May 10, 2005
Kom hem från den för ungefär två timmar sen. Jag tycker att den var ganska stel och inte särskilt bra (däremot är den bättre än episod 1 & 2) men det är skönt att äntligen ha sett alla Star Wars-filmer. 🙂
Och det var skrattretande då han just fått sin Vader-dräkt och skrek "NOOOOOOOOOOOOOO!". 😀
Edit: Vad fan, jag verkar ibland inte tänka särskilt mycket innan jag skriver. Då jag skrev det här inlägget var det cirka fyrtio minuter sen jag kom hem och inte två timmar.
January 20, 2003
Collateral wrote: [quote=Tindy]Så nu sitter man med toppenbiljetter 8)
#2 Man kan vara hemma med "topp"plats...och i det sällskapet man vill vara i.
Jaaa... man får ju verkligen samma upplevelse framför en sk. "hemmabioanläggning" och en 32" TV... not. Star Wars-serien är en av de få serie filmer som är värda att ses på bio.
January 12, 2004
pompougnac wrote: [quote=Collateral][quote=Tindy]Så nu sitter man med toppenbiljetter 8)
Jaaa... man får ju verkligen samma upplevelse framför en sk. "hemmabioanläggning" och en 32" TV... not. Star Wars-serien är en av de få serie filmer som är värda att ses på bio.
Vem ser "hemmabio" med 32" TV? Projektor är väl mer regel än undantag. 110" är inte helt fel.
Men det blir ju aldrig som biograf ändå, mest med tanke på DVD-formatets lägre upplösning. Kan säga att jag blev riktigt förvånad över bildkvalitén när jag körde Microsofts HDTV-demoklipp på min 16:9 projektor med 848x480 upplösning. Riktigt grym bild blev det, går inte att jämföra med DVD (Körde 1280x720 från datorn).
Såg Episode III på bio, och det var det värt. Bästa filmen av de tre nya. De som klagar på skådespeleri osv har nog inte tänkt på att det ska likna "efterföljaren" så mycket som möjligt. Det mesta är nog medvetet. Håller däremot med om att Darth Vaders "Nooo" var lite väl
November 29, 2001
pompougnac wrote: [quote=Collateral][quote=Tindy]Så nu sitter man med toppenbiljetter 8)
Själv kör jag en "bra" 50 tums TV med 1280x720-upplösning och ett "ok" 7.1-system. (Citationstecken eftersom allt är relativt.)
Ett par saker som slog mig under filmens gång på bio var:
Transfern till film från digitalt format måste varit undermålig. Massa "filmfläckar" och annat skit i bilden.
Upplösningen kändes inte så värst hög.
Det var inte något rejält tryck i bilden.
Svärtan var inte så värst bra.
Kontrasten var något för hög, likaså ljusstyrkan.
Sedan satt jag lite ut till vänster och ganska långt fram i salen so needless to say lät surroundljudet inte så värst bra. De bakre kanalerna hördes inte alls. Vänstra sidohögtalarna lät pyttelite i någon enstaka scen. Stereobilden var helt skev. Det enda som lät rätt var dialogen.
(Nu snackar vi bästa salongen i bästa biografen i en medelstor stad.)
Lägg till folk som snackar, springer på toa, prasslar med godis, rycker i/sparkar på sätena osv. så kan jag lugnt säga att det vore en trevligare upplevelse hemma.
Förutsatt att jag haft tillgång till en HD-version då dvs. 🙂
Men visst, det är svårt att matcha den stora bilden. Trots att man kör en projje på 100 tum och sitter på kort avstånd så blir känslan inte riktigt lika mäktig som på bio.
Men men, givetvis är ett "hemmabiopaket" från SIBA med en rutten DVD-spelare, taskigt 5.1-ljud och en 32 tums TV inte någon match.
Vad det gäller filmen i övrigt så var där ett par saker i soundtracket som lät ganska illa. Bland annat en av dialogerna mellan Anakin och Padmé i slutet. Det hörs extremt tydligt att rösterna kommer från två separata tagningar då tonläge, "anfåddhet", tempo osv. ändras drastiskt mitt i snacket.
Fanns ett par liknande tillfällen tidigare i filmen.
I övrigt störde jag mig på överdrivet mycket CG-animerade människor i scener där man mycket väl skulle kunna använda människor istället.
Vissa CG-animerade stunts förstörde också en hel del. Bättre att bara tona ner stuntsen och låta en "riktig" stuntman göra det istället så att man slipper "Toy Wars"-känslan.
Nää, på det hela taget ganska tråkigt.
Lite häftig TV-spelsaktig CG-action då och då. Men svaga skådespelarinsatser, förträffligt banalt manus gör mig ganska besviken på journalistkåren som hypade upp filmen så att man nästan trodde att den skulle närma sig originalfilmernas storhet.
Visst originalfilmerna var ganska "enkla" i sin story och dialog men det övergick aldrig i den här "vi måste göra allt så tydligt att en svagbegåvad femåring förstår"-nivån som hela Anakin-goes-Dark-Side-delen av film tre utgörs av.
November 29, 2001
Laglorden wrote: Usch vad alla ska klaga, gör det bättre själv då! surkartar!! 👿
Inget illa menat men "gör det bättre själv" är ett av de mest korkade (och mest grådaskigt svenska) uttrycken som finns. 😉
Kanske vore det befogat att säga så om vi var ett gäng sci-fi manusförfattare/regissörer men nu är vi ju inte det.
Personligen klagar jag pga tre anledningar:
1. Tidigare erfarenheter visar att Lucas kan bättre än såhär. När han fortsätter prångla ut skit känns det ju dock som om han bara vill mjölka konceptet ner till sista kronan.
2. Journalisterna har hypat upp filmen till något den inte är.
3. Marknadsföringen av filmen har hypat upp filmen till något den inte är.
Hade det bara varit en okänd film som man gick och såg hade jag inte klagat eftersom jag inte hade haft några förväntningar.
May 10, 2005
UndaC wrote: [quote=Laglorden]Usch vad alla ska klaga, gör det bättre själv då! surkartar!! 👿
Inget illa menat men "gör det bättre själv" är ett av de mest korkade (och mest grådaskigt svenska) uttrycken som finns. 😉
Kanske vore det befogat att säga så om vi var ett gäng sci-fi manusförfattare/regissörer men nu är vi ju inte det.
Personligen klagar jag pga tre anledningar:
1. Tidigare erfarenheter visar att Lucas kan bättre än såhär. När han fortsätter prångla ut skit känns det ju dock som om han bara vill mjölka konceptet ner till sista kronan.
2. Journalisterna har hypat upp filmen till något den inte är.
3. Marknadsföringen av filmen har hypat upp filmen till något den inte är.
Hade det bara varit en okänd film som man gick och såg hade jag inte klagat eftersom jag inte hade haft några förväntningar.
Håller fullständigt med.
Edit: Däremot hade jag nog gillat den om Jar-Jar hade dött eftersom jag väntat på det sen episod 2. :p
January 12, 2004
UndaC wrote: Personligen klagar jag pga tre anledningar:
Hur skulle Episode III ha varit för att du skulle gilla den?
Det känns lite som att det inte spelar någon roll, hur bra den än hade varit så hade de gamla varit bättre enligt en del.
Här mitt betyg på alla filmerna iaf 🙄
Episode I: 3/5
Episode II: 4/5
Episode III: 5/5
Episode IV: 5/5
Episode V: 5/5
Episode VI: 5/5
May 10, 2005
UndaC, om du inte visste det förförs anakin av
den mörka sidan av kraften, hans vilja tillintegjordes
Och sidius kontrollerar honom totalt
Sidius har kontrollerat många människor tidigare
Kan ju säga att jag själv blev redigt paff när anakin
Klev fram till Windu och sa "Han är sith-lorden"
Ännu paffare när Windu skulle lyckats döda honom
Ännu paffare att Dokuu som i Episod II iafl klarade av att duellera Yoda, nu inte ens klarar 5 minuter med Anakin
Mycket plus och minus i denna film, så vad ska man säga
Den här filmen skulle kunnat vara 10 timmar lång
Skulle varit roligt att se Yoda duellera sith lorden
på dagobah. Mycket kom inte med, allt blev nerkortat.
Vem har vi att klandra det för?
75 åringar som inte orkar sitta mera än 1 timma?
Ajja, historien är berättad och utförd, kommer se den många gånger
May 11, 2005
asnan wrote:
Kan ju säga att jag själv blev redigt paff när anakin
Klev fram till Windu och sa "Han är sith-lorden"
Ännu paffare när Windu skulle lyckats döda honom
Ännu paffare att Dokuu som i Episod II iafl klarade av att duellera Yoda, nu inte ens klarar 5 minuter med Anakin
precis, på den listan kan du även lägga till att anakin faktiskt spöade dokuu som obi inte hade nån chans mot, och sedan när anakin går till den mörka sidan och blir mycket kraftigare (kan man ju anta iaf) så blir han spöad av obi.. många oväntade scener faktiskt, alla karaktärerna var så ojämna; jättebra en sekund och värdelösa nästa.
men det är väl sånt man får räkna med, blir lätt så i filmer som denna 😉
July 13, 2002
Karaktärernas ojämnhet har väl mycket att göra med att det är deras utnyttjande av "the force" som avgör hur bra de lyckas... och obi wan å de andra har mer eller mindre vilja i vissa strider... men jag spånar bara, mitt sätt att se på d i alla fall.
Tyckte filmen var helt ok, överlag bättre än episode 2, krossade ep 1.
Att jämnföra med de gamla episoderna tänker är inte något jag vill försöka mig på, men som med ep 1 och 2 kändes det lite som om den saknade samma hjärta. Fast det går ju inte att komma ifrån att laserduellscenerna är snäppet hetare.
Tyckte för övrigt att darth vaders "noooo" scen var ett bra tillägg samt att Ewan var lysande som obi wan (helt klart bästa castingen)... dock kändes dialogerna mellan padme och anakin väldigt stela, den enda med lite hint till riktig känsla var "you're breaking my heart".
Enda ggn under filmen jag vart riktigt rörd var när "kod 66" verkställdes och man fick se alla Jedis bli förådda. Men trots det tycker jag de kunde klämt riktigt mycket mer ur de scenerna, började bra när eggskallen blev förådd på bron, man fick se hans ögon och hur han kände sig uppriktigt förvirrad och sviken, men sen var det mera slaktscener. Hade velat se något i stil med scenen från braveheart när Wallace får reda på att killen i rustning som hjälpte engelska kungen var den skotska kungen.
Som tvåa till "kod 66" scenerna var helt klart Obi Wans dialog med anakin precis efter att han besegrat honom vid lavan.
Måste även fråga (på tal om lava), bara jag som fick ägna mycket kraft åt att försöka bortse ifrån att de stod och slogs bara någon meter ovanför flytande lava som är över 1000 grader varmt? Alla som stått lite väl nära en majbrasa borde se vad jag försöker komma till, man steks. Aja, tack å lov för att lasersvärdsscenerna var bra samt för att ewan gör en bra skådespelarinsats, en av de få som känns geniun rakt igenom.
(EDIT: Det här måste vara en av de mest strukturlösa trådarna jag skrivit, man kommer ju på nya saker hela tiden :))
December 5, 2001
Vitamin-C wrote: [quote=Sardaukar][quote=Gueno]Bara nördar går på premiären.
Har typ samma känsla. Vad är det som är så viktigt att se den först av alla?
Har inte sett Episode II än...har tänkt göra det länge nu, men har liksom inte blivit av.
tv3 22 MAJ...
Usch...massa reklam orkar man ju inte med 😛
Nä, men jag hyr väl DVD:n nån gång istället.
May 10, 2005
Elias667 wrote: Karaktärernas ojämnhet har väl mycket att göra med att det är deras utnyttjande av "the force" som avgör hur bra de lyckas... och obi wan å de andra har mer eller mindre vilja i vissa strider... men jag spånar bara, mitt sätt att se på d i alla fall.
Tyckte filmen var helt ok, överlag bättre än episode 2, krossade ep 1.
Att jämnföra med de gamla episoderna tänker är inte något jag vill försöka mig på, men som med ep 1 och 2 kändes det lite som om den saknade samma hjärta. Fast det går ju inte att komma ifrån att laserduellscenerna är snäppet hetare.
Tyckte för övrigt att darth vaders "noooo" scen var ett bra tillägg samt att Ewan var lysande som obi wan (helt klart bästa castingen)... dock kändes dialogerna mellan padme och anakin väldigt stela, den enda med lite hint till riktig känsla var "you're breaking my heart".
Enda ggn under filmen jag vart riktigt rörd var när "kod 66" verkställdes och man fick se alla Jedis bli förådda. Men trots det tycker jag de kunde klämt riktigt mycket mer ur de scenerna, började bra när eggskallen blev förådd på bron, man fick se hans ögon och hur han kände sig uppriktigt förvirrad och sviken, men sen var det mera slaktscener. Hade velat se något i stil med scenen från braveheart när Wallace får reda på att killen i rustning som hjälpte engelska kungen var den skotska kungen.
Som tvåa till "kod 66" scenerna var helt klart Obi Wans dialog med anakin precis efter att han besegrat honom vid lavan.
Måste även fråga (på tal om lava), bara jag som fick ägna mycket kraft åt att försöka bortse ifrån att de stod och slogs bara någon meter ovanför flytande lava som är över 1000 grader varmt? Alla som stått lite väl nära en majbrasa borde se vad jag försöker komma till, man steks. Aja, tack å lov för att lasersvärdsscenerna var bra samt för att ewan gör en bra skådespelarinsats, en av de få som känns geniun rakt igenom.
(EDIT: Det här måste vara en av de mest strukturlösa trådarna jag skrivit, man kommer ju på nya saker hela tiden :))
Håller med dig till ganska mycket, men som jag tidigare sagt så visar filmen på otroligt mycket nedskärningar, den skulle kunnat vara 10 timmar...
Återigen tror jag att både anakin och obi wan bortser ifrån värmen ifrån lavan när dom duellerar.
Lite som när luke får blixtar i sig av kejsaren i episode 6, jedis tål lite smärta.
Jodå, ojämnheterna kan raddas upp. Dokuu scenen är bara 1, och den blev ju löjlig
Anakin i princip gjorde ett drag så var dokuu utan händer.
Synd att DEN scenen inte blev 15 minuter längre, dokuus ljussabels skickligheter och arrogans är nått man skulle sett mera av...
Och sen Yoda vs Sidius
Yoda kliver in, viftar till med handen och vakterna faller ner döda ( Klock ren scen förövrigt 😀 )
Men sen då? Jo sidius skjuter "sith lighting" på han och han flyger åt helvete iväg
Om jag inte minns fel skjöt dokuu iväg en o annan el-stöt på honom i tvåan och han tog det ganska bra.
Och ifrån att Kejsaren ( siduis ) Som inte ens klarade av att duellera Mace windu
NU faktiskt duellerar Yoda och vinner ( Yoda blir ju besegrad )
Mycket ojämnheter, tyvärr
November 29, 2001
asnan wrote: UndaC, om du inte visste det förförs anakin av
den mörka sidan av kraften, hans vilja tillintegjordes
Och sidius kontrollerar honom totalt
Sidius har kontrollerat många människor tidigare
Givetvis förförs han av den mörka sidan.
Dock finns det ju ett upplägg här som hade kunnat göra slitningen mellan det onda och det goda till något riktigt intressant och gripande. (Vilket är det intryck jag fått att det skulle vara när man läst om filmen tidigare.)
Istället blir det bara extremt banalt.
"Hur skulle Episode III ha varit för att du skulle gilla den?"
Det hade räckt med att jag sett den i en bättre biograf, för då hade jag iaf. kunnat njuta av effektkavalkaden. 😉
Nämen skämt å sido så som sagt: gör skiftningen mellan Light och Dark intelligent istället för att dumma ner storyn. Allt faller ju på att alla var så osannolikt korkade: senaten, Anakin, Padmé.
Visst lite av SW-konceptet är just att Dark side är förförisk och lägger sig som skygglappar för folks ögon. Problemet är ju att de tar de till sådana löjliga extremer att det bara blir fjantigt i den här filmen.
En paralell till en fiktiv film som skulel kunna jämföra sig med samma simpla story är typ:
"Hitlers alternativa story"
Där filmen handlar om vad som skulle hänt om Hitler förälskat sig i en flicka som inte gillade hans "politik" och där själva epicentret av filmen utgörs av en scen som går som följer:
Flicka (Sidius): "Hitler nu får du allt ta och sluta mörda judarna, det är ju inte så snällt faktiskt"
Hitler (Anakin): "Ok, jag ska sluta."
Visst, man kan köpa att kärleken (Dark Side) gjort honom blind. Men man får fan ta och göra det lite mer övertygande än såhär.
1 Guest(s)