March 11, 2003
obelix wrote: Så länge förslaget inte tar jobb från riktiga jobb så.
Huvudet på spiken. Förslaget är bra, så länge det inte gör att man tar jobbet från någon annan. Och framför allt hindrar det folk från att syssla med andra inkomstbringande "fritidssysselsättningar".:)
En intressant sak är faktiskt att det i de flesta kommuner finns jobb som är väldigt svåra att tillsätta. Gatsopare och rabattrensare är sådana. Folk sitter hellre hemma än att ta den sortens arbete. Samhället har blivit för statusorienterat för att folk skall ta den sortens jobb. Bara i min vänkrets finns det flera som har tackat nej till folk på McD och BK, då de har ansett det vara förnedrande att arbeta med att flippa burgare. Jag vet knappt om jag skall säga att det är rätt eller fel. Ingen vill väl osa burgare i resten av sitt liv.....
Smirnoff wrote: Dagens undersköterskor kräver inga avancerade kunskaper som t.ex. en vanliga syster kräver.
Räcker med att känna till dom vanligaste medicinen, ta blodtryck, skriva papper, injicera, lite social kunskap.
o allt så borde man kunna klämma in 10veckor. eller varför inte en termin...
Mmm, jag är glad att det inte är du som anställer folk på sjukhus/hem..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
Smirnoff wrote: Dagens undersköterskor kräver inga avancerade kunskaper som t.ex. en vanliga syster kräver.
Räcker med att känna till dom vanligaste medicinen, ta blodtryck, skriva papper, injicera, lite social kunskap.
Det tar 2-3 terminer, tro mig jag vet för jag har gått utbildningen.
July 11, 2002
obelix wrote: [quote=Smirnoff]Dagens undersköterskor kräver inga avancerade kunskaper som t.ex. en vanliga syster kräver.
Det tar 2-3 terminer, tro mig jag vet för jag har gått utbildningen.
i brist på fakta så tror jag på dig 😛
Har du jobb då?
btw. Hur mycket tjänar du efterskatt ?
En utbildad undersköterska får runt 15500:-/mån i min hemkommun har jag hört.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd]Massa text
Tycker det var en dålig jämförelse.
Det är väl bättre att göra lite nytta för slantarna än att bli bortskämd och bara få dem.
Dessutom blir det ju lite extra piska att söka jobb, finns massor med folk därute som knappt anstränger sig.
Jag pratar A-Kassa, för vilken du betalt in pengar som en försäkring för att slippa vara obemedlad när/om du blir arbetslös..
Ska man jobba med t.ex städning av gator etc, så skall du naturligtvis ha betalt efter avtal, annat är att betrakta som nonsens..
A-Kassan sinar efter 360 dagar eller vad det nu är..Ska man lyfta någon typ av bidrag då så kan en egen insats på något vis kanske vara på sin plats..
Det låter ju på vissa här såsom att folk typ slutar skolan och bara stämplar fram till pensionen..
Har du betalat din A-Kasseavgift enligt konstens regler så ska du naturligtvis ha rätt att stämpla utan att någon lägger sej i det, inom rimliga gränser då..Finns ett lämpligt jobb så skall du naturligtvis inte kunna tacka nej och behålla din stämplig som vanligt..
LO och dess A-Kassa är iaf för mej en helig ko, man ska inte försämra vad arbetarrörelsen byggt upp under de senaste 100 åren..
*Edit*
Angående typ socialfall är jag däremot med på förslaget.
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Jag pratar A-Kassa, för vilken du betalt in pengar som en försäkring för att slippa vara obemedlad när/om du blir arbetslös..
Ska man jobba med t.ex städning av gator etc, så skall du naturligtvis ha betalt efter avtal, annat är att betrakta som nonsens..
A-Kassan sinar efter 360 dagar eller vad det nu är..Ska man lyfta någon typ av bidrag då så kan en egen insats på något vis kanske vara på sin plats..
Det låter ju på vissa här såsom att folk typ slutar skolan och bara stämplar fram till pensionen..
Har du betalat din A-Kasseavgift enligt konstens regler så ska du naturligtvis ha rätt att stämpla utan att någon lägger sej i det, inom rimliga gränser då..Finns ett lämpligt jobb så skall du naturligtvis inte kunna tacka nej och behålla din stämplig som vanligt..
LO och dess A-Kassa är iaf för mej en helig ko, man ska inte försämra vad arbetarrörelsen byggt upp under de senaste 100 åren..*Edit*
Angående typ socialfall är jag däremot med på förslaget.
Hm, ja nu e jag mer med på ditt resonemang.
Det låter bra 🙂
HomeBurneR wrote: Många verkar faktiskt tro att man inte behöver göra något för att gå på A-kassa. A-kassan är även baserad på hur mycket man tjänat så om man har tjänat lite redan innan och sedan blir arbetslös så har man faktiskt ganska svårt att klara sig om man bor själv.
Sen skall man nog undvika om möjligt att ta ett lägre betalt jobb efter att ha stämplat en stund..
Jag jobbade skift på en kemisk industri i 11 år, hade hyfsat betalt( Runt 15-16 000:-/månaden efter skatt)..
När jag började stämpla efter att blivit arbetslös år 2000 (Sade upp mej eftersom min son flyttade hem till mej, fanns inget dagtidsjobb där.) så fick jag runt 9500:-/månaden efter skatt..
Hittade ett jobb som telefonförsäljare och hade avsevärt lägre betalt..
Nu när jag stämplar har jag ca:7500:-/månaden efter skatt..Så inte är det då tal om skära guld med smörkniv direkt med min stämpling....
June 18, 2001
Jag håller med de flesta, det är bra som princip, så länge det inte orsakar fler besvär än det löser. Finns det uppgifter som behöver göras men ingen gör, då finns det ingen ursäkt för en arbetslös att inte genomföra dem.
Men i frågan om A-kassa kontra socialbidrag ser jag inte större skillnad dem emellan. Du betalar till a-kassan, men du betalar också till skatt till kommunen. I inget av fallen bör man gå hemma och dröna om det finns reella uppgifter man kan utföra. Men å andra sidan, a-kassan behöver man inte betala till. Hm...
Nåväl...
HomeBurneR wrote: Man betalar till A-kassan.
Jag tycker att man kan se på det som en försäkring. Eller det är väl det som det är egentligen...[EDIT] Ah, menar du kanske att man inte MÅSTE betala till A-kassan?
[/EDIT]
Vill man inte försäkra sej om en månatlig ersättning ifall man blir arbetslös så kan man låta bli att gå med i facket, alternativt strunta i att betala till A-Kassan.
1 Guest(s)