Star Wars Episode III !!!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Star Wars Episode III !!!
asnan
Mina inlÀgg skrivs i binÀr kod
Medlem
Forum Posts: 126
sp_UserOfflineSmall Offline
891139
May 16, 2005 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Nej nej nej, nu Àr ni alla helt plötsligt ute och cyklar

*Förbereder sig för Rödluvan*

NÄmen sĂ„hĂ€r ligger det till. George skapade 4-6
eller skissade fram, Han skulle aldrig kunnat göra 1-3 med dÄtidens data-teknologi.

Ni kan tÀnka sÄhÀr, Ni har en jÀtte stor dröm och vision om att vilja ha med ett grönt rymdmonster
PÄ riktigt i eran film ( Har vi ens sett nÄgra Àn? ).

Filmerna 1-3 Àr sÄ mycket action, effekter o.sv
SÄ hans drömm skulle aldrig kunna förverkligas med dÄvarande teknologi.
Även fast episod 1 inte Ă€r sĂ„ direkt saftig sĂ„ har han
ju dÀrimot spart pÄ allt tills nu, triumf kortet.

Kortfattat sÄ har Lucas hamstrat pÄ 1-3 för att kunna propa i dom den
action och teknologi dom ska innehÄlla, nog för att Obi Wan vs Vader
Var spÀnnande i episod 4, men nÄgra kliv frammot har vi ju tagit sen sist.

**UrsÀkta eventuella stavfel, jag menar kolla pÄ klockan *stirrar*

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
891147
May 16, 2005 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

asnan wrote: Nej nej nej, nu Àr ni alla helt plötsligt ute och cyklar

eller skissade fram, Han skulle aldrig kunnat göra 1-3 med dÄtidens data-teknologi.

Ni kan tÀnka sÄhÀr, Ni har en jÀtte stor dröm och vision om att vilja ha med ett grönt rymdmonster
PÄ riktigt i eran film ( Har vi ens sett nÄgra Àn? ).

Filmerna 1-3 Àr sÄ mycket action, effekter o.sv
SÄ hans drömm skulle aldrig kunna förverkligas med dÄvarande teknologi.
Även fast episod 1 inte Ă€r sĂ„ direkt saftig sĂ„ har han
ju dÀrimot spart pÄ allt tills nu, triumf kortet.

Kortfattat sÄ har Lucas hamstrat pÄ 1-3 för att kunna propa i dom den
action och teknologi dom ska innehÄlla, nog för att Obi Wan vs Vader
Var spÀnnande i episod 4, men nÄgra kliv frammot har vi ju tagit sen sist.

**UrsÀkta eventuella stavfel, jag menar kolla pÄ klockan *stirrar*

Jo enligt han ligger det till sÄ. Om det verkligen Àr sÄ Àr en helt annan femma. SjÀlv lutar jag Ät teorin att de helt enkelt inte hÄller i kvalité alternativt det denstore sÀger att det inte fanns nÄgra 1-3.

Det Àr bara Lucas som vet egentligen och vi kan bara spekulera i vad som var tÀnkt.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
891241
May 16, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet i den logiken Àr vÀl att de flesta effekterna i 4-6 fortfarande Àr bÀttre Àn datoranimeringarna del 1 och 2. Hysterin att anvÀnda datorgenererade effekter har dödat modern rymdfilm. Allt ser trist och klonat ut.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
891250
May 16, 2005 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=optimuz]haha Àr jag ute och cyklar?! jag var bergsÀker pÄ min sak, hur ligger det till egentligen dÄ?

Episode 4-6 var helt fristÄende filmer, och hade ingenting med nÄgot tidigare att göra. Troligtvis hade inte ens George Lucas nÄgra planer pÄ att göra 1-3 frÄn början. Det var nog mest en ball grej att kalla första filmen för del 4

kallades de verkligen epsiod 4-6 frÄn början?
jag Àr ganska sÀker pÄ att jag inte sett det förrÀn efter de gjordes om, men det var ju ett tag sen och minnet kan ju svika =)

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
891258
May 16, 2005 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=asnan]Nej nej nej, nu Àr ni alla helt plötsligt ute och cyklar

Problemet i den logiken Àr vÀl att de flesta effekterna i 4-6 fortfarande Àr bÀttre Àn datoranimeringarna del 1 och 2. Hysterin att anvÀnda datorgenererade effekter har dödat modern rymdfilm. Allt ser trist och klonat ut.

Inte för att jag vill rasera dina (uppenbara) höga tankar om G. Lucas, men det Àr vÀl rÀtt logiskt att han inte kunnat förutspÄ att framtiden och dess datorers kapacitet att simulera avancerade rymdmiljöer?

Det Àr vÀl ocksÄ rÀtt logiskt att han dÄ insÄg begrÀnsningarna för de tekniker de anvÀnde dÄ och valde att vÀnta med 1-3 tills den evigt utveklande tekniken nÄtt ungefÀr dit han ville?
Sen kanske pengar och andra tyckare tvingade igÄng projektet lite vÀl tidigt, men det Àr en annan diskussion. :]

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
891336
May 16, 2005 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis vad jag ocksÄ hört....

AngÄende filmen, min brorsas kompis köade frÄn tidigt fredag morgon, och brorsan Äkte dit efter skolan pÄ eftermiddagen. SjÀlv satt man hemma men ska fÄ köpa en biljett av han iaf.

Aldrig orkat bry mig om starwars alls, bara sett lite ur 4-6 nÀr det gick pÄ tv förut. Men igÄr sÄg jag andra halvan av 2:an, sen hela 1:an och nu ska jag se 4,5 och 6 som jag laddade hem inatt... sen blire att gÄ pÄ premiÀren 23:59 pÄ onsdag.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
891415
May 16, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jahaja, dĂ€r ser man, jag har hört att det var som jag skrev, men man ska vĂ€l kanske kolla upp saker innan man berĂ€ttar dom vidare 🙂

Jag vet inte riktigt hur du har fÄtt ihop det hÀr men kan det vara sÄ att du antingen har blandat ihop Star Wars med Star Trek eller tÀnker du kanske pÄ George Lucas examensfilm THX 1138?

denstore
Member
Medlem
891420
May 16, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote:

Inte för att jag vill rasera dina (uppenbara) höga tankar om G. Lucas, men det Àr vÀl rÀtt logiskt att han inte kunnat förutspÄ att framtiden och dess datorers kapacitet att simulera avancerade rymdmiljöer?

Det Àr vÀl ocksÄ rÀtt logiskt att han dÄ insÄg begrÀnsningarna för de tekniker de anvÀnde dÄ och valde att vÀnta med 1-3 tills den evigt utveklande tekniken nÄtt ungefÀr dit han ville?
Sen kanske pengar och andra tyckare tvingade igÄng projektet lite vÀl tidigt, men det Àr en annan diskussion. :]

Jag har faktiskt vÀldigt lÄga tankar om George Lucas. Jag anser att han förstörde hela konceptet med del 1. Och det kvarstÄr fortfarande att mÄnga anser att effekterna i 4-6 var bÀttre Àn 1 och 2. Han har ju inte lyckats att utnyttja dagens datorkraft till nÄgot som han inte lyckades göra lika bra med plastmodeller i 4-6.

asnan
Medlem
891469
May 16, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=asnan]Nej nej nej, nu Àr ni alla helt plötsligt ute och cyklar

Se episod 3 innan du uttalar dig, jag tror den tar dom felsta filmerna i film-teknologi.
Fast det kanske inte Àr sÄ konstigt eftersom Lucas skapade film tekniken.

PaiN: Precis, nu nÀstan 30 Är senare, sÄ ska det fullÀndas.

denstore
Member
Medlem
891481
May 16, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

asnan wrote:
Se episod 3 innan du uttalar dig, jag tror den tar dom felsta filmerna i film-teknologi.

