starta företag.. ?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
starta företag.. ?
Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har lite funderingar på att starta eget.. Men behöver lite tips och så.. idén med företaget är att bygga och sälja datorer här i Örebro.. Funderingar finns även för att driva Internet-Café.. Nu till den stora frågan.. Behöver lite tips och så för att få detta att fungera.. Känner en snubbe som köpt en dataaffär, så bli "dotterbolag" ska inte va så stora problem..

men som sagt.. tips och idéer är välkomna.. =)

Ramon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
1002640
January 13, 2006 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Här har du en massa nyttig info:
http://www.expowera.se/mentor/.....htm#starta

Så mitt tips är att läsa den sidan noggrannt, jag vet att det är mycket text och så men det är en bra och pålitlig källa. Har läst mycket där själv, står allt möjligt att tänka på, vilken företagsform, affärsidé, affärsplan etc. Ja, i princip allt man bör tänka på.

Lycka till med företaget! wink

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1002698
January 13, 2006 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar.. =)

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1009778
January 31, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Står det på sidan vart och hur man registrerar ett företagsnamn och det man behöver veta därtill?

Jag är inne på samma grejj fast i en annan marknad.
Någon som vet några kända stora grossister i Sverige inom:
-datorer/tillbehör
-kontorsmaterial
-telefoni

m.m ?

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
1010006
January 31, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

finns mkt info på http://www.startaeget.se/

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1010058
January 31, 2006 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du inte är så gammal kan du kontakta UF så hjälper de dig.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1010247
February 1, 2006 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, det är ganska sura marginaler i elektronikbranschen och det krävs förmodligen ganska hög försäljningsvolym för att täcka det... Har du tillräckligt med budget för att marknadsföra och göra en sån satsning? Hur länge kan ditt företag överleva utan inkomst?

Internet Cafe kan väl funka, bara du tänker på att ge folk en anledning att sitta hos dig ist. för hemma. Vem har inte dator idag?

Redovisa momsen månadsvis och ring Almi Företagspartner.

elajten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
1010249
February 1, 2006 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Nevil wrote: Har lite funderingar på att starta eget.. Men behöver lite tips och så.. idén med företaget är att bygga och sälja datorer här i Örebro.. Funderingar finns även för att driva Internet-Café.. Nu till den stora frågan.. Behöver lite tips och så för att få detta att fungera.. Känner en snubbe som köpt en dataaffär, så bli "dotterbolag" ska inte va så stora problem..

men som sagt.. tips och idéer är välkomna.. =)

hade själv en sådan idé på gång för nåt år sen, kom fram till att det inte skulle löna sig överhuvudtaget.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1010428
February 2, 2006 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

jag är också sugen på starta något, problemet är att jag inte har en susning till affärsidé 🙁

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
1010510
February 2, 2006 - 12:23 pm
sp_Permalink sp_Print

min polare startade ett företag som projektarbete i gymnasiet. Företaget importerar kvalitetsdelar från ett företag i Tyskland och sen säljer han dem vidare. Företaget ligger kanske på lite över en halv mille per år i försäljning fast han lägger inte på så mycket extra så han får väll kanske någre 10k per år åtminstone. Dock har han svårt att konkurera med stora lager typ Datorbutiken, Webhallen, Dustin m.m. fast en del saker är riktigt billiga. Dock så erbjuder han lite mer garanti än de gör t.ex. så säljer han hårddiskar med upp till 10 års garanti. Rätt så seriöst företag faktiskt. Återförsäljaren i Tyskland hyr typ in en fet jäkla lastbil och kör hem till honom på Gotland så fort han beställer saker.

Jag var faktist själv påväg att starta ett företag av samma typ som proj. arb. men det sket sig då ingen ville göra det med mig (de är typ 5 pers) och sen fick jag ingen finansiering. Sökte bidrag från nån UF bidragsgivande företag fast de ansåg att marknaden var för ostabil vid tillfället. Så kommer han 2 år senare och då funkar det hur bra som helst.

Sen förra året tänkte jag och en polare starta ett internetcafé. All planering var färdig, datorer låg och väntade på att beställas från polaren ovans företag, företaget registrerat, lånet var beviljat, alla papper var färdiga och lokalen var så gott som våran. Men så ger kärringj*veln som ägde lokalen kontraktet till en 50-tals café med retroförsäljnig och nu är det knappt någon där, står alltid tomt när jag går förbi. Gotland är ändå sveriges LAN tätaste kommun/län och det fanns inget på ön, förutom några surfcaféen men där kunde man inte spela.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 314
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL