Sprit och fylla|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sprit och fylla
Daniel aka [NH]Nostra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 2, 2001 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nu tillbaka från Frankrike och kom och tänka på en sak jag filosoferade om på resan.

Sprit och fylla...........

Varför egentligen super man? Man förvrider ju bara verkligheten och ger sig själv en bild av något som egentligen inte överenstämmer med hur livet verkligen är. Varför fly verkligheten??? Det är ju den man lever i eller hur? Knark, sprit ja alla droger måste väl egentligen vara helt menlösa för oss människor......

Jag är inte någon renlevnadsmänniska eller anti-alkohol. Är själv vinsamlare och tar mig gärna några glas. Men det är spriten som berusningsmedel jag ifrågasätter. Ta tex en på ett diskotek.....varför måste man vara full för att dansa? Själv var jag ute och festade i nästan 10 år och ärligt talat dansade jag sällan nykter.....smile Varför skall det vara så? Alla vet ju att man dansar bättre när man är nykter. Däremot så kanske man inte skäms så mycket. Men varför skall man skämmas?

Nja nu låter jag som en gammal sur gubbe men jag tror faktiskt att många borde ta sig en funderare på detta.......

LeviAthaN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1137
94400
November 2, 2001 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Lade det där med rejäla fyllor åt sidan för länge sedan. Jag kom underfund med att jag har roligare med en minimal alkoholhalt i kroppen.

Dricker endast för att det är gott!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
94406
November 2, 2001 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag dricker tills jag blir "lagom" lullig. smile

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
94410
November 2, 2001 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja..vissa dricker sig redlösa av ren dumhet..andra tappar kontrollen/alternativt dåligt självförtroeende.Tycker själv inte om att bli full men avnjuter gärna en öl lr två,för att inte tala om vin.
Nostra..trevligt att du samlar på vin..delar en vinkällare med en god vän o vi brukar vara ett vinprovarsällskap som träffas 1 gång i månaden..lite god mat o dryck.Här är det dock inte fullt så snobbigt som vissa kanske tror..

Går ut ganska mycket men väldigt ofta nykter o har lika kul för det plus att man slipper vara så trött dagen efter..det är ju ett plus.

Daniel aka [NH]Nostra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1972
94561
November 2, 2001 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-02 18:04, skiroy wrote:
Tja..vissa dricker sig redlösa av ren dumhet..andra tappar kontrollen/alternativt dåligt självförtroeende.Tycker själv inte om att bli full men avnjuter gärna en öl lr två,för att inte tala om vin.
Nostra..trevligt att du samlar på vin..delar en vinkällare med en god vän o vi brukar vara ett vinprovarsällskap som träffas 1 gång i månaden..lite god mat o dryck.Här är det dock inte fullt så snobbigt som vissa kanske tror..

Går ut ganska mycket men väldigt ofta nykter o har lika kul för det plus att man slipper vara så trött dagen efter..det är ju ett plus.

Vilket land och område föredrar du? Och i vilka prisklasser provar ni?

ProNine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1630
94563
November 2, 2001 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Har aldrig i hela mitt liv varit berusad och jag dricker i stort sett ingen alkohol alls. Varför vara flummig när man kan vara 100% närvarande, så j**la sjukt.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
94616
November 2, 2001 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är av samma åsikt som Affix, har aldrig varit full, dricker inte, förstår inte heller varför andra dricker. De som dricker därför att de tycker att det är gott kan jag ju i och för sig förstå, de har ju en orsak, men varför dricka bara för att göra sig dummare är vad man egentligen är. Alkohol är ett nervgift, det bedövar nerverna och således fungerar hjärnan avsevärt sämre när man har alkohol i kroppen, är det roligt? Är det kul att inte veta vad man gör eller vad man säger? Jag skulle i alla fall inte tycka det och därför avhåller jag mig från alkohol.

Sedan har det sagts att alkohol i måttliga mängder är bra för blodcirkulationen och det säger jag inte emot, det har jag ingen kunskap om men det rör sig ju som sagt om måttliga mängder och att dricka sig redlöst berusad är definitivt inte hälsosamt. Om jag nu, som Daniel uttryckte sig, låter som en sur gammal gubbe så får det i det här fallet ses som ett nödvändigt ont, sura gamla gubbar kan också ha sina poänger ibland.

[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-02 22:42 ]

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
94621
November 2, 2001 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nostra..ja det brukar variera..vita viner brukar mest vara franska o italienska medan röda brukar vara franska,spanska.australienska o libanesisk ibland.Vinregioner brukar också variera..prisklasserna går väl mellan 150-4-5000 kr..som sagt varierar en hel del.

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
94679
November 2, 2001 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

dricker bara cider(cranberry eller päron), det är det enda rätta!

ProNine
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1630
94705
November 2, 2001 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-02 22:41, Quaero wrote:
Jag är av samma åsikt som Affix, har aldrig varit full, dricker inte, förstår inte heller varför andra dricker. De som dricker därför att de tycker att det är gott kan jag ju i och för sig förstå, de har ju en orsak, men varför dricka bara för att göra sig dummare är vad man egentligen är. Alkohol är ett nervgift, det bedövar nerverna och således fungerar hjärnan avsevärt sämre när man har alkohol i kroppen, är det roligt? Är det kul att inte veta vad man gör eller vad man säger? Jag skulle i alla fall inte tycka det och därför avhåller jag mig från alkohol.