Jo, jag skall se episod 3. Men med tanke pÄ hur vÀrdelösa ettan och tvÄan var, sÄ kÀnns det som om det nu var datoranimeringarna Lucas vÀntade pÄ, sÄ har han ju misslyckats syndigt.
Dock sÄ Àr det inte effekterna som gör 1:an och 2:an sÄ dÄliga. Det Àr först och frÀmst att man har sabbat det som gjorde 4:an till kanske den bÀsta fantasyfilmen nÄgonsin. Man har helt enkelt försökt förklara varför saker Àr som de Àr. Det var ju det som var charmen med 4:an. Det var magi, oförklarligt och underbart, och nu försökte Lucas förklara det med blodplÀttar. Det Àr sÄ att man börjar grÄta.

Jag vet inte vad du menar med att Lucas skapade filmtekniken. Visst har hans bolag, ILM tillfört en hel del, men knappast skapat nÄgot som inte fanns redan tidigare. Förfinat och renodlat, men att George Lucas skulle skapat specialeffekter Àr ju bara nys.

asnan
Medlem
891490
May 16, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=asnan] Se episod 3 innan du uttalar dig, jag tror den tar dom felsta filmerna i film-teknologi.

Jo, jag skall se episod 3. Men med tanke pÄ hur vÀrdelösa ettan och tvÄan var, sÄ kÀnns det som om det nu var datoranimeringarna Lucas vÀntade pÄ, sÄ har han ju misslyckats syndigt.
Dock sÄ Àr det inte effekterna som gör 1:an och 2:an sÄ dÄliga. Det Àr först och frÀmst att man har sabbat det som gjorde 4:an till kanske den bÀsta fantasyfilmen nÄgonsin. Man har helt enkelt försökt förklara varför saker Àr som de Àr. Det var ju det som var charmen med 4:an. Det var magi, oförklarligt och underbart, och nu försökte Lucas förklara det med blodplÀttar. Det Àr sÄ att man börjar grÄta.

Jag vet inte vad du menar med att Lucas skapade filmtekniken. Visst har hans bolag, ILM tillfört en hel del, men knappast skapat nÄgot som inte fanns redan tidigare. Förfinat och renodlat, men att George Lucas skulle skapat specialeffekter Àr ju bara nys.

Äsch, ni som inte Ă€r inbitna klagar bara pĂ„ Jar jar.. orkar inte införa nĂ„n större diskussion över ett forum 🙂
Men för mig Àr 1 & 2:an viktigare Àn nÄgonsin, att filmen Àr sunkig?
Vad gör det, det Àr början.. början pÄ nÄgot stort
Ex finns den mest avgörande repilken sagt just dÀr
"At last we shall reveal ourselfs to the jedis, atlast we will have our revenge" - Darth Maul'

Vilket i episod 3 leder till

"Once more the sith will rule the galaxy" - Darth Sidius ( "Kejsaren" i folkmun")

Starwars FAN hĂ€r sen 1998...född 89 🙂

denstore
Member
Medlem
891499
May 16, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

asnan wrote:
Äsch, ni som inte Ă€r inbitna klagar bara pĂ„ Jar jar.. orkar inte införa nĂ„n större diskussion över ett forum 🙂
"At last we shall reveal ourselfs to the jedis, atlast we will have our revenge" - Darth Maul

Saken Àr att vi sedan oerhört lÀnge inbitna klagar p.g.a. att vi upplevde 4-6 frÄn början, och nÀr sedan Lucas kommer och vrÀnger om hela storyn till en totalt jönsig historia om blodkroppar och kapitalistisk smÄgirighet, med stora doser av buskismÀssiga figurer och familjeanpassat tema, dÄ blev det helt enkelt patetiskt. I.o.f.s började det redan med Ewokerna, men det Àr en annan historia.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
891522
May 16, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=asnan] Se episod 3 innan du uttalar dig, jag tror den tar dom felsta filmerna i film-teknologi.

Böjd att hÄlla med dÀr. Magin och hela fantasy-kÀnslan saknas mer eller mindre totalt.
Biokemisten inom mig grÀt storfloder nÀr han började försöka förklara saker och ting. cry

//Andreas

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
891677
May 16, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Ähh lĂ€gg ner...rĂ€cker vĂ€l att sĂ€ga att han har fel?

