bra!
October 22, 2002
Mind wrote: [quote=fisken] Böt turbo på min impreza i helgen. Det gjordes pga ett lager till en axel som ska öppnas på avgassidan vid visst laddtryck började kärva.
Du böt en turbo ?
Är det ett lokalt uttryck för att byta eller vad ?
Påminner mig om en tråd på Transamforumet där en snubbe skrev en jättelångt dokumentation om sin bil och överallt skrev han byttat istället för bytt, IQ-fiskmås.
Om vi ska ge oss in på den grammatiska delen så är det konstigt att du inte anmärkte på att jag hade missat ett R i slutet av turbodelar när du ändå var i farten...
Vad jag vet så bör det stå jättelång dokumentation, inte jättelångt dokumentation som du skrev.
Nog om detta nu? 🙂
June 28, 2001
fisken wrote: [quote=Mind][quote=fisken] Böt turbo på min impreza i helgen. Det gjordes pga ett lager till en axel som ska öppnas på avgassidan vid visst laddtryck började kärva.
Du böt en turbo ?
Är det ett lokalt uttryck för att byta eller vad ?
Påminner mig om en tråd på Transamforumet där en snubbe skrev en jättelångt dokumentation om sin bil och överallt skrev han byttat istället för bytt, IQ-fiskmås.
Om vi ska ge oss in på den grammatiska delen så är det konstigt att du inte anmärkte på att jag hade missat ett R i slutet av turbodelar när du ändå var i farten...
Vad jag vet så bör det stå jättelång dokumentation, inte jättelångt dokumentation som du skrev.
Nog om detta nu? 🙂
Jag skrev aldrig att jag är ett ess på att stava själv.
Susning: dialektal eller ålderdomlig böjningsform. Formen brukas främst på gävlemål och uppländska.
Antar att du är ålderdomlig då.
-------------------------------------
När jag tänker efter så har jag oxå hört talas om fall då det kommer olja/bensin in i turbon så den smäller.
Borde inte vara så ovanligt på äldre motorer med högt laddtryck då det lätt kan swisha igenom lite oförbränd soppa.
February 25, 2002
SuperNova wrote: Med tanke på vilka temperaturer och hastighet en turbo fungerar i så är det inte helt omöjligt.
Tänk att man står och kör tills turbon är alldeles röd, nästan genomskinlig (inte ovanligt). Man står på gasen ett tag till och låt sägga att ett lager går sönder i turbon. Eftersom det snurrar ganska snabbt låter det nog lite lustigt när lagret skär.
Sen om hela motorn pajar vette fan... Skulle vara om det pressas in metalldelar från turbon i i motorn.
Hmm lager i turbon, finns det?
Dom turbona som används på de lastbilar jag "jobbar" med har endast en oljefilm, inget lager.
(Jag undrar alltså, vill veta om det är så på vissa turbos)
3 Guest(s)