May 12, 2005
Jag har tänkt registrera ett eget företag som tillhandahåller programvara. Det blir en väldigt liten verksamhet vid sidan av jobbet.
Undrar vilken bolagsform som ni tror passar bäst.
Har dessutom för mig att man kan registrera sitt företag direkt på nätet numera. Vet ni länken dit?
November 23, 2001
Handelsbolag tror jag är det enklaste att sätta upp som jag förstått det rätt.
Här registrerar du sen:
https://www.foretagsregistrering.se/
På den sidan finns information om bolagstyper och hur man ska välja.
October 31, 2003
kRiLLo wrote: Om du ska starta enskildfirma så tänk på att vara försiktig. Om förtaget skulle gå dåligt kan du gå i personlig konkurs. Om du ska köpa in massa saker till företaget skulle jag satsa på aktiebolag annars så är nog enskildfirma bästa valet.
Ja, men har han inte mer än 100000 i investering så lönar det ju sig inte.
May 12, 2005
Närå, det är inget kapitalintensivt projekt direkt, och kräver inga stora investeringar. Några licenser, runt 10 tusen kr, och resten är egen arbetsinsats.
Föresten, om man har en licens ex. i Macromedia Studio registrerad på sig som privatperson och sedan startar enskild firma, då räknas väl den licensen som företagets tillgång, eller? Mao, alla tillgångar som jag har är företagets, och tvärtom - det finns eg. ingen distinktion mellan privatperson och företaget, eller hur?
October 28, 2002
Med en enskild firma har du ditt personnummer som organisationsnummer. Står licensen på dig som person står den mao även på ditt företag 🙂
Glöm inte att du kan lyfta moms för alla företags-relaterade inköp du gjort för 9 månader tillbaka! (T ex interneträkningar, datorprylar, mjukvara, resor etc..).
May 12, 2005
Hauk wrote: Glöm inte att du kan lyfta moms för alla företags-relaterade inköp du gjort för 9 månader tillbaka! (T ex interneträkningar, datorprylar, mjukvara, resor etc..).
Menar du att jag kan dra bort moms på inköp som jag gjort 9 månader INNAN jag registrerade företaget (om det är företagsrelaterat)?
May 12, 2005
Hauk wrote: Ja, exakt så menar jag.
Sen är "företagsrelaterat" ganska diffust och inte särskilt hårt kontrollerat... så med lite fantasi kan det bli en fin slant.
Alla inköp du gjort för att kunna starta ditt företag mer eller mindre.
Najs 🙂
Men vad händer sedan med inventarierna om och när man skulle avregistrera den enskilda firman? Man har ju sluppit skatt på dem när man köpte dem till firman, men nu övergår de ju helt till det privata bohaget, så att säga.
Jag blir väl knappast tvingad att betala moms retroaktivt på prylarna då?
Skulle förstås förvåna mig, men man vill ju helgardera sig 🙂
October 28, 2002
Jag driver två företag just nu. Ett AB och ett HB.
Behöver du mer hjälp så kolla med Almi företagspartner, dom är väldigt bra att ha till hands...!
March 14, 2004
Ja du kan skriva ganska mycket på firman om du bara tänker efter lite. Detta har vi skrivit på våran (och skattemyndigheten har godtjänt allt):
Halva hyran (då kontoret är i lägenheten), bredbandet, tvlicensen, halva avgiften till lokaltidningen, prenumeration av en datatidning, bensinen mm
October 28, 2002
Skinner, jag har haft svårt med hyran själv. Dom vägrade gå med på att jag hade ett rum dedikerat till kontor och därför skulle få dra av det.
Hur gick du till väga?
Som sagt gäller det ha fantasi med vad man kan dra på firman, för det mesta går vägen. Träningskort, mat (Inom rimliga gränser, jag skriver det som kontorsmatriel (Fikarummet ;))).
March 14, 2004
Hauk wrote: Skinner, jag har haft svårt med hyran själv. Dom vägrade gå med på att jag hade ett rum dedikerat till kontor och därför skulle få dra av det.
Hur gick du till väga?
Som sagt gäller det ha fantasi med vad man kan dra på firman, för det mesta går vägen. Träningskort, mat (Inom rimliga gränser, jag skriver det som kontorsmatriel (Fikarummet ;))).
Ingen aning faktiskt, men vi får då dra av halva hyran i alla fall.
May 12, 2005
Slippa momsen på halva hyran, det vore verkligen något 🙂
Det här med eget företag låter ju bara bättre och bättre. Gissar att folk registrerar enskild firma bara för att slippa momsen på massa privata inköp - och så har de ingen som helst rörelse egentligen 😀
Föresten, fungerar det som följer med redovisning och återbäring av momsen:
1) Under året så gör man sina inköp och betalar moms som vanligt.
2) Sedan deklarerar/redovisar man i slutet av året (när? samma som deklaration?).
3) Och sedan får man momsen tillbaka, som en slags skatteåterbäring (när?).
October 28, 2002
Du kan välja momsredovisning månadsvis även. Då slipper du ligga ute med pengar. Mitt tips är att välja det istället.
Att du kan dra momsen på saker är bara ett sätt att mildra den feta käftsmäll du får till fort det ska skattas eller något som företagare. Allt kostar satan, det är avgifter på allt och skatterna är som du vet hutlösa. Prova anställa någon så får du se vad det hamnar på...
Lite snurr utåt måste du ha i bolaget, du kan inte bara sitta med ingående moms, kan bli fall för granskning då.
Att företaga i Sverige är igentligen en redig nitlott om man jämför med utlandet.
Ytterligare ett tips; Skriv inte att du ska tjäna pengar första åren! När du registrerar firman fyll i 0. Det är lika med att dina pengar ska återinvesteras i företaget, alltså slipper du skatta på dom. Istället för att ta ut dom som lön och t ex köpa ny dator köper du datorn på firman osv...
Den vinst som blir över "återinvesterar" du i bolaget.
Plocka ut den kan man göra på en rad sätt, men jag tror svea rikes lag gäller även i detta forum så det låter du snällt bli.
Har du sökt starta eget bidrag? Om inte, gör det. Finns pengar att hämta ska man hämta dom.
March 14, 2004
Har en norsk kompis som har sitt företag i Nassau på Bahamas (många fartyg är skrivna i ljust Nassau). Snacka om lyxigt. Han betalar inte skatt på något. Det är billigt att anställa folk mm.
Nej men det är förbannat dyrt att ha ett företag. Du kommer att märka av det. Det är knappast någon slump att många småföretagare är moderater. Det skulle va en klar förbättring ekonomiskt och praktiskt för oss/dom.
January 15, 2004
Bra tråd.
Kan det finnas någon som helst risk med att starta en enskild firma om man bara ska frilansa, där man alltså inte behöver ligga ute med några pengar någonsin egentligen?
Finns det några små konstiga hakar som man kan ta skada av ifall man bara låter det ligga?
3 Guest(s)