July 21, 2001
Jag dricker inte och har aldrig varit full så jag har ju faktiskt ingen aning om hur det egentligen känns men jag vet vad alkohol gör med kroppen. Jag vet vad som händer när man häller i sig sprit och därför undviker jag det.
Jag kan inte se några fördelar med att dricka. Det kostar mycket, man kan inte tänka klart och man får ha huvudvärk dagen efter. Dessutom finns det ju alkoholfri cider som i alla fall jag tycker smakar lika bra som cider med alkohol i. (Tog cider som exempel, alkoholfri öl är nog svårare att hitta men man kan väl ta en cola istället)
jag måste hålla med om att mycket öl smakar sämre än t.ex en cola.. och den godaste cidern ligger på lättölsnivå..
men jag måste bestrida resten när jag är på krogen så kanske man dricker för 200:-.. det tycker inte jag är farligt faktiskt!
sen ont i huvudet har jag aldrig haft då skulle jag inte drucket lika ofta..
October 10, 2001
On 2001-11-03 19:25, Slampa wrote:
jag måste hålla med om att mycket öl smakar sämre än t.ex en cola.. och den godaste cidern ligger på lättölsnivå..
men jag måste bestrida resten när jag är på krogen så kanske man dricker för 200:-.. det tycker inte jag är farligt faktiskt!
sen ont i huvudet har jag aldrig haft då skulle jag inte drucket lika ofta..
200:- är ganska mycket tycker jag, spara tre krogtillfällen så kan du ju köpa dig ett par nya byxor eller ett fräscht RAM-minne istället.
Och det där med ont i huvudet kanske inte gäller dig, det verkar på ditt tidigare inlägg som om du har måtta på ditt drickande och då är det väl inte så farligt antar jag. De som jag inte förstår är de som häller i sig massor med sprit bara för att bli fulla, de som verkar finna det förnöjsamt att må illa och spy samt inte veta vad de gör eller säger.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-03 19:36 ]
October 10, 2001
On 2001-11-03 21:57, [dannzig] wrote:
alkohol är en kraftigt överskattad drog.finns det som är betydligt mycket trevligare.
Jag måste ifrågasätta vad du egentligen menar med inlägget.
Jag tycker att "trevligare" är ett dåligt ord för beskrivning av droger. I och för sig ställde du det relativt i förhållande till alkohol men jag anser ändå att ordet inte passar. Dessutom så är väl alkohol ganska harmlöst om man jämför det med de andra produkter som tyvärr finns ute på marknaden idag.
Den enda goda egenskap som jag kan tänka mig att droger har är väl när de kommer till användning inom medicinska sammanhang men även där finns det i de flesta fall andra, i många fall bättre, alternativ. I övrigt så tycker jag att en positiv syn på droger överhuvudtaget är en kraftig överskattning.
March 1, 2001
Varför?
Jo, även om det rent biologiskt är jättehemskt för kroppen så ger jag blanka f_n i det. Skrumplevern dröjer nog
Annars är det kul när man på krogen eller nån fest smälter in lite snyggt i miljön.
Annars är det som att gå på LAN utan dator eller nåt.
Visst är det kul när man sitter i soffan och slurpar i sig nått skit och sen när man ska på dass en stunds senare känner man sig helt lullig och slår handen rakt på en spik sitter får väggen utanför dasset..
Sen, en positiv bieffekt av berusningsdrickan kan ju vara den att man får ihop det med nån tjej/kille, något som kan vara värt att tänka på.
Dricker man så mycket att man kräks är det väl bara att gå och kräkas, inte så förtvivlat svårt? När salivproduktionen tilltar vet man vad som kommer hända
Efter du kräkts är det väl bara att fortsätta supa eller dra hem och sova.
Kostnaden är ju inte heller speciellt stor, antingen köper man in par flaskor explorer och delar med polarna eller drar man några skogsbärscider på krogen. Går på 100-300, inte så farligt.
I värsta fall gräver man i barskåpet hemma och fixar en fin häx-brygd
Känner du dej usel dagen efter får du ta och dricka några liter blåbärssoppa, äta några mineral/vitamin tabletter och äta rejält med mat!
