October 2, 2002
heimdal wrote: det kassa ordförådet och stavningsproblematiken i dagens samhälle tror jag beror på att folk inte läser lika mycket böcker nuförtiden..
finns inget bättre sätt att träna den verbala och skriftliga förmågan än att läsa en bok..
så ner med internet och fram med böcker... :bgrin:
Exakt, jag har en kompis och det enda han läser är serietidningar. Jag kan säga att det finns en viss skillnad mellan hans och min skriftliga och verbala förmåga. Så läs mera böcker så blir allt bra igen 😀
July 19, 2001
Meh hallå asså! Veem bryysrs sigg bara man föstår va andra skrive så e d ju inge fali d e ju ok ju tykke ja i allafall me d e ju ja ja vet inte va andra tykke men dom bode anpassaas ig efterm ig ocksåann ars är nir asister och jag tykke inte ojm rasister eftersoma tt jag är medlem m i ung bänseter..
June 28, 2001
HELIX wrote: Meh hallå asså! Veem bryysrs sigg bara man föstår va andra skrive så e d ju inge fali d e ju ok ju tykke ja i allafall me d e ju ja ja vet inte va andra tykke men dom bode anpassaas ig efterm ig ocksåann ars är nir asister och jag tykke inte ojm rasister eftersoma tt jag är medlem m i ung bänseter..
sådär skriver ju bara riktiga inbitna lunamonster,ser inte mkt sånt här tack gode gud, tog mig åtminstånde 3ggr så lång tid att läsa igenom än vanlig text.
visst, böcker förbättrar nog ordförståelsen ganska bra, men vem orkar läsa en bok när författarna får betalt för antal ord dom skriver ?
jag har läst en bok i mitt liv. tog säkert ett halvår, kunde inte slita mig när jag väl hadde börjat läsa, så jag körde taktiken att Inte börja läsa den på kvällen för att inte somna för sent och därav tog det lång tid att komma igenom den.
men att ha stor bokstav o sånt när man skriver ett inlägg e lite jobbigt, iaf om man skriver ett 20 tal om dagen,,,, om inte mer.
skriver man brev o sånt så är det ju mkt viktigare med stavningen.
tycker det är rätt många i min omgivning som slappar ner orden genom att betona vissa hårda bokstäver. (kan inte det gramatiska ordet)
istället för Hej så blir det ey, och du blir öh . sånt är ju lätt att förstå speciellt om man känner personen och vet vad dom menar,
men en total främling som inte kan betona orden rätt blir ju som en grek.
(en post till och det blir 2003 )
September 13, 2002
det e ju skönt som fan att ligga i solen & läsa en fet thriller eller fantasybok... (iofs gäller det bara på sommaren men ändå)
har slukat 500 sidorsböcker sedan jag var 10 bast..
har en tjej som knappt läst mer än 2 böcker i sitt liv.. de förstår inte vilken "värld" de har missat.
June 18, 2001
Öwall wrote: hehe, pappa har en samling cowboyböcker hemma. över 300 böcker á 100 - 150 sidor styck. Jag har läst allihopa 🙂
Känner också folk som inte läser böcker, men, det är ju inte mitt problem att de inte vet hur Sagan om ringen-trilogin slutar 😀
Samlar han? Jag trodde jag var ensam. Min far har sisådär 1500 st. och han tror fortfarande att de är bra. Jag skäms... 🙂
November 26, 2002
Jerry wrote: [quote=Öwall]hehe, pappa har en samling cowboyböcker hemma. över 300 böcker á 100 - 150 sidor styck. Jag har läst allihopa 🙂
Känner också folk som inte läser böcker, men, det är ju inte mitt problem att de inte vet hur Sagan om ringen-trilogin slutar 😀
Samlar han? Jag trodde jag var ensam. Min far har sisådär 1500 st. och han tror fortfarande att de är bra. Jag skäms... 🙂
man kan väl säga att han samlar, men han letar inte desperat efter de han ine har om man säger så.
Det är samma "serie" också, Bill & Ben av Marshall Grover.
November 9, 2002
Öwall wrote: hehe, pappa har en samling cowboyböcker hemma. över 300 böcker á 100 - 150 sidor styck. Jag har läst allihopa 🙂
ja e faktiskt rätt stolt över att inte veta hur Sagan om Ringen slutar
för då kan ingen klandra mig för att längta till tredje filmen
(fast ja funderar allvarligt på att läsa böckerna när ja väl har sett filmerna,
böcker ger ju faktiskt en historia en helt annan "klang")
PS. på tal om stavning... stavade ja rätt till "längta"? tycker d ser fel ut men ändå inte...
September 13, 2001
Jag stör mig inte så mycket på förkortningar om dom är logiska, använder själv "ngn" och "ngt" ganska ofta.
Därimot om ngn skriver att det "värkar vara fel på deras moderkort" fattar jag inte riktigt vart på kortet det gör ont. (Finns fler exempel)
Om man vet med sig att man har svårigheter med stavning, eller helt enkelt inte är så gammal. Så kan man ju till exempel skriva sin text i Word, och sedan rätta med stavningskontrollen.
Då slipper man ivf dom mest onödiga felstavningarna som hadde, altid, dej mfl.
August 15, 2002
Chewie wrote: Jag stör mig inte så mycket på förkortningar om dom är logiska, använder själv "ngn" och "ngt" ganska ofta.
Därimot om ngn skriver att det "värkar vara fel på deras moderkort" fattar jag inte riktigt vart på kortet det gör ont. (Finns fler exempel)
Om man vet med sig att man har svårigheter med stavning, eller helt enkelt inte är så gammal. Så kan man ju till exempel skriva sin text i Word, och sedan rätta med stavningskontrollen.
Då slipper man ivf dom mest onödiga felstavningarna som hadde, altid, dej mfl.
Därimot? däremot heter det. Kanske du skulle skriva i word först så du slipper onödiga felstavningar... 😀
1 Guest(s)