October 22, 2002
Mind wrote: [quote=fisken][quote=Mind][quote=fisken] Böt turbo på min impreza i helgen. Det gjordes pga ett lager till en axel som ska öppnas på avgassidan vid visst laddtryck började kärva.
Du böt en turbo ?
Är det ett lokalt uttryck för att byta eller vad ?
Påminner mig om en tråd på Transamforumet där en snubbe skrev en jättelångt dokumentation om sin bil och överallt skrev han byttat istället för bytt, IQ-fiskmås.
Om vi ska ge oss in på den grammatiska delen så är det konstigt att du inte anmärkte på att jag hade missat ett R i slutet av turbodelar när du ändå var i farten...
Vad jag vet så bör det stå jättelång dokumentation, inte jättelångt dokumentation som du skrev.
Nog om detta nu? 🙂
Jag skrev aldrig att jag är ett ess på att stava själv.
Susning: dialektal eller ålderdomlig böjningsform. Formen brukas främst på gävlemål och uppländska.
Antar att du är ålderdomlig då.
-------------------------------------
När jag tänker efter så har jag oxå hört talas om fall då det kommer olja/bensin in i turbon så den smäller.
Borde inte vara så ovanligt på äldre motorer med högt laddtryck då det lätt kan swisha igenom lite oförbränd soppa.
Är nog mer upplänning än ålderdomlig isf. Spenderat 20 år i Upplands landskap fast bott i västmanlands län.
June 28, 2001
Dhorum wrote: [quote=SuperNova]Med tanke på vilka temperaturer och hastighet en turbo fungerar i så är det inte helt omöjligt.
Tänk att man står och kör tills turbon är alldeles röd, nästan genomskinlig (inte ovanligt). Man står på gasen ett tag till och låt sägga att ett lager går sönder i turbon. Eftersom det snurrar ganska snabbt låter det nog lite lustigt när lagret skär.
Sen om hela motorn pajar vette fan... Skulle vara om det pressas in metalldelar från turbon i i motorn.
Hmm lager i turbon, finns det?
Dom turbona som används på de lastbilar jag "jobbar" med har endast en oljefilm, inget lager.
(Jag undrar alltså, vill veta om det är så på vissa turbos)
Men vad är det som håller axeln i mitten av denna oljefilm då ? knappast magnet, eller ?
Skulle funka om det är extremt bra balanserat men vibrationer borde få axeln att slå i kanten även med väldigt starka magneter.
1 Guest(s)