August 2, 2001
http://www.sr.se/cgi-bin/jonko.....el=2447034
Varje år kommer det ungefär 20 nya droger till landet, enligt Folkhälsoinstitutet, och det kan ta flera år innan de narkotikaklassas.
Men nu utreder regeringen hur det här ska gå snabbare och hur man ska hindra nya droger från att få fäste i landet. Och ett av förslagen innebär alltså att polisen och tullen ska kunna beslagta de här drogerna, trots att de inte är olagliga.
Det här var det tramsigaste jag läst på länge. Ska man beslagta saker som inte är olagliga?
April 24, 2007
Men vet man att den som köper sakerna inte behöver dessa i sitt arbete eller motsvarande så är det klart att detta förslag har en viss punkt. Ju mindre personer som kommer i kontakt med drogen desto mindre är ju risken att någon av de blir beroende av den.
Helt klart vettigare än de andra dumma förslagen vi sett den närmaste tiden angående häxjakten på fildelarna...
April 24, 2007
wojt wrote: Tror inte detta kommer ha någon större betydelse för drogbruk i allmänhet. Är ju de stora, etablerade drogerna som står för 99% av problemen (heroin, amfetamin, kokain etc.).
problemet och skillnaden är att dessa nya droger ökar i popularitet, både bland säljare och köpare. Tänk på att vem som helst kan öppna en webbutik och sälja dessa (helt lagligt) därifrån. Klart att detta kommer bli till ett stort problem i framtiden.
August 2, 2001
emokid wrote: Pja, är de hälsofarliga så är de ju nästan förbjudna. Tycker det är helt okej att beslagta hälsofarliga saker.
Tror nog de nya drogerna har en viktig betydelse. Är det inte så att de lockar nybörjare?
Ska man beslagta saker som är hälsofarliga så kan man ju lika gärna börja beslagta godis eller fet mat eller vad som helst som inte är nyttigt. I ett rättsäkert samhälle måste det vara klart vad man får och inte får göra. Myndigheter kan inte ta sig friheter att göra lite som de behagar om de tex. anser att något är skadligt för folk.
Om man anser att det här blir lyckat, vad är nästa steg? Beslagta andra saker som inte är olagliga men myndigheterna inte tycker att folk bör ha?
April 13, 2007
I ett rättsäkert samhälle måste det vara klart vad man får och inte får göra. Myndigheter kan inte ta sig friheter att göra lite som de behagar om de tex. anser att något är skadligt för folk.
Det har du rätt i. Så har jag inte tänkt på det. Nu är jag inte säker på vad jag tycker. När lagar är inkonsekventa hatar jag, de förlorar ju all sin mening då. De blir till för att ge vissa människor makt.
August 25, 2004
nXsty wrote: Ska man beslagta saker som är hälsofarliga så kan man ju lika gärna börja beslagta godis eller fet mat eller vad som helst som inte är nyttigt. I ett rättsäkert samhälle måste det vara klart vad man får och inte får göra. Myndigheter kan inte ta sig friheter att göra lite som de behagar om de tex. anser att något är skadligt för folk.
Om man anser att det här blir lyckat, vad är nästa steg? Beslagta andra saker som inte är olagliga men myndigheterna inte tycker att folk bör ha?
Som sagt.. då måste de även beslag cigaretter, snus, alkohol m.m.. som är helt lagligt i sverige.. tycker även som ovanstående inlägg.. gör ett system som sträcker sig över hela världen, där godkända och icke godkända läkemedel m.m finns listade..
September 1, 2002
Bogus wrote: Ja, man kan ju börja i andra ändan och säga att man bara får ta in godkända läkemedel och substanser...
Så allt som inte har gått igenom proceduren och blivit godkända är altså olagligt att ta in i landet...
Låter vettigt. Whitelist istället för blacklist.
1 Guest(s)