Statlig hämnd?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Statlig hämnd?
conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 19, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Läser just i Aftonbladet om en busschaufför som utsatts för misshandel av ett ungdomsgäng i Malmö. När jag hör sånt börjar jag smått fundera på hur det vore om de som begår sånt blev straffade med samma mynt och alla tvingades se på i avskräckande syfte. Ja, det är inget man skulle vilja att det blev så, men såna tankar får man ibland. Skulle det funka om folk skrämdes till att vara snälla mot varandra? Antagligen inte, hursomhelst, hoppas missdådarna åker fast, lås in dem och släng bort nyckeln.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
980376
November 19, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ...... lås in dem och släng bort nyckeln.

risken är nog större att dom får typ 4månaders fängelse och måste betala skadestånd, men överklagar och frias därför att busschaffören var där när han misshandlades eller någon annan dum anledning.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
980377
November 19, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, tyvärr är risken för ett löjligt lågt straff överhängande, om de ens får något.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
980402
November 19, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer ihåg att bussarna i malmö var alla kamera övervakade, men nu är dem borta, varför? :S

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
980413
November 20, 2005 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Jag säger bara..sätt in kameror på alla offentliga platser, inkl. bussar och taxibilar. Låt kamerorna vara dolda och legalisera att man inte behöver informera om att de finns där. Kanske skulle vara nog för att avskräcka kan man hoppas.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
980445
November 20, 2005 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag säger bara..sätt in kameror på alla offentliga platser, inkl. bussar och taxibilar. Låt kamerorna vara dolda och legalisera att man inte behöver informera om att de finns där. Kanske skulle vara nog för att avskräcka kan man hoppas.

Nej, inte dölja kameror, min personliga integritet vill jag behålla.

kamrorna finns för att avskräcka brott därför finns skyltarna, bättre att förhindra brotten än att filma det och 2 månader senare hitta den skyldige.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
980448
November 20, 2005 - 2:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bättre om man hittar den skyldige 2 månader senare än aldrig..

Näe, det som behövs är många fler poliser som kör på den gamla goda nolltoleransen. Endast då får man resultat.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
980449
November 20, 2005 - 2:36 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Det är väl bättre om man hittar den skyldige 2 månader senare än aldrig..

Näe, det som behövs är många fler poliser som kör på den gamla goda nolltoleransen. Endast då får man resultat.

visste att någon skulle missuppfatta det jag skrev, kamrorna och skylltarna finns i avskräckande syfte så att brotten inte ska begås alls.

Och jag håller med, polisen ska få lov att bonka på folk som är uppenbarligen kriminella, man ska visa respekt för polisen.

Så länge våld är rättvis så är jag helt ok med den.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
980464
November 20, 2005 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag säger bara..sätt in kameror på alla offentliga platser, inkl. bussar och taxibilar. Låt kamerorna vara dolda och legalisera att man inte behöver informera om att de finns där. Kanske skulle vara nog för att avskräcka kan man hoppas.

Varför stanna där? Tänk på att det mesta våldet sker i hemmen, våldtäkter, misshandel, mord osv så då är det väl lika bra att sätta in kameror i alla rum som i big brother...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
980480
November 20, 2005 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=HELIX]Det är väl bättre om man hittar den skyldige 2 månader senare än aldrig..

visste att någon skulle missuppfatta det jag skrev, kamrorna och skylltarna finns i avskräckande syfte så att brotten inte ska begås alls.

Och jag håller med, polisen ska få lov att bonka på folk som är uppenbarligen kriminella, man ska visa respekt för polisen.

Så länge våld är rättvis så är jag helt ok med den.

Ja, så gör vi och hoppas att alla poliser har förmåga att instinktivt veta vem som är kriminell och vem som inte är det.
Men det är väll inga problem eftersom att poliser aldrig gör fel 🙄

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
980508
November 20, 2005 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, som en person skrev lite längre upp. Människor verkar ju ha en tendens att puckla på andra människor, även i hemmen, så det kanske vore en utväg att ha kameror där. Det är nästan så illa att det faktiskt behövs.

koko
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
980681
November 20, 2005 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print

det är dags för hårdhandskarna, sverige är sånt äckligt mesland, skit i åldern och släng dem i fängelse, föräldrarna får betala grova skadestånd, är det invandrargäng vilket det oftast är i malmö så utvisa hela familjen på direkten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 433
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL