October 2, 2002
Tycker inte ni också att folk stavar sämre och sämre ju längre tiden går. Här och var stöter man på exempel där istället för att skriva helst stavar man det hällst, eller känar där man egentligen menar tjänar.
Vad kan detta bero?
Skriv om ni har hittat exempel på en mycket värre stavning än mina två!
Kan det möjligtvis var Lunarstorm generationen som börjar ta över? :cy:
September 12, 2001
Knappast...
Detta har inte med skolan att göra...det är blott och enbart ren lathet att alltfler skriver på detta sätt.
Har sett ännu värre exempel när det gäller i en del irckanaler...numera finns det op:s som bannar folk om dom skriver för slarvigt där. Det behövs en uppryckning när det gäller ren och skär lathet som det är frågan om.
November 4, 2002
Det är bara för att en person har dyslexi, då tror att andra n00bs att man är inne om man skriver hellst lr känar. Men det är fan d värsta som finns när personer håller på och har dysse hela tiden.. Borde fan bannas från inet tycker jag.. 😀
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
March 17, 2002
December 31, 2002
Japp, det är skandal! Alla borde lära sig att stava. Och att inte vara slö och stava fel med vett och vilja. Däremot har jag överseende med ett och annat smärre stavfel här och var om det är "kluriga" ord men när folk t.ex. stavar domare dommare eller hade hadde (som är relativt vardagliga ord) blir man fan förbannad! Och dessa punkter som sätts ut överallt. MAX tre punkter efter varandra, och aldrig bara två. Antingen tre eller en.
Det som dock gör mig mest förbannad är all särskrivning. Man ser det överallt. Till och med seriösa företag särskriver. Ska det vara så jävla svårt att skriva ihop när det låter ihop? Nej, bränn sår i ansiktet ni istället för att berätta om era brännsår ni fått i ansiktet. Toys R Us söker kassa medarbetare istället för kassa-medarbetare. Svenskan är INTE GJORD för särskrivning för i svenskan får orden oftast en helt annan betydelse beroende på om det är särskrivet eller ihopskrivet, till skillnad från engelskan som i princip är gjord för särskrivning. Ett annat exempel såg jag igårkväll när jag var ute och promenerade i centrala Luleå. Det är pinsamt när en skylt till ett hotell är skrivet med inkorrekt svenska. "Luleå Vandrarhem & Mini Hotell" stod det. "Luleå Vandrarhem & Minihotell" ska det fanimej stå!
Kolla in http://www.skrivihop.nu så förstår ni vad jag snackar om.
November 26, 2002
GeneSiS wrote: Det är bara för att en person har dyslexi, då tror att andra n00bs att man är inne om man skriver hellst lr känar. Men det är fan d värsta som finns när personer håller på och har dysse hela tiden.. Borde fan bannas från inet tycker jag.. 😀
Det är sånt här jag tycker är värst, folk som skriver "lr", "d", "ql", "e" och sånt. Om man skriver på en mobiltelefon kan man ju vilja spara plats om man vill skriva ett långt meddelande, eller på irc om man ska skriva riktigt snabbt, men på ett forum har man både tid och plats.
Detta är dock bara min personliga åsikt.
May 31, 2002
Jag tror detta beror på att det på nåt sätt är "bannlyst" att klaga på stavfel i exempelvis forum som detta. Jag tycker den inställningen bör ändras, och jag tycker själv det är bra när andra påpekar om jag stavar/skriver fel.
Visst kan jag ha överseende med att vissa har dyslexi, men jag stör mig absolut mest på särskrivningar.
Var och varannan topic har ju en särskrivning i sig. "vattenkylnings problem"
"dator problem" "grafik kort" osv osv 👿
June 28, 2001
yee life is a bitch
själva har jag alltid haft lite problem med stavningen, och ofta så bryr jag mig inte om jag stavar fel för dom flesta förstår ju endå.
sen händer det att man skriver med göteborgsdialekt 😕 de e goa grejer det 🙂
men förkortningarna som lr och mkt är ju helt underbara, dom har besparat mig många knapptryckningar.
nu mer så kan jag läsa lunaspråk hyfsat iaf, har en kompis som skriver så på ICQ, störande som fan,
gramatiken är inte bra på grabben heller, får lixom sitta o flytta runt på orden för att fatta.
btw, stavas det dommare ? en sån som sitter i domstolen .
är ql queue list ?
June 3, 2001
GeneSiS wrote: Det är bara för att en person har dyslexi, då tror att andra n00bs att man är inne om man skriver hellst lr känar. Men det är fan d värsta som finns när personer håller på och har dysse hela tiden.. Borde fan bannas från inet tycker jag.. 😀
Hänvisar till signaturen..
Jag har det på riktigt.. hur kul tror du det är..?
April 1, 2001
Jag fick en liten teori om detta när jag såg tråden. Det kanske är så att Internetanvändare blir allt yngre hela tiden, och väldigt unga människor som inte ens har gått klart grundskolan kanske inte kan skriva så bra. Nu är det säkert inte så det ligger till, utan folk bryr sig helt enkelt inte om att skriva på ett korrekt sätt, som att t ex börja en ny mening med stor bokstav och sånt.
Jag har inte så mycket emot om man är lite "lat" när man chattar, ICQ och IRC och sånt, men när man skriver på ett forum så tycker jag man ska lägga ner lite tid på att skriva så bra man kan. Det är trots allt text som kommer finnas tillgänglig för alla hela tiden, flera år efter man har skrivit det kanske, till skillnad från om man skriver på en chatt.
Sen finns det ju som som faktiskt inte kan stava och bygga meningar osv, det är ju synd för dem och det går inte att göra så mycket åt.
PS: På ett mindre LAN jag var på för ett tag sen så satt en fjortisliga nära mig. De använde utryck som "lol" osv helt seriöst när de snackade med varann IRL, då har det gått lite långt tycker jag...
September 12, 2001
Gueno wrote: [quote=GeneSiS]Det är bara för att en person har dyslexi, då tror att andra n00bs att man är inne om man skriver hellst lr känar. Men det är fan d värsta som finns när personer håller på och har dysse hela tiden.. Borde fan bannas från inet tycker jag.. 😀
Hänvisar till signaturen..
Jag har det på riktigt.. hur kul tror du det är..?
Det är inte kul alls...
Det vet jag eftersom jag känner flera som är ordblinda men du anstränger dej för att skriva så tydligt som möjligt ändå.
Det är långt ifrån alla som anstränger sig och dom som faktiskt inte är ordblinda skyller sedan på ordblindhet...det kan vara riktigt störigt.
December 31, 2002
FarsanEdde wrote:
Visst kan jag ha överseende med att vissa har dyslexi, men jag stör mig absolut mest på särskrivningar.Var och varannan topic har ju en särskrivning i sig. "vattenkylnings problem"
"dator problem" "grafik kort" osv osv 👿
Jag kan inte annat än att hålla med "å det fullständigaste"! Särskrivningen är värst.
October 2, 2002
Iceman wrote: PS: På ett mindre LAN jag var på för ett tag sen så satt en fjortisliga nära mig. De använde utryck som "lol" osv helt seriöst när de snackade med varann IRL, då har det gått lite långt tycker jag...
Jag håller med, sådana där möter man ofta när man t.ex. sitter på något datorcafé eller dylikt. Riktigt skrämmande! :bash:
September 13, 2002
det kassa ordförådet och stavningsproblematiken i dagens samhälle tror jag beror på att folk inte läser lika mycket böcker nuförtiden..
finns inget bättre sätt att träna den verbala och skriftliga förmågan än att läsa en bok..
så ner med internet och fram med böcker... :bgrin:
1 Guest(s)