Nej laugh

asnan
Medlem
891725
May 16, 2005 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=asnan] Äsch, ni som inte Ă€r inbitna klagar bara pĂ„ Jar jar.. orkar inte införa nĂ„n större diskussion över ett forum 🙂
"At last we shall reveal ourselfs to the jedis, atlast we will have our revenge" - Darth Maul

Saken Àr att vi sedan oerhört lÀnge inbitna klagar p.g.a. att vi upplevde 4-6 frÄn början, och nÀr sedan Lucas kommer och vrÀnger om hela storyn till en totalt jönsig historia om blodkroppar och kapitalistisk smÄgirighet, med stora doser av buskismÀssiga figurer och familjeanpassat tema, dÄ blev det helt enkelt patetiskt. I.o.f.s började det redan med Ewokerna, men det Àr en annan historia.

Återigen hĂ€nvisar jag till att du, som FD fan ska se episode 3
Den innheÄller Lucas dos av romantik, mörker och ljussvÀrdsdueller.
Kort och gott, allt!.
Iofs mera mörker Ă€n romantik eftersom ehm.. *Spolier* eller sĂ„ inte 🙂 aja
Ni fÄr se filmen

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
891829
May 17, 2005 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Har du redan sett filmen asnan? Verkar som du sitter med facid i hand...

Jag gillade faktiskt ep2, men mÄste hÄlla med om att ep 1&2 saknar det riktiga kÀnsla alla schyssta filmer frÄn 70-80-talet hade (speciellt ep 1).

Som att jÀmföra Conan med typ Sagan om Ringen... helt olika kÀnslor i filmerna.

Och de som förvÀntar sig att fÄ samma kÀnsla frÄn ep3 som ni fick frÄn 4, 5, 6, glöm det helt enkelt. Det kommer aldrig kÀnnas likadant som nÀr de gjorde allt med smÄ modeller. Men det hindrar inte att det kan vara en grymt bra film.

En sak har jag dock alltid undrat över, hur gjorde de effekterna med lasersvÀrden pÄ 70- och 80-talet?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
891831
May 17, 2005 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

Onsdag i karlstand 😀

asnan
Medlem
891858
May 17, 2005 - 5:51 am
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Har du redan sett filmen asnan? Verkar som du sitter med facid i hand...

Jag gillade faktiskt ep2, men mÄste hÄlla med om att ep 1&2 saknar det riktiga kÀnsla alla schyssta filmer frÄn 70-80-talet hade (speciellt ep 1).

Som att jÀmföra Conan med typ Sagan om Ringen... helt olika kÀnslor i filmerna.

Och de som förvÀntar sig att fÄ samma kÀnsla frÄn ep3 som ni fick frÄn 4, 5, 6, glöm det helt enkelt. Det kommer aldrig kÀnnas likadant som nÀr de gjorde allt med smÄ modeller. Men det hindrar inte att det kan vara en grymt bra film.

En sak har jag dock alltid undrat över, hur gjorde de effekterna med lasersvÀrden pÄ 70- och 80-talet?

Jag har lÀst manuset...
Och jag hÄller med, episod 1 & 2 Àr minst lika bra och viktiga, kanske inte
hÀftiga eller underhÄllande, men det Àr inte ens sagt att det Àr meningen

Edit: LĂ„ter en EDIT Ligga hĂ€r, dĂ„ jag fortsĂ€tter skriva nĂ€r jag kommer hem 😀

Jahapp! Hur gjorde man effekterna med ljussabel pÄ 70 talet?
Allt finns pÄ DVD:n som följer med till DVD boxen, episod 4-6
"The creation of the lightsaber" nĂ„gotsĂ„dant, införskaffa boxen eller lĂ„na av kompis 😛

Ska se filmen pÄ lördag, jag kommer iafl inte att bli besviken,
Men det Àr ju klart att det Àr svÄrt om man inte Àr insatt.
VÀntat pÄ detta i 3-4 Är...

Julmus7
Nu vet jag hur man gör inlÀgg!
Medlem
Forum Posts: 39
891861
May 17, 2005 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

pepsiXX wrote: Ska se den pÄ förhandsvisning, pwnd.

May the Force be with you!

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
891971
May 17, 2005 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag ser det Àr ep. 1-3 bara pengagrisar som skapades för den grymt stora vinsten som fanns att göra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL