StålLångens Funderingar|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
StålLångens Funderingar
StålLången
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 15, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har börjat tänka...

Därför kom jag på att man kan ju skriva ut sina tankar och slutsatser här på NH!

Då börjar jag med min första:

Om bollsporter på gymnastiken

Om man spelar fotboll på gympan så är det ju bara de som är bra som får bollen (de som blir valda först). De passar bara de som har chanser att göra mål. Därför kommer inte de som är mindre bra lr opoulära att få bollen och kan därmed inte utvecklas till en bättre fotbollspelare.

Jag kan ha fel, jag har fler teorier som kan komma fram om någon tycker om detta!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
842798
February 15, 2005 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Våga vägra bollsporter på gymnastiken...

Jag tillhör den gruppen som var som en kalv på grönbete när det gällde bollsporter i grundskolan.

Jag hade noll koll på bolljäveln.
Hatade varje minut av gympan.

Men jag var hyffsad i den övriga delen av gympan, och helt suverän i kulstötning. :bgrin:

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
842862
February 15, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är nog som du säger. Fast de som aldrig får bollen får ju i istället jaga efter bollen under hela gympapasset och får till följd av det en hel massa kondis.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
842868
February 15, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

StålLången wrote: Jag har börjat tänka...

Därför kom jag på att man kan ju skriva ut sina tankar och slutsatser här på NH!

Om man spelar fotboll på gympan så är det ju bara de som är bra som får bollen (de som blir valda först). De passar bara de som har chanser att göra mål. Därför kommer inte de som är mindre bra lr opoulära att få bollen och kan därmed inte utvecklas till en bättre fotbollspelare.

Jag kan ha fel, jag har fler teorier som kan komma fram om någon tycker om detta!

Det stämmer delvis. Jag är inte så bra i forboll men jag tycker det är roligare om det blir ett bra spel. Så trött på detta tjatet om att alla ska få röra bollen innan man gör mål!

Krqagyzzz
Member
Medlem
842882
February 15, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=StålLången]Jag har börjat tänka...

Det stämmer delvis. Jag är inte så bra i forboll men jag tycker det är roligare om det blir ett bra spel. Så trött på detta tjatet om att alla ska få röra bollen innan man gör mål!

Det är inget krav, men det kanske är kul om man får bollen någon mer än en gång under en match. (obs, när man står ivägen för hårda skott som motstånderen skjuter i hopp om att göra mål gills inte som "få bollen")

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
842885
February 15, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=skinner][quote=StålLången]Jag har börjat tänka...

Det är inget krav, men det kanske är kul om man får bollen någon mer än en gång under en match. (obs, när man står ivägen för hårda skott som motstånderen skjuter i hopp om att göra mål gills inte som "få bollen")

Det blir ju så att man undviker att passa folk som bara fummlar bort bollen hela tiden.

Där jag går så är det så att målet blir inte gilltigt om inte alla i laget har rört vid bollen innan det blir mål :bgrin:

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
842887
February 15, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, orka spela fotboll med folk som är bra.
Man ska tackla, fälla, sparka, slåss, aldrig passa etc 😀
Då blir alla griniga och det blir mer allvar :burn:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
842972
February 15, 2005 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten lösning är väl helt enkelt att itne låta barnen välja lag samt att alternera lagen hela tiden. Vi tvingas göra detta på högskolan på våra laborationer. Vi måste byta labbpartner väldigt ofta och detta leder till att alla hänger med bra och man lär sig jobba med alla.

En liten tanke iaf.

//andreas

Krqagyzzz
Member
Medlem
843003
February 15, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: En liten lösning är väl helt enkelt att itne låta barnen välja lag samt att alternera lagen hela tiden. Vi tvingas göra detta på högskolan på våra laborationer. Vi måste byta labbpartner väldigt ofta och detta leder till att alla hänger med bra och man lär sig jobba med alla.

En liten tanke iaf.

//andreas

men nu är det så att småskolan än idag tillåter lite härlig mobbning 🙁 ;).

Annars så kan jag säga att vi har samma system i våra grupparbeten/labbar. Grupperna ändras hela tiden och man lär känna många och lär sig att arbeta i grupp.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
843014
February 15, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Men det är ju ganska tråkigt att behöva passa till folk som man vet kommer bli av med bollen =p Visst brukar jag göra det iaf, för att jag är så jättesnäll......
Sen är väl också så att de som är bra gärna vill visa upp sig lite.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
843059
February 15, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Människan är egotrippad. Därför vill denna vinna. Därför försöker man se till att man gör det. Jag tycker inte det är vidare roligt att spela t.ex. fotboll på idrotten etc. Med tanke på att det aldrig blir något spel. Så vi har ganska delade meningar på den punkten. 😉

Sen ska du inte vara ledsen Sahlström, du har VG jag har G- med IG-varning 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
843214
February 15, 2005 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

nånting som borde testas på jympalektionerna är Tai Chi.

för er som inte vet vad det är så kan jag säga att dom överlägsna kineserna brukar sysla med sådant i skolan och även på fritiden, det är en form av jympa som är ganska långsam, man gör massa långsamma rörelser helt enkelt.
sen finns det ju en lite mer anstängande version där man gör lite mer avancerade och snabbare rörelser.

vem som hellst klarar av det och man håller kroppen i förvånandsvärt bra skick.
ett bevis, Bruce lee den alsmäktige syslade med sådant.

re5pect jao

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
843217
February 15, 2005 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: nånting som borde testas på jympalektionerna är Tai Chi.

för er som inte vet vad det är så kan jag säga att dom överlägsna kineserna brukar sysla med sådant i skolan och även på fritiden, det är en form av jympa som är ganska långsam, man gör massa långsamma rörelser helt enkelt.
sen finns det ju en lite mer anstängande version där man gör lite mer avancerade och snabbare rörelser.

vem som hellst klarar av det och man håller kroppen i förvånandsvärt bra skick.
ett bevis, Bruce lee den alsmäktige syslade med sådant.

re5pect jao

Låter intressesant, ska föra det vidare till min idrottslärare och se vad hon tycker 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
843218
February 15, 2005 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

fixa en film som visar lite vad det är, för jag tror inte det är något läraren kan.

btw, den mesiga versionen kan verka Väldigt mesig när hela klassen står och kollar på.

'
ser jäkligt coolt ut när en hel skola ala 2000 pers står på skolgården och gör rörelserna väldigt synkat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 83
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL