August 2, 2001
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2562125
USA:s president George Bush höll på måndagen sin sista presskonferens som amerikansk president. Den avgående presidenten blev mycket upprörd när en av frågorna antydde att hans tid som president skadat USA:s anseende i världen.
– Jag håller verkligen inte med om att vårt anseende skadats i världen. Fråga folk i Afrika, i Indien, i Kina och i flera länder i Europa, de ser fortfarande USA som frihetens försvarare i världen, sade den avgående presidenten.
Den mannen har inte alla hästar hemma i stallet.
nXsty wrote: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2562125
USA:s president George Bush höll på måndagen sin sista presskonferens som amerikansk president. Den avgående presidenten blev mycket upprörd när en av frågorna antydde att hans tid som president skadat USA:s anseende i världen.
– Jag håller verkligen inte med om att vårt anseende skadats i världen. Fråga folk i Afrika, i Indien, i Kina och i flera länder i Europa, de ser fortfarande USA som frihetens försvarare i världen, sade den avgående presidenten.
Den mannen har inte alla hästar hemma i stallet.
Att han skulle ha förorsakat USA ett sämre anseende är nog diskutabelt, imo är det nog hans eget som tagit mest skada och då företrädelsevis i hemlandet.
Bush har väl för övrigt inte dåligt anseende i något av de länder som radades upp? Mej veterligen är det väl mestadels i arabländer med starka extremmuslimska grupperingar som kastar skit på USA generellt. (+ vissa grupperingar på NH's forum också då.)
Dock lite lustigt att han blandar världsdelar och länder i uttalandet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 18, 2003
Om man ser det samhällsmässigt sätt runt om sig så har jag inte träffat på en enda människa som sagt att GWB har gjort ett bra jobb och bör vara hurrad för detta.
Han har nog inte haft lätt på beslutstagande men jag tycker inte han har gjort många rätt iallafall.
Hemlösheten i USA, skolungar som skjuter vilt osv. tycker jag borde ha prioriterats istället för bla Irak kriget, han är/var trots allt president för USA och inte för världen.
Trotsa FN beslut är ju inte någon höjdare heller visar ju bara hans naivitet och egoismen i honom.
EDIT: Trotsa heter det ju och inte trots 😛
February 4, 2003
D3mpa wrote:
Trotsa FN beslut är ju inte någon höjdare heller visar ju bara hans naivitet och egoismen i honom.
EDIT: Trotsa heter det ju och inte trots 😛
Tycker du FN / UN fungerar då?
Tycker det är mycket spel för galleriet där länder ofta inte vågar ta i tyngre grejer, då risken är för stor att man opponerar sig mot nån makt och får handelsproblem etc.
FN behöver tuffa till sig rejält för att det argumentet ska fungera. Tycker inte Bush har gjort rätt alltid, men ett ställningstagande kontra UN går inte alltid att ta. Måste finnas länder som snabbt, effektivt och starkt kan sätta ner foten. Nu är ju dock Bush lite väl för mycket åt det hållet, men.
November 19, 2007
Kaleid wrote: FN kommer aldrig bli tuffare på att hantera världens problem mest p.g.a. länderna som har vetorätt stoppar mycket bra beslut.
Länderna som har veto rätt är också för den delen de länder som säljer mest vapen... intressekonflikt? No shit!
Snacka om huvudet på spiken Krig är "Big Business" tyvärr. E glad att se den dåren (GWB) borta från vita huset iaf...
Kaleid wrote: FN kommer aldrig bli tuffare på att hantera världens problem mest p.g.a. länderna som har vetorätt stoppar mycket bra beslut.
Länderna som har veto rätt är också för den delen de länder som säljer mest vapen... intressekonflikt? No shit!
Det är väl ganska logiskt att det är de stora länderna (Med bl.a Vetorätt i FN) med spjutspetsteknologi inom vapenindustrin som säljer mest vapen?
Större I-Land= Större export, ganska naturligt. Sverige bör väl kanske också nämnas när det pratas vapenexport, dock är det ju inget det pratas högt om.
Blir lite förundrad över en del åsikter angående USA i stort, världen har ganska mycket att tacka den nationen för när det kommer till kritan, men visst, en del tavlor har väl förekommit.
Sen är det väl lite komiskt när folk i Sverige öht pratar om demokrati och att med rak rygg alltid göra det rätta i andra länder med tanke på Sveriges "neutralitet" på 30 och 40-talet.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 18, 2003
FN finns där för en anledning och alla pengar som slängs på FN blir bara värdelöst när länder som USA skiter i dem, visst behöver det tuffas till eller så är det USa som behöver känna sig mindre underlägsen än vad dom är.
Kan inte tänka mig hur många miljoner det kostar för FN att fatta ett beslut som att inta få attackera Irak tex. men vi säger 1 miljon euro bara för skojs skull och 1 miljon euro hade man kunnat göra mycket annat gott för men det bryr sig inte starka USA om de har liksom gjort filmer som Star Wars de kan skjuta hur vilt de vill liksom skit i organisationen som är där för o bla hindra ett tredje världskrig.
Sen kan man ju börja kolla på andra operationer de har haft som inte vi vet.
USA säger åt hela världen att lägga ner vapentillverkning och skrota sina kärnvapen medans de utvecklar och ständigt testar nya, diktatur i världsomfattning någon?
September 27, 2005
FN har mycket att arbeta på. Lyssnade på en föreläsningar av Jan Eliasson (vet ni inte vem det är har ni missat något!) och han sa samma sak. FN har blivit för vekt. Han tyckte egentligen att veto-rätten skulle tas bort, men trodde det i princip var omöjligt att få igenom i den värld vi lever i nu. Hans åsikt var istället att man skulle göra det till en skam och tecken på bristande politisk styrka, handlingskraft och respekt att använda veto.
Han rekommenderade boken Soft Power av Joseph Nye. Jag har inhandlat den men inte läst igenom den ännu. Det skall bli mycket inressant!
2 Guest(s)