May 19, 2003
man måtste vara 18 år fyllda eller 16 med målsmans tillstånd.
du måste vänta dej att jobba ärslet ev dej. ha en bra ide.
kunna grundläggande bok föring. deklaration måste du ha alla inkomster och utgifter veta hur många % alla produkter går + eller - . det är ett jäkla jobb. ex köppte 2000 datorer för 5000st sålde 1000 datorer för 10000styck då har du gått +- 0 men du måste gå med mer vinst för att täcka skatter löner ´mm så är du gillar du inte matte så är det inge roligt
March 20, 2003
Arny wrote: [quote=BelGarath]om man startar aktiebolag måste man väk ha typ 100 000 kr?
Tror nog att det är något sådant. Bättre att starta ett enskilt företag om man är själv eller ett handelsbolag om man är flera.
Bättre?? Jag kan inte se hur det är bättre att riskera personlig konkurs om det skiter sig?
October 27, 2001
Pim_ wrote: [quote=Arny][quote=BelGarath]om man startar aktiebolag måste man väk ha typ 100 000 kr?
Tror nog att det är något sådant. Bättre att starta ett enskilt företag om man är själv eller ett handelsbolag om man är flera.
Bättre?? Jag kan inte se hur det är bättre att riskera personlig konkurs om det skiter sig?
Om man har ett litet kontrollerat företag är det "bättre". Alla sitter ju inte inne med 100k eller känner för att lägga ut så stora summor.
November 26, 2002
Pim_ wrote: [quote=Arny][quote=BelGarath]om man startar aktiebolag måste man väk ha typ 100 000 kr?
Personlig konkurs kan du bara gå i om du skaffar dig skulder. Skulder = Lån. Hur tror du att du ska kunna skaffa dig lån med ett aktiebolag utan att du inte borgar för lånet själv??? Du får belåna halva aktiekapitalet sen är det din egen signatur som gäller och då är du personligt ansvarig om det går snett. Dvs på samma sätt som i ett eget bolag.
March 20, 2003
PaiN wrote: Om man har ett litet kontrollerat företag är det "bättre". Alla sitter ju inte inne med 100k eller känner för att lägga ut så stora summor.
John_lz wrote: Personlig konkurs kan du bara gå i om du skaffar dig skulder. Skulder = Lån. Hur tror du att du ska kunna skaffa dig lån med ett aktiebolag utan att du inte borgar för lånet själv??? Du får belåna halva aktiekapitalet sen är det din egen signatur som gäller och då är du personligt ansvarig om det går snett. Dvs på samma sätt som i ett eget bolag.
Jag sa inte ngt om hur man skaffar startkapital, jag hävdar att aktiebolag är ett bättre/säkrare alternativ förutsatt att man har möjligheterna att starta ett.
January 17, 2004
http://www.ungforetagsamhet.se , vet inte riktigt hur gammal du är osv nu men annars kan jag rekommendera det som en bra start!
Du bör ha läst om företagsekonomi, ha grundläggnade förståelse för bokföring och allt som hör till, kontering mm mm. Man kan anlita någon annat att göra det såklart, men, dyyyyyyyyyrt.
Starta dig ett aktiebolag så står du inte där med särskilt stora risker (relativt sett.). Har du en bra ide och kan visa banken / invensterare att du är seriös och kommer lyckas kommer det gå bra för dig ska du se.
http://www.almi.se , dom hjälper dig mer än gärna.
May 19, 2003
TERdON wrote: [quote=copulator] ex köppte 2000 datorer för 5000st sålde 1000 datorer för 10000styck då har du gått +- 0 i inköps pris
nej, du har inte gått +-0. Du har gått +1000 st datorer...
då har du tjänat in alla datorer men vad ska du betala löner och lokal med. du måste sälja mer av produkten än vad den kosta för att betala allt. med du har fortfarande en tillgång på 1000 datorer om du sålt lika många me dom datorerna har du en produkt du ska helst ha flera.
April 10, 2001
Extatic wrote: [quote=Smirnoff]Btw. Är man egenföretagare vilken branch som helst, så kan man köpa plattor av jolt hos grossister för 80kr inkl pant/moms osv 🙂
hmm, företagare slipper väll momsen? 🙂 asså är det inte inkl. moms
Företagare slipper inte momsen, men man har "förenklat räknat" så att säga möjlighet att räkna av delar av moms mot investeringar i företaget.
Betyder att om svenne tjänar 10k betalar 30% skatt får 7k i fickan.
För dessa 7k köper han en TV varpå 25% är moms..
Nu drar jag alltså bara ett exempel men om företagaren köper samma tv och kan " dra av" den så kvittar han sina momsutgifter mot Tv:ns momsavgifter och betalar alltså bara vad tvń kostar utan moms,
Vidare i frågan vad som krävs för att starta ett företag,, skulle säga - Eftertanke, analys, räkenskapsplan och en bra idé.
August 1, 2001
får man in tex 12500 på firman så försvinner för moms 25% 10 000 blir då kvar
sedan drar man av egenavgift eller arbetsgivar avgift på ung 30% då blir det kvar 7000, sedan är det skatt 30% då blir det kvar 4900. sedan skall du köpa en ny hd för din pengar så ryker ytterligare 25% ... hoho 🙂
2 Guest(s)