Visse
July 21, 2001
On 2001-11-04 14:25, Quaero wrote:
Ja, Vajsmans inlägg tänker jag inte ens bry mig om att svara på, jag antar att han skämtar. Om han nu inte gör det så får han säga till så kan jag ställa upp med motargument.
kom igen.. motargumentera! mycket i hans inlägg håller jag inte med om men en del eftersom jag själv till halloween nu köpte tillsammans med en kompis 15 lapin och en 75:a explorer.. gick sammanlagt på 180:- vilket är överkomligt..
September 12, 2001
Hmm..är nog inte riktigt frisk i helgen..drabbast av en sjukdom som har med alkohol att göra lr rättare sagt inte.
Var bjuden på en kul fest med en massa goa tjejer,bra dansmusik o även lite livemusik i fredags men stannade hemma hela kvällen.
Desamma igår..många av mina polare knallade ut på krogen men ännu en gång stannade jag hemma..är jag riktigt frisk månne???
Vad jag gjorde istället? Jo var hemma o började med med att modda min nya låda för lite extrafläktar o lite annat samt skissade upp för en ev motivlack..Så jag frågar..var jag riktigt frisk ihelgen???
[ Detta Inlägg ändrades av: skiroy den 2001-11-04 15:35 ]
December 22, 2000
vad jag menar är att jag absolut inte gillar effekten som DROGEN alkohol har på min hjärna. det är en smaksak för var och en anser jag. därmed säger jag inte att jag tycker att man skall legalisera droger.
de droger som jag eventuellt har eller inte har prövat har ingen annan än jag själv att göra med. tycker dock att alkohol är den i särklass sämsta hittils.
alkohol har en mycket gammal tradition av användande här i norden, men så även till exempel svampen toppslättskivling som vikingarna var mycket stora konsumenter av.
hur kommer det sig att detta inte är lagligt ? det är en fråga jag länge ställt mig...
därför att det är fullkomligt livsfarlig säger nog många. jo. i fel händer är allt farligt. alkohol är rent giftmässigt ett lösningsmedel som helt enkelt bedövar och dödar hjärnan på ett mycket effektivt sätt.
medicinskt går det att jämföra med en kraftig trötthet.
December 22, 2000
dubbelpostning.
[duron800@1015-145*7]
[ Detta Inlägg ändrades av: [dannzig] den 2001-11-04 15:47 ]
October 10, 2001
On 2001-11-04 14:34, Slampa wrote:
kom igen.. motargumentera! mycket i hans inlägg håller jag inte med om men en del eftersom jag själv till halloween nu köpte tillsammans med en kompis 15 lapin och en 75:a explorer.. gick sammanlagt på 180:- vilket är överkomligt..
Okej, jag ska skriva vad jag anser om de saker som Vajsman tog upp.
Stycke ett tänker jag inte gå in på, om Vajsman väljer att ignorera hälsofaran så får han göra det, det är dumt men det är ändå hans val.
I stycke två finns en liknelse som jag inte alls håller med om, att gå på LAN utan dator innebär att man inte kan vara med och ha kul. Det är dock fullt möjligt att ha roligt på en fest även om man inte är alkoholpåverkad. En bättre liknelse vore då, enligt mig, att fest med sprit i kroppen är som att gå på LAN efter att ha klockat ner sin processor.
Stycke tre måste vara ett skämt. I annat fall tror jag ändå inte att jag behöver argumentera mot det, det är dumt nog i sig självt.
Stycke fyra tycker jag också är ganska dumt, kan man inte få ihop det med någon utan att vara berusad, och vad tycker man om det nya förhållandet dagen efter? Alkohol försämrar omdömet avsevärt och jag tar helst beslut om nya relationer när jag kan tänka klart.
Stycke fem. Nej, det är inte särskilt svårt att kräkas men det är inte särskilt roligt heller. Om jag får välja mellan att kräkas eller att låta bli så väljer jag det senare och jag tror att de allra flesta håller med mig. Därför förstår jag inte hur det stycket kan svara på frågan varför man dricker. Dricker man för att få kräkas så måste man leva ett mycket tråkigt liv.
Om något är dyrt eller inte är ett högst relativt begrepp som grundar sig på köparens egna tillgångar och värderingar. Även om jag tycker att 300 kronor är mycket pengar att slösa på sprit och att jag anser mig kunna använda dem till bättre saker så betyder inte det att andra behöver dela min uppfattning.
Det sista du skriver, det om blåbärssoppa och vitaminer, är inte heller någon orsak till varför man dricker. Det bästa är väl att helt enkelt inte må dåligt dagen efter.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-04 16:14 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-04 16:16 ]
October 10, 2001
On 2001-11-04 15:34, skiroy wrote:
Hmm..är nog inte riktigt frisk i helgen..drabbast av en sjukdom som har med alkohol att göra lr rättare sagt inte.Var bjuden på en kul fest med en massa goa tjejer,bra dansmusik o även lite livemusik i fredags men stannade hemma hela kvällen.
Desamma igår..många av mina polare knallade ut på krogen men ännu en gång stannade jag hemma..är jag riktigt frisk månne???Vad jag gjorde istället? Jo var hemma o började med med att modda min nya låda för lite extrafläktar o lite annat samt skissade upp för en ev motivlack..Så jag frågar..var jag riktigt frisk ihelgen???
[ Detta Inlägg ändrades av: skiroy den 2001-11-04 15:35 ]
Jag skulle tro att du är ganska frisk, datanörd kanske men ändock en frisk sådan.
March 1, 2001
Hej igen!
Stycke ett i mitt inlägg var menat så att den som dricker då och då, (helger, fester) oftast slipper fysiska men av drickandet. Dom som råkar illa ut är ju fyllona som dricker hejvilt halv ett en tisdagseftermiddag. Dom har det risigt och ser ut därefter.
Stycke två som delvis innehöll en liknelse står jag fast vid. Går man ut på krog/fest "förväntas" man dricka. Likväl förväntas man dra med datorn till lanet. För att bättre delta i de gemensamma aktiviteterna liksom. Men, jag förstår ändå vad du menar Quaero.
Stycke tre var menat som en halvdant skämt ja.
Innehållet i stycke fyra varierar ju rätt mycket från person till person. I nyktert tillstånd kanske du inte vågar prata med den du tycker om.
Låt säga att en berusad person börjar klänga på dej, sannolikt kommer du att reagera olika beroende på om du druckigt eller inte. Är du nykter kanske man bara tycke personen är jobbig. Lätt berusad kanske man tycker hon/han är oemotståndlig och talar gärna vidare med personen. Känner själv polare som träffat tjejer fulla som svin på fester och som idag är ihop sen dess.
Att besluta om relationen låter väldigt byråkratiskt, nästan som att efter noggrannt övervägande "klubba" genom beslutet.
I stycke fem framgår inte något om att kräkningar skulle vara en obligatorisk påföljd. Den som kräks mår ofta inte heller så bra längre. Den som druckit några gånger vet på ett ungefär vad som räcker och då slipper man oxå kräkas och må uselt dagen efter.
Huruvida det är kostsamt eller inte är egentligen inget att diskutera om eftersom alla har olika värderingar och tillgångar precis som du sa.
Det är medaljens baksida. Ofta märker jag själv att jag bara känner mej lite extra trött på förmiddagen följande dag. Vilket jag oftast gör en vanlig söndagförmiddag oxå.
Blåbärssoppan är alltid god, det spelar ingen roll om man LANar eller sitter fastväxt i tv-soffan och tycker synd om sig själv.
Långt inlägg
Visse
EDIT: stavfel
Asus Geforce 256 DDR@144/368
30 GB Maxtor 7200 RPM
60 GB Western Digital 5400 RPM
Memorex 16/10/40 CDRW
-------------------------------
Min dator är bäst!
[ Detta Inlägg ändrades av: Vajsman den 2001-11-04 21:07 ]
October 10, 2001
Nu ska jag kommentera Vajsman igen och även om det börjar bli tjatigt med stycke ett, stycke två osv. så kör jag den varianten bara för enkelhetens skull.
Stycke ett. Även om du inte super dig full varje dag så tar levern skada av den alkohol som du faktiskt dricker, visst lär väl skrumplevern dröja ett tag precis som du skriver men det är ändå inte hälsosamt att dricka.
Stycke två. Det måste väl gå att festa och ha kul även utan alkohol. Även om andra dricker så behöver man ju inte göra det själv och om inte de andra festdeltagarna kan acceptera det så kan man fråga sig vad man gör där överhuvudtaget.
Stycke tre behöver jag inte gå in på.
Stycke fyra. Jag är en ganska blyg, försiktig person och jag skulle säkert säga mer och andra saker än vad jag gör i nyktert tillstånd om jag drack, men det beror ju bara på att alkoholen skulle försämra mitt omdöme. De saker jag sa när jag var full skulle vara saker som jag förut av en eller annan anledning genom ett medvetet beslut avhållit mig från att säga. Därför tycker jag att spriten är en dålig väg till nya relationer, det kan säkert gå bra vissa gånger men det kan också gå väldigt fel. Om du tycker att jag låter byrakratisk så får du ha överseende med det, men vad spelar det för roll egentligen. Jag tror nog att du förstår vad jag menar i alla fall. Naturligtvis klubbar jag inte igenom de beslut jag tar men att tänka efter en smula innan man fattar dem är aldrig fel och jag tror inte att man gör det så noga när man är alkoholpåverkad.
Stycke fem. I ditt förra inlägg uttryckte du dig med en sådan nonchalans om att kräkas att i alla fall jag fick den uppfattningen att du tyckte att det var någonting självklart. Någonting som det inte gick att göra någonting åt och att det bara var att fortsätta dricka efteråt. Om detta var en missuppfattning så ber jag om ursäkt och du skriver om att dricka med måtta och det är ju egentligen detta jag vill åt. Alla behöver inte nödvändigtvis vara helnykterister men jag tycker att man ska minimera drickande så mycket som möjligt och absolut inte bli jättefull.
Bläbärssoppa är gott, det kan jag hålla med dig om i alla fall.
July 21, 2001
jag dricker varjevecka, minst en gång, allt som oftast fredag, lördag. beror väl på åldern och gymnasieföreningen skulle jag tro, går inte en vecka utan att jag köper en karta. det finns inte att jag går på en fest utan att dricka, för det första så kan man inte stöta på flickor (eftersom det skulle kännas dåligt, utnyttjande typ...)
sen så är det ju så j**la roligt/skönt att bara glömma allt och dra i sig sprit!!!
fattar inte varför folk ser ner på en för att man är på fester! det är ju inte så att man sitter på stan på en vardag och häver... förstår för övrigt inte varför folk som inte ens testat å festa med sprit ser ner på andra, om nån inte vill dricka so be it, men jag skulle aldrig gå på en sån fest...
October 10, 2001
On 2001-11-04 21:48, Fjoop wrote:
jag dricker varjevecka, minst en gång, allt som oftast fredag, lördag. beror väl på åldern och gymnasieföreningen skulle jag tro, går inte en vecka utan att jag köper en karta. det finns inte att jag går på en fest utan att dricka, för det första så kan man inte stöta på flickor (eftersom det skulle kännas dåligt, utnyttjande typ...)sen så är det ju så j**la roligt/skönt att bara glömma allt och dra i sig sprit!!!
fattar inte varför folk ser ner på en för att man är på fester! det är ju inte så att man sitter på stan på en vardag och häver... förstår för övrigt inte varför folk som inte ens testat å festa med sprit ser ner på andra, om nån inte vill dricka so be it, men jag skulle aldrig gå på en sån fest...
Jag ser inte ner på någon, och absolut inte för att du festar. Fester är bra, det som jag tycker är fel är att fester alltid måste vara synonymt med alkohol. Man kan ha roligt utan sprit också.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-04 21:52 ]
July 21, 2001
On 2001-11-04 21:51, Quaero wrote:
Jag ser inte ner på någon, och absolut inte för att du festar. Fester är bra, det som jag tycker är fel är att fester alltid måste vara synonymt med alkohol. Man kan ha roligt utan sprit också.
Hade jag haft en bra dator skulle jag ha skrutit om den här.[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-11-04 21:52 ]
förtår vad du menar, att man kan ha roligt utan alkohol... men jag har fan inte roligt när jag går ut utan alkohol, kalla mig okreativ eller nått (det är säkert inte ens ett ord) men det är sant...
2 Guest(s)