Sedan har det sagts att alkohol i måttliga mängder är bra för blodcirkulationen och det säger jag inte emot, det har jag ingen kunskap om men det rör sig ju som sagt om måttliga mängder och att dricka sig redlöst berusad är definitivt inte hälsosamt. Om jag nu, som Daniel uttryckte sig, låter som en sur gammal gubbe så får det i det här fallet ses som ett nödvändigt ont, sura gamla gubbar kan också ha sina poänger ibland.

[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-02 22:42 ]

Väl valda ord. Respekt!

OsiriZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 357
94731
November 2, 2001 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inte supa sej alldeles j**la redlös (även om de har hänt ett par gånger) men de e kul o sitta me polarna o dricka lite öl o kanske snapsa lite, sen dra vidare till nån fest o dricka lite till..man behöver allstå inte vara dyngrak för då e de inte kul. man kan vara perfekt full..o då e de kul smile

Farenheit
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1229
94844
November 3, 2001 - 3:09 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-02 21:37, Affix wrote:
Har aldrig i hela mitt liv varit berusad och jag dricker i stort sett ingen alkohol alls. Varför vara flummig när man kan vara 100% närvarande, så j**la sjukt.

Det man inte vet nånting om ska man heller inte prata om. ASSCLOWN... smile

bb00z
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
94846
November 3, 2001 - 3:10 am
sp_Permalink sp_Print

Utan sprit lever man inte wink

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
94895
November 3, 2001 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Jag dricker för att det är gott.
Jag försöker hålla mig på lagom nivå, alltså inte fööör dryg.. Dessvärre skiter sig det ibland när kompisen blandar en 12a utan att man känner smaken smile

w3ssa
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
94908
November 3, 2001 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som tycker det suger att gå ut nykter? Lite alkohol krävs ju för att man ska smälta in i miljön smile Om man inte ska dricka så kan man lika gärna gå på bio eller göra något annat. Det är bara att inse man inte har kul på krogen utan att dricka.

[ Detta Inlägg ändrades av: w3ssa den 2001-11-03 15:58 ]

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
94913
November 3, 2001 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-03 11:24, w3ssa wrote:
Är det bara jag som tycker det suger att gå ut nykter? Lite alkohol krävs ju för att man ska smälta in i miljön smile Att man blir trött dagen efter kan jag ta....

[ Detta Inlägg ändrades av: w3ssa den 2001-11-03 11:25 ]

Varför måste man "smälta in i miljön"?
Bara för att alla andra väljer att försämra sin tankeförmåga så behöver man ju inte göra det själv.

Jag förstår inte varför det ska vara nödvändigt att dricka alkohol för att ha roligt.

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
94988
November 3, 2001 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dricker aldrig nått, inte ens öl men jag kan förstå varför folk gör det. Man vill komma bort från verkligeheten, ta det lite lugnt, samma anledning som man tar droger. Detta gäller inte alla men tror dom flesta som dricker vill komma bort från det dagliga slitet.

zeus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 564
94991
November 3, 2001 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag dricker bärs å det för att det är gott.

Way2SloW
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
95001
November 3, 2001 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

de som säger att de inte förstår varför andra dricker när de inte testat själva är ju dumt.. det hör ni väl själva? att "dömma" nåt till en lite negativ klang innan ni bildat er en egen uppfattning.. ifall det inte var negativt menat (syftar på någon ovan) så säger jag förlåt, men många tror så..

jag dricker olika mycket i olika sällskap vid olika tillfällen.. men jag hatar att dricka så man tappar kontrollen över sig själv.. dyrt är det också.. det har jag som tur är bara gjort en enda gång.. det räckte liksom.. efter det så dricker jag inte mer än att man blir så full att man fortfarande kan prata, gå och tänka något såntdärt..

jag känner också folk som alltid dricker så de spyr men det är inte med mening.. oftast iaf.. det blir bara mer och mer tills det inte får plats med i magen på dem och då kommer det upp!

men de få som tycker det är roligt att dricka tills de spyr förstår jag abolut inte.. jag tyckte inte alls det var kul att komma ihåg 3 scener från hela kvällen, 1 när vi satt på bussen in och min kompis vrålade, 2 när jag fick hjälp av en kompis att ta en taxi hem (det var nu jag inte kunde säga min adress ordentligt) och 3 när jag vinglade ner för min garageuppfart.. låt mig också berätta att en 500lapp försvann spårlöst den kvällen..

trevlig helg!

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
95180
November 3, 2001 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-03 14:28, Slampa wrote:
de som säger att de inte förstår varför andra dricker när de inte testat själva är ju dumt.. det hör ni väl själva? att "dömma" nåt till en lite negativ klang innan ni bildat er en egen uppfattning.. ifall det inte var negativt menat (syftar på någon ovan) så säger jag förlåt, men många tror så..

Jag dricker inte och har aldrig varit full så jag har ju faktiskt ingen aning om hur det egentligen känns men jag vet vad alkohol gör med kroppen. Jag vet vad som händer när man häller i sig sprit och därför undviker jag det.

Jag kan inte se några fördelar med att dricka. Det kostar mycket, man kan inte tänka klart och man får ha huvudvärk dagen efter. Dessutom finns det ju alkoholfri cider som i alla fall jag tycker smakar lika bra som cider med alkohol i. (Tog cider som exempel, alkoholfri öl är nog svårare att hitta men man kan väl ta en cola istället)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 338
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL