Stavningen på internet håller på att försvinna!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stavningen på internet håller på att försvinna!
ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
sp_UserOfflineSmall Offline
245497
January 3, 2003 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: Hehe där fick du mig. embarassed
Men jag har ju inte Word installerat, kör ju Linux. Så jag får skylla på det 😀

linux har flera bra program för att kolla stavning, aspell är ett bra program(sitter inte vid min egen dator så jag kan inte kolla), finns svenska lexikon till dom också...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
245545
January 3, 2003 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: [quote=Jerry]...är han mer än så?

du har bara sett filmen, va?

Jag läste böckerna för 10 år sedan, om du undrar.

Sagan om ringen är bra på sitt sätt, men jag tycker inte man ska glorifiera allt i dem bara för den sakens skull. Att Tolkien hade Bombadill som sin privata lilla favorit har nog en djupare bakgrund i historien än den en vanlig läsare kan ha.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
245546
January 3, 2003 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Slartibartfast wrote: [quote=Chewie]Jag stör mig inte så mycket på förkortningar om dom är logiska, använder själv "ngn" och "ngt" ganska ofta.
Därimot om ngn skriver att det "värkar vara fel på deras moderkort" fattar jag inte riktigt vart på kortet det gör ont. (Finns fler exempel)
Om man vet med sig att man har svårigheter med stavning, eller helt enkelt inte är så gammal. Så kan man ju till exempel skriva sin text i Word, och sedan rätta med stavningskontrollen.
Då slipper man ivf dom mest onödiga felstavningarna som hadde, altid, dej mfl.

Därimot? däremot heter det. Kanske du skulle skriva i word först så du slipper onödiga felstavningar... 😀

Ah, men det värsta är nästan meningsbrytningen som jag har markerat. Ett litet komma vore på sin plats.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
245560
January 3, 2003 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Chewie]Hehe där fick du mig. embarassed
Men jag har ju inte Word installerat, kör ju Linux. Så jag får skylla på det 😀

linux har flera bra program för att kolla stavning, aspell är ett bra program(sitter inte vid min egen dator så jag kan inte kolla), finns svenska lexikon till dom också...

Shhhhh, jo jag vet det, men inte dom. 😀
Du får ju inte röja mig sådär, nu när jag hade klantat mig :bgrin:

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
245658
January 3, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Herre jisses, vilken liv det var här då!

Då och då återkommer den här topicen, och det verkar alltid vara av samma analfixerade persontyp. Men jag har aldrig sett att någon fått så stort bifall som denna gång. Är det smittsamt, eller?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
245668
January 3, 2003 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Analfixerad?
Smittsamt?

Nej killen...det är bara bra att påminna om både det ena och det andra.
Sedan får man inte ta illa vid sig och häva ut sig sådana ord som du gör nu. (i och för sig så tror jag inte att du tog illa vid dej)

Fram för mera liv om stavningens vara eller inte. 🙂

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
246084
January 4, 2003 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vet inte riktigt om man kan ta med förkortningar som lol, stfu, thx osv som dålig stavningsförmåga det hör till bara med internet ,online spel, chat och sms

DET E MÄNSKLIGT ATT FELA så lägg ner hatat boys n girls

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
246253
January 4, 2003 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är mänskligt att fela ja, men vart är vi på väg, om alla struntar i att stava rätt så kommer vi gå bakåt i utvecklingen (Mer än vanligt *host* S *host*)
Jag kan meddela att jag stör mig på alla som skriver fel på han/honom, hon/henne. Jag fattar bara inte hur man kan skriva fel på det, det är ju så självklart!
Jahopp nu fick jag dela med mig av det, då vet ni hur ni ska skriva för att j****s med mig. :bgrin:

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
250039
January 10, 2003 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Har faktiskt sagt LOL några gånger IRL, men det fungerar inte lika bra som på IRCn/ICQ. Skall dock försöka att aldrig använda sånna förkortningar IRL, låter ju bara konstigt!

För att inte tala om att folket som faktiskt använder ordet (förkortningen) "lol" IRL ofta uttalar det "loll". Nej, vet de inte ens hur det uttalas så ska de inte ta ordet i sin mun.

Annars så är den här tråden precis vad jag har letat efter, och har precis de inlägg jag vill se. Det är skönt att veta att det är fler än jag som vill skriva snyggt och prydligt.

Tack för mig.

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
250050
January 10, 2003 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: [quote=stormaz]Har faktiskt sagt LOL några gånger IRL, men det fungerar inte lika bra som på IRCn/ICQ. Skall dock försöka att aldrig använda sånna förkortningar IRL, låter ju bara konstigt!

För att inte tala om att folket som faktiskt använder ordet (förkortningen) "lol" IRL ofta uttalar det "loll". Nej, vet de inte ens hur det uttalas så ska de inte ta ordet i sin mun.

Annars så är den här tråden precis vad jag har letat efter, och har precis de inlägg jag vill se. Det är skönt att veta att det är fler än jag som vill skriva snyggt och prydligt.

Tack för mig.

Euhm.. inte för att jag använder mig av uttrycket lol IRL, men om jag nu skulle göra det så hade jag nog sagt "loll", det är ju trots allt en engelsk/amerikansk förkortning, vilket då borde innebära att att man säger [lål] istället för [lol] som då rimmar på sol.. fast det kanske inte var det du menade.. vad vet jag..
Jag är förstås inte säker på detta, då varken svenska eller engelska gav särskilt höga siffror i mitt betyg. hmm.. det gjorde iofs inga ämnen nu när jag tänker efter. Kanske är det därför som jag inte bryr mig om ifall folk stavar fel, strular till det med grammatiken..

Huvudsaken är faktiskt att man förstår vad personen vill ha sagt.

Sol på er.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 80
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL