March 15, 2004
Jag och en polare går i seriösa planer att starta något slags laserdoom företag i vår lokala ort. Det finns många cs-galna datanördar i stan som säkert skulle vara väldigt skjutvilliga. även fast det är en liten stad tror vi att efterfrågan skulle vara stor. är väl ungefär 30000 i befolkning.
Vi hade tänkt att skaffa en stor lokal (hyra). Sen sätta upp lite hinder och så ivägen för att göra upp en riktigt schysst bana.
Någon som har någon erfarenhet av att göra ett projekt till verklighet? gärna just ett laserdoom projekt men det är väl inte alla som startar det.
Någon som vet vart man kan införskaffa utrustning? Finns det möjligheter till bidrag? Vi vill ju aktivera ungdomarna.
Sen har vi inte riktigt bestämt om det ska vara en förening eller ett aktiebolag.
Skulle vara fint om ni kunde skriva några tankar och funderingar om hur saker skulle kunna gå till väga och eventuella problem. Vi planerar att utföra projektet i tredje året på gymnasiet. går andra året nu. så vi har ett tag på oss att planera.
Kan även tillägga att det är 10 tals mil till nåt annat laserdoom ställe.
Skapade en omröstning för att få igång tråden lite.
June 28, 2001
Aktiebolag kan du ju glömma på ett bra tag, krävs mkt pengar för att bli det.
Jag föreslår att ni ändrar inriktningen åt Paintball hållet då det är lite roligare att märka att man blir träffad och det är mer flexibelt då det går att spela i stort sett var som hellst.
Jag vet inte vad laserdoom utrrustning kostar men för paintball så behövs det begade overaller från överskottsbolaget, gevär ala 3000kr st(bra saker som tål stryk) mask ca 400-600kr, en kompressor som fyller på tryckluften till tuberna och en jäkla massa ammo till vettigt pris.
Ett scenario jag gärna vill se är en paintballbana i en stadsliknande miljö / nerlagd fabrik med många naturliga hinder och inte uppblåsta plastkonor.
March 15, 2004
Mind wrote: Aktiebolag kan du ju glömma på ett bra tag, krävs mkt pengar för att bli det.
Jag föreslår att ni ändrar inriktningen åt Paintball hållet då det är lite roligare att märka att man blir träffad och det är mer flexibelt då det går att spela i stort sett var som hellst.
Jag vet inte vad laserdoom utrrustning kostar men för paintball så behövs det begade overaller från överskottsbolaget, gevär ala 3000kr st(bra saker som tål stryk) mask ca 400-600kr, en kompressor som fyller på tryckluften till tuberna och en jäkla massa ammo till vettigt pris.
Ett scenario jag gärna vill se är en paintballbana i en stadsliknande miljö / nerlagd fabrik med många naturliga hinder och inte uppblåsta plastkonor.
Vi har funderat på att ha paintball också. Även fast paintball skulle vara enklare att genomföra så skulle vi föredra att ha laserdoom istället pg.a. det blir ganska lätt för folk att komma och gå. Vi vill att man ska komma dit och spela ofta (gärna flera gånger i veckan per person) och då ska folk helst inte ha ont 🙂 Men paintball går väl även att köra med "bollar"?
Hur ont gör dom och hur kul är det för er som testat?
Marcan- wrote: Håller med Mind, paintball är roligare.
Ang. priset så är det alltid dyrt på de flesta ställena, det som hindrar en från att lira ofta.
Vi vill ha det smockfullt hela tiden så vi ska försöka komma på ett bra pris som överstämmer med efterfrågan. Vem skulle inte gå o spela laserdoom för 30 kr i veckan?
June 28, 2001
Kul som fan !
Ont ? naaaaaaah, beror på var man träffar och hur nära.
Vill man fortfarande ha kompisar efter rundan bör man inte skjuta på närmare än 5meter, efter det känns det inte särkillt mkt.
Men en direktträff på tex ryggen när tyget är spänt mot kroppen och inte ger någon dämpning kan göra väääldigt ont, som tur var så försvinner smärtan efter några ynka sekunder.
jag träffade en klasskompis som jag inte gillade i bakhuvudet ca 5m ifrån för många år sedan, Han lipade =)
DAMN that feelt soooooo goooood.
Finns även bra skydd att köpa som liknar MCskydd fast mkt tunnare och svalare, tar bort nästan all känsla vid en träff.
March 15, 2004
Mind wrote: Kul som fan !
Ont ? naaaaaaah, beror på var man träffar och hur nära.
Vill man fortfarande ha kompisar efter rundan bör man inte skjuta på närmare än 5meter, efter det känns det inte särkillt mkt.
Men en direktträff på tex ryggen när tyget är spänt mot kroppen och inte ger någon dämpning kan göra väääldigt ont, som tur var så försvinner smärtan efter några ynka sekunder.jag träffade en klasskompis som jag inte gillade i bakhuvudet ca 5m ifrån för många år sedan, Han lipade =)
DAMN that feelt soooooo goooood.Finns även bra skydd att köpa som liknar MCskydd fast mkt tunnare och svalare, tar bort nästan all känsla vid en träff.
Eftersom att vi planerar på att hyra en stor lokal så måste de användas bollar och vi vill inte vara utomhus. Jobbigt med bollar på golvet bara... Vore ju coolt om man kunde göra lite cs stuk över det hela. CT dräkter sen terrorist kläder.
June 28, 2001
Eftersom du är så fixerad av CS så kan du göra ett jippo av det.
Bygg en verklig skala av de_dust och annonsera på nätet och låt hela sveriges CS nörs erhm jag menar CS elit komma dit och känna på hur det känns irl.
Finns sniper gevär i paintball oxå.
Gymnasium med "byggare" hjälper gladligen till att bygga något sådant då det ingår i deras utbildning och det finns säkerligen eltomtar som vill dra elen.
Släng sedan ut sand på golvet för den riktiga känslan.
Skulle nog kosta jävligt mkt men jag ser stooooor potensial med att det blir en bana som är så stor inom CS"scenen"
Skulle bli hur känt som hellst.
March 15, 2004
Mind wrote: Eftersom du är så fixerad av CS så kan du göra ett jippo av det.
Bygg en verklig skala av de_dust och annonsera på nätet och låt hela sveriges CS nörs erhm jag menar CS elit komma dit och känna på hur det känns irl.
Finns sniper gevär i paintball oxå.Gymnasium med "byggare" hjälper gladligen till att bygga något sådant då det ingår i deras utbildning och det finns säkerligen eltomtar som vill dra elen.
Släng sedan ut sand på golvet för den riktiga känslan.Skulle nog kosta jävligt mkt men jag ser stooooor potensial med att det blir en bana som är så stor inom CS"scenen"
Skulle bli hur känt som hellst.
Är inte fixerad direkt men jag har spelat det en gång i tiden. Men alla människor runt om mig gillar det. att göra en bana som finns i cs är en utmärkt idé skulle lätt locka folk. byggare finns det gott om och eltomtar med. (eftersom att jag är en eltomte själv och dom andra som planerar projektet). Fast just en bana som de_dust är i lite för stor skala. Hade mer i tanke om att använda en mindre inomhus bana till att börja med. Sen om intresse finns bygga de_dust
November 26, 2002
om du startar en förening kan du få bidrag, både statligt och kommunalt.
då måste föreningen dock vara ideell, men man kan fortfarande anställa folk.
dock kan vissa kommuner vara negativt inställda till sådan verksamhet, om kommunstyrelsen till exempel består av tjuriga gamla gubbar. då blir det svårt att få bidrag. det svåraste blir nog lokalen, en stor lokal kostar en hel del pengar.
March 15, 2004
BelZeBuB wrote: Du har inte funderat på Soft-Air gun istället? Mer verklighetstroget kan det inte bli. Definitivt billigare än paintball med.
Vi har pratat om det där med soft-air gun och vi tänkte köra det tillsammans med laserdoomet. eller inte tillsammans utan en sidoaktivitet i mindre skala. men soft air gun är helt klart väldigt intressant. speciellt eftersom att det vore billigare att starta upp.
Öwall wrote: om du startar en förening kan du få bidrag, både statligt och kommunalt.
då måste föreningen dock vara ideell, men man kan fortfarande anställa folk.dock kan vissa kommuner vara negativt inställda till sådan verksamhet, om kommunstyrelsen till exempel består av tjuriga gamla gubbar. då blir det svårt att få bidrag. det svåraste blir nog lokalen, en stor lokal kostar en hel del pengar.
vår kommun är iallafall väldigt framåt när det gäller att aktivera ungdomar, dom har bara inga som vill göra det.
vad menas egentligen med en ideell förening? man kan väl få egen vinning av det om man anställer sig själv plus medarbetare?
Alternativen just nu är:
1. Soft air gun
2. Laserdoom
3. Paintball
May 1, 2005
maedhros wrote: men hur många personer tror ni det skulle komma om dan som skulle vilja spela?.. även i en liten stad med invånarantal på 30000 pers.
Kolla i andra städer. Kolla invånarantal på ett ungefär och kolla antalet laserdooms som finns där och ring och hör med ställena hur många besökare de har ungefär per år...och framför allt när på året de har flest besökare. Då får ni iaf ett hum om hur många som kommer.
March 15, 2004
dreamweaver wrote: [quote=maedhros]men hur många personer tror ni det skulle komma om dan som skulle vilja spela?.. även i en liten stad med invånarantal på 30000 pers.
Kolla i andra städer. Kolla invånarantal på ett ungefär och kolla antalet laserdooms som finns där och ring och hör med ställena hur många besökare de har ungefär per år...och framför allt när på året de har flest besökare. Då får ni iaf ett hum om hur många som kommer.
får väl göra några samtal till några lite större laserdoom ställen.
Inget får förstöra mina planer att bli ekonomiskt oberoende när jag är 25 🙄
January 13, 2004
Nu har jag aldrig spelat paintball men till skillnad från just painball så är laser-varianten nåt man kan göra helt spontant. Just därför får ni nog fler kunder av laser-skjutande då det inte kräver särskilt oömma kläder eller att man sticker utanför stan till nån stor plan. Dock krävs det nog ett ganska hyfsat startkapital för utrustningen är inte helt gratis. Sedan tillkommer bl.a. lokalhyra och säkerligen en massa andra avgifter också. Skatt t.ex.
Kolla in stockholms överlägset bästa laser-arena för att kanske få lite annan bra information 🙂 Har inte varit medlem på 7-8 år men på den tiden var det väldigt bra omsättning. Full rulle med bl.a. klanmatcher och turneringar. De har även ett par arkadspel ifall man inte gillar att vänta på nästa match 🙂
http://www.cybertown.se/
2 Guest